Utvalde publikasjonar
|
- Exploring Text and Emotions, ed. by Lars
Sætre, Patrizia Lombardo, and Julien Zanetta, Aarhus: Aarhus University
Press, 2014. (449 pp.; ISBN 978 87 7934 558 4)
- “Text and
Emotions” (with P. Lombardo and J. Zanetta), in Lars Sætre et al. (eds.): Exploring Text and Emotions,
Aarhus: Aarhus University Press, 2014, pp. 9-31.
- “Topography,
Sense and Emotion: The Alterity of Textual Action in Jon Fosse”, in Lars
Sætre et al. (eds.): Exploring Text and Emotions,
Aarhus: Aarhus University Press, 2014, pp. 119-150.
- Walter
Benjamin: “Om språk generelt og om språket til
mennesket”, scholarly transl. by Lars Sætre. [“Über Sprache überhaupt
und über die Sprache des Menschen” (1916).] In: Walter Benjamin. Skrifter i utvalg, ed. by Arild Linneberg,
Oslo: Vidarforlaget/Bokklubbens Kulturbibliotek, 2014 (in print,
forthcoming). 17 pp.
- Walter
Benjamin: “Læren om det som likner”, scholarly transl. by Lars Sætre.
[“Lehre vom Ähnlichen” (1933).] In: Walter
Benjamin. Skrifter i utvalg, ed. by Arild Linneberg, Oslo:
Vidarforlaget/Bokklubbens Kulturbibliotek, 2014 (in print, forthcoming).
5 pp.
- Exploring Textual Action, ed. by Lars
Sætre, Patrizia Lombardo, and Anders M. Gullestad, Aarhus: Aarhus
University Press, 2010. (439 pp.; ISBN 978 87 7934 4600)
- “Powering
Textual Action: Duras’ Space in Véra
Baxter ou Les Plages de l'Atlantique”, in Lars Sætre et al. (eds.): Exploring Textual Action,
Aarhus: Aarhus University Press, 2010, pp. 83-121.
- “Preface:
Exploring Textual Action" (with P. Lombardo and A. M. Gullestad),
in Lars Sætre et al.
(eds.): Exploring Textual Action,
Aarhus: Aarhus University Press, 2010, pp. 7-27.
- “The
Topographical Sublime. Space and textual action in Jon Fosse’s fiction
and dramatic art”, i TAS Pre-Publication Pool (SASS-Madison, WI), Bergen
2009 (20 s.; foreløp. upubl.)
- “Den
imaginerte/fraserte teksthandling: Bilettenkingas estetisk-politiske
kraft hos Jacques Rancière”, Bergen, 2008 (21 s., under publ.)
- “Duras’s Space:
Agatha (1981)”, i TAS Pre-Publication
Pool, 2nd TAS Workshop, Bergen, juni 2007 (14 ss.; foreløp. upubl.)
- “Concentration
and Expansion? The performative shaping of topographical space, with a
view to ideology”, i TAS Pre-Publication Pool, 1stTAS Workshop, Paris, nov. 2006 (16 s.; foreløp. upubl.)
- “Hending og
rom”, i Atrium 4/2006, Bergen,
ss. 42f.
- “Kroppens krise
– Kunstens kraft. Skapande interpolering i Lene Therese Teigens
seinborgarlege familiesørgjespel”, i Prosopopeia
3-4/2005, Bergen, 2005, ss. 41-52.
- “Vendt bort,
avventande. Om minnets fascinasjonskritiske at og Savannah
Bay av Marguerite Duras”, i Britt Andersen og Knut Ove Eliassen
(red.), Maskepi og
maskerade. Festskrift til Hans Erik Aarset, Trondheim: Tapir
Akademisk Forlag, 2005, ss. 155-168.
- “Dramatic
Meaning – And Beyond: Jon Fosse's Late Modernity in Autumn Dream”, i Gunnar Foss (red.), I skriftas lys og teatersalens mørke.
Ein antologi om Ibsen og Fosse,
Kristiansand: Høgskoleforlaget/Norwegian Academic Press, 2005, ss.
177-198.
- “ ‘Wie die
Dichter es tun’. Formspråk, ideologi og materialitet i
Jon Fosses Ein sommars dag”, i
Drude von der Fehr og Jorunn Hareide (red.), Tendensar i moderne norsk dramatikk, Oslo: Det Norske
Samlaget, 2004, ss. 249-272.
- “Dramaperspektiv.
Det moderne som oppgåve i På
himmelen av Erling Kittelsen”, i Drude von der
Fehr og Jorunn Hareide (red.), Tendensar i moderne norsk dramatikk, Oslo: Det Norske
Samlaget, 2004, ss. 275-292.
- “ ‘A terror
glimpsed’? ”, i Norsklæreren
1/2003, Landslaget for norskundervisning, Oslo, 2003, ss. 59-64.
- “I staden for
død – i staden for guddom: Ande, røyster, lys
og ord i Jon Fosses roman Morgon
og kveld”, i EDDA 2/2002,
Oslo: Universitetsforlaget, 2002, ss. 217-226.
- “Wolfgang Iser:
‘The Reading Process: A Phenomenological Approach’ (1972)”, in Lesekunst, Modul 4 (http://lesekunst.no/),
UiB, UiO, NTNU, UiTø + NRK, 2002.
- “Paul Ricœur:
‘Hvad er en tekst? Forklare og forstå’ (1970)”,
in Lesekunst, Modul 4
(http://lesekunst.no/), UiB, UiO, NTNU, UiTø + NRK, 2002.
- “ ‘Ordsvarte
stumtalar’. Litteratur og språk”, med Arild Linneberg, Lars Sætre, Jo
Eggen, Elisabeth Skjervum Hole, Tilman Hartenstein; Program 10:16 i Lesekunst, NRK/P2, 5.11.2002, og
på www.nrk.no/lesekunst/
- “Språk, angst,
innsikt. Novella ‘Fall’ (1952) av Tarjei Vesaas”, i Steinar Gimnes
(red.), Kunstens fortrolling.
Nylesingar av Tarjei Vesaas' forfattarskap, Oslo: LNU/Cappelen
Akademisk Forlag, 2002, ss. 83-101.
- “On the Terms
of Words: Masks of a Christian Life” (on Jon Fosse), in Scandinavica, Vol. 40 No. 2
(November 2001), Norwich: Norvik Press, 2001, ss. 285-299.
- “Modernitet og
heimløyse. Det moderne dramaets ironi: Form og
tematikk i Namnet av Jon
Fosse”, i Norsk Litterær
Årbok 2001, red. Hans H. Skei/Einar Vannebo, Oslo: Det Norske
Samlaget, 2001, ss. 149-178.
- “Dramaets
ludiske optikk. På himmelen og Erling Kittelsen”, i Agora 2-3/2001, red. Frode Helland, Oslo: Aschehoug, 2001,
ss. 202-217.
- “Dramaperspektiv:
Det moderne som oppgåve hos Erling Kittelsen”, i Prosopopeia 1/2001, red. Gaute Wahl, Bergen, 2001, ss.
36-43.
- “Dramatic Form
and Meaning in Jon Fosse – with a special focus on The Name (1995)” (inkl. oversyn over Fosses samla dramatiske
produksjon), til publisering i arb. tittel ‘The
Jon Fosse Colloquium’, red. Eirik Stubø, Hege Randi Tørressen et al., Oslo:
The National Theatre, 2002.
- “Moderne Obdachlosigkeit.
Ironie des modernen Dramas: Form und Thematik in Jon Fosses Der Name”, til publ. i
Darmstadt/Bremen, 2002.
- “Det serielle
univers (Speculum litterale).
Novella ‘Naken’ av Tarjei Vesaas”, i Paal Bjørby et al. (red.), Eit
ord - ein stein. Studiar i nynorsk skriftliv,
Øvre Ervik: Alvheim & Eide, 2000, ss. 251-266.
- “Estetikk og
historisitet. Moderne og postmoderne nok ein gong”, i
Anne Marie Uberg et al.
(red.), Mosaikker,
Tromsø-studier i litteratur 7, Tromsø, 1996, ss. 229-234.
- “Hermann August
Korff og romantikken”, i Kittang/Stegane (red.), Ord om ordkunst, Bergen, 1995, ss.
184-208.
- “Meiningsfylde og substitusjon i Jan
van Huysums Blomsterstykke av Henrik Wergeland”, i Perifraser, red. Lars Sætre,
Litteraturvitenskapelig inst., Bergen, 1995, ss. 241-276.
- “ ‘– Innbilling
har du gjort.’ Fuglane (1957)
av Tarjei Vesaas som desillusjonsroman”, i FJERNORD - Nordisk grunnfag som fjernundervisning, Audiogram
nr 22, Univisjon/Nordisk institutt, Universitetet i Bergen, Bergen,
1993.
- “Heilskap og
forsvinning. Lesing og andre
kunnskapsteoretiske problem i Michel Foucaults Klinikkens fødsel”. In: Gisle Selnes et al. (red.), Fortellingens
retorikk, Kulturtekster 2, Senter for europeiske kulturstudier,
Bergen, 1993, ss. 102-135.
- “Liv til tekst.
Andlet i skaping og oppløysing”, i Siri Meyer (red.),
Jeg? Refleksjoner over tekst,
bilde og individ, Kulturtekster 1, Senter
for europeiske kulturstudier, Bergen, 1993, ss. 85-113.
- “Mellom ord og
bilde. Sigrid Weigels mater/ialistiske tekstteori”, i Agora 1/1993, Oslo, 1993, ss.
115-139.
- “’Lukket åpen’.
Stoffliga grepp i Erling Kittelsens författarskap”, i café Existens. Tidskrift för nordisk
litteratur 2/1992, nr. 54,Hamburgsund/Uddevalla, 1992, ss. 40-51.
- Theodor W.
Adorno: “Forsoning under tvang. Om Georg Lukács: Wider den missverstandenen Realismus (“Imot den misforståtte
realismen”)”, scholarly transl. by Lars Sætre. [“Erpresste Versöhnung.
Über Georg Lukács: Wider den
missverstandenen Realismus” (1961)”.] In: Notar til litteraturen, ed. by Arild Linneberg, Oslo: Det
Norske Samlaget, 1992, pp.106-137.
- “Teksten
historie”, i EDDA 3/1991,
Oslo-Bergen-Tromsø, 1991, ss. 273-276.
- Peter Szondi:
“Det moderne dramaets teori”, scholarly transl. by Lars Sætre. [Theorie des modernen Dramas
(1880-1950). 1956/1963. 9-31; 74-82.] In: Moderne litteraturteori. En antologi, ed. by Kittang,
Atle, Arild Linneberg, Arne Melberg, and Hans H. Skei, Oslo:
Universitetsforlaget/Norwegian University Press, 1991, pp . 149-170.
- “Det
filosofiske karneval (Epistemologiske allegorier – bruddstykker av en ny
vitenskapsfilosofisk poetikk)”, saman med Arild Linneberg, i Torben
Brostrøm et al. (red.), Nordisk fantasi. En essaysamling,
Viborg, 1990, ss.141-167.
- “Verdiproblemets
aktualitet i teorihistorisk lys”, i EDDA 3/1990, Oslo-Bergen-Tromsø:
Universitetsforlaget, 1990, ss. 265-272.
- Christa Bürger:
“Når kunsten blir borte. Den amerikanske debatten om det postmoderne”,
scholarly transl. by Lars Sætre. [“Das Verschwinden der Kunst. Die
Postmoderne-Debatte in den USA (1987)”]. In: EDDA, No. 3, Vol. 1990, Oslo: Universitetsforlaget/Norwegian
Univsersity Press, 1990, pp. 195-298.
- “Intensjonalitet
som problem i Jan Mukarovskys litterære estetikk”, i EDDA 4/1989, Oslo-Bergen-Tromsø:
Universitetsforlaget, 1989, ss. 311-329.
- “Så underleg,
Borisovitsj!”, i Vinduet 2/1988, Oslo: Gyldendal, 1988, ss. 29-31.
- Ordkunst som teikn - frå Sjklovskij til Kristeva. Semiotiske emne
i teori og analyse, kritikk og polemikk,
Litteraturvitskapleg institutt, Universitetet i Bergen, Bergen, 1987
(xiv + 331 s.).
- Thomas A.
Sebeok: “Om teiknlæra”, scholarly transl. by Lars Sætre. [“The Doctrine
of Signs (1986)”]. In: Livsteikn,
No. 3, Jan. 1987, Bergen: Norwegian Association for Semiotic Studies,
1987, pp. 164-180.
- “Språk,
subjekt, kreativitet. Ei ‘post-strukturalistisk’ referanseramme”, i Mæhle/Mork
(red.), Norsk Litterær Årbok 1985,
Oslo: Det Norske Samlaget, 1985, ss. 57-63.
- “Skrifta på
veggen. Begjær og død i Bleikeplassen av Tarjei Vesaas”, i Mæhle/Mork (red.),
Norsk Litterær Årbok 1985,
Oslo: Det Norske Samlaget, 1985, ss. 64-81.
- Hans Georg
Gadamer: “Om diktekunstens bidrag ved søkinga etter sanning”, scholarly
transl. by Lars Sætre. [“Über den Beitrag der Dichtkunst bei der Suche
nach der Wahrheit (1971/1977)”.] In: Hermeneutikk
og litteratur, eds. Kittang, Atle, and
Asbjørn Aarseth, Bergen: Universitetsforlaget/Norwegian University
Press, Oslo-Bergen-Tromsø, 1979, pp. 110-119.
|