Stine
I denne mastergradsavhandlingen nsker jeg bruke
filosofi som et verkty til analysere skjnnlitteratur. Denne tilnrmingen
til litteratur er ny for meg og jeg tenker det kan bli spennende prosjekt n
som jeg har mulighet til f jobbet med en oppgave over en lengre periode.
Oppgaven min skal handle om tap, men ogs om lykke.
Menneskets opplevelse av lykke er avhengig av materielle, ndelige og
mellommenneskelige faktorer. Tap av disse godene frer mennesker inn i
situasjoner og opplevelser (isolasjon, restap, identitetskriser) som reduserer
vr livskvalitet og opplevelse av lykke. Nr man opplever tap, vil mennesket
gjerne ske nye erstatninger for oppn lykke.
Hovedmaterialet for analyse er George Eliot`s roman Silas
Marner, som
ble utgitt i 1861, mens verktyet er Nietzsche`s verk. Forelpig har jeg en vag
oversikt over Geneology of Morals(1887), On the Uses and Disadvantages of History
for Life, og
jeg har s vidt begynt lese Slik Talte Zarathustra (1883-85).
Silas blir av sin beste venn, William Dane, beskyldt for ran. Dette frer ogs til at hans store kjrlighet ikke lenger vil gifte seg med ham, men i stedet gifter seg med William Dane. Etter denne traumatiske opplevelsen, rmmer Silas Marner fra Lantern Yard, der han er vokst opp, til byen Raveloe. Her lever han i isolasjon i en liten hytte der han sitter og vever (like the spider, from pure impulse, without reflection, s.11) og teller sine golden guineas.
(Freud: menneskets trang til repitisjon/ the
compulsion to repeat[1]).
Silas Marner rmmer fra en trussel om skam og tap av re- iflge hans moralske verdier
(N: moralen utgangspunkt for Geneology of Morals). Nietzsches Zarathustra sker isolasjonen, og slurper i seg sin ensomhet: Da Zarathustra fylte tredve r, brt han opp fra sitt hjem og sin hjemlige sj og skte oppi fjellene. Her nt han sin nd og drakk av sin ensomhet- i ti r- uten bli trett (Zarathustras fortale).
Silas Marner mister troen p det som engang betydde
noe for ham, og han slutter g i kirken. Dette kan sees i sammenheng med
Nietzsches aktive nihilisme.
Silas` tilvrelse blir brtt forandret av at Eppie kommer til ham da han glemmer lukke dren. Han adopterer den lille jenten som bringer ham ut av ensomhet og isolasjon og som came to link him with the rest of the world. Silas Marner og Eppie lever lykkelig som far og datter i den lille hytten, og siste setning lyder: I think no one could be happier than we are.
Ӂ Zarathustra, sa de, speider du etter din lykke?- Hva betyr lykken? svarte han, det er lenge siden jeg traktet etter lykke; jeg higer etter mitt verk. (Zarathustra, fjerde del)
- hva er lykke? Hva slags type lykke? Kan en type lykke erstattes av en annen?( God: ndelig, gold: materiell, golden curls: mellommenneskelig. N: devaluation of values)
Nietzsches lykkebegrep er sterkt knyttet til det han
kaller forgetfulness. I hans essay On the Uses and Disadvantages of
History for Life kan man lese at without forgetfulness there can`t be no happiness,
og at humans are forgetful animals. Kyr er ikke i stand til huske fortid,
og er derfor lykkelige (the capasity to feel unhistorically during its
duration). Forgetfulness er en (positiv) forsvarsmekanisme som closes the
doors and windows of consciousness. Det er imidlertid frst nr Silas Marner
glemmer lse dren at Eppie comes to him.
I likhet med Silas` dyrbare potte som knuser, og som
han deretter limer sammen igjen, setter Silas sammen biter fra fortiden- litt
etter litt husker han. Denne prosessen er iflge Nietzsche kalt
digestion.(SM: ku- bildet..J)
N: selective memory.
Bearbeidelse av tap;- tid blir viktig. Silas
Marner har
et spenn p 15 r.
-
Teorier
omkring tid: Blanchot, Deleuze
-
Andre
teorier omkring tap: Julia Kristeva, Freud
Leseplan:
Nietzsche
om ressentement (Silas Marner, s. 9: the bitterness of his wounded spirit, s.11:
the trust had been turned to bitterness.)
- og
om truth
Benjamin Walter. Unpacking My
Library: A Talk about Book Collecting. Illuminations:
Essays and Reflections. Ed. HanSchocken, 1968. 59-67 (Om Silas`golden guineas og
potten som knuser)
Freud,
Sigmund. Mourning and Melancholia. Collected papers. Vol 4. Trans. Joan Riviere.
London: Hogarth, 1949. 152-170
Nunokawa, Jeff. The Miser`s Two bodies: sexual Perversity and the Flight from Capital in
Silas Marner. The Afterlife of Propety: Domestic
Security and the Victorian Novel.
Princeton UP: 1994. 100-21.