Plan for uke 36, MAT111

Tema: Derivasjon

Tema for kontakttimen

Her er det sikkert en del som gjennstår fra forrige kontaktime, men er det noe mer, så kom med det.
  • Grenser. Hva er det? Spørsmålet er fremdeles der hos mange. Det er ikke lett: det tok jo tross alt hundreder av år fra Newton til begrepene lå så klart på plass som det som står i læreboken.

    Jeg ber dere om følgende før kontaktimen. Prøv å finn ut hva DU SELV tror at grensen betyr. Skriv det ned - bruk litt tid på det. Ta derefter frem definisjonen jeg har gitt dere og sammenlign.

    Sjansene er gode for at du har kommet med en definisjon av grensen som ligner svært på den formelle (kanskje litt mer hjelpelost formulert, men likefullt!). Det som er så skremmende med definisjonen er at den er så nådelost presis. Innholdet er derimot ikke så langt fra det de mange selv ville ha kommet på.

    Dersom alle gjør denne øvingen håper jeg vi kan legge bekymringene til ro i løpet av timen.

  • Trigonometriske funksjoner. Hvem, hva, hvor?

  • Bjørn Ian Dundas
    2004-08-31 18:52:23 UTC