Stine

 

I denne mastergradsavhandlingen nsker jeg bruke filosofi som et verkty til analysere skjnnlitteratur. Denne tilnrmingen til litteratur er ny for meg og jeg tenker det kan bli spennende prosjekt n som jeg har mulighet til f jobbet med en oppgave over en lengre periode.

 

Oppgaven min skal handle om tap, men ogs om lykke. Menneskets opplevelse av lykke er avhengig av materielle, ndelige og mellommenneskelige faktorer. Tap av disse godene frer mennesker inn i situasjoner og opplevelser (isolasjon, restap, identitetskriser) som reduserer vr livskvalitet og opplevelse av lykke. Nr man opplever tap, vil mennesket gjerne ske nye erstatninger for oppn lykke.

 

Hovedmaterialet for analyse er George Eliot`s roman Silas Marner, som ble utgitt i 1861, mens verktyet er Nietzsche`s verk. Forelpig har jeg en vag oversikt over Geneology of Morals(1887), On the Uses and Disadvantages of History for Life, og jeg har s vidt begynt lese Slik Talte Zarathustra (1883-85).

 

Silas blir av sin beste venn, William Dane, beskyldt for ran. Dette frer ogs til at hans store kjrlighet ikke lenger vil gifte seg med ham, men i stedet gifter seg med William Dane. Etter denne traumatiske opplevelsen, rmmer Silas Marner fra Lantern Yard, der han er vokst opp, til byen Raveloe. Her lever han i isolasjon i en liten hytte der han sitter og vever (like the spider, from pure impulse, without reflection, s.11) og teller sine golden guineas. 

(Freud: menneskets trang til repitisjon/ the compulsion to repeat[1]).

 

Silas Marner rmmer fra en trussel om skam og tap av re- iflge hans moralske verdier

(N: moralen utgangspunkt for Geneology of Morals). Nietzsches Zarathustra sker isolasjonen, og slurper i seg sin ensomhet: Da Zarathustra fylte tredve r, brt han opp fra sitt hjem og sin hjemlige sj og skte oppi fjellene. Her nt han sin nd og drakk av sin ensomhet- i ti r- uten bli trett (Zarathustras fortale).

 

Silas Marner mister troen p det som engang betydde noe for ham, og han slutter g i kirken. Dette kan sees i sammenheng med Nietzsches aktive nihilisme.

 

Silas` tilvrelse blir brtt forandret av at Eppie kommer til ham da han glemmer lukke dren. Han adopterer den lille jenten som bringer ham ut av ensomhet og isolasjon og som came to link him with the rest of the world. Silas Marner og Eppie lever lykkelig som far og datter i den lille hytten, og siste setning lyder: I think no one could be happier than we are.

 

 

Ӂ Zarathustra, sa de, speider du etter din lykke?- Hva betyr lykken? svarte han, det er lenge siden jeg traktet etter lykke; jeg higer etter mitt verk. (Zarathustra, fjerde del)

- hva er lykke? Hva slags type lykke? Kan en type lykke erstattes av en annen?( God: ndelig, gold: materiell, golden curls: mellommenneskelig. N: devaluation of values)

 

Nietzsches lykkebegrep er sterkt knyttet til det han kaller forgetfulness. I hans essay On the Uses and Disadvantages of History for Life kan man lese at without forgetfulness there can`t be no happiness, og at humans are forgetful animals. Kyr er ikke i stand til huske fortid, og er derfor lykkelige (the capasity to feel unhistorically during its duration). Forgetfulness er en (positiv) forsvarsmekanisme som closes the doors and windows of consciousness. Det er imidlertid frst nr Silas Marner glemmer lse dren at Eppie comes to him.

 

I likhet med Silas` dyrbare potte som knuser, og som han deretter limer sammen igjen, setter Silas sammen biter fra fortiden- litt etter litt husker han. Denne prosessen er iflge Nietzsche kalt digestion.(SM: ku- bildet..J)

N: selective memory.

 

Bearbeidelse av tap;- tid blir viktig. Silas Marner har et spenn p 15 r. 

-       Teorier omkring tid: Blanchot, Deleuze

-        Andre teorier omkring tap: Julia Kristeva, Freud

 

 

 

Leseplan:

 

Nietzsche om ressentement (Silas Marner, s. 9: the bitterness of his wounded spirit, s.11: the trust had been turned to bitterness.)

 

- og om truth

 

 

Benjamin Walter. Unpacking My Library: A Talk about Book Collecting. Illuminations:

Essays and Reflections. Ed. HanSchocken, 1968. 59-67 (Om Silas`golden guineas og

potten som knuser)

Freud, Sigmund. Mourning and Melancholia. Collected papers. Vol 4. Trans. Joan Riviere.

 

London: Hogarth, 1949. 152-170

 

 

Nunokawa, Jeff. The Miser`s Two bodies: sexual Perversity and the Flight from Capital in

Silas Marner. The Afterlife of Propety: Domestic Security and the Victorian Novel.

 

Princeton UP: 1994. 100-21.

 

Tilbake til Studieforum



[1] Freud, Sigmund. Civilization and Its Discontents. New York. London: 1989. S. 77