og MallarmŽs For en grav til Anatole
Prosjektbeskrivelse til master i litteraturvitenskap ved UiB. Trine F. Rogndokken
mild
smerte <og> og glede
hos det syke
gjenferdet
(137)
Som materiale for min masteroppgave har jeg plukket ut 18 dikt av StŽphane MallarmŽ fra samlingen For en grav til Anatole. Disse vil jeg lese sammen med Gilles DeleuzeÕ filosofi slik den fremstŒr i Difference and repetition, Bergsonism, Expressionism in Philosophy: Spinoza, Proust og tegnene og The logic of Sense.
Emnet for oppgaven er tegn og mening/sense slik dette oppstŒr i det Deleuze kaller m¿te, i en lesning av For en grav til Anatole av MallarmŽ
Hypotese del 1: Gjennom sjokket intensiveres en f¿lsomhet som Œpner for Œ se fremmede tegn som Œpner for nye tanker. Disse diktene gjennoml¿per en tidslig utvikling, en l¾ring, der diktene gj¿r seg mottagelig og f¿lsom for Œ fatte s¿nnens d¿d. I diktene krysses grensene for vŒr vante fornuft, og det oppstŒr en glimtvis erfaring av immanens, virtualitet og ekspressivitet. Som hypotese del 2: setter jeg at disse diktene for Œ pŒ behandlingen av kvalitativ forskjell, gjennom Œ benevne utenfor doxa.
Her trengs en begrepsavklaring av de deleuzianske begrepene: m¿te, problem, tegn, mening/sense, virtualitet, immanens og forskjell. Siden det ikke lar seg gj¿re Œ definere disse termene i Žn hŒndvending, vil jeg gj¿re rede for dem underveis i prosjektbeskrivelsen, parallelt med at jeg beskriver prosjektet mitt.
MallarmŽ:
Jeg har i utgangspunktet valgt meg ut 18 dikt av samlingen For en grav til Anatole. Det kan hende jeg vil ¿nske Œ redusere antall dikt underveis for Œ kunne jobbe grundig med det jeg velger meg ut, eller jeg kan fŒ behov for Œ velge ut andre eller flere dikt, alt etter som arbeidsprosessen krever. I alle diktene i For en grav til Anatole ligger en enorm anstrengelse etter Œ begripe, etter Œ tolke i m¿te med noe uten mening. Dette er dikt som ble skrevet i sogen over tapet av s¿nnen Anatole. Diktene fremviser hvordan fornuften kollapser, men at noe likevel blir erfart. Slik det ser ut for meg klarer diktene ogsŒ Œ benevne noe utenfor sorgen, eller: diktene differensierer og mangfoldig gj¿r benevnelsen av sorg. Anstrengelsen i denne sorgen bringer diktene til Œ behandle ukjente st¿rrelser, diktene arbeider og anstrenger seg pŒ en slik mŒte at det trenes opp en ny f¿lsomhet overfor omgivelsene, overfor opplevelsen av tiden, den tiden som er tapt og den tiden som skal komme, bŒde det singul¾re og det allmenne ved tapet. Disse tekstene arbeider ikke ut ifra det rasjonelle, men ut fra det ikke-tenkte, det ikke-sagte. De arbeider ut i fra sjokket, spranget i ufrivillighet, som ikke kan planlegges pŒ forhŒnd.
Slik jeg ser det vil DeleuzeÕ tanker om m¿tet, sjokket og den isolerte evne derfor v¾re sv¾rt Œpnende for Œ arbeide med disse diktene. I masteroppgaven ¿nsker jeg derfor Œ n¾rlese diktene og for Œ se hva som erfares i dem, hva som tenkes i dem, med bakgrunn i DeleuzeÕ tanker om tegn og mening/sense. Jeg vil lete etter hvordan tegn og mening/sense dannes, hva slags problemer som settes i diktene, og hva disse problemene Œpner opp for.
I sitt eksperiment med Œ komme ut av det han kaller Ódet ortodokse tankebildetÓ viser Deleuze til to typer av gjenkjennelse som nevnes hos Platon.[1] Her er Deleuze kun interessert i den andre typen, nemlig den gjenkjennelsen som skaper et problem. Dette er da ikke egentlig snakk om en gjenkjennelse dersom dette kun skal lenkes til noe forstŒelig, dette er tvert om en gjenkjennelse av situasjonen Õder man ikke forstŒrÕ. Deleuze mener Platon selv ikke tar dette seri¿st nok, at han ikke utnytter potensialet her. I tillegg til den lette gjenkjennelsen, finnes ogsŒ objekter som skaper problemer. Deleuze benevner dette som Õm¿teÕ:
Something in the world forces us to think. This something is an object not of recognition but of a fundamental encounter. (É) itÕs primary characteristic is that it can only be sensed. In this sense it is opposed to recognition.[2]
Deleuze og problemene:
I stedet for Œ ta utgangspunkt i tenkning, i intelligens, ¿nsker Deleuze Œ ta utgangspunkt i de gode problemene. I DeleuzeÕ kritikk av det ortodokse tankebildet viser det seg at sannhet i seg selv ikke er godt nok som kriterium alene, siden dette ikke sier noe om hvor interessante svarene er. Det kan tvert om skjule seg mengder med dumhet i sannheten, ettersom metoden for sannhet bare s¿ker gjenkjennelse med sp¿rsmŒlet den springer ut av. Man fŒr de svarene sp¿rsmŒlet legger opp til, og om problemet er dŒrlig satt, vil sannhetene ogsŒ v¾re uinteressante. Filosofien har, slik Deleuze ser det, i all hovedsak unders¿kt verden ut i fra det som allerede er kjent.[3] Men det finnes ogsŒ unntak, glimtvise fors¿k pŒ eksperimentering, av disse unntakene leser Deleuze frem en annen kanon.[4] Litteraturen fŒr ogsŒ en annen status enn filosofien hos Deleuze, ettersom den unders¿ker verden slik den fremtrer for sansene. Denne er derfor bedre egne til Œ stille gode problemer, og slik til Œ tenke bedre. ÓTanken er intet uden noget, der tvinger til at t¾nke, der g¿r vold mod tanken. Vigtigere end tanken er det, som Óv¾kker tankenÓ; vigtigere end filosoffen, digteren.Ó[5] Utgangspunktet for diktene i For en grav til Anatole er sjokket over tapet av s¿nnen. En underliggende hypotese for mitt arbeid er at utgangspunktet for tenkning er godt i disse diktene. I min oppgave ¿nsker jeg Œ se n¾rmere pŒ hva slags problemer som settes, og hvordan disse fors¿kes l¿st.
Kunstverket utgj¿r et tegn, idet det stŒr som halvt lukket, halvt Œpent, som noe som krever fortolkning, noe som er uforstŒelig, noe som skaper, igangsetter fortolkning, slik Deleuze ser det. Mening produseres idet tegnet trer frem. Kunstverket i seg selv er uut¿mmelig for en slik mening, sŒ lenge tegnet aktiviseres.
Det moderne kunstverk er alt det, som man vil have det til at v¾re, dit og dat og endnu mer dat, det er ennda dets egenskap at v¾re det, som man vil have det til Œ v¾re, at besidde overdeterminationen af det, som man vil have det til at v¾re, i det ¿jeblik det fungerer. Det moderne kunstverk er en maskine, og fungerer i den egenskab.[6]
Slik igangsetter kunstverket mennesket, meningen, igjen og igjen, ved Œ stŒ som uforklarlig st¿rrelse i kanten av sprŒket. DeleuzeÕ tegn har med f¿lsomhet Œ gj¿re, Œ bli var for noe fremmed, Œ fors¿ke Œ tolke noe som hittil har v¾rt fremmed. All mening fŒr sin mening gjennom tegnene, all l¾ring angŒr f¿rst og fremst tegnene[7].
DeleuzeÕ mening/sense:
Litteraturens evne ligger i Œ presse sprŒket til dets utside, og gjennom denne prosessen Œ Œpne ord for verden. pne vei til Œ tenke med kroppen, forstŒtt som at ÓsenseÓ hos Deleuze betyr bŒde mening og sans, et poeng som forsvinner pŒ norsk. Ved Œ forlate doxa vil man v¾re i stand til Œ komme i kontakt med det nivŒet der verden blir til, der skapelsen finner sted. Tenkningen slik Deleuze ser det, b¿r altsŒ selv v¾re skapende pŒ denne mŒten, ved Œ deterritorialisere[8] seg vekk fra det konservative cogito.[9]
The sensible is referred to an object which may not only be experienced other than by sense, but may it self be attained by other faculties. It therefore presupposes the exercise of the senses and the exercise of the other faculties in a common sense. (É) it is imperceptible precisely from the point of view of recognition. [10]
Deleuze mener Œrsaken til at den ortodokse tenkningen har kunnet holde seg i ufarlig farvann, ligger i at den har lent seg pŒ det Ócommon sensiskeÓ. Dette uttrykket blir hos Deleuze ogsŒ forstŒtt pŒ to mŒter, slik sense forstŒes bŒde som sans og mening. PŒ den ene siden betyr det Ócommon sensiskeÓ Õsamling av kroppens evnerÕ, men ogsŒ som den daglige betydningen tilsier, Õden vanlige, folkelige, fornuftÕ. Deleuze vil vekk fra en slik samling av kroppens evner, og heller se til de tilfellene der evnene isoleres. En slags isolert sense. Ved Œ ikke la evnene dekke for hverandre, vil man klare Œ se hvor hver enkelt evnes grense ligger. Det er her Deleuze mener vi stŒr n¾rmest grensen mot kaos, en grense han vil fors¿ke Œ stadig sprenge ned:
Kanskje mŒ vi forbeholde substantivet Ideer (É) til instanser som gŒr fra f¿lsomhet til tenkning, og fra tenkning til f¿lsomhet, i stand til Œ frembringe, i hvert enkelt tilfelle, i henhold til deres egen orden, grense-objektet eller hver enkelt evnes transcendente objekt. [11]
Det er altsŒ dette grense - objektet som kan gi oss nye muligheter. l¾re forutsetter en betydelig glemsel, eller avl¾ring om man vil, fordi det common sensiske ikke rommer l¾ringens objekt. Vi har her Œ gj¿re med den andre typen av gjenkjennelse som Platon neglisjerte, m¿tet med disse objektene som skaper problemer. I den enkelte evne, ligger ogsŒ evnens grense mot kaos, evnens transcendentale objekt. Hva et problem er, det som tvinger oss til Œ tenke, er uforstŒelig sett fra den dogmatiske tanken og det common sensiske utgangspunkt. Det er her Deleuze vil utvikle sin forstŒelse av hva en IdŽ er. Dette vil v¾re Œ finne feltene som gŒr utover sine grenser: m¿tet. Han bruker eksempler som sjokket, det Œ l¾re Œ sv¿mme, det Œ l¾re et nytt sprŒk. Men ogsŒ Kants definisjon av idŽ som Óet n¿dvendig rasjonelt begrep som det ikke kan svare noe objekt til ved sanseneÓ[12] Med andre ord noe som bare kan tenkes. Om man gŒr med pŒ at slike tilfeller finnes, at det er mulig Œ isolere evnene pŒ denne mŒten, ser man at det i disse gitte tilfellene ikke vil v¾re mulig Œ fŒ hjelp av de andre evnene, sŒ Œ si. Man kan ikke annet enn Œ ta det ukjente inn over seg. I disse tilfellene befinner vi oss i et sŒ stort fremmedelement at det ikke vil v¾re mulig Œ gjenkjenne, man mŒ risikere sin egen kropp, sitt eget sprŒk i m¿te med det ukjente, henholdsvis vannet eller det nye sprŒket. [13] Og slik, mener Deleuze, kan man forlate doxa.
l¾re Œ sv¿mme, Œ l¾re et fremmed sprŒk betyr Œ sette egens kropp eller sitt eget sprŒks singul¾re punkter sammen med en annen figurs, et annet lemlestende elements punkter, til et hele, men som fŒr oss til Œ trenge inn i en verden av problemer som hittil har v¾rt ukjente. Og hva er vi utlevert til, om ikke til problemer som til og med krever omdannelse av vŒr kropp og vŒrt sprŒk. [14]
Hva! de d¿des
dag Ð for ham Ð
ham Ð
(51)
at fremtidige
¿yne,
fulle av jord
aldri sl¿res
Ð
Forholdet til forskningstradisjon:
Jeg har s¿kt i databaser i Norden og USA, og kan ikke finne noe tidligere forsking som skj¾rer seg inn feltet om Deleuze og MallarmŽ. Det finnes en dansk specialeoppgave fra 1998, som heter ÓÓJÕy suivais un serpentÉÓ Gilles Deleuze Le bergsonisme, l¾st og anvendt tekstteoriÓ Denne har jeg bestilt inn til UB. Remi Nielsen ved filosofi har i Bergen har ogsŒ skrevet en hovedoppgave om DeleuzeÕ bergsonisme, denne stŒr jeg pŒ venteliste til Œ fŒ lŒne.
VŒren og sommeren 06 vil jeg konsentrere meg om Œ studere Proust og tegnene, The logic of sense og MallermŽs dikt. Jeg vil gjerne komme i gang med Œ skrive dette semesteret. H¿stsemesteret 2006 b¿r jeg komme skikkelig i gang med skrivingen, og dessuten studere Difference and repetition og Bergsonism n¾rmere. Jeg vil ha som mŒl Œ ha skrevet minst 40 sider etter h¿sten 06. VŒren 07, vil jeg fortsette med Œ lese tekstmateriale jeg har lagt opp, og jeg vil ha som mŒl Œ ha skrevet 40 sider til, altsŒ til sammen 80 etter endt 3. semester. Siste semester hŒper jeg Œ kunne forholde meg sŒ fritt til litteraturen jeg har valgt meg ut, at jeg kan bruke tiden pŒ Œ reflektere over den og skrive ferdig, komponere og redigere oppgaven.
Jeg har pr¿vd meg pŒ en inndeling av oppgaven for Œ strukturere arbeidet:
Innledning: Presentasjon av litteratur og valg av teori (til sammen 10 sider)
Valg av DeleuzeÕ filosofi i m¿te med MallarmŽs For en grav til Anatole. Introduksjon av begreper og problemstilling.
Del 1: Om m¿te (til sammen 15 sider)
Kap1: Tegn slik de dannes hos MallarmŽ og Deleuze. (25 sider)
Kap 2: Mening/sense hos MallarmŽ og Deleuze. (15 sider)
Del 3: Diskusjon av problemene og i MallarmŽs dikt (til sammen 40 sider)
Kap 1: Hvilke problemer settes i MallarmŽs dikt.(5 sider)
Kap 2: Immanens hos Deleuze: Om Bergsons virtualitet og Spinozas ekspressivitet lest sammen med MallarmŽs dikt. (25 sider)
Kap 3: Forskjellsbegrep i MallarmŽs dikt. (10 sider)
Avslutning: Avrunding av problemstillinger (10 sider)
Bibliografi over prim¾rlitteratur:
Bibliografi over sekund¾rlitteratur:
[1] Den f¿rste typen tar utgangspunkt i fornuften og intelligensen. Her er tanken alltid sikker pŒ at den kan vinne: fornuften gjenkjenner det i verden som ligner denne. Slik som Platon i Ideene allerede har utgangspunktet for hva han skal tenke. Tanken, sannheten, finnes f¿rst, og i dette bildet av sannhet tar man intelligensen forgitt, og denne gŒr siden ut i verden og finner det som ligner den selv. Dette, hevder Deleuze, er blitt Vestens doxa, vŒr sunne fornuft. ÓThought is thereby filled with no more than an image of itself, one in which it recognises itself the more it recognises things.Ó Fra Deleuze, Gilles, Difference and repetition, London: 2004, side 175
[2] Ibid, side 176
[3] ÓFilosofiens fejl er at foruds¾tte en iboende god vilje til t¾nkning i os, et beg¾r, en naturlig k¾rlighet til det sande. Derfor nŒr filosofien kun frem til abstrakte sandheder, som ikke kompromitterer nogen og ikke vender op og ned pŒ noget.[É] De forbliver letk¿bte, eftersom de er f¿dt av forstanden, der kun tildeler dem en mulighed, og ikke af et m¿de eller en voldÓ Deleuze, Gilles, Proust og tegnene, Frederiksberg: Det lille forlag 2003, side 38
[4] S¾rlig Spinoza, Nietzsche og Bergson.
[5] Deleuze, Gilles, Proust og tegnene, Frederiksberg: Det lille forlag 2003, side 115
[6] Ibid, side 164
[7] ÓTegnene er genstand for en tidslig l¾reproces, ikke for en abstrakt viden. At l¾re er f¿rst og fremmest at betragte et stof, en genstand eller et v¾sen, som om [min utheving] det udsendte tegn, der skulle afkodes, fortolkes. Der findes ingen l¾rling, der ikke er Ó¾gyptologÓ inden for et eller annet. Man bliver kun snedker ved at g¿re sig modtagelig over for tr¾ets tegn, eller l¾ge ved at g¿re sig modtagelig over for sygdommens tegn. Alt det som l¾rer os noget udsender tegn, enhver viden er en fortolkning af tegn eller af hieroglyffer.Ó Deleuze, Gilles, Proust og tegnene, Frederiksberg, Det lille forlag, 2003, side 26
[8] deterritorialisere seg, forstŒtt som Œ trekke seg vekk f¿r tanken stivner og blir behagelig, Œ redde seg vekk fra det konserverende territoriet.
[9] I Descartes cogito, som forutsettes Œ ikke ha noen forutsetninger, tas det for gitt at alle vet hva som menes med tenkning, hva som menes med subjekt. ÓThe pure self of ÕI thinkÕ thus apperars to be a beginning only because it has referred all its presuppositions back to the empirical self.Ó (Deleuze, Gilles, Difference and repetition, London: 2004, side 164.) NŒr sŒ dette empiriske selv er utgangspunktet for alt, fortrenger filosofien alt utenfor dette feltet. Ved Œ ta utgangspunkt i det empiriske jeg, begynner man midt i, men tror likevel man begynner i det helt grunnleggende. Doktorgradsavhandling til Deleuze er en kritikk av Descartes.
[10] Deleuze, Gilles, Difference and repetition, London: 2004, side 176
[11] Deleuze, Gilles, gjengitt av Gunnar Berge, Óanti- doxa,Ó Agora, Oslo: 2000, side 194
[12] Ibid, side 193
[13] Ibid, side 192
[14] Ibid, side 192
[15] Dette er ogsŒ en kritikk av Descartes. Hans res cogitans, og res extensa unders¿ker verden og mennesket ut fra rommet. (res betyr ting: tenkende ting, utstrakt ting) Dette er opphav til misforstŒelser som at minnet ligger lagret konkret og romlig i hjernen for eksempel. Dette med det virtuelle er sv¾rt uvante Œ begripe, siden vŒrt sprŒk i stor grad henviser oss til Œ tenke tid som rom.
[16] Deleuze, Gilles, Difference and Repetition, London: 2004, side 263 [min oversettelse]
[17] Diktene gŒr n¾rmest inn i en erfaring av Óevig gjenkomstÓ slik den fremtrer hos Nietzsche, et motiv Deleuze ogsŒ forholder seg til. EG er Nietzsches eneste metafysiske eksperiment, og har blitt tolket pŒ flere mŒter: Som moralsk imperativ, (Lev ditt liv slik at du ville orke det liv til evig tid.), som naturvitenskaplig tanke (rommet endelig, tiden uendelig: alt vil mŒtte gjentas), men ogsŒ som en slags spinozistisk tanke (Sinnet, sorgen, gleden etc. er eldre enn oss alle, noen har opplevd det f¿r oss, noen vil oppleve det igjen.).
[18] Deleuze, Gilles, ÓForskjellsbegrepet hos BergsonÓ, Agora, Oslo: 2000, side 10
[19] Ibid, side 10
[20] ÓDet homogene er pr. definisjon en blanding, fordi det enkle alltid er noe som er forskjellig av natur; bare tendensene er enkle, rene. Dermed vil vi bare kunne finne det som reelt er forskjellig, hvis vi gjenfinner tendensen bortenfor dens produktivitet. Vi er n¿dt til Œ benytte oss av det blandingen viser oss, grads- eller proporsjonsforskjellene, fordi vi ikke har noe annet til rŒdighet.Ó Deleuze, Gilles, ÓForskjellsbegrepet hos BergsonÓ, Agora, Oslo: 2000, side 13
[21] ÓHvert begrep oppstŒr ved en likestilling av det u-like. Like sikkert som et blad aldri kan bli helt likt et annet, like sikkert er begrepet ÓbladÓ dannet ved en vilkŒrlig neglisjering av de individuelle s¾regenheter, ved Œ glemme det som skiller.Ó Nietzsche, Friedrich, ÓOm sannhet og l¿gn i en utenommoralsk forstand.Ó Hermeneutisk lesebok, Oslo: 2001
[22] Slik egennavn normalt ikke oversettes mellom sprŒkene, og derfor inntar en annen relasjon med hensyn til skillet mellom sigifakant/ signifikat, tar ogsŒ diktet en eksistens som navn.
[23] Og ikke i opposisjon til noe annet. Deleuze ¿nsker i alt sitt arbeid Œ kjempe mot Hegels tankegods som han mener kleber seg til alt som tenkes i vŒr tid, ved at vi ikke kan tenke forskjell uten negasjon. Ikke kan tenke brudd uten negasjon. Deleuze vil unders¿ke forskjell som noe i tillegg, ikke noe som skal presse noe annet ut.