Cecilie
Fortelleren i Paul Austers romaner
I
min masteroppgave vil jeg arbeide med fortelleren, og det Œ fortelle i romaner
av den amerikanske forfatteren Paul Auster. Jeg synes hans forfatterskap er
interessant i forhold til det Œ fortelle: hva vil det si Œ fortelle? Hvorfor er
det viktig? Og hva er en forteller, egentlig, og mer spesifikt, hva er en
postmoderne forteller?
Fortellinger - i boken
og i verden
ÓWhat interested me the most, I said, were stories that defied our
expectations about the world, anecdotes that revealed the mysterious and
unknowable forces at work in our lives, in our family histories, in our minds
and bodies, in our souls. In other words, I wanted true stories that sounded
like fiction.Ó [1]
Dette
skriver Paul Auster i innledningen til et bokprosjekt han hadde med et
nasjonalt radioprogram i USA i 2000. Amerikanere skulle sende inn viktige og
usannsynlige historier fra sitt liv, gjerne om avgj¿rende ¿yeblikk, og da
gjerne historier som h¿rtes ut som de var fiksjon. Og jeg vil hevde at det er
nettopp dette, tanken om at historier er viktige av en eller annen grunn, som
finnes igjen i det aller meste av Paul Austers tekster.
Slik
jeg leser det, handler mye av hans tekster, som ofte er i form av noksŒ
tradisjonelle fortellinger, om nettopp det Œ fortelle. Med ÓtradisjonelleÓ
mener jeg at det i mange av tekstene finnes en spenningsutvikling, kanskje et
mysterium, som utl¿ser hendelser og gj¿r at leseren vil lese videre for Œ finne
ut hvordan det gŒr. Fortelleren skriver ofte med utgangspunkt i en funnet
tekst, som han har funnet og forsket videre pŒ, for Œ finne ut Óhvordan det
egentlig hendteÓ. Selvsagt er det mye mer enn denne overflaten som er
interessant; pŒ samme tid som Austers tekster dermed tar i bruk en noksŒ
tradisjonell form, setter de og denne formen i spill, n¾rmest dekonstruerer
den. Det er dette spennet som
interesserer meg: hvordan kan en tekst bŒde fŒ til Œ v¾re en Ógod fortellingÓ
og en underminering av denne samme fortellingen? En gjengangertematikk i Austers
romaner er overleveringen av en historie, formuleringen av en livshistorie, og ikke
minst: den samtidige erkjennelsen av umuligheten av Œ fortelle den hele og
fulle historien.
Et
eksempel pŒ en problematisering av fortellerens oppgave i fiksjonstekst gj¿res
i romanen The Locked Room
(1986), den siste boken i The New York Trilogy. I den treffer vi en mann som skal skrive en
biografi om sin venn, en venn som har forsvunnet, og hvis kone, barn og,
egentlig, liv, han har overtatt. Jeg-fortelleren skriver:
ÓEvery life is inexplicable, I kept telling myself. No matter how many
facts are told, no matter how many details are given, the essential thing
resists telling. [É] We all want to be told stories, and we listen to them in
the same way we did when we were young. We imagine a real story inside the
words, and to do this, we substitute ourselves for the person in the story,
pretending that we can understand him because we understand ourselves. This is
a deception. We exist for ourselves, perhaps, and at times we even have a
glimmer of who we are, but in the end we can never be sure, and as our lives go
on, we become more and more opaque to ourselves, more and more aware of our own
incoherence.Ó (80)[2]
Han reflekterer videre om
det Œ skulle skrive om vennens liv:
ÓIt was not precisely like making up characters in a story, but
something grander, something far more unsettling. Everyone knows that stories
are imaginary. Whatever effect they may have on us, we know they are not true,
even when they tell us truths more important than the ones we can find
elsewhere. As opposed to the story writer, I was offering my creations directly
to the real world, and therefore it seemed possible to met that they could
affect this real world in a real way, that they could eventually become a part of the real itself. No writer can ask for more than that.Ó (85)
Skillet
mellom virkelighet og fiksjon settes i spill, vi fŒr en metadimensjon som er
sterkt fremtredende; Œ diskutere forholdet mellom verden og skrevet fiksjon i
fiksjonen.
Ved
Œ se pŒ sitatene fra The Locked Room sammen med det fra True Tales of American Life ser vi to varianter over samme tema, etter min
mening. tematisere fortelling i fiksjonen er det ene, det andre er Œ gj¿re
dette som et prosjekt utenfor fiksjonen - i den verden som ikke er boken.
Motivasjon
Min
motivasjon i denne oppgaven er pŒ en side personlig: jeg liker Œ lese Paul
Auster og synes det teoretisk sett er spennende, og lekent. Det jeg oppfatter
som en sterk glede ved det Œ fortelle smitter over, og jeg synes det er
inspirerende Œ lese.
PŒ
den annen side er det en mer grunnleggende motivasjon - ved Œ velge et emne som
foretelleren og det Œ fortelle er det snakk om grunnlaget for aktiviteten Œ
lese, og i forlengelsen av det, grunnlaget for vŒrt virke som litteraturvitere.
Hva er det som tiltrekker oss, som lesere, ved historier og fortellinger, og
hva er det som gj¿r det verdt Œ bruke vŒr tid som litteraturvitere pŒ Œ jobbe
med dette? Hva slags vilkŒr m¿ter det narrative i vŒr postmoderne verden?
Grunnleggende og viktige sp¿rsmŒl, som jeg tenker pŒ selv om jeg kanskje ikke
kan gi noe godt svar til enhver tid.
Forskningstradisjon
SŒ
vidt jeg har funnet er det skrevet omtrent 15 hovedfags- og masteroppgaver om
Paul Auster i Norge. Jeg har ennŒ ikke lest alle, men har inntrykk av at de
fleste dreier seg om b¿kene i New York-trilogien eller Moon Palace, og lite om de nyere romanene. Identitetstematikk
er det mest fremtredende i disse oppgavene, og det ser ikke ut til at det er
mange som har skrevet om fortelleren/ det Œ fortelle.
OgsŒ
i sekund¾rlitteraturen jeg har funnet er det absolutt mest om New York
Trilogien. Dette er jo et
argument for Œ skrive om noen av de senere verkene, sŒ jeg ikke slŒr opp
(vid)Œpne d¿rer.
Det
er en sterk tendens i det som er skrevet om Paul Auster til Œ skrive mye om
hans biografi. Dette er forstŒelig, i og med at forfatteren er h¿yst levende
fremdeles, og ikke minst, fordi han selv er sv¾rt eksplisitt om koblingen
litteratur- liv, og i intervjuer ikke legger skjul pŒ detaljer fra eget liv som
har betydd noe for litteraturen. OgsŒ i sine essays skriver Auster mye om sitt
liv, og det er sv¾rt gjenkjennelige motiv som dukker opp i fiksjonen.
NŒr
det gjelder metoden jeg skal benytte i arbeidet med oppgaven, vil jeg fremfor
alt forholde meg til tekstene selv. Jeg mener nok at n¾rlesning er den metoden som
b¿r ligge til grunn for arbeid med litteratur, selv om jeg kan se at det er
fristende Œ dukke ut i det vell av biografiske opplysninger som finnes om en
forfatter som Auster. Imidlertid mŒ jeg jo innr¿mme at det er relevant i noen
tilfeller Œ bruke andre deler av hans tekstproduksjon, satt sammen med
romanene; derfor valgte jeg Œ begynne denne teksten med et sitat fra
innledningen til True Tales of American Life. At vi kan gjenkjenne et ÓprosjektÓ i
forfatterskapet, bŒde i og ogsŒ utenfor romanene, er jo interessant, men Œ gi
det viktighet gŒr vel litt pŒ tvers av en ren autonomitenkning.
Bibliografi
SŒ
langt har jeg brukt en del tid pŒ Œ lese de romanene jeg ikke tidligere hadde
lest, og er snart ferdig med det. Her er en liste over de romanene Auster har
gitt ut:
1985: City of Glass
1986: Ghosts
1986: The Locked Room
1987: (The New York Trilogy)
1987: In the Country of Last Things
1989: Moon Palace
1990: The Music of Chance
1992: Leviathan
1994: Mr. Vertigo
1999: Timbuktu
2002: The Book of Illusions
2004: Oracle Night
2005: The Brooklyn Follies
Jeg
tenker at det er noen av de senere b¿kene jeg vil jobbe med, siden det som
nevnt finnes lite skrevet om dem. Oracle Night er en mulighet, det samme er The Book of
Illusions. PŒ den annen side handler In the
Country of Last Things om noe som
vel kunne v¾rt relevant; det er fortellingen om en dystopi hvor ingenting er
igjen, og det som er igjen til slutt er jo fortellingen. Jeg ser for meg Œ skrive
om to av romanene. (Eventuelt en, men jeg tenker at det nok er litt mer
spennende Œ skrive om to.)
Jeg
har sŒ langt funnet litteratur om Auster her pŒ Universitetsbiblioteket, og
bestilt inn b¿ker fra andre steder. NŒr det gjelder hovedoppgavene har jeg fŒtt
to, og har tenkt til Œ lese de som er her pŒ biblioteket, og bestille inn
resten.
Dette
er det jeg har funnet av b¿ker sŒ langt, som jeg holder pŒ Œ lese nŒ:
Barone, Dennis (ed.): Beyond
the red notebook: essays on Paul Auster,
Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1995
Bloom, Harold: Paul Auster/ edited and with an introduction by Harold
Bloom, Bloom's modern critical views, Philadelphia: Chelsea House Publishers,
2004
ChŽnetier, Marc: Paul Auster as "The Wizard of
Odds": Moon Palace, Paris : Didier ƒrudition, 1996
Donovan, Christopher: Postmodern
counternarratives : irony and audience in the novels of Paul Auster, Don
Delillo, Charles Johnson, and Tim O'Brien, New York : Routledge,
2005
Herzogenrath, Bernd: An
art of desire: reading Paul Auster, Amsterdam:
Rodopi, 1999
Neagu, Adriana-Cecilia: Sublimating the postmodern
discourse: toward a postmodern fiction in the writings of Paul Auster and Peter
Ackroyd, Sibiu :
LBUS, 2002
Shiloh, Ilana: Paul Auster and postmodern quest: on
the road to nowhere,
New York : Lang, 2002
Springer, Carsten: Crises: the works of Paul Auster, Frankfurt
am Main: Peter Lang, 2001
______: A Paul Auster sourcebook, Frankfurt
am Main: Peter Lang, 2001
Varvogli, Aliki: The world that is the book: Paul
Auster's fiction, Liverpool: Liverpool University Press,
2001
I tillegg har
jeg funnet en del artikler i forskjellige databaser.
Teori:
Narrativ + postmoderne (?)
Som
skrevet er det fortelleren og det Œ fortelle jeg vil se pŒ i oppgaven.
Begrepene
historisk forfatter/skriver, implisert forfatter og forteller er muligens
interessante, i det at Auster bevisst trekker grensene mellom disse i tvil, for
eksempel i City of Glass. Her
settes handlingen i gang av at protagonisten mottar en telefon, med noen som
sp¿r etter Paul Auster, privatdetektiven. Tredje gang de ringer gŒr karakteren
med pŒ leken, og utgir seg for Œ v¾re Paul Auster. Senere finner denne mannen,
som altsŒ operer som Paul Auster, en mann ved samme navn, en forfatter som
sitter og skriver et essay om fortelleren i Don Quijote.
Tilfeldigvis har denne Paul Auster i teksten mye til felles med den Paul
Auster hvis navn stŒr pŒ bokens omslag; kona og s¿nnen heter det samme, de har
samme yrke og bor samme sted.
Dette
er et teori-omrŒde der jeg ikke vet helt hvilken ende jeg skal begynne i siden
det er sŒ stort, og hadde dermed satt stor pris pŒ litt innspill her. Mulige
kilder kunne v¾rt Jon Fosses FrŒ telling via showing til writing, og Aadlands Fortelleren
og skriveren: en teoretisk og terminologisk avklaring.
Austers
tekster klassifiseres gjerne som postmoderne. Dette er et sammensatt og
vanskelig begrep som det er skrevet mye om. For Œ finne ut om dette er et
begrep det vil v¾re fruktbart og interessant Œ bruke/skrive om i oppgaven, har
jeg funnet noe litteratur om dette (setter pris pŒ innspill her):
Gibson, Andrew: Towards a postmodern theory of
narrative, Edinburgh: Edinburgh University Press, 1996
Hutcheon, Linda A poetics of postmodernism :
history, theory, fiction, London: Routledge, 1988
_______: The politics of postmodernism, London:
Routledge, 2002
Spesielt
i forhold til narrativ teori kan dette bli interessant.
Det
var det for denne gang - det er mange veier Œ gŒ herfra, men forhŒpentligvis
har jeg kommet litt i gang pŒ en sti det gŒr an Œ f¿lge.