Kristoffer
Jul-Larsen
Motto:
Ӏr det inte Fingal Olsson som sitter dr borta?
N, Fingal Olsson r ju dd.
Det r han inte, han rr ju p sej.
Hasse & Tage
– Funny Boy
Y'all don't really know my
life.
Missy
Elliott My struggles – The Cookbook
Antimotto:
vi
[kan] sprre hva som skjer med fiksjonen nr det hentes inn personlige fakta
slik Frobenius her gjr. Ikke srlig mye. [] Hvis vi mener kjendiseri er
uinteressant, s er ogs dette aspektet ved boken uinteressant.
Kristoffer Jul-Larsen – Vagant #4/2004
Eirik Vassenden skriver i 2002 dette: Sprsmlet om litteraturens forhold til virkeligheten har ftt et plutselig oppsving som litteraturjournalistisk samtaleemne.[1] I 2005 var to av de mest opphetede litterre debattene knyttet til forfatterskap som forestilte virkeligheten.[2] Hanne rstavik ble anklaget for skrive for likt virkeligheten, mens Nikolaj Frobenius bok Teori og Praksis visstnok ikke hadde rot i virkeligheten, selv om den foregav ha det. Det er jo nesten flaut, men innrmmelsen er ndvendig. Jeg er, i likhet med litteraturjournalister, Knut Olav ms, innbyggerne i drabantbyen Rykkinn (dem skal vi komme tilbake til) og den tedrikkende presten Solveig strem, opptatt av forholdet mellom litteratur og virkelighet. Det er dette som er emnet for oppgaven.
Erling Aadland skriver: Diktekunsten er autonom, men den er ikke selvtilstrekkelig. Diktning skapes ikke bare av diktning og sprk. Alltid er det noe menneskelig innblandet i skapelsen av diktekunst.[3] Jeg tror at det er i dette noe menneskelig vi kan finne de forbindelsene mellom litteratur og virkelighet som jeg er p jakt etter. Videre tror jeg at dette noe menneskelig best kan studeres i de to situasjonene hvor mennesket str nrest litteraturen, nemlig i skrivingen og i lesingen. Det er her tekstens mening blir virkeliggjort.
Det beste hadde selvflgelig vrt om jeg kunne studert disse to situasjonene inngende, men min tilgang p skrivende forfattere er begrenset. Jeg hadde heller ikke visst hva jeg skulle gjort med henne, om det viste seg at jeg hadde en. Derimot finnes det mye tenkning rundt det studere leseakten. Wolfgang Iser har i sin produksjon beveget seg fra en beskrivelse av leseakten mot det han i 1989 kaller literary anthropology. Hans pstand er at en ved studere fiksjonene vi mennesker omgir oss med, og mten vi bruker dem p, vil kunne utvikle forklaringer p hvorfor vi trenger fiksjon, og dessuten en annen forstelse av hva mennesket er. Ogs han er p jakt etter noe menneskelig. MER!!!
Den frste tingen en lrer som ny litteraturvitenskapsstudent er dette: Teksten skal st i fokus. Med det forstr vi at det er tekstens form og innhold som er det interessante, ikke forhold som kan sies vre teksteksterne. Det som heter moderne litteraturteori er tuftet p denne holdningen. Et av de klareste utslagene av en slik maksime er den antibiografiske holdningen innenfor faget som slr enhver ny student, og kanskje srlig den nye studentens ikke-litteraturstuderende venner som undrer seg over hennes plutselige hatske utfall mot alt som smaker av biografi og forfatterens intensjoner. I denne sammenhengen kan vi halvt spkefullt si at maksimen blir fulgt opp av en regel: Forfatteren er dd, og om hun ikke er det skal du ta livet av henne. I flge Charles I. Armstrong er det vanlig tillegge den franske poststrukturalismen dette standpunktet, og srlig Roland Barthes og Michel Foucaults essays om forfatterens dd nevnes som mlbrere av et slikt syn.[4] N viser Armstrong at dette forholdet ikke ndvendigvis er s enkelt som man vil ha det til, men inntrykket en sitter igjen med etter ha gjennomfrt en lavere grads utdanning i litteraturvitenskap er det samme: Forfatteren er dd, selv om mange nyere retninger nsker hente ham inn igjen, eller i alle fall tematisere forfatterens posisjon i forhold til den litterre teksten.[5] Innenfor det gjeldende paradigmet gjelder denne regelen: En litteraturviter skal ikke bedrive psykologisering eller andre biografistiske velser.[6]
Hermeneutikken, srlig etter W. Dilthey har mttet forsvare seg mot angrep av denne sorten.[7] Derfor m Hans-Georg Gadamer understreke at det ikke er det han vil nr han forklarer hva forstelse er, og hvordan den fungerer: understanding is primarily related to the issue at hand and not to the authors intention as such.[8] Hva da, nr the issue at hand er forfatteren og hennes intensjoner?
Nikolaj Frobenius har skrevet boken Teori og praksis. Han har kalt boken for en roman*, og til asterisken er det knyttet en lang forklarende note om hvorfor det er en roman og ikke en selvbiografi. Men fr selve historien begynner fr leseren servert en advarsel: Ingen av personene i boken er fullstendig oppdiktet.[9] Bokens hovedperson heter Nikolaj og han er til forveksling lik virkelighetens Nikolaj Frobenius. Han er s lik at de bildene som er i boken og p smussomslaget er helt i trd med hvordan jeg hadde forventet at virkelighetens Nikolaj Frobenius ville sett ut som barn og ungdom.
Dag Solstad har skrevet en bok med tittelen 16.07.41. Denne tallrekken er virkelighetens Dag Solstads fdselsdato. Bokens hovedperson og frstepersons forteller heter Dag Solstad. 16.07.41 er ogs en roman.
Neste underkap. Presenterer
problemstilling.
Frobenius, Nikolaj (2004) Teori og praksis. Oslo: Gyldendal
Solstad, Dag (2002) 16.07.41. Oslo: Oktober
Armstrong, Charles I. (2005) Det livsviktige. I Vagant #4. 2005. Oslo: Damm
Grondin,
Jean (2002) Gadamers Basic Understanding of Understanding. I Dostal, Robert J. (red.) Cambridge
companion to Gadamer. West
Nyack: Cambridge University Press
Haarder, Jon Helt (2004) Performativ biografisme i Kritik #168. Kbenhavn: Gyldendal
Haarder, Jon Helt (2005) Det srlige forhold vi havde til
forfatteren i Norsk
Litteraturvitenskapelig Tidsskrift – vol. 8, Nr. 1. Oslo: Universitetsforlaget
Iser,
Wolfgang (1978) The Act of Reading. Baltimore & London: The Johns Hopkins
University Press
Iser,
Wolfgang (1993) Prospecting: From Reader Response to Literary Anthropology. Baltimore & London: The Johns
Hopkins University Press
Lgreid, Sissel & Skorgen, Torgeir (red.) (2001) Hermeneutisk
Lesebok. Oslo: Spartacus
Ricur,
Paul (2004) The Conflict of Interpretations. London & New York: Continuum
Aadland, Erling (2000) Fortelleren og skriveren. Oslo: Spartacus
Aadland, Erling (2002) ndsfunksjonrens inngivelse i Vagant #3-4. 2002. Oslo: Aschehoug
[1] Vassenden (2002), s. 27
[2] Se Samtiden
#1/2005 Helvetes Tekopp av Solveig strem, og Samtiden #4/2005 Rasende drabanter. Et essay om Rykkinn av Nikolaj
Frobenius.
[3] Aadland (2000), s. 36
[4] Armstrong (2005), s.104
[5] S. st.
[6] For eksempel kan avsnittet Forfatteren i og utenfor verket i Hagen, E.B. (2003), s. 29-35 nevnes. Her presenteres fire eksempler p mter vi kan interessere oss for forfatteren, men alle de fire metodene behandles relativt overbrende og legges raskt dd.
[7] Haarder (2005), s. 2
[8] Grondin (2002), s. 40
[9] Frobenius (2004), s. 8