Gruppe 3:

Knut Hamsun: ÓHemmelig veÓ

 

ÓEn overlegen personlighet, men en merket og underlig forvreden sj¾l. Et menneske i psykisk pine..Ó

 Med disse ord blir den Óhemmelighetsfulde bekjenteÓ i Hamsuns novelle ÓHemmelig VeÓ (hemmelig lengsel/pine) beskrevet av jeg- fortelleren. Denne analysen vil vektlegge synsvinkel som et fremtredende kompositorisk trekk ved novellen, og vil hevde at fortelleren ikke kan regnes som en pŒlitelig forteller.

            Novellen er en beskrivelse av fire forskjellige sammentreff mellom forteller og denne Óhemmelighetsfulde bekjente.Ó F¿rste m¿te med denne personen er i fortellers eget v¾relse. Den ukjente mannen overtaler ham til Œ tro at de er felles bekjente og forteller blir med ham pŒ kj¿retur. Her tar den mannen kvelertak pŒ ham, og denne episoden har han fremdeles merke etter pŒ sin hals. Forteller tilkjennegir at Òi dette ¿yenblikk foregik det nemlig en forandring med mig.Ó Fra f¿rste stund er den ukjente mannen vanskelig Œ forstŒ. MŒten han banker pŒ d¿ren pŒ stemmer ikke med hvem som kommer: Ó..-banker det pŒ d¿ren, let, meget dempet, som av en kvindehŒnd; jeg roper: Kom! Og en mand tr¾der ind.Ó Allerede f¿rsteinntrykket av mannen er feil; stadig unndrar han seg definisjon og forklaring.

Andre m¿te er i en togkup fire Œr senere. Denne gangen er mannens klesdrakt mindre elegant. F¿rst tror fortelleren at han vinker til ham, og av frykt for Œ virke redd, gŒr han og setter seg i samme kupe som mannen. Denne gangen er det altsŒ forteller som kommer til ham. Forteller vil demonstrere at han ikke redd ham ved Œ forholde seg likegyldig til ham. Likevel l¿fter han pŒ hatten og nikker (ÒJeg hadde enda tatt ufrivillig til hatten og nikket littÓ). PŒ samme mŒte som magnetn¿kkelen i spillehulen styrer spillet, er det den fremmede mannen som her styrer fortellers reaksjoner og handlinger. Det er i stedet den bekjente som oppf¿rer seg som om han var alene i kupeen, og han begynner Œ file lŒsdirker. Etter hvert som han er ferdig, plasserer han disse pŒ forteller sitt ben. Forholdet mellom de to personene begyner Œ likne et maktforhold og et spill der den bekjente hele tiden demonstrerer at han er den overlegne, mens forteller alltid sitter igjen med svarteper. Hvis fortellers v¾relse sees som et symbol pŒ hans personlige sf¾re, har den ukjente redskap (lŒsedirker?) til Œ trenge seg inn med. Forteller pr¿ver Œ l¿srive seg fra dette forholdet, som kan sammenliknes med kvelertaket i togkupeen, ved Œ raskt dra til seg foten, slik at dirkene faller pŒ gulvet. Han kaster ogsŒ en fyrstikk pŒ den bekjente, uten at dette vekker reaksjon fra `motspilleren`.

Tredje sammentreff mellom de to er i en spillehule i NY. Det kan synes som om vi har Œ gj¿re med et spill pŒ to forskjellige plan. Det ene er spillet mellom de to menneskene imellom, det andre er roulett spillet som kan observeres i spillehulen. Den ÒbekjenteÓ demonstrerer atter en gang sin posisjon ved Œ fortelle ham at han er i ferd med Œ bli svindlet, men forteller stŒr ved sine valg av trekk- og taper igjen; Ójeg tapte hvert eneste trekk.Ó Et symbol pŒ status og makt kan v¾re hatten, som til stadighet dukker opp. NŒr mannen kommer inn i fortellers v¾relset f¿rste gang, tar han med n gang av seg hatten. PŒ den uhyggelige kj¿returen ¿delegger mannen fortellerens hatt, og ydmyker ham ved Œ tvinge ham til Œ gŒ barhodet hjem. OgsŒ i New York nevnes hatten, mannen vil ikke gi den fra seg nŒr han kommer inn.

Siste m¿te mellom de to er i fortellers v¾relse. Denne gangen har ikke den bekjente banket pŒ, men har pŒ egenhŒnd lŒst seg inn, og han stŒr midt i v¾relset og venter pŒ ham. Igjen demonstrerer han sin overlegenhet ved Œ sp¿rre etter penger for sŒ Œ fortelle ham hvor dum han er; ÓGode Gud hvor du er dum!Ó Det eneste fortelleren gj¿r for Œ uttrykke sitt sinne over nok en gang Œ sitte igjen med svarteper er Œ smelle d¿ren igjen.

Siste del av teksten er fortelleres siste trekk i spillet mellom de to. I begynnelsen er det sv¾rt uklart for fortelleren hva mannens motivasjon er, men i siste avsnitt lanserer han en teori. Han pr¿ver nŒ Œ endelig fŒ overtaket pŒ ham ved Œ psykologisere ham. Teorien hans er at han, i likhet med en dame han traff en gang, lider av et Òuforklarlig begj¾r efter Œ bli grepetÓ for Ósin lille synd.Ó

Novellen er en historie om en mann som gang pŒ gang blir ydmyket, og som gjentatte ganger blir f¿lelsesmessig forstyrret. Bevegelse er et viktig moment i teksten. F¿rste gang kj¿rer de i vogn, andre gang er de pŒ et tog, og i New York gŒr ruletten rundt. Bevegelsene speiler de voldsomme bevegelsene og forandringene som foregŒr i fortelleren. Det blir dermed vanskelig Œ oppfatte ham som en troverdig og pŒlitelig forteller. For Œ komme fra disse episodene med ¾ren i behold, pr¿ver han, i retrospekt, Œ forklare de ubehagelige og merkelige m¿tene med hans overmann. Fra det ÓNuÓ som fortellingen Œpner med, og som blir narrasjonens tid, gj¿res det flere prolepser, det vil si at det gripes tilbake i tid, utenfor narrasjonens tid. Hendelsene sees i retrospekt, og mŒten de analyseres pŒ av fortelleren preges av dette; som sagt, de preges av et behov for Œ fortolke hendelsene pŒ en mŒte som i st¿rre grad dekker over fortellerens ydmykelse. Det eneste fortelleren har kontroll over er mŒten han forteller historien pŒ. Fortelleren stŒr til slutt likevel i sjakkmatt- han mŒ han gi til kjenne at Ó[d]ette menneske var mig stadig overlegen, han gjorde meg til skamme, drev mig ut i forsm¾delse pŒ alle punkter.Ó

Tilbake til Studieforum