Geir
OM METODEN II
Det som slŒr alle som begynner med litteraturvitenskap, er alle de ulike tiln¾rmingsmŒtene det foreleses om: man er knapt ferdig med ex. phil, f¿r man kastets ut i et hav av teoretiske problemer: nŒr man tar ALLV104, mŒ man v¾re forberedt pŒ ukentlige Œpenbaringer, og ukentlige dementeringer av det man l¾rte forrige uke. At de ulike ÇretningeneÈ ogsŒ har sine egne forelesere, gj¿r splittetheten desto mer pŒtakelig, og man mŒ v¾re noksŒ robust om man skal v¾re i stand til Œ ta innover seg faget og la det gjelde som noe vesentlig. Og bare sŒ det er sagt: man blir like spr¿ av LITTEHF.
NŒ er jeg ikke en motsander av denne undervisningsformen, for den er veldig fruktbar: studentene fŒr det klart for seg at sv¾rt lite er selvsagt. Men pŒ den anden side er det fristende Œ ta noen intellektuelle snarveier for Œ komme frem til et sikkert standpunkt. Men sŒnne snarveier er, behagelige som de f¿rst kan synes, selvsagt tankefiendtlige, for det Œ tenke er ikke Œ s¿ke stabile tanker man kan finne behag i Œ tro pŒ, men det Œ stadig opp¿ve evnen til Œ rive grunnen bort fra sine f¿tter; den sikkerhet man kan hŒpe pŒ, er tillit til egen tankevne.
NŒr man har satt seg fore Œ skrive en litteraturvitenskaplig avhandling, er det som Œ legge ut fra land flytende pŒ et lass t¿mmer og hŒpe at man midthavs fŒr konstruert en atomubŒt sŒ man triumferende kan seile inn havnen i ett eller annet lovet land. Det er i alle fall det som er min plan.
Mellom alle de teorier om hva litteratur kan v¾re eller burde v¾re eller kunne ha v¾rt, har jeg valgt Œ se pŒ litteratur som den diskurs som f¿rst og fremst stiller dette sp¿rsmŒlet og den eneste som gir og foregir Œ v¾re eller er et svar. lese litteratur er Œ befinne seg mellom alle teoriene, og nŒr man leser, er alle disse teoriene vŒre like vidunderlige og like ubrukelige.
Jeg vil ikke plassere meg i en tradisjon. Jeg vil ikke lese den og den boken i Çlys avÈ min yndlingsfilosof. Det er skummelt Œ ha en yndlingsfilosof, fŒr da gir man slipp pŒ ensomheten i det Œ tenke, og man gir f¿lgelig ogsŒ slipp pŒ mye av evnen til Œ overskride denne ensomhet, for man svekker sine anlegg for individualitet. Man mŒ bli sin egen yndlingsfilosof og husgud, og man mŒ forvente det samme av andre. Jeg vil altsŒ ikke akseptere noen ÇretningÈ: hovedsakelig fordi jeg vet at jeg ikke vet alt jeg burde vite.
Men et utgangspunkt har jeg, og tilh¿rer sŒnn sett allerede en og annen retning, og vil nok nektes innreisetillatelse i en tredje og en fjerde. Og mitt utgangspunkt er at diktning er tenkning.
Min hypotese er at diktning best kan forstŒs som en dialektikk mellom aksept og avstandstaken: diktning er tenkning som manifesterer seg i sprŒklige kunstverk. skrive et dikt er en mŒte Œ forholde seg til livet og verden pŒ, Œ lese et dikt, er Œ forholde seg til diktet som kunstverk og den verden og det livssyn som kommer til uttrykk i diktet. Selve diktet er som avsluttet verk en generering av tekstlighet. lese er Œ n¾rme seg entydighet, men ikke Œ nŒ frem til entydighet: heller ikke i livet kommer vi frem til entydighet, vi kan bare tro. Noen ganger kan vi v¾re noksŒ sikre, sŒ sikre, faktisk, at det vil v¾re uforsvarlig Œ lytte til sin skepsis. Men i diktningen tiltales menneskets helhetlighet: i diktningen lever tro og tvil side om side, og dialektikken mellom dem gj¿r at mennesket gjennom lesning av litteratur, kan finne en analogi til sin egen usikre tilv¾relse.
Oppgaven vil bestŒ av fem kapitler: f¿rst en teoretisk innledning der jeg vil snakke om grunnleggende ubŒtbygging. SŒ vil jeg skrive fire kapitler der jeg vil diskutere dikting som det Œ forholde seg til É
Jeg vil se pŒ de norske dikterne Paal Brekke og Erling Christie og hvordan de forholder seg til verden gjennom sin diktning. Begge er sterkt pŒvirket av T.S. Eliot, og jeg vil se pŒ hvordan de to aksepterer hans estetikk for Œ protestere mot sin samtid. Det interessante vil da v¾re Œ se hvordan de appliserer Eliots teknikker, og hvor vidt de lykkes i dette. S¾rlig interessant vil det v¾re Œ se pŒ de tre dikternes bruk av bathos.
Av Eliot vil jeg lese ÇThe WastelandÈ, for dette lange diktet benytter seg av mange av de virkemidlene Christie og Brekke kommer til Œ bruke i sin diktning. Dessuten er diktet en modernistisk klassiker som behandler moderniteten innholdsmessig sŒ vel som formelt, og det er n¿dvendigvis moderniteten Christie og Brekke mŒ reflektere over. Av Brekke vil jeg se n¾rmere pŒ ÇRoerne fra ItakaÈ: delvis fordi det er det norske Wasteland: den store norske modernistiske klassiker, videre fordi det kobler motiver fra det 20ende Œrhundre opp mot eldre tider samtidig som det blander frie vers og heksameter pŒ en sŒnn mŒte at man kan si det gj¿r krav pŒ Œ v¾re tradisjonelt i en Eliotsk forstand, det vil si at diktet mŒ forholde seg til tradisjonen og la seg inspirere av mange forskjellige litter¾re epoker. Jeg har videre tenkt Œ lese Erling Christies nest siste diktsamling, for den bruker bŒde eliotsk bathos, men har ogsŒ sentrallyriske elementer: to ting som Eliot og Brekke blander, men som (hovedsaklig) forblir atskilt hos Christie.
Jeg vil se pŒ Frank Zappa. En gang vurderte jeg Œ skrive en mellomfagsoppgave om hans sanger, men slo det fra meg fordi jeg for det f¿rste begynte Œ tvile pŒ hvor gode disse sangene egentlig var, og for det andre om de i det hele tatt kunne kalles litteratur og var emne for litteratsvitenskapelig analyse. NŒ har jeg kommet frem til at disse argumentene mot, egentlig er de beste argumentene for, i og med at sp¿rsmŒlene Çhva er litteratur?È og Çhva er god litteratur?È er vŒr vitenskaps sentrale sp¿rsmŒl. NŒr man da tar for seg verk hvis status er sŒ usikre og kanonfremmede, blir man n¿dt til Œ tenke n¿ye gjennom tingene: man kan ikke annet. Det er den f¿rste grunne til at jeg tror at et zappastudium kan v¾re verdt bryet. Den andre grunnen er at hans sanger er sv¾rt interesessante med tanke pŒ vŒr hypotese om at litteratur er en dialektikk mellom aksept og skepsis. Hans sanger er nemlig alltid veldig skeptiske, men kan ogsŒ ofte virke naive i sin sterke tro pŒ egen tvileevne. Zappas oevre stritter mot Œ la seg subsumere under noe som helst slags kategori, ogsŒ under kunsten. Hans sanger er politiske handlinger. Veldig ofte gj¿res manglende evne til Œ akseptere ensomhet og tankeevne til tema for hans sanger. Det vil derfor v¾re interessant Œ trekke inn Erich Fromms tanker om akkurat dette emnet. (B¿ker som ÇThe Fear of FreedomÈ og ÇThe Sane SocietyÈ er nesten skreddersydd til et lese-i-lys-av-prosjekt.) Fromm gir kapitalismen mye av skylden for det moderne menneskets misre, og det gj¿r Zappa ogsŒ, men Zappa var kapitalist, og han stod langt til h¿yre i ¿konomisk politikk – selv om han stod langt til venstre i en del andre saker. Jeg vil se pŒ hvordan Zappas sanger pr¿ver Œ forholde seg til samfunnet de springer ut av, og jeg vil se pŒ hva slags leser/lytter hans tekster og musikk fordrer. Det sp¿rs om ikke Zappas krav om ansvar og selvinnsikt f¿rer til at lytteren flykter fra sin egen frihet for Œ kunne akseptere Zappa og kapitalisme. Dessuten fins det en tykk, rosa bok om Zappa som er ganske god.
Jeg vil skrive om Charles Bukowski. Jeg vil se pŒ hans svartsyn, og i hvilken grad han evner Œ formidle smerte. Selv om hans b¿ker handler om det uutholdelige ved livet, og f¿lgelig er preget av negativitet, er han en sv¾rt lett tilgjengelig forfatter: all smerten han skriver, om kan svelges sv¾rt bekymringsfritt. Jean-Paul Sartre skal ha sagt at han var USAs st¿rste forfatter. Jeg vil ved hjelp av Sartres tenkning i ÇV¾ren og TidÈ problematisere Bukowski. Formidler hans dikt angst? Og er det et ÇegentligÈ forhold til verden som kommuniseres til Bukowskis lesere? Jeg har en mistanke om at Bukowski ved Œ forholde seg fullstendig positiv til sin avvisning av verden, ikke produserer (u)leselighet, bare gjennomleselighet: leseren blir bare sittende og akseptere mangelen pŒ aksept. Men ikke alle Bukowskis dikt er sŒnn: av og til glimter han til. Og nŒr sant skal sies: det han gj¿r, er det vanskelig Œ gj¿re bedre. Men det er kanskje ikke Œ si annet enn at han lager kvalitetskitssch? Jeg vil se pŒ hans ubekymrede forhold til skriving, og hans nesten ikkeeksisterende forhold til verden: er dikting flukt fra en ubehagelig verden? For overskridelse er noe annet enn det Œ ignorere.
Jeg vil lese Sylvia Plath. Flere ganger i l¿pet av hennes lyriske forfatterskap, vil man st¿te pŒ dikt som tematiserer den ueventyrlige virkeligheten: jordrotter som ikke kan snakke, lakener som ikke er sp¿kelser. Virkeligheten er altsŒ ut til Œ v¾re poesifiendtlig – i alle fall ved f¿rste ¿yekast. Virkelighetens mangel pŒ poesi er kanskje nettopp det poetiske – og den kjedelige hverdagen er rystende nok som den er. (Jeg mŒ innr¿mme: jeg har lest alle hennes modne dikt, men ikke s¾rlig grundig: jeg har skrevet to notatb¿ker med gloser.)
Jeg vil komme til Œ arbeide med artiklene omhverandre, men vil i begynnelsen av arbeidet konsentrere meg om Zappa: i og med at jeg har lest bŒde materialet og teorien jeg vil bruke, kan skrivingen begynne allerede begynne alt vŒren 2006. SŒ vil jeg se pŒ Eliot, Brekke og Christie. Her vil jeg kunne pŒbegynne noen skisser vŒren 2006. Sommer og h¿st 2006 vil jeg bruke til Œ lese diverse teori samt finlesing av Plath. NŒr jeg har noenlunde kontroll pŒ Sarte, vil jeg begynne Œ skrive om Bukowski. Jeg regner med Œ kunne begynne pŒ kapittelet om Plath vŒren 2007. H¿st 2007 vil gŒ med til finpussing av alle kapitlene, og til Œ skrive den teoretiske innledningen. Det blir ikke vanskelig Œ bli ferdig pŒ normert tid.