Fortelleren i den
postmoderne roman
En lesning av Paul
Austers The Locked Room og Oracle Night
[A]t the center of Austers
writing is a preoccupation with the possibilities of telling, of making a de
facto reality which can meld with the reality we otherwise know.[1]
I
min masteroppgave vil jeg arbeide med fortelleren i to romaner av den amerikanske
forfatteren Paul Auster: The Locked Room (1986), siste bok i New York-trilogien, og Oracle Night (2003). Jeg skal lese disse romanene og
analysere fortelleren i dem- hvordan fungerer fortelleren i dem, og hvilken
effekt har bruken av en spesifikk fortellerteknikk?
Austers
forfatterskap er interessant i forhold til det fortelle, og i verkene vendes
det stadig tilbake til noen sentrale sprsml: hva vil det si fortelle?
Hvorfor er det viktig? Hva er en forteller, egentlig? Og mer spesifikt, hva er
en postmoderne forteller? Disse sprsmlene vil jeg utforske i min oppgave, med
de nevnte romaner som materiale.
Fortellinger
- i boken og i verden
What interested
me the most, I said, were stories that defied our expectations about the world,
anecdotes that revealed the mysterious and unknowable forces at work in our
lives, in our family histories, in our minds and bodies, in our souls. In other
words, I wanted true stories that sounded like fiction. [2]
I
2000 deltok Paul Auster i et prosjekt med et nasjonalt radioprogram i USA. Lytterne
skulle sende inn viktige og usannsynlige historier fra sitt liv, gjerne om
avgjrende yeblikk, og da gjerne historier som hrtes ut som de var fiksjon.
Mengden historier som kom inn var overveldende, og resultatet ble en samling
med de 179 beste tekstene. Sitatet overfor er hentet fra innledningen, og den
sier noe som jeg synes er interessant og gyldig for det vi kan kalle Austers
poetikk, mer generelt. Vi kan
kjenne igjen nettopp denne tanken om at historier er viktige fra andre av Paul
Austers tekster.
Slik
jeg leser det, handler mye av hans tekster, som ofte er i form av noks
tradisjonelle fortellinger, om nettopp det fortelle. Med tradisjonelle
mener jeg at det i mange av tekstene finnes en spenningsutvikling, kanskje et
mysterium, som utlser hendelser og gjr at leseren vil lese videre for finne
ut hvordan det gr. Fortelleren skriver ofte med utgangspunkt i en funnet
tekst, som han har funnet og forsket videre p, for finne ut hvordan det
egentlig hendte. Selvsagt er det mye mer enn denne overflaten som er
interessant; p samme tid som Austers tekster dermed tar i bruk en noks
tradisjonell form, setter de og denne formen i spill, nrmest dekonstruerer
den. Det er dette spennet som
interesserer meg, og en problemstilling blir da: hvordan kan en tekst bde f
til vre en god fortelling og en underminering av denne samme fortellingen?
Et
eksempel p en problematisering av fortellerens oppgave i fiksjonstekst gjres
i romanen The Locked Room
(1986). I den treffer vi en mann som skal skrive en biografi om sin venn, en
venn som har forsvunnet, og hvis kone, barn og, egentlig, liv, han har
overtatt. Jeg-fortelleren skriver:
Every life is
inexplicable, I kept telling myself. No matter how many facts are told, no
matter how many details are given, the essential thing resists telling. [] We
all want to be told stories, and we listen to them in the same way we did when
we were young. We imagine a real story inside the words, and to do this, we
substitute ourselves for the person in the story, pretending that we can
understand him because we understand ourselves. This is a deception. We exist
for ourselves, perhaps, and at times we even have a glimmer of who we are, but
in the end we can never be sure, and as our lives go on, we become more and
more opaque to ourselves, more and more aware of our own incoherence. (80)[3]
Dette
sitatet eksemplifiserer en gjengangertematikk i Austers romaner: overleveringen
av en historie, formuleringen av en livshistorie, og ikke minst: den samtidige
erkjennelsen av umuligheten av fortelle den hele og fulle historien. Han
reflekterer videre om det skulle skrive om vennens liv:
It was not
precisely like making up characters in a story, but something grander,
something far more unsettling. Everyone knows that stories are imaginary.
Whatever effect they may have on us, we know they are not true, even when they
tell us truths more important than the ones we can find elsewhere. As opposed
to the story writer, I was offering my creations directly to the real world,
and therefore it seemed possible to me that they could affect this real world
in a real way, that they could eventually become a part of the real itself. No writer can ask for more than that.
(85)
Skillet
mellom virkelighet og fiksjon settes i spill, vi fr en metadimensjon som er
sterkt fremtredende; her diskuteres forholdet mellom verden og skrevet fiksjon
nettopp i fiksjonen. Det er forfatteren det letes etter for gjenopprette
orden;
The Narrator [] places all hope
for resolution, personal and textual, in the figure of the author. The narrator
reads Fanshawes letters and early poems, interviews F.s friends and relatives,
and even plagiarizes F.s life...[4]
Ved
se p sitatene fra The Locked Room sammen med det fra True Tales of American Life ser vi tematiske likheter – i
romanen reflekteres det
over historieskrivingen,
mens i tekstsamlingen gjres
det; prosjektet gr fra en mer teoretisk tilnrming, i fiksjonen, til en
praktisk og faktisk, i den verden som ikke er boken. Da dette som nevnt er en
tematikk som kommer opp igjen og igjen i Austers fiksjon og ikke-fiksjon vil
det bli relevant trekke inn andre tekster enn de to valgte romanene, selv om
hoveddelen av oppgaven vil fokusere p disse. Auster mener selv at fortellinger
er avgjrende: stories are crucial. Its through them
that we struggle to make sense of the world. This is what keeps me going
– the justification for spending my life locked up in a little room,
putting words on paper. [5]
Ogs
I den selvbiografiske Ensomhetens grunn skriver Auster om viktigheten av fortelle. Han
gjenforteller historien om Sherezade, som i 1001 natt forteller historier for redde sitt eget
liv, men og de andre unge kvinnene i kongerikets liv. Hun nsker forhale
ddsdommen, og ved plante denne tanken i kongens hode ber hun for sitt liv
– men p en slik mte at kongen ikke blir klar over det. For dette er
historiens hensikt: f et annet menneske til se noe som ligger i dagen ved
vise frem noe annet.[6]
Han skriver videre om historienes livgivende kraft; etter ha bret frem tre
barn for kongen ber Sherezade om f ddsdommen opphevet, og det fr hun.
Materiale
Jeg
har n bestemt meg for konsentrere meg om de to romanene The Locked Room og Oracle Night. Jeg har allerede introdusert The
Locked Room, i Oracle
Night er det igjen en
forfatter som er protagonist. Sidney Orr har vrt alvorlig syk og er i ferd med
bli bedre nr han en dag gr inn i en butikk og kjper seg en bl notatbok.
Plutselig kan han skrive igjen, og setter i gang. Notatboken har en nrmest
magisk kraft, og utlser en rekke hendelser som fr alvorlige flger. Det er
mange lag av fortellinger i denne teksten, p mange niv, og i tillegg flere
lange, forklarende fotnoter. Det er derfor mye finne i forhold til det emne
og de problemstillingene jeg har valgt. Imidlertid er jo problemstillingene jeg
har kommet frem til aktuelle for hele Austers produksjon (fiksjon og sakprosa),
og jeg kommer derfor til holde det pent inkludere noe mer. Det blir alts
en forfatterskaps-tilnrming, med hovedvekt p disse to verkene. Dog m jeg
vre oppmerksom p ikke g i fellen med skjre hele forfatterskapet over en
kam, som Auster selv advarer mot i et intervju: To say that all my books are
the same book is probably too simple. What I mean is
that all my books are connected by their common source, by the preoccupations
they share.[7]
Motivasjon
Min
motivasjon i denne oppgaven er p en side personlig: jeg liker lese Paul
Auster. Jeg liker kombinasjonen av nettopp de gode historiene med driv og
spenning, og det at bkene teoretisk sett er utfordrende. Det jeg oppfatter som
en sterk glede ved det fortelle smitter over, og jeg synes det er
inspirerende lese.
I
tillegg er det en mer generell og grunnleggende motivasjon - ved velge et
emne som foretelleren og det fortelle er det snakk om grunnlaget for vrt
virke som litteraturvitere. Hva er det som tiltrekker oss, som lesere, ved
historier og fortellinger, og hva er det som gjr det verdt bruke vr tid som
litteraturvitere p jobbe med dette? I likhet med Paul Auster tror jeg at
fortellinger er viktig p mange plan.
Forskningstradisjon
S
vidt jeg har funnet er det skrevet omtrent 15 hovedfags- og masteroppgaver om
Paul Auster i Norge. Jeg har enn ikke lest alle, men har inntrykk av at de
fleste dreier seg om bkene i New York-trilogien eller Moon Palace, og lite om de nyere romanene.
Identitetstematikk er det mest fremtredende i disse oppgavene, og det ser ikke
ut til at det er mange som har hatt fortelleren/ det fortelle som hovedfokus,
selv om det kommer opp som et undertema i flere av disse tekstene. Dette gjelder for vrig og det jeg har funnet
av litteratur om Auster generelt - ogs det jeg s langt har funnet av
internasjonal kritikk.
Det
er en sterk tendens i det som er skrevet om Paul Auster til skrive mye om
hans biografi. Dette er forstelig, i og med at forfatteren er hyst levende
fremdeles, og ikke minst, fordi han selv er svrt eksplisitt om koblingen
litteratur- liv, og i intervjuer ikke legger skjul p detaljer fra eget liv som
har betydd noe for litteraturen. Ogs i sine essays skriver Auster mye om sitt
liv, og det er svrt gjenkjennelige motiv som dukker opp i fiksjonen.
Nr
det gjelder metoden jeg skal benytte i arbeidet med oppgaven, vil jeg fremfor
alt forholde meg til tekstene selv. Jeg mener nok at nrlesning er den metoden
som br ligge til grunn for arbeid med litteratur, selv om jeg kan se at det er
fristende dukke ut i det vell av biografiske opplysninger som finnes om en
forfatter som Auster. Imidlertid kommer jeg til bruke andre deler av hans
tekstproduksjon, satt sammen med romanene; derfor valgte jeg begynne denne
teksten med et sitat fra innledningen til True Tales of American Life. Som tidligere nevnt er det jo en slags
poetikk jeg vil finne frem til, og det er mye materiale ta av i forhold til
fortellertematikk, bde i og utenfor verdenene som skapes i bkene.
Teori:
Narrativ + postmoderne
Som
skrevet er det fortelleren og det fortelle jeg vil se p i oppgaven.
Begrepene
historisk forfatter/skriver, implisert forfatter og forteller er relevante og
interessante, i det at Auster bevisst trekker grensene mellom disse i tvil, for
eksempel i City of Glass, hvor
en karakter ved navn Paul Auster dukker opp i teksten, og individbegrepet
dekonstrueres i stor grad.
Nr
det gjelder narrativ teori og dermed teori om fortelleren, begynner jeg med Grard
Gennetes Narrative Discourse,
og vil ogs lese Shlomith Rimmon-Kenans Narrative
Fiction: Contemporary Poetics. Med
dette som utgangspunkt hper jeg kunne orientere meg i nyere narrativ teori,
som Towards a Postmodern Theory of Narrative av Andrew Gibson.
Begrepet postmoderne er p ingen mte noe nytralt og avklart
begrep, heller det motsatte: definisjonen av det postmoderne er omstridt, her
er et forslag:
one
which juxtaposes and gives equal value to the self-reflexive and the
historically grounded: to that which is inward-directed and belongs to the work
of art (such as parody) and that which is outward-directed and belongs to real
life (such as history). The tension between these apparent opposites finally
defines the paradoxically wordly texts of postmodernism.[8]
Denne motstridende
definisjonen kan vanskelig brukes direkte, men er et utgangspunkt som kan vre
fruktbart. I dette spennet mellom motsetninger finner
vi metalitteraturen: Metafictional novels tend to be constructed on the principle
of a fundamental and sustained opposition: the contruction of a fictional
illusion (as in traditional realism) and the laying bare of that illusion.[9] Treffende om Austers romaner: akkurat I
dette spennet er det fascinerende og interessante - som min problemstilling
dreier seg om - hvordan klarer en tekst fungere p begge disse planene? Og
det er det jeg forhpentligvis skal finne ut av i lpet av denne oppgaven.
Forelpig
bibliografi
Alford, Steven E.:Mirrors and Madness: Paul Austers The
New York Trilogy, Vol. XXXVII, No. 1, fall 1995, pp. 17-33
Auster, Paul: City of Glass (1985),
New York: Penguin
_________:
Ghosts (1986), Los Angeles: Sun and Moon Press
_________: The Locked Room (1986),
Los Angeles: Sun and Moon Press
_________: The New York Trilogy (1987)
_________: In the Country of Last Things (1987), New
York: Viking
_________: Moon Palace (1989), New
York: Viking
_________: The Music of Chance (1990),
New York: Viking
_________: Leviathan (1992)
_________: The Art of Hunger. Essays, Prefaces,
Interviews (1992): Los Angeles: Sun and Moon Press
_________: Mr Vertigo (1994)
_________: Ensomhetens grunn (1998), Oslo:
Aschehoug [The Invention of Solitude, 1988]
_________: Timbuktu (1999)
_________: Fra hnd til munn (2000), Oslo:
Aschehoug [Hand to Mouth (1993), The Red Notebook (1993), Why write? (1996)]
_________ (ed.): I Thought my Father Was God: True
Tales of American Life (2001), London: Faber and Faber
_________: The Book of Illusions (2002)
_________: Oracle Night (2004)
_______: The Brooklyn Follies (2005)
Barone, Dennis (ed.): Beyond the red notebook: essays on Paul Auster, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1995
Birkerts, Sven: Postmodern Picaresque, The New
Republic, March 27, 1989, pp. 36-40
Bleiler, E. F.:Almanacs of Urban Decay, Washington
Post Book World, March 28, 1987
Bloom, Harold: Paul Auster/ edited and with an
introduction by Harold Bloom, Bloom's modern critical views,
Philadelphia: Chelsea House Publishers, 2004
Chnetier, Marc: Paul Auster as
"The Wizard of Odds": Moon Palace, Paris:
Didier rudition, 1996
Dirda, Michael: Marvels and Mysteries, Washington
Post Book World, March 26, 1989, pp. 3, 10
Donovan, Christopher: Postmodern
counternarratives : irony and audience in the novels of Paul Auster, Don
Delillo, Charles Johnson, and Tim O'Brien, New York :
Routledge, 2005
Fredman, Stephen: How to Get Out of the Room That Is
the Book? Paul Auster and the Concequences of Confinement, Postmodern
Culture, Volume 6, Number 3, May 1996
Genette, Gerard: Narrative Discourse (1986), Oxford: Basil Blackwell, overs. av Jane E. Lewin
Gibson, Andrew: Towards a postmodern
theory of narrative, Edinburgh: Edinburgh University Press,
1996
Herzogenrath, Bernd: An art of desire: reading Paul Auster, Amsterdam: Rodopi, 1999
Hutcheon, Linda: A poetics of postmodernism:
history, theory, fiction, London: Routledge, 1988
_______: The politics of postmodernism, London and New York: Routledge, 2002
Lewis, Barry: The Strange Case of Paul Auster, I Review
of Contemporary fiction, Vol. 14, no 1, Spring 1994, pp. 53-61
Neagu, Adriana-Cecilia: Sublimating the
postmodern discourse: toward a postmodern fiction in the writings of Paul
Auster and Peter Ackroyd,
Sibiu : LBUS, 2002
Rimmon-Kenan, Shlomith: Narrative
Fiction: Contemporary Poetics (1983), London: Methuen
Rowen, Norma: The Detective in Search of
the Lost Tongue of Adam: Paul Austers City of Glass, Critique: Studies of Contemporary Fiction, Vol. XXXII, No. 4, Summer 1991, pp. 224-34
Russell, Alison: Deconstructing The
New York Trilogy: Paul Austers Anti-Detective Ficiton, Critique:
Review of Contemporary Fiction, Vol. XXXI, No. 2, winter
1990, pp. 71-84
Shiloh, Ilana: Paul Auster and
postmodern quest: on the road to nowhere, New
York : Lang, 2002
Springer, Carsten: Crises: the works of
Paul Auster, Frankfurt am Main: Peter Lang, 2001
______: A Paul Auster sourcebook, Frankfurt am Main: Peter Lang, 2001
Varvogli, Aliki: The world that is the
book: Paul Auster's fiction, Liverpool: Liverpool University Press,
2001
Walker, Joseph S.: Criminality and
(Self)Discipline: The Case of Paul Auster, Modern Fiction Studies, vol. 48, number 2, summer 2002
Washburn, Katharine: A Book at the End of
the World: Paul Austers In the
Country of Last Things, I Review of Contemporary Fiction, Vol. 14, No. 1, Spring 1994, pp. 62-65
Waugh, Patricia: Metafiction. The
Theory and Practice of Self-Conscious Fiction
(1984), London and New York: Methuen
[1] Barone, Dennis: Introduction: Paul Auster and the Postmodern American
Novel I Barone, Dennis (ed.): Beyond the red notebook: essays on Paul Auster, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1995, s.
11
[2] Auster, Paul: Introduction i I Thought my Father Was God : True
Tales of American Life, London: Faber and
Faber, 2001, p. Xv-xvi
[3] Auster, Paul: The Locked Room,
Los Angeles: Sun and Moon Press, 1986
[4] Zilosky, John: The Revenge of the Author: Paul Austers Challenge to
Theory, I Barone, Dennis (ed.) Beyond the Red Notebook, s. 63-74
[5] Irwin, Mark: Memorys
escape: Inventing The Music of Chance-
A conversation with Paul Auster, i Denver Quarterly 28.3 (1994): s. 119, sitert I Barone, Dennis: Op.cit., s. 22
[6] Auster, Paul: Ensomhetens
grunn
(1998), Oslo: Aschehoug, overs. Knut Ofstad, orginal: The Invention of
Solitude
(1988)
[7] Auster, Paul: Interview
with Larry McCaffey and Sinda Gregory i The Art of Hunger (1992), Los Angeles: Sun and Moon Press, p. 281
[8] Hutcheon, Linda: The Politics of Postmodernism (2002), London and New York: Methuen, p. 2
[9] Waugh, Patricia: Metafiction. The Theory
and Practice of Self-Conscious Fiction
(1984), London and New York: Methuen, s. 6