Bokstaveleg/historisk Allegorisk Moralsk (tropologisk) Mystisk (anagogisk) sensus quadruplex – Quadriga Tactile Structures – The photography of Keld Helmer-Petersen in the 1950s Hei Erling, I dag har eg lese utkastet ditt til artikkel om Fosse sin trilogi. Takk for at du deler det med oss! – Eg gir med glede nokre førebels raskt gjennomtenkte kommentarar hhv. samtaleinnspel her. Eg synest det er godt observert, godt tenkt og godt skrive, og det gir kveik å lese det. Eg tykkjer òg at det er fin oppbygging i det, her går det – i éin forstand – steg for steg, og eg synest at arbeidet utover får fram ein fin, indre samanheng mellom drøftingane i delene det er samansett av. Både ytre og indre trekk ved verket meiner eg kjem godt og tydeleg fram i utkastet. – I denne fortløpande, serielle byggnaden ligg det innarbeidd og blir det reist ei rekkje av (i beste meining) lokale problemstillingar, fint henta ut av verkets empiri. Dei får alle si analytiske drøfting og “lokale” løysing – som så leier fram til neste bolk, som i dei fleste tilfella byggjer tydeleg på det allereie frambringa, og som reiser nye problemstillingar til utforsking i det påfølgjande. – Artikkelutkastet er i det heile svært rikt på problemstillingar innanfor denne strukturen, og fleire av dei opnar for vidare refleksjon, innhenting av ytterlegare empiri (også frå Fosse sitt øvrige forfattarskap), endå meir omfattande analyse (korav mange òg kunne ha blitt til enkeltartiklar for ikkje å seie monografiske framstillingar kvar for seg) og vidare resultatutvikling. Her ligg det mykje stoff i kim for vidare Fosse-forsking. Etter dei innleiande avsnitta om Norges-minne, skrift og fabel, og etter den første drøftinga av kva genrar og litterære skrivemåtar som møtest og kryssar einannan i verket, festar lesinga mi seg ved tre hovudspor. Dei står i indre samanheng med kvarandre, og eg finn dei svært givande: – granskinga av kva skriftnivå og kva meinings- og tolkingsplan som ligg vovne saman, – den uskillelege skilnaden mellom skapt og uskapt, – og utgreiinga av forholdet mellom immanens og transcendens, og av kva det er i og ved språket, språkkunsten, ja kunsten, som gjer overskriding mogleg. Heri òg inkludert diktespråkets (og menneskelivets) forhold til død og inkje, sorg, omsorg, innhusing, kjærleik og tru, brotsverk, moral, skuld og straff, og skapande forløysing. – Dei Heidegger’ske føringane langs desse hovudspora knyter seg, utan namns nemning, men til dei gradar assosiativt, til andre både fenomenal- og negasjons-tenkjarlege vinklingar som – material-empirisk, problemstillande, analytisk diskuterande, og resultatutviklande – kan kople og kunne ha kopla seg til. Dette held eg for framifrå og framgangsrikt. Dinest, ut over god og (i fleire meiningar) komparativ analyse steg for steg, og ut over givande emne-hovudspor som den einskilde lesaren innsiktsgivande kan feste seg ved, er det for meg umiskjenneleg at artikkelutkastets struktur – i ein annan forstand – kviler på Quadriga som grunnraster. Antydningsvis ligg òg Quadriga som eit framanalysert, operativt grunndrag i trilogien som ein empiri av tekstlege lag. Trilogien, som ikkje berre med dens her fint analyserte generiske intertekstar, men òg med dens openbert gestalta og godt framanalyserte tekstlag (og meinings- og tolkingsnivå) av (1) historisk-bokstaveleg meining, (2) allegorisk (annleis-sagt) medmeining, (3) moralsk (tropologisk) innebyrd, og (4) anagogisk-eskatologisk (mystisk, stundom jamvel epifanisk) innsikt, framstår som eit rikt språkleg kunstverk kalkert over sensus quadruplex. Dette tykkjer eg òg er framifrå givande og ytterst relevant, anten ein i første rekkje les empiri eller òg om ein les material-empirien med referanse til diktaren-tenkjarens eigne refleksjonar og kommentarar (i dette tilfellet, Skjeldals intervjubok). Undervegs i det som viser seg å vere ein slik systematisk analyse, gjer artikkelutkastet avstikkarar til både heuristisk og litteraturvitskapleg relevante delproblem. Slike er t.d. spørsmålet om Fosse sin eventuelle, nærmare presiserte naturalisme og/eller overnaturalisme (i tilknyting til det bokstaveleg-historiske planet, hhv. til det anagogiske “svevet”). Vidare gjeld det spørsmåla om aristoteliske kategoriar som truverde eller ei, decorum, og hamartia-brota mot lagnaden (i tillknyting til det bokstaveleg-historiske og/eller det moralske hhv. det anagogiske planet?). Og det gjeld spørsmål om narrative særdrag, slike som i framstillinga av eksistensiell tidserfaring, hhv. omnitemporaliteten, knytte til det overvegande fosseske utanfrå-perspektivet. Slike gjeld òg itererte, narrative mønster og motiv, så som manne- (og kvinne-)tapa, dei kortvaksne hovudpersonane sine langsvarte, tjukke hår, og dei gjeld innhusings- og heimmotiva, utlagde som eksistensielle og litteraturspråklege motiv om å vere i verda og å bu i språket (igjen i tilknyting til historisk-bokstavleg, såvel som både moralsk og anagogisk-prega språklag). Men – Det historiserande – ikkje berre som bostaveleg-historisk meining, men òg: i den innleiingsvis påpeika vendinga mot historisk minne og historisk Norge, i den estetiske eller poetiske historiseringa som artikkelen arbeider med, og – kvifor ikkje òg historisere sensus quadruplex som arbeidet byggjer seg over (dette er emne for nok ein monografi!). Kanskje grip Fosse si skrift i trilogien over fleire og andre historiske frambringingar, moglegvis attende heilt til frå antikken, over hellenismen, oldkyrkja, og godt ut i mellomalderen, då sensus quadruplex var men er det mimetisk etterliknande (i forhold til Quadriga), eller er det fritt skapande ? historisk og systematisk (og i kva slags forstandar) Skjeldal si bok, med mot håra empiri pstar Dylan nynspråket ser fram til gruppesamtale om dette historisere Quadriga analyse – tolking reduserande eksessive i sine repetisjonar og sin rytmikk, extending beyond several/a number of contexts men er dette som å tolke Bibelen? Bokstaveleg/historisk Allegorisk Moralsk (tropologisk) Mystisk (anagogisk) sensus quadruplex – Quadriga ABSTRACT CHICAGO Topograhical Space – Textual Action: On the representational mode in Jon Fosse’s fiction and dramatic art In the recirculation of recognizable and well-known poetic materials, motifs and subject matters in Jon Fosse’s proliferating literary production, both the cityscape and, in particular, the fjord-parish landscape are unmistakably Fosse’an. Although they are repetitional elements, in Fosse’s dramas as well as in his prose fiction these ”scapes” stand out as quite original, not least because they often tend to be installed and transformed by traumatic or blissful images whose space-prompting functions condition the events taking place in them. Elements of both character action and the existential stasis that may be perceived in the lives of Fosse’s characters, thus play creatively into another actional and dynamic register – that of textual action. This dimension of textual performativity is crucial in the plays as well as in the novels. It not only links dramatic and prose fictional works to each other; in its representation, installation and transformation of reality it is also powerful enough to affect our perceptive and cognitive faculties, and to make us ask where that power emanates from. My paper will discuss the functions of fjord-parish landscape and cityscape in Fosse’s fiction and dramatic art – in relation to representational mode and apperception, and in relation to the powering of textual action. In this context, my discussion will also highlight central thematic and formal features of the ongoing inter-aesthetic converging of the genres of prose fiction and drama in Fosse. Cases in point will be close-reading examples from three of Fosse’s reduplicating pairs of a novel and a drama: Naustet and Vakkert; Det er Ales and Ein sommars dag; and Bly og vatn and Vinter. In looking at some central features of the installation of space in these pairs, my paper will bring out Fosse’s aesthetics of representational topographical concentration (as contrasted to an aesthetics of topographical expansion, as found for example in Duras). Thus, the basic questions of my paper will be: What relationship do images, topographical patterns and apperception bear to the performativity of the texts, to their textual action? How does the creativity of the representational mode and the generic converging install alterity in spatial apperception? How does that alterity relate to existential inscriptions on bodies and landscape? The underlying hypothesis is that at crucial intervals in both novel and theatre text, uncoded apperceptions of topographical materiality occur – in the order of ’the sublime’. Such textual events install an oblique space of indecision. Fosse’s art thus renders a critique: a material topographical vision ruptures the ideological stability of the encoded cognition of existential space – that otherwise pervades the characters’ life-world. Culturally, instances of such space-prompting textual action are value-molding moments – an overpassing to characters and readers of the opportunity to unleash themselves from a topographical ideology of repetitive concentration, and to re-encode sensorium, imagery and discourse. Topographical space two versions: with apperception, without apperception/stale Narrational space: I's narration, always tied to apperception process; these stages: person senses/sees/hears/apperceives; person thinks; person says; person acts Other spaces: Gazes, subjectivities, psychoanalytical Generic space …when textual action is truly creative one who never actually perceives the landscape, other than in its staleness of being beautiful; one who apperceives the landscape, and at that through memories in depth and in time; both ways refracted through the same "I" and his writing, thus juxtaposing them in a consciousness, thus creating indecision and the offer or the challenge to re-formulate in the three cases of deception, Knut's two in the distant past are active, selfish and self-motivated, whereas the "I" in the latter one between himself and Knut's wife in the past of the summer holidays is never active and self-oriented: it is Knut's wife who accosts, suggests, initiates and demands, and though his desire is obviously roused, for which also he feels guilt, the "I" never actively and selfishly initiates nor makes the relation consummate. the core summer opp dei tre bedraga, svika mellom personane, og Knuts ideologiske, undertrykkande legning (men svake, redde person), og eg’ets sanseevne appersepsjonsevne, og landskap/sanse-rikdom (space + linear continuity! which I will dwell on today) – I have borrowed from J. Hillis Miller, also to indicate the kind of Modernity/Fosse’s Modernity hallucinatory realism – comes wrapped in layers of prefatory materials Faulkner; Emily Brontë. – Jacques Rancière reduplicated pairs (mention them): a re-staging of the themes, subject matters, and in our context: of a fjord parish topography, sometimes a cityscape, as well as of a narrative space, and a mental space of perspectives, gazes and subjectivities – often psychoanalytically motivated, and (fourth) a generic space of features and properties. However, at the same time as these repeated spatial dimensions are attempts at delimiting topography and space again, reinforcing them, they are as continuous rewritings, reinscriptions – also perforce slow, linear and temporal movements: off, to the side of the delimited, onto the margins, opening rents, crevices and fissures in the repeated spatial delimitations, where textual action can take place, occur, happen. Both of them: one, to make invisibilities seen and the unheard listened to; the other, to make unsayabilities alternatively discursive. to diskursive ordenar shape and form, delimitations, apparent insides and outsides – but also, at the same time, a continuous movement, within topography and space, between spaces, constantly further, from here to there, from there to elsewhere. Connected to sensation and apperception, to the mental and linguistic processing of apperception, – and linked to the effects of those movements: performativity, textual action – which is the combination and superimposition of one sensory and discursive order, with another sensoriality and possible discursivity – one that is sufficiently outlined to become discursive, to the side, obliquely, of the directly represented. This is performative language, textual action, aesthetic language that is truly creative – using topography, spaces and the images that prompt spaces, as apperceptive building blocks of novel apperception, forging them by incessant linear linkage, also from genre to genre, into discursivity of a new order: the basis for assessment, choice and decision – for altered action. Topographical imaging power, then movement to the spatial imaging power of rupture, which releases silences and invisibilities, and makes them into visibilities and sensations, affect, emotion, pathos, on the one hand; on the other: the continuity dimension, the constantly ongoing phrasal power of continuity, logos (or mythos). The poem Open houses shows this? Perhaps nobody better exemplifies this apperceptive and actional trajectory and movement than the writer and poet himself. For example, in the emblematic short poem ”Open houses” (from xxx) Fosse writes: “Opne hus” “Open houses” Opn, forsiktig, først Open, carefully, at first den første dør, til det første huset og the first door, to the first house and så den neste dør, til det neste huset og så, medan then the next door, to the next house and then, while regnet regnar og sola skin the rain rains and the sun shines Gå inn i huset Enter the house og så, forsiktig, opn fleire dører, and then, carefully, open further doors, og så berre gå frå rom til rom og kveikje lys and then just pass from room to room and kindle light i alle rom skal lyset kveikjast in every room light shall be kindled og så skal nokon komme and then someone will arrive Til desse husa kjem det folk To these houses people will come komme det folk til desse hus. let there be people arriving to these houses. apperception process (like in Bly og vatn, Det er Ales etc.) representational mode: slow and oblique Den upresise abstract-problemstillinga, som eg har bytta ut: The basic questions that my following short reading will discuss are: What relationship do images, topographical patterns and apperception bear to the performativity of Jon Fosse’s reduplicated pair – the novel The Boathouse and the theatre text Beautiful, i.e. to their textual action? How does the creativity of the space of representational modes and the generic converging install alterity in spatial apperception? How does that alterity relate to existential inscriptions on bodies and landscape? -------------- NÅR BLE SKOLEN OPPRETTET (Presisering i kommentarfelt) 2005/6 lokalt ved UiB; 2003/4 på nasjonalt nivå. UTFYLLENDE INFORMASJON OM EGNE VURDERINGER AV HVILKEN TYPE PROFIL FORSKERSKOLEN HAR TBLR/Bergen (den lokale avdelingen, som er HF og Infomedia/SV ved UiB sin valgte forskerskole for PhD-kandidater og -veiledere i estetiske fag) og TBLR/Nasjonalt (TBLR sitt nasjonale nivå med UiB, NTNU, UiT, UiA og UiS som de fem samarbeidende medlemmene, hvor TBLR/Bergen i en fireårsperiode foreløpig t.o.m. 2012 sitter med lederskaps-ansvaret) er en tverrfaglig, nasjonal (og lokal) nettverksforskerskole innrettet mot de estetiske fagene/disiplinene: litteraturvitenskap (allmenn, og nasjonalspråklig (fremmedspråk og nordisk), teatervitenskap, kunsthistorie, medievitenskap, visuelle/billed-studier, kulturstudier, musikkvitenskap, digital kultur, kjønnsstudier, klassiske fag, og tilgrensende estetiske studier innen kultur- og samfunnsfag. TBLR, både nasjonalt og lokalt ved medlemsuniversitetene, arbeider og utfører sitt virke på oppdrag for de humanvitenskapelige og dels de samfunnsvitenskapelige fakultetene og sentrene ved medlemsuniversitetene. Lokalt ved UiB (TBLR/Bergen) er TBLRs virke et samarbeid mellom HF (særlig LLE og IF, og videre Griegakademiet og Bergen Museum) og dels SV (Infomedia). TBLRs virke er veletablert og går flere år tilbake i tid: til 2002/3 på nasjonalt nivå, og til 2005/6 på eget, aktivt lokalt nivå i Bergen. TBLR tilbyr i hovedsak forskerutdanningskurs over 2 (TBLR/Bergen) à 3 (TBLR/Nasjonalt) dager; i Bergen 2-3 kurs pr semester, nasjonalt 1 stort hovedkurs pr år. Kursene er to-delte, med (A) et faglig emnefokus, med én, to eller inntil 4-5 internasjonale eller norske spesialist-gjesteforelesere innen emnet sammen med TBLRs vitenskapelige, tverrfaglig sammensatte stab, med et teoripensum på 500-800 ss. knyttet opp mot emnet og forelesningene, med plenumsdiskusjon av forelesningene, med PhD-student-gruppearbeid på pensumtekstene hvor gjesteforeleser(e) og TBLR-stab står bi og sitter inn, med PhD-student-fremleggelse av gruppearbeidene, og med avsluttende plenumsdiskusjon av emnet, gruppearbeider og forelesninger; og (B) paper/avh.kapittel-del (fritt emne), hvor påmeldte forhåndsinnleverte og leste papers (alt fra 5-10 til 25 papers, også pensum) først kort presenteres og kontekstualiseres av kandidat, og deretter diskuteres (i grupper eller i plenum avh. av deltakertall hver gang) etter faglig-emnemessige, vitenskapelige og akademisk skrift-messige kriterier, med TBLRs gjennomgående vekt på et konstruktivt kritisk og samtidig trygt og gjensidig tillitsfullt og respektfullt forskerutdanningsmiljø. TBLRs årlige nasjonale kurs arrangeres etter samme to-delte modell, avrunder arbeidsåret ved de lokale lærestedene, samler estetiske fags PhD-kandidater fra hele landet (maks. ca 40 med kandidater, TBLR-stab og gjesteforelesere), og legges oftest til utlandet (samarbeidende universiteter, institutter eller sentre som venue). TBLR kan lokalt og nasjonalt også tilby masterclasses, og samarbeider også om kurs/seminarer med andre forskerskoler i inn- og utland, med forskningsutdanningsmessig relevante prosjektgrupper, og med andre forskerutdanningsvirksomme institusjoner. Det er også holdt TBLR-kurs for veiledere, og spesifikke skrivekurs for PhD-kandidater. All info om avholdte, pågående og kommende kurs og aktiviteter, og om TBLR lokalt og nasjonalt finnes til enhver tid på forskerskolens nettsider: http://www.folk.uib.no/hlils/TBLR-B/Bergen.htm, http://www.folk.uib.no/hlils/TBLR-B/BergenE.htm, og http://www.uib.no/rs/tblr-b. – Ytterligere egne vurderinger av TBLRs profil er at den i sin virksomhet retter seg inn mot opplæringsdelen av PhD-programmet og (gjennom kursenes paper-sesjoner) mot deler av avhandlingsdelen. PhD-kandidatene gir særdeles gode tilbakemeldinger på denne doble innretningen; de finner begge deler nødvendig og relevant i kursene, og det vises i den sammenheng til det miljø skolen har utviklet basert på konstruktiv kritikk sammen med trygghet, tillit og respekt. Gjennom TBLR-kursenes (A) emnefokus opplæres det i grunnlagsproblemer og i lang rekke tematiske emner som er felles for de estetiske fagene, og som samtidig er disiplinorienterte, men har overordnet tverrfaglig og refleksjonsfremmende overføringsverdi. Gjennom kursenes (B) paper-sesjoner gis det etterlengtet opplæring i forholdet mellom tenkning og skriving, i akademisk skrift, problemstilling innenfor et emne og et materiale, løsningsprosess og komposisjon, og oppøving i presentasjon og forsvar av egne argumenter, egen kunnskap og etterrettelighet i papers/kapitler. Begge disse hensynene, og i kombinasjon, ivaretas innenfor en større forsamling, som er spesifikt rettet mot den forskningsmessige meriteringen både i kunnskapsavprøvningen og i utførelsen (og ikke som i en prosjekt- eller forskergruppe, der det gjerne er den tematiske særinteressen som er overordnet og driver det kunnskapssøkende arbeidet). Innenfor begge disse hensynene som tas i TBLRs forskerutdanningskurs, er det nettopp den både kritiske og tillitsfulle oppøvningen i tilegnelse av kunnskap, i vitenskapelig tenkning og argumentasjon i et større forum som vektlegges, både gjennom skrift og muntlig. Ut over TBLRs egen stab som er innrettet på dette virket, er PhD-kandidatene i kursene samtidig i nærkontakt med, får oppmerksomhet fra, og mottar direkte råd og oppmuntringer fra gjestende foreleser-forskere som er blant de fremste på emnene som står i fokus. GODKJENNING FRA/BEHANDLING VED (Annet: Kommentarer) TBLR/Bergen ble opprettet 2005/6 lokalt ved UiB; 2003/4 på nasjonalt nivå. – HF gjorde TBLR/Bergen til sin valgte forskerskole for de estetiske fagene ved den lokale opprettelsen. Dette ble konsolidert ved vedtak i sak 023/2008 i HFs Fakultetsstyre. I 2006 ble Lars Sætre pålagt å etablere forslag til tverrfaglig sammensatte medlemmer av lokalt styre (Koordineringsgruppe), denne var klar 2007 og ble oppnevnt av HF-fakultetet, og har siden hatt et par utskiftninger pga andre verv. Like etterpå inngikk HF-fakultetet en økonomisk overenskomst med Infomedia/SV om delfinansiering, sammen med HFs hovedfinansiering av TBLR/Bergens virksomhet og av det prosentvise årlige tilskuddet (medlemsavgiften) til TBLR/Nasjonalt. (Total bevilgning fra HF i 2008 var NOK 165.000 (hvorav maks. 130.000 til TBLR/Nasjonalt. Det viste seg å være bruk for langt mindre summer; til sammenlikning er HF/UiBs årsmedlemsavgift til TBLR/Nasjonalt 2010-11 (med UiBs 30% andel) NOK 78.500 (TBLR/Nasjonalt søker aktivt og ofte med hell tilleggstilskudd fra NFU-H og andre til sitt store årlige nasjonale kurs), og de 2-3 lokale TBLR/Bergen-kursene pr semester er relativt billige å arrangere. Fra HF tilstås det imidlertid samtidig frikjøpsmidler til leders institutt for arbeidet med ledelsen av så vel lokal som nasjonal TBLR-forskerskole, og TBLR/Bergens øvrige styre (Koordingeringsgruppens medlemmer) tilstås timeregnskapstimer for medgått arbeidstid i forbindelse med de lokale kursene og møter.) HOVEDFORMÅLET MED Å OPPRETTE FORSKERSKOLEN TBLR, både lokalt ved UiB og nasjonalt, driver forskerutdanningsvirksomhet. Denne er knyttet til forskningsvirksomheten til, og den felles forsknings- og forskerutdanningskompetansen i TBLR/Bergens styre lokalt (Koordineringsgruppen), i TBLR/Nasjonalt sitt styre, og hos de internasjonale og norske spesialist-gjesteforeleserne, så vel som i den kompetansen som ligger hos og som øves videre opp hos de deltakende PhD-kandidatene. TBLR verken lokalt eller nasjonalt driver imidlertid ennå med prosjektorientert forskning rettet mot publisering i/fra forskerskolen som sådan. KOMMENTARER TIL PARTNERSAMMENSETNINGEN (Her er det elektroniske skjemaet noe gjenstridig m.h.t. muligheten for avkryssing av nasjonal hhv. internasjonal. Det som står avmerket som 4 Forskningsinstitutt, er i realiteten 4 samarbeidende Internasjonale partnere som alle hører til Doktorgradsgivende institusjoner. – Det presiseres:) -- TBLR/Bergen (den lokale UiB-avdelingen) har i hovedsak LLE, IF, samt Griegakademiet og Bergen Museum ved HF, samt Infomedia ved SV, som formelle og reelle partnere. -- TBLR/Bergen har også et reelt samarbeid for deltakelse i kurs og seminarer og for samarbeid om felles internasjonale gjesteforelesere med med forskningssenteret Nomadikon ledet av Asbjørn Grønstad ved Infomedia/SV/UiB (hvor Grønstad samtidig er styremedlem i TBLR/Bergen). Alt som nedenfor videre nevnes om TBLR/Nasjonalt sine partnere, er m.h.t. forskerutdanningsmessige kurs også reelt åpent og tilgjengelig for TBLR/Bergen sine deltakende PhD-kandidater: -- TBLR/Nasjonalt har UiB (HF og SV), NTNU, UiT, UiA og UiS som formelle og reelle partnere. -- TBLR/Nasjonalt har, som reelt samarbeidende og gjensidig PhD-student-utvekslende partner, LIK-linjen ved PhD-programmet ved HF/UiO (der lederen Jakob Lothe samtidig ofte møter som observatør hos TBLR/Nasjonalt). Dette er den sjette nasjonale doktorgradsgivende institusjonen nevnt ovenfor. -- TBLR/Nasjonalt har videre, som assosiert og samarbeidende partner, Copenhagen Doctoral Programme in Cultural Studies, Literature and the Arts, ved Københavns Universitet (hvor lederen Frederik Tygstrup samtidig er nasjonalt styremedlem i TBLR). TBLR/Nasjonalt har også samarbeidsrelasjoner til The International Graduate Centre for the Study of Culture (GCSC) ved Justus-Liebig-Universität i Giessen/Tyskland (hvor direktøren Ansgar Nünning har vært gjest i TBLR og ivrer for videre kurssamarbeid og utveksling). Det samme gjelder til Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) ved Amsterdam Universitet (hvor lederen Mieke Bal har vært gjest hos oss og er åpen for kursdeltakende PhD-kandidater fra TBLR). Kreftene i tidligere Georg Brandes Skolen ved Københavns Universitet er også samarbeidspartnere og åpne for kursdeltakere. Det samme gjelder (tidl. gjest hos TBLR) Simon Critchley ved The New School of Liberal Arts i New York og hans skole i Nederland: The Tilburg Philosophy Summer School. -- Endelig, og dette er særdeles viktig i både nasjonal og UiB-sammenheng, har TBLR/Bergen og TBLR/Nasjonalt formelt og reelt gjennom opptaksordningene til PhD-programmet, og reelt gjennom søknad til TBLR og deltakelse i TBLRs kurs, et ganske omfattende samarbeid med flere av Norges vitenskapelige høyskoler. TBLR opplever stor etterspørsel og pågang med kursdeltakere fra denne gruppen stipendiater, som som regel har én veileder ved UiB og én ved stillingsgivende høyskole. TBLR opplever at denne gruppen PhD-kandidater har et særdeles stort behov for skolens kurs, og at tilbudene for denne gruppen ellers er relativt begrensede. Alt som her er nevnt er ytterst viktige og reelt internasjonaliserende partnerstrukturer for de stipendiatene som "sorterer" under TBLR, og kan overhodet ikke erstattes eller videreføres ved en omlegging til mer desentralisert institutt- og individuell forskergruppe-forankring av forskerutdanningsvirksomheten ved HF/UiB. Et tverrfaglig bredt og høyt motivert lederteam i TBLR for de tidligere omtalte konkret forskerutdannings- og oppøvingsmessige aspektene ved TBLRs virke, som fungerer utmerket og samarbeidende i dag, og hvor de berørte fagmiljøene er representert med erfarne PhD-veiledere i TBLRs styre som har særdeles stor vilje til å både tverrfaglig og faglig personlig å dele av sin egen og å tilegne seg ytterligere kompetanse ved å lære på tvers av hverandre, kan ikke erstattes av institutt-lokale og mindre tematiske forskergruppers fokus på (i dé sammenhengene helt relevante) faglige særinteresser. Pga. disse ytterst viktige punktene, som også innbefatter hensynene til reell internasjonalisering og reell faglig sosialisering inn i en større og bredere vitenskapelig sammenheng, må ikke UiBs klare Handlingsplan og UiBs tydelige og gode kriterier for å kunne drive forskerutdanning, få vrides eller bli utvannet. Et forsøk på å kneble eller nedlegge TBLR og de øvrige forskerskolene i den møysommelig og gjennom år oppbygde strukturen som finnes i dag på et komplisert og sårbart forskerutdanningsfelt, vil rasere forskerutdanningen ved HF/UiB for fremtiden. Prosjekt- og forskergrupper til sine formål; forskerskoler til deres formål, på oppdrag for det forskerutdanningsansvarlige fakultetet. Partner- og samarbeidsstrukturen som TBLR både lokalt ved UiB og nasjonalt og internasjonalt er en del av, er velfungerende, og tverrfaglig utvekslende, oppøvende og tilegnende-lærende med store overskudd for skolens deltakende PhD-kandidater og -veiledere. KOMMENTARER TIL FORSKERSKOLENS STYRINGS_ OG BESLUTNINGSSTRUKTUR -- TBLR, både Bergen (lokalt) og Nasjonalt, arbeider på oppdrag hhv. for Det humanistiske fakultet og dels SV ved UiB, og for de humanvitenskapelige og dels samfunnsvitenskapelige fakultetene og sentrene ved de øvrige fem lærestedene. -- TBLR/Bergen har som vitenskapelig og organisatorisk ledelse pr i dag en Koordinergingsgruppe (et styre) sammensatt av Leder prof. Lars Sætre (Allm.littvit., LLE), prof. Randi Koppen (Engelsk, IF), prof. Asbjørn Grønstad (Infomedia, SV), førsteaman. Christine Hamm (Nordisk, musikkunnskap, LLE), førsteaman. Henning Laugerud (Kunst- og billedhistorie, LLE), førsteaman. Keld Hyldig (Teatervitenskap, LLE), nok et medlem fra IF (inntil nylig Italiensk, nå nettopp fratrådt pga. annet verv, skal erstattes), og en sekretær Anders M. Gullestad (Allm.litt.vit, LLE) som er PhD-student (pliktarbeid), samt to andre PhD-studenter (Laura Skinnebach, Bergens Museum) og Morten Auklend (fra for nylig postdoc ved Nordisk, LLE, har disputert, skal erstattes). PhD-kandidatene i styret utpekes av stipendiatenes egne organ. -- TBLR/Nasjonalt har et styre bestående av Leder, prof. Lars Sætre (Allm.liitvit, LLE/UiB), prof. Knut Ove Eliassen (Estetikk, kunstfag og litt.vit., NTNU), prof. Marie-Theres Federhofer (Tysk og kulturstudier, UiT), prof. Unni Langås (Nordisk og kulturstudier, UiA), førsteaman. Cato Wittusen (Medie-, kultur-, og samfunnsstudier, UiS), og sekretær PhD-student Anders M. Gullestad (Allm.litt.vit, LLE/UiB). -- Kurs og emnefokus planlegges og fastsettes fortløpende ut fra de mange deltakende PhD-kandidatenes prosjektemner, deres og deres PhD-veilederes ønsker og forslag, ut fra den vitenskapelige TBLR-stabens observasjoner i forskningen, begrunnede forslag basert på faglig aktualitet, estetisk og kunstfaglig historisk relevans. Økonomien er ved UiB lokalt gitt av HF (/SV)s bevilgning, og Nasjonalt ved de 5 universitetenes årlige medlemsavgift samt ved at Styrets selv utarbeider egne søknader etter og oppnår tilleggsmidler fra eksterne organ. All økonomi er forvaltet og føres det tilsyn med, både den lokale og den Nasjonale, på skilte analysenummer, av UiB/HF-sekretariatets økonomiseksjon. Det oversendes, både lokalt og Nasjonalt, forløpende fullstendige studiepoengsprotokoller fra TBLRs kurs, til HF/SV-UiB sin ledelse og til alle partner-institusjoners ledelser som er berørt for registrering i FS, med fullstendige pensumoversikter, paper-oversikter med -titler, kursprogram, deltakerlister, angivelse av gjesteforelesere, og nøyaktig antall studiepoeng for hver enkelt kandidat. Kursdeltakerne tildeles kursdiplom med studiepoeng for hvert enkelt kurs, signerte av TBLRs vitenskapelig ansatte stab, samt av gjesteforeleserne. Det inngis årlig fyldig rapport, til HF/SV-UiB lokalt og til de øvrige medlemsuniversitetenes fakulterer og sentre nasjonalt, om årets virke i TBLR ved årsslutt. Samtidig utarbeider og oversender TBLRs ledelse neste års budsjett og kursplaner til HF/SV-UiB sine ledelser og de øvrige medlemsuniversitetenes fakultetsledelser, og UiB/HFs ledelse innkrever de årlige medlemsavgiftene etter eget faktureringssystem. TBLR/Bergen og TBLR/Nasjonalt administrerer seg selv, og planlegger og rapporterer fullstendig og transparent, et formidabelt og omfattende arbeid i tillegg til det strengt vitenskapelige, uten ytterligere støtte fra administrativt Fakultets-sekretariat enn det som er nevnt her. Alle TBLR-kurs evalueres like etterpå av PhD-kandidatene på fritt og for de vitenskapelig ansatte anonymisert grunnlag. Evalueringene legges på TBLR-kurseenes nettsider. Alt ovenfor er tillagt styrings- og beslutningsstrukturen i TBLR/Bergen og TBLR/Nasjonalt, og det aller meste er åpent, offentlig og transparent. Et godt og representativt eksempel på TBLRs kursstruktur, vitenskapelige og organisatoriske virke og oppbygning finnes for øvrig på TBLRs hovedside i omtalen (et lite stykke nede) av det sist gjennomførte nasjonale kurset ved Humboldt-Universität zu Berlin i januar 2011: http://www.folk.uib.no/hlils/TBLR-B/Bergen.htm og http://www.folk.uib.no/hlils/TBLR-B/BergenE.htm. Der (nederst) er også alle andre TBLR-kurs og -aktiviteter de siste årene tilgjengelige og dokumenterte. KOMMENTARER TIL SAMMENSETNINGEN AV DE ULIKE ANSATTE OG KANDIDATER TILKNYTTET FORSKERSKOLEN -- Ansatte, lokalt og nasjonalt: God estetisk-faglig fordeling og bredde, høy forskningsmessig og forskerutdanningsmessig kompetanse og engasjement, ypperlig team å samarbeide med, antallsmessig formålstjenlig størrelse. Flere PhD-veiledere burde følge sine PhD-kandidater til kursene. --Kandidater, lokalt og nasjonalt: God estetisk-faglig bredde og fordeling, godt svarende til stipendiatporteføljene ved de ulike estetiske fagavdelingene. Høyskole-kandidatenes antall er stigende; forskerskoletilbudet synest spesielt viktig for dem. -- Kurssammensetningene av kandidater og ansatte har i TBLR erfaringsmessig bidratt til skarpt faglig fokus, utfridde yteevner, høy læringsfaktor inn og ut, god stemning, godt arbeidsmiljø, som også gir glede og trivsel. KOMMENTARER TIL FINANSIERINGSGRUNNLAGET TIL FORSKERSKOLEN -- TBLR/Nasjonalt: Finansieringen er basert på de 5 universitetenes årlige medlemsavgifter (hovedfokus: ett stort årlig nasjonalt kurs, noen mindre arrangementer, møtereiser), de to siste årene og pr i dag årlig totalt NOK 245.000 (prosentvis fordeling: UiB 30 (som i arbeidsåret 2010-11 utgjør NOK 73.500), NTNU 30, UiT 20, UiA 10, og UiS 10). I tillegg kreves i størrelsesorden NOK 100.000 hvert år, som hentes inn eksternt enten gjennom kursstøttesøknader til NFU-H, til samarbeidsinstitusjoner (som f.eks. Det fransk-norske senteret i Paris o.likn.), og til andre. Når det her oppgis "tilfredsstillende", er dette basert på at de nevnte årlige tilleggsmidlene – ut over den samlede medlemsavgiften på til sammen 245.000 – hittil har vist seg å være mulig å kunne skaffe seg, men her ligger det hvert år et stort arbeid å utføre, og samtidig en viss usikkerhet fra år til år (f.eks. må de nevnte tilleggsmidlene som oftest eller alltid anskaffes i konkurranse med andre søkere). -- TBLR/Bergen: Fra 2008 bevilget HF (og for en mindre del SV) ved UiB totalt NOK 165.000, hvorav den den gang høyere årlige nasjonale medlemsavgiften skulle betales, og hvorav resten kunne gå til TBLR-kursvirksomhet lokalt ved UiB. Pr i dag er den årlige medlemsandelen som UiB svarer nasjonalt nede i NOK 73.500, og det øvrige av det som i dag bevilges av HF-SV/UiB kan anvendes til de lokale TBLR/Bergen-kursene gjennom semestrene og til drift og administrasjon. Den summen HF-SV/UiB hvert år har latt gå til TBLR/Bergen lokalt, har hele tiden vært tilstrekkelig. Det er ikke dyrt å drive TBLR/Bergen og å arrangere de ca to TBLR/Bergen-kursene pr semester. -- Det ville vært ønskelig, om mulig, imidlertid, med litt mer administrativ hjelp og interesse fra Fakultets-sekretariatet, ut over den ca 1/4 PhD-stipendiatstillingen som er gjort avtale om som sekretær for TBLR både lokalt og nasjonalt. KOMMENTARER TIL FORSKERSKOLENS AKTIVITETER OG FAGLIGE TILBUD (Også her er det elektroniske skjemaet gjenstridig: I tillegg til det som har kunnet bli krysset av ovenfor, arrangerer TBLR/Nasjonalt ett stort årelig nasjonalt kurs; det har jeg ikke kunne finne felt til å krysse av for.) Som nevnt ovenfor, arrangerer TBLR både lokalt ved UiB og nasjonalt 2- eller 3-dagers forskerutdanningskurs basert på angitt to-delte modell: (A) faglig emnefokus-del, med spesialistgjesteforelesere på emnet, sammen med TBLRs egen vitenskapelige stab, et relevant teoretisk pensum omfattende 500-800 ss. knyttet til emnet og forelesningene, plenumsdiskusjon, gruppearbeider på pensumtekstene med tilgjengelighet av gjesteforelesere og TBLR-stab, fremleggelse, og ny plenumsdiskusjon. – Og (B) PhD-paper/avh.kapittel-del, med først kort fremleggelse muntlig av forhåndsinnleverte papers (også pensum), og deretter konstruktivt kritisk og trygg, tillits-, og respektfull diskusjon av dem (i grupper eller i plenum avhengig av deltakertall hver gang) med både PhD-studentene, TBLR-stab og gjesteforelesere som deltakere. Modellen er godt likt, etterspurt, og meget ansporende. HVORDAN ER PHD-KANDIDATENE/STIPENDIATENE, VEILEDERE, FORSKERE OG GJESTEFORSKERE BLITT REKRUTTERT TIL FORSKERSKOLEN? -- Kandidatene: TBLR er HF(/SV)s valgte forskerskole ved UiB for estetiske fag; det gir "automatisk" medlemskap, som likevel er helt fritt for kandidatene å vere med i eller reservere seg mot. Nesten ingen reserverer seg. De angitte tallene ovenfor baserer seg imidlertid på den ordningen TBLR/Bergen har med å be de interesserte kandidatene om selv aktivt å la seg registrere i forskerskolen ved oversending av nett-tilgjengelig elektronisk skjema. Hele tiden står kandidatene likevel fritt til å velge den skole eller de tilbud som måtte finnes. Forskerskolens kurs og aktiviteter har alltid åpen utlysning og påmelding pr nett og med direkte e-posthenvendelse først til de som har regsitrert seg og som fakultetene har oversendt e-postadresser til. TBLRs medlemsmasse prioriteres hvis det er plassmangel (det har det aldri vært). -- Veiledere: Inviteres også hver gang ved åpen utlysning på nett samt ved direkte e-posthenvendelse. Kun få PhD-veiledere møter med sine PhD-kandidater når disse tar del i kursene. De oppfordres imidlertid til å møte. Dette arbeider TBLR kontinuerlig og aktivt med. -- Gjesteforelesere: Velges, ut fra kurset planlagte og aktuelle emne, gjerne basert på leders eller øvrige ledelses vitenskapelige og forskingssamarbeidsmessige nettverkskontakter; andre ganger ved henvendelse til vedkommende som man ønsker uten tidligere etablert kontakt. Det legges stor vekt på og arbeides nitid for å engasjere de beste, de fremste og de mest aktuelle på emnet, både til lokale og nasjonale kurs, og blant både norske og internasjonale forsker-gjesteforelesere. HAR DET VÆRT EGET OPPTAK TIL FORSKERSKOLEN, OG HVORDAN ORGANISERES EVENTUELT DETTE? Nei. HAR FSKOLEN EGNE OPPTAKSKRAV I TILLEGG TIL DE SOM GJELDER FOR OPPTAK TIL FORSKERUTDANNING VED DOKTORGRADSGIVENDE INSTITUSJON? I SÅ FALL HVILKE OG HVORFOR? Nei. HVOR MANGE PHD-KANDIDATER SOM HAR DISPUTERT VED UiB, HAR FSKOLEN UTEKSAMINERT SIDEN OPPRETTELSEN? Hverken lokalt eller nasjonalt uteksaminerer TBLR kandidater. De gjennomgår forskerutdanningskurs og får diplomer med studiepoeng for hvert enkelt kurs. Siden 2007 har anslagsvis 15-20 kandidater av dem som har deltatt i TBLRs kurs lokalt, disputert. Nasjonalt er tallet rimeligvis langt høyere, men kjennes ikke konkret. Antall kursdeltakere, når hvert enkelt kurs adderes, har vært et sted rundt 180 kandidater i samme tidsrom. FORSKERSKOLENS RELASJON TIL DEN ØVRIGE FORSKERUTDANNINGEN VED DE DOKTORGRADSGIVENDE INSTITUSJONENE REPRESENTERT I FORSKERSKOLEN TBLR lokalt og Nasjonalt: Det dreier seg i TBLRs virke om vitenskapelig og organisatorisk drift av TBLR, og om forskningssamarbeid mellom de ansatte, nettverksstrukturer, og kursvirksomhet. - Ut over dette, har TBLR svart positivt på henvendelse om samarbeid, og vært behjelpelig, også økonomisk, med samarbeid med den ene ikke regelmessig fungerende forskerskolen i Kultur og samfunn ved HF/UiB. Her dreier det seg konkret om Kultur og samfunn sitt kurs "Persepsjon og bilder" (Solstrand, juni 2010) den tiden Arild Utaker ledet den skolen en periode. Det ble et strålende vellykket PhD-forskerutdanningskurs. – Videre har TBLR/Bergen et kontinuerlig samarbeid med senteret og prosjektet Nomadikon ved Infomedia/SV, og av og til med andre, om gjesteforelesningskrefter fra inn- og utland (deling av utgifter, to oppdrag for gjest sammenfallende i tid). - Videre har LIK-linjen ved PhD-programmet ved HF/UiO og TBLR en i praksis velfungerende, assosiert samarbeids"avtale" om et visst antall gjensidig/"utvekslende" kursplasser til hverandres PhD-kandidater ved behov og ved spesielle anledninger. – Tilsvarende gjelder også for TBLR alene overfor Copenhagen Doctoral Programme in Cultural Studies, Literature and the Arts, Tilburg Philosophy Summer School, The International Graduate Centre for the Study of Culture (GCSC, Giessen), osv. Dette er alle gode og lovende samarbeidsrelasjoner. INTERNASJONAL PROFIL AV FORSKERSKOLEN I FORHOLD TIL SAMMENSETNINGEN AV ANSATTE OG PHD-KANDIDATER, MOBILITET, SAMARBEID OG SAMPUBLISERING M.M. Den internasjonale profilen både til TBLR/Bergen og TBLR/Nasjonalt er meget god: Det er ofte internasjonalt kjente eksperter på besøk som gjesteforelesere. Det er utstrakt anledning for TBLRs stipendiatmedlemmer til mobilitet og deltakelse hos våre samarbeidspartnere og -kontakter i utlandet. Det finnes utstrakt godt samarbeid. TBLR kan også hele tiden trekke på samarbeidskontakter som dens ledelse (Koordineringsgruppen lokalt ved UiB, hhv. TBLRs Nasjonale styre) har med kolleger og institusjoner i utlandet. – TBLR driver som forskerskole og i sitt forskerutdanningsvirke ennå ikke med publisering. ERFARINGER FOR FORSKERSKOLEN I FORHOLD TIL Å DRIFTE SKOLEN FAGLIG OG ADMINSITRATIVT Det har vært en glede og gitt store faglig-innsiktsmessige utbytter til beste for forskerutdanningen å drifte TBLR faglig-vitenskapelig, både lokalt ved UiB og nasjonalt! Administrativt har det hele tiden vært mye arbeid å gjøre for de vitenskapelige ledelsene lokalt og nasjonalt, i særlig grad i forbindelse med de store, årlige nasjonale kursene, men også for en stor del ved kursene lokalt ved UiB. Det har hjulpet en del å få en PhD-kandidat med pliktarbeidet sitt som TBLRs sekretær. Det føles likevel som om TBLRs vitenskapelige ledelse samtidig må administrere hele virksomheten med minimal støtte fra det lokale fakultetets og de nasjonale medlemsfakultetenes administrative staber/sekretariat. (Til og med - en såpass liten "ting" som automatisk tilsendt oppdatering av PhD-student-listene ved ankomsten av nye kull - med fulle opplysninger om prosjekt, instituttilhørighet, veilederopplysninger og e-postdresser osv. – har også vist seg å kunne være et problem til tider, og skolens ledelse har måttet innhente og bearbeide mye av dette materalet selv.) TBLRs ledelse lokalt og nasjonalt erfarer imidlertid etter hvert at de "kan" også dette feltet og denne delen av den administrative virksomheten etter hvert, og har oftest utført den selv. *** KVALITETSKRITERIER Sterke forskningsmiljøer og gode miljøer for doktorgradsopplæring osv.: TBLR/Bergen og TBLR/Nasjonalt svarer fullt ut til kriteriet. Avgørende viktig. Fokus på veiledningen osv.: TBLR både lokalt ved UiB og nasjonalt svarer fullt ut til kriteriet. Spesielt TBLR-kursenes paper/avh.kapittel-sesjoner og måten de håndteres og forløper på, har vært vellykkede i så måte, og er blitt gitt mange gode tilbakemeldinger fra de deltakende PhD-kandidatene. Meget viktig. Miljøer som ka vise høy vitenskapelig kvalitet og har særlige forutsetninger for å oppnå det: TBLR både lokalt ved UiB og nasjonalt svarer fullt ut til kriteriet. Meget viktig. Til flere av disse punktene kan det tilføyes at å utvikle miljøer som svarer til kriteriene, er noe som vanskelig bare kan "besluttes". Det er et nitid og møysommelig arbeid som har krevd og krever tid, og som må baseres på faglig dyktighet, imøtekommende åpenhet og faglig tillit. Det er et arbeid med potensielt mange skjær i sjøen, som krever teft og nennsomhet. Det kan ikke uten videre legges til en hvilken som helst prosjekt- eller forskergruppe eller sammenkomst av spesielle tematiske eller forskingsinteresser. Noen av TBLRs viktigste stikkord ved siden av faglig kvalitet, er et sammensatt miljø som er konstruktivt kritisk, og trygt, tillits- og respektfullt, og som i tillit birar til å åpne forskerutdanningsfeltet: Slik er det faglige standarder kan etableres på feltet, og slik kan kunnskap og kompetanse både erverves og læres bort, gjensidig, i felles åpen utveksling mellom alle PhD-kandidater og alle deltakende vitenskapelig ansatte og gjester. Faglig program for handlingsplan for gjennomføring: TBLR svarer til kriteriet. Et viktig kriterium. Spesielt bør plan, gjennomføring og regelmessighet med tanke på ALLE doktorgradsstudentene understrekes. Det må dreie seg om gjensidig, og tverrfaglig, åpenhet i PhD-utdanningen dersom kvalitetskriteriene skal kunne etterkommes. Inernasjonalisering: TBLR svarer langt på vei til kriteriet. TBLR både lokalt ved UiB og nasjonalt er miljø for internasjonalisering (som betyr noe langt mer enn bare å sørge for utenlandsopphold!). Internasjonalisering rører også ved slikt som stadig faglig orientering, en bevisst bruk av spesielle personalressurser, å etablere møter med andre PhD-kandidater og mellom PhD-kandidater og internasjonale eksperter - konkret om og på et vitenskapelig stykke arbeid. I TBLR undervises det for øvrig alltid på engelsk når ikke-nordisk talende er til stede, ellers på norsk. TBLRs ledelser publiserer som forskere internasjonalt, men som sagt publiserer ennå ikke forskerskolen som sådan. Et viktig kriterium. Samarbeid med næringsliv og instituttsektor: TBLR svarer delvis til kriteriet. For TBLR har det ikke vært hensiktsmessig å knytte seg til næringslivssektoren. Til instituttene, derimot, er TBLR definitivt sterkt knyttet (og her forstås de som fakultære insitutter), noe som også er hensiktsmessig. TBLRs tverrfaglighet borger for utstrakt kontakt med og er en ressurs for lokale instituttmiljøer for de estetiske fagene i LLE, IF, Infomedia, delvis Griegakademiet, og for kulturfagene, og andre; tilsvarende instituttmiljøer har også TBLRs nasjonale medlemsinstitusjoner sterk tilknytning til. Et viktig kriterium, der det er hensiktsmessig. Forhold til den øvrige forskerutdanningen: TBLR svarer i høy grad til kriteriet. Et viktig kriterium. Egen identitet med egne kurstilbud: TBLR både lokalt ved UiB og nasjonalt svarer i høyeste grad til kriteriet. Et avgjørende viktig kriterium. Minimumsomfang: TBLR svarer i det aller lengste til kriteriet. TBLR både lokalt ved UiB og nasjonalt tar imot hvert nye kull som starter, uten begrensning, og betjener de igangværende kullene fortløpende. Forskerskolens kursrammer har jevnt over vært godt oppfylte; noen ganger, som ved de store nasjonale kursene, fulle, men ingen er til dato blitt avvist. Fordelingen mellom antall PhD-studenter og seniorforskere har vært optimal og dermed fullt ut betjenbar og operasjonabel, men kunne godt gjerne inkludere to til tre vitenskapelig fast ansatte medlemmer til i stabene, ikke minst med tanke på den omfattende arbeidsmengden. Postdoktorer har vært velkomne på linje med PhD-kandidatene, men har deltatt i kursene i begrenset grad. Et viktig kriterium. Opptak og rekruttering: TBLR svarer godt til kriteriet. Opptak og rekruttering har vært og er åpne for alle PhD-kandidater i estetiske fag og kulturfag, og deretter for ytterligere interesserte. Det har aldri vært operert med tilleggskrav. Nevnte fordeling(er) har vært åpne og ukontroversielle. Studenter fra utlandet har vært og er medlemmer, men prosentdelen har ikke vært begrenset av forskerskolen, derimot av reell pågang og tilmelding ut fra kullenes populasjoner. Et viktig kriterium. Dato: Fri, 9 Mar 2012 18:01:06 -0500 [00:01:06 CET] Fra: Marjorie Til: graham.pook@blueyonder.co.uk Emne: One man or woman, to be more precise, can change the whole life, do you agree?) Hello! I found ur profile on the dating site some days ago and I've to say that I was astonished. I don't know exactly what this is but You have got something that attracts everyone around to you. I didn't even notice how I started to write to you)) I almost forgot, my name is Nu. I travel a lot and I really love it) I always want to go to a country where I've never been before and I think I will be this way until I found someone whom I'd like for real... So anyway I like to get to know new interesting people from all over the world... So, can u tell me something about yourself?) What kind of man're u? What you like? Why'd u like to write me maybe tomorrow? (; Can't wait for your answer. Please write me back when you got some time... Bye! have that come about før sommaren, forlagets peer-reviewing, produksjonen (erfaring frå sist(, har pledged their support in getting the book published 2012, if not, then over into 2013. give it a try - support us in trying to make that happen - experience from last time commented edited realistic for the publisher's process/for the process on the publisher's side, starting with peer-reviewing, followed by copy-editing, type-setting, proofs to authors, and the series of other stages in the production process. publisher, publication process, publication - forlaget, peer-reviewing in accordance with the manner laid out in the book-project's invitational documents. We would like to reassure you that submitted article materials along with the book-project's facilitating invitational documents are now circulated and in actual editorial processing, having been disseminated in the system of operative sub-sections within the editorial group. (please make note of the dates under A, B, and C below). a period of almost three weeks __________ – Jeg har ansiennitet ved UiB f.o.m. 1986. Kun én gang tidligere har jeg søkt om høyere lønnstrinn ved lokalt oppgjør (H2004). Fra barnsben av lider jeg av en kronisk sykdom, som ikke har hatt konsekvenser for min produktivitet eller øvrige utførelse av mine arbeidsoppgaver, men de seneste år har den forverret seg. Jeg ønsker avgjort å stå i min stilling til jeg er 70 (jeg blir i høst 61). Men skulle jeg av helsemessige årsaker i fremtiden og før pensjonsalder likevel bli tvunget til å søke NAV om uførepensjon eller annen understøttelse p.g.a. min lidelse, er det svært viktig for meg og min familie at et eventuelt lønnshopp kunne komme raskt, slik at eventuell ny årslønn i utregningen av eventuell pensjonsfastsettelse da kunne telle med blant mine tre høyest-inntjenende år. __________ Affect, Topography and Sense in the Textual Action of Jon Fosse’s Dramatic Fiction The Interference of Affect in Topography and Sense: Textual Action in Jon Fosse's Dramatic Fiction Excessive Affinities: Affect, Topography and Sense in the Textual Action of Jon Fosse’s Dramatic Fiction landskap og meining… Effective Affinities: Affect, Topography and Sense in the Textual Action of Jon Fosse’s Dramatic Fiction Writing and Sadness Topography, Sense and Interferential Affect: The Alterity of Textual Action in Jon Fosse's Dramatic Fiction ('The Boathouse') ran the headline in the British daily The Independent (1 May 2011), where Brian Logan interviewed Jon Fosse in London on the occasion of the Young Vic’s production of one of his plays (I am the Wind, directed by French Patrice Chéreau). where BL interviewed JF before the production of his play IatW (…) featured at the Young Vic in London all the world loves his plays… ran the headline of BLs interview with Jon Fosse for the british daily the independent when when a production of his play iamthew featured at the young vic in london, brian logan interviewed JF for the british daily the independent when the young vic in london featured a production of his play iatw, directed by french PC when JF was interviewed by BL for the Ind when brian logan of the british daily the independent interviewed JF on the occasion of the production of his play IatW at the YV in London When a production of one of his plays, I am the Wind, was featured Before a production of his play IatW featured at the young vic in london, directed by french PC, when the YV in London featured its production of his play IatW, directed by french PC, Brian Logan's interview with Jon Fosse for the British daily The Independent just before opening night was introduced by the caption of the British daily The Independent interviewed JF before opening night, and the headline ran In BL's interview with JF before opening night of his play the statement about worldwide acclaim in the first part of the title has a solid basis the first part of the title is simply a fact a widely established fact is justified by widely established facts where F at times succeeds in saying something about what's not said or heard or seen relentlessly creatively shifts … into Reaching to say something about "what's not said" yet can be heard or seen When it succeeds, that textual practice, in which Fosse reaches for saying something about ”what’s not said” yet can be heard or seen in the routines of everyday life, creatively shifts precisely this concrete sensual experience into the materiality of a particular language, a particular place, and a particular cognitive space. When it succeeds, that textual practice shifts precisely this concrete sensual experience rendered in a particular language, a particular place and a particular cognitive space into a translocal vision, which materially says something about "what's not said" yet can be heard or seen in the linguistic routines of everyday life. When that textual practice succeeds, precisely this concrete sensual experience, rendered in a particular language, a particular place and a particular cognitive space, is shifted into a translocal material vision which says something about "what's not said" in the routines of everyday life. between transcultural textuality and the local experience AS ALWAYS WITH REPETITION, s. 3; Fosse's repetitional writing comes up against the water-shed of the literary speech-acts doing, its ultimate depersonalizing and de-fascinated, sheer material force of iterative excess, as opposed to formal repetition's motivation and perpetuation of the fictional universe's phenomenal knowing. This can be seen especially in the characters' daily experienced, delimiting psychological space of emotional consciousness of pain, sadness, loneliness, guilt, loss and bereavement. Furthermore, in the initially tight space of topography-sensation, as well as in the initially narrow space of cognitive perspective and understanding open up the otherwise quite rigid enclosures haunt his characters and function as ideological enclosures for them when their mainly saddened emotional register becomes challenged in the repetitive textual process in the textual process Undermine some confiningly stale ideological patterns. Particularly this can be seen in the limiting spaces of the characters’s SADDENED emotional register, of topography-sensation, and of cognitive understanding, all three of which to begin with are solidly tied in with a phenomenally and representationally grounded cultural outlook. AS ALWAYS WITH REPETITION, s. 2 MIN [Miller 1995: 215], Fosse’s repetitional writing The textually performative interplay between emotions, topography and meaning is central to both prose and plays by Fosse, and has the power to critique and liberate from ideology, the latter understood in terms of ”an erroneous relatonship between consciousness and material reality” (Miller 1995c: 194). Not least seems this to be the case in a number of works where Fosse’s textual rhythms and repetitions are enacted even on the level of reduplications of a theatre text into a novel, or vice versa. My analytical examples will be drawn from Fosse’s novel, ”The Boathouse”, which is part of such a reduplicated pair, in tandem with its ”double”, the theatre text Beautiful. However, space permits me in this article to focus only on the novel. Still, I hope at least to be able indicate that Fosse’s novelistic art is textually a kind of dramatic fiction, generically converging towards his theatre texts.(X) The novels are dramatic fiction not because of character-actional patterns (which are minimal), and only to some degree because of dramatic-conflictual patterns, sublations or denouements, but primarily in terms of textual performativity. In the Logan interview, this seems to be precisely what Fosse says was reaffirmed to him during his creative years for the theatre; he even names it ”a revelation”. It consists of the complex artistic labour of creatively shaping and translating concrete perceptual sense experiences into a textual action of rhythm, repetition, pauses, breaks and silences, in order to probe into ”what’s not said”, i.e. ”which is what I’m saying something about, even in my prose” (Fosse, in Logan 2011). (X)Note: Conversely, a number of traits of textual rhythm and repetition in Fosse’s plays speak in favour of regarding them not only as narrativised and epicised but also as serially-prosaic and converging towards prose fiction: as prosaic drama. The phenomenon of generic converging in Fosse demands a separate, full-scale investigation, in which not least his three reduplicated pairs of a play and a novel, yet also other works, offer themselves up as relevant materials for such a specific study. The three pairs are the novel ”The Boathouse” (Naustet, 1989; La Remise à bateaux, 2007) and the play Beautiful (2004; Vakkert, 2001); the novel ”Lead and Water (Bly og vatn, 1992) and the theatre text Winter (2004; Vinter, 2001); as well as the play A Summer’s Day (2004; Ein sommars dag, 2001) and the novel Aliss at the Fire (2011; Das is Alice, 2003; Det er Ales, 2004). Frå 08.01.2014 til 06.07.2014 var eg utsendt av arbeidsgivar Universitetet i Bergen på invitasjon som Visiting Scholar ved Department of Scandinavian Studies, University of Washington i Seattle. Eg hadde i denne perioden forskingsopphald ved UW i Seattle. Eg utførte kun arbeid under mi faste stilling som professor i allmenn litteraturvitskap ved UiB, og eg utførte ikkje arbeid for nokon i USA. Under opphaldet var eg kun lønna av min faste arbeidsgivar Universitetet i Bergen. Eg mottok ikkje lønn frå nokon i USA. Lønnsinntekta mi frå UiB oppgitt under Kode 113-A i post 2.1.1 er den lønna eg mottok frå UiB under USA-opphaldet. Dokumentasjon på dette er vedlagt i eigen pdf-fil, inkludert førehandstilsegn frå Skatt Vest (av 13.12.2013) etter søknad om skattefritak med referanse til skatteavtale mellom Norge og USA. Postnr 2.1.1 Lønn, Universitetet i Bergen Kode 113-A (NOK 351.573): Dette er skattefri Lønn og godgj. for arbeid utført i utlandet; land: USA. Dvs. lønn frå arbeidsgivaren min, Universitetet i Bergen (351.573). Dokumentasjon av USA-opphald frå 8.1.2014 til 6.7.2014 er vedlagt i pdf. I denne perioden var eg og hustru Zeljka Svrljuga (også UiB; 300652 26266) utsende av vår arbeidsgivar UiB på forskingsopphald til University of Washington (UW), Seattle, etter invitasjon frå UW som Visiting Scholars. Arbeidsutsendinga medbringa oss vår faste lønn frå UiB. Vi hadde inga arbeidsinntekt frå eller tenesteytingar til vårt vertskap UW under opphaldet, ei heller frå andre amerikanske arbeidsgivarar, og var kun lønna frå UiB, Norge. Referanse er den bilaterale skattefritaksavtalen mellom Norge og USA. Dokumentasjon på dette er vedlagt i pdf. Dokumentasjonen inneheld førehandstilsegn frå Skatt Vest av 13.12.2013 etter søknad om skattefritak; Certificate of Eligibility For Exchange Visitor (J-1) Status; kopi av innvilga US J-1 Visa; kopi av passet; Invitasjonen som Visiting Scholar frå instituttleiar, Prof. Jan Sjåvik ved Department of Scandinavian Studies ved UW; Bekreftande utsendingsbrev av 24.10.2013 frå personalsjefen Humanistisk Fakultet, UiB; Bekreftande utsendingsbrev av 24.10.2013 frå UiB si Økonomi/Lønnsavdeling; KLM reiserute, reisebillettar T/R og boardingkort for flyreisa Bergen-Amsterdam-Seattle-Amsterdam-Bergen 08.01.2104-06.07.2014; US Customs and Border Protection sitt Admission Number ved innreisa 08.01.2014; samt Kvittering frå SEVIS (Student and Exchange Visitor Program) på betalt SEVIS I-901-avgift, såkalla Payment Confirmation. – Den førebelse innvilginga av skattefritak vart av Skatt Vest sett til eit redusert skattekort for nemnde periode, der 10% skattetrekk likevel vart gjort (den såkalla trygdedelen). Straks vi var returnerte frå USA til Bergen, fekk vi så skattekortet endra igjen til normalt skattetrekk i Norge for perioden som stod att av 2014. – Førehandsinnvilgingsbrevet frå Skatt Vest av 13.12.2013 seier at vi som vedlegg til Sjølvmeldinga 2014 skal fylle ut og sende med RF-1150B. På Skatteetatens websider finn eg kun RF-1150, og det er dette eg har fylt ut elektronisk og lagt ved. I kommentarfeltet i RF-1150 har eg opplyst: Frå 08.01.2014 til 06.07.2014 var eg utsendt av arbeidsgivar Universitetet i Bergen på invitasjon som Visiting Scholar ved Department of Scandinavian Studies, University of Washington i Seattle. Eg hadde i denne perioden forskingsopphald ved UW i Seattle. Eg utførte kun arbeid under mi faste stilling som professor i allmenn litteraturvitskap ved UiB, og eg utførte ikkje arbeid for nokon i USA. Under opphaldet var eg kun lønna av min faste arbeidsgivar Universitetet i Bergen. Eg mottok ikkje lønn frå nokon i USA. Lønnsinntekta mi frå UiB oppgitt under Kode 113-A i post 2.1.1 er den lønna eg mottok frå UiB under USA-opphaldet. Dokumentasjon på dette er vedlagt i eigen pdf-fil, inkludert førehandstilsegn frå Skatt Vest (av 13.12.2013) etter søknad om skattefritak med referanse til skatteavtale mellom Norge og USA. ********** LOST PROPERTY, Greewich Village, Manhattan, on Saturday 05/23/15 at 8:29 pm in a yellow cab between St Mark’s Ale House, 2nd St Mark’s Place, and Arthur’s Tavern, 57 Grove Street, arriving at 8:41 pm. I left a black-cloth Urban Outfitters shoulder bag containing 2 brand new tan and blue Urban Outfitters jeans, 2 bags with 2 lbs of Starbucks French Roast coffee beans, and a printed-out 90 pages dissertation manuscript in a blank plastic pocket, European A4 sheet size, with the University of Bergen owl logo. My cab receipt says Med#: 6G74; Driver: 5285340; and the Garage# is 718-899-9369, Woodside Management Inc. PLEASE HELP ME. Have you found my black-cloth shoulder bag? Please e-mail me at lars.saetre@uib.no, or text me at my cell phone +47 958 23232. Then we will arrange a drop-off at The Norwegian Seamen’s Church, 317 East 52nd St, NYC, NY 10022, landline: 212-319-0370. Please assist, these things are valuable to me. I have also advertised at Lost Property at http://www.yellowcabnyctaxi.com/lostandfound, currently ad item# 7, without response so far. Best wishes, Lars Saetre. ********** Takk for nærleiken og varmen din, Ole. Takk for både dei tålmodige og dei spontane, lune og skapande livskreftene du spreidde. Takk for at vi fekk vera din ven. Du stod alltid sentralt i livsverdene våre. Du meistra både sams handling og å dela med oss av ditt eineståande, sjølvstendige mot. I hjartet, i tankane og i sogene våre vil du vera med oss vidare no. Fred over ditt sterke og lysande minne. Ei siste helsing frå oss gutar m/ makar: Kjell Erik, Lars S, Styrk, Asle, Halldor, Arne, Ole Johan, Lars M, og frå Nils Inge, og Gjartrud K.