Gruppe 1

DER ALLE STIER TAPER SEG

Samlingen Roerne fra Itaka fra 1960 knytter tematisk an til det homeriske eposet Odysseen. Den mytologiske historien om mannskapet til krigshelten Odyssevs utgj¿r den dominerende klangbunnen for diktene, og mot denne lar Brekke mannskapet forholde seg til dikterens moderne samtid. Fra denne samlingen har vi valgt Œ se n¾rmere pŒ Der alle stier taper seg.

I

Hva skjer i diktet? Diktet forteller en historie om en mann som spiller piano pŒ mandag og som dreper noen pŒ tirsdag og som ser ut gjennom et vindu pŒ onsdag. Og diktet sp¿r om denne mannen er den samme hele tiden. Identitetsproblemet stŒr slik sett tematisk sentralt i diktet, som i modernismen for¿vrig.  ÇMen er han ikke det, da?È vil vi jo snusfornuftig sp¿rre, og er skrŒsikre pŒ at vi fremdeles er den samme som ble stilt et sp¿rsmŒl for litt siden. Men finnes det overhode noe som heter identitet, noe som er fast og uforanderlig i et menneske? Finnes det egentlig noe ÇjegÈ? Vi fŒr sp¿rre diktet, da, hvorfor det sp¿r slik det gj¿r.

Har denne mannen noen grunn til Œ stille seg sp¿rsmŒlet? Morderen har jo noe Œ vinne pŒ Œ si at han ikke lenger er en morder, en som blott titter ut et vindu. Men er en morder en gitt st¿rrelse? Det er fristende Œ si ja: en morder er en som myrder, altsŒ en som dreper noen, dvs. gj¿r sŒnn at noen slutter Œ leve. Og det er kanskje ikke vanskeligere enn som sŒ? Men det er jo nettopp dŽt det er, for en morder kan jo ogsŒ v¾re en pianospiller eller baker eller brannmann. Mann kan ikke v¾re bare en morder, man mŒ v¾re noe annet ogsŒ: f. eks. en som eter og som leser avisen. Og det er her vi blir oppmerksomme pŒ kjernen i diktet: mennesket er uoversiktlig og diffust: mannen vet ikke hvem han er.

Men han husker. Selv om han er sŒ diffus at tŒken ¿dslig driver igjennom ham.[1] AltsŒ er det minner som fŒr ham til Œ henge sammen med sin fortid. Han husker lyset fra pianolampen: dette er et fragment, og han husker at han spilte HŠndel, og HŠndel er fortid, og, i likhet med Brekkes store helt T.S. Eliot, en som gjorde engelskmann av seg. Rytmen i diktet har sŒ langt v¾rt dominert av jamber og trokeer, men sŒ, mens han minnes pianospill skrives det ÇOg en tung grŒ stein, knasendeÈ. Dette diktet er en rytmisk brutal og uhyre sjelden kjempefot. Om vi skanderer det fŒr vi − − − − . Dette verset, med en dobbel spondŽ, er altsŒ knasende i forhold til den jevne vekslingen mellom trykktunge og trykklette stavelser, slik steinen var knasende og slik minnet om pianospilling knases av minnet om mordet. Hvis han spilte piano, sŒ var han ogsŒ morderen. Hvis han skal overse fortiden, sŒ mŒ han overse hele fortiden. Han kan altsŒ ikke tenke pŒ HŠndel uten Œ tenke pŒ mordet slik vi ikke kan tenke pŒ kulturhistorien uten Œ tenke pŒ de grusomhetene som kommer i tillegg til den fine musikken.

Det kan v¾re n¾rliggende Œ tenke pŒ andre verdenskrig. HŠndel kom fra Tyskland (og fra Italia, kan vi si, for italiensk musikk var viktig for ham, sŒ han var, som Mozart, en tysker som komponerte italiensk musikk). Men det er mer n¾rliggende Œ tenke modernitet som sŒdan, for det er lite som tyder pŒ at diktet ikke kunne v¾rt skrevet mellom de to krigene.

HŠndel er h¿ykultur og europeisk tradisjon og historie og sammenheng. Morderen spilte ikke jazz eller ÇLisa gikk til skolenÈ. Musikken brisker vi oss med, HŠndel komponerte briske-seg-musikk for kongen av England. Men vi brisker oss vel ikke med mord?

II

I tredje vers stŒr det at han vŒkner. AltsŒ er det begynnendehet, for Œ lŒne Orvils ord, som vektlegges. Men han vŒkner til skodde: og skodde er uklarhet.[2] Det stŒr at tŒken driver gjennom ham. Er det en metafor? Nei, la oss heller si at det er en mŒte Œ si ÇtŒken driver gjennom hans bevissthetÈ som tross alt er den han er fordi han qua subjekt er bevissthet. Og tŒke kan drive gjennom bevisstheten pŒ samme mŒte som et kj¿kkenbord eller en hammer kan det. Det vi minnes er ikke harde ting, men nettopp minner: alt jeg kan reflektere over er allerede historie, og denne f¿lelsen av Œ holde en hard penn i hŒnden, er alt et minne om en f¿lelse. lete etter et hardt og substansielt jeg synes hŒpl¿st. Men at vi er temporalt utstrakte subjekter, kan vi neppe betvile. Sp¿rsmŒlet er hvilken status denne mannens subjektivitet har.

III

Det er klart man opplever store omveltinger i sin personlighet; disse gj¿r at man sŒ Œ si blir en annen. Vi forvandles. Vi slutter Œ like eplekake eller beslutter oss for Œ jobbe i reklamebransjen. Nye innsikter gj¿r det umulig for oss Œ holde fast ved det som for litt siden var hellig og urokkelig, og det ubetvilelige blir dubi¿st. Men alt henger sammen og mŒ n¿dvendigvis gj¿re det for at vi skal kunne erfare bruddene: historien beveger seg og mennesket modnes gjennom Œ bli noe annet enn det var. Det som behandles i diktet er gruen ved dette. AltsŒ er det en gru ved det Œ utvikle seg. Ikke f¿rst og fremst en angst i Satriansk forstand, altsŒ angst ved ikke Œ henge sammen med sitt fremtidige jeg -- skj¿nt det nikkes mot dette i siste vers -- men en gru ved Œ ikke henge sammen med det man har v¾rt.

Det skrives at Çsteinen l¿ftet hŒnden hans til slagÈ. Hendene hans, fragmentet av ham selv, er styrt av steinen og ikke av ham selv. Han er passiv, og hendenes aktive handling var Œ kaste fra seg steinen i et dike. Og hvems er hendene hvis de ikke er hans? Da er de steinens og HŠndels: sŒnn sett er han ikke ansvarlig for sine handlinger, men et passivt produkt av det som skjer. AltsŒ ser han seg ikke som subjekt men som objekt: han er viljel¿s.

Om hendene heter det: Liksom herrel¿se hunder er de/ stŒr og uler mot en ¿de mo/ mot torsdag fredag[.] Diktet munner altsŒ ut i en homerisk simile. Dette griper tilbake til vestens eldste diktning, og de homeriske epoi hadde krigen som sitt utgangspunkt. Mangelen pŒ sammenheng blir anskueliggjort ved Œ henvise til den sammenhengsgivende tradisjonen.

v¾re tradisjonell, i T.S. Eliots forstand, er Œ v¾re bevisst sin posisjon i historien. Tradisjon er videref¿ring, formidling av erfaring og en intersubjektiv hukommelse. Men historien bukter seg, og menneskeheten er bŒde morderisk og kunstnerisk, og man mŒ se denne dobbeltheten om man vil ha et reflektert forhold til fortiden sŒ vel som nŒtiden og fremtiden.

Dette diktets enhetliggj¿rende prinsipp er altsŒ oppsplittelse.

IV

AltsŒ: sammenheng skjer gjennom tid, men alt det grusomme som skjer, gj¿r sammenheng uutholdelig fordi vi da mŒ anerkjenne oss selv som grusomme. Det er mordet som gir mannen bevissthet om sin oppstykkethet. Mannen er ikke herre over sine hender: de lŒnes bort og brukes av tingene. Mannen ser seg ikke som en helhet, men som oppdelt i ¿yeblikk og kroppsdeler. Bakgrunnen for angsten er et ÇjegÈ i oppl¿sning; eller sagt annerledes: nŒr mennesket opplever seg selv som noe usubstansielt og jeg-l¿st, sŒ er det likevel seg selv det erfarer: man blir bevisst at Œ v¾re bevisst er Œ komme til bevissthet, og at man aldri vet romlig sikkert hva man er, fordi det romlige stadig forandres i tid. Forestillingen om det stabile ÇjegÈ er nemlig en forestilling om noe romlig som ikke forandres i tid men som vi kan stole pŒ at alltid er det samme: noe hardt noe som ikke bryter sammen. Men mennesket er ikke en evig substans, men et subjekt som gŒr til grunne.

Tilbake til Studieforum



[1] ¯dslig er forresten et av femtitallsmodernismens yndlingsord: verden ble opplevd som ¿dslig: den var som et ¿deland. En av de dikterne som hadde mest innflytelse pŒ norsk modernisme, var T.S. Eliot, og hans dikt ÇThe WastelandÈ har blitt stŒende som kvintessensen av modernisme. Brekke har forresten gjendiktet dette sŒ vel som en rekke andre dikt av Eliot.

[2] Ironisk nok er denne metaforiseringen noksŒ klar!