Prosjektbeskrivelse, ALLV 301 - VŒr 2006.
ÓKrigen er alle tings farÓ
Heraklit.
ÓStorytelling, one can conclude, is never innocent.Ó
Peter Brooks, The law as narrative and rethoric.
Ide:
Enhver konflikt ikke bare har en historie, men er avhengig av en historie for Œ fungere. Hvis vi gŒr ut i fra at den samme mekanismen gj¿r seg gjeldene for historier: At historier er avhengige av en konflikt for Œ fungere - er dette et symbiotisk forhold som fortjener en n¾rmere unders¿kelse. Kan vi lage ett vesensforskjellig skille mellom en fredens og en krigens retorikk og se et m¿nster i hvilke narrativer som konstituerer dem? Jeg tror at denne problemstillingen kan huse et nyttig m¿te mellom to teoretiske retninger: Litteraturvitenskapen og fredsforskningen, eller mer spesifikt: Retorikk, narratologi og konflikttransformasjon.
PŒ DanskebŒten med Galtung og
Johannesen.
Fredsforskning er en ganske ny vitenskap, retorikken har fungert som middel for konfliktl¿sning siden etruskisk tid. Som Roland Barthes skriver: ÓDet er kostelig Œ kunne slŒ fast at ordets kunst opprinnelig er knyttet til tvister om eiendomsrett(...)Vi begynte Œ reflekter over sprŒket for Œ forsvare det som var vŒrt eget. Ó[1]
Fredsstudiet ble innstiftet av bl.a. Johan Galtung pŒ 50-tallet. Innefor Galtungs tenkning betyr ikke vold konflikt, vold er en konsekvens av konflikt. Konflikter har ogsŒ potensial til fremskritt, fordi konflikter kan overskrides, transcenderes. Konflikt er i f¿lge Heraklit det grunnleggende prinsippet i verden. Galtung siterer ofte det kinesiske ordtaket ÓEt menneske uten konflikter er et likÓ. Georg Johannesen sa i et m¿te med norske sivilarbeidere: ÓMange tror jeg er mot krig, det stemmer ikke. Jeg er for krig. Men ikke de der greiene som de holder pŒ med i dag. Det er jo bare slakting.Ó
Oppgaven kan inneholde et innledende kapittel om disse to norske kjempene i trŒd med det ambisi¿se mŒlet: Mot en fredens retorikk. (I skriveplanen inngŒr bl.a. en tenkt samtale mellom G.J og J.G pŒ DanskebŒten ÓJyllandÓ, pŒ vei ut gjennom og bort fra Oslofjordhumanismen.[2])
Johannesen og Galtung har mange, og til tider enorme motsetninger i sin vitenskaplige strategi. Det jeg hŒper Œ finne med Œ lese de to opp mot hverandre er en synergi mellom Galtungs programfestede optimisme og Johannesens vilje til stillingtaken: ÒDen som ikke er for eller mot en tekst eller tale er en d¿vstum hurtigsanger og en nymalt gullfisk.Ó[3]
Johannesen og Galtung var politiske motstandere pŒ samme side av h¿yre/venstre-aksen i Oslo fra midten av femtitallet (Kommunist vs. Sosialdemokrat). De to tilh¿rer samme generasjon, f¿dt henholdsvis i 1931 og 1930. Galtung kommer fra overklassens Oslo, Johannesen fra middelklassens Bergen.
Begge har eksilet som motiv i tenkningen. Johannesen tok eksil fra den norske offentligheten i Bergen, med en stilling pŒ Universitetet. Galtung sitt eksil er verden, hvor han holder 7 ¾resdoktorater, 4 ¾resprofessorater, har hatt 50 gjesteprofessorater, og er tilknyttet en lang rekke internasjonale organisasjoner som konsulent. (EU, FN. OECD osv)
Eksilet henger sammen med en uttalt liten respekt for ÓnorskÓ tenkning og debatt. En viktig forskjell mellom de to er at Johannesen alltid minner pŒ at han er norsk. Han forholder seg til det i sine skrifter, viser ofte til tradisjoner i norske maktforhold, og pŒpeker s¾rtrekk ved norsk diskurs. Galtung skriver helst pŒ engelsk, og fŒr kanskje sine b¿ker oversatt til norsk.
Den akademiske skrivestilen til Galtung er ÓnormalprosaiskÓ i motsetning til Johannesens parataktiske essayform. For Galtung er det et mŒl Œ gj¿re teksten enkel Œ formidle. Konflikter blir behandlet strukturelt, og fremstilt mest mulig pedagogisk, i forstanden lettfattelige. Johannesen var norskl¾rer – f¿rst og fremst. I betydningen at Œ l¾re norsk er Œ l¾re Œ v¾re en god samfunnsborger. Han praktiserte en norsk som alle kjenner igjen, men ingen kan etterligne. Han hevdet selv at han skrev vanskelig for Œ unngŒ Œ bli misbrukt.
Johannesens taktikk henger bl.a. sammen med hans tolkning av den siste store romerske retorikeren Quintilian: ÓI antikkens siste Œrhundrer ga retorisk antropologi og allmenndannelse et varig kulturvern, bŒde mot barbarer nordfra og mot de kristne s¿rfra, innenfra og nedenfra.Ó[4] For Johannesen er retorikk selvomsorg, en beskyttelse mot all den dŒrlige, dvs. onde retorikken man blir utsatt for i Media Thule.[5] Her finnes det en interessant forbindelse til Johan Galtungs strukturelle analyse av narrativer som henholdsvis konflikteskalerende eller forl¿sende.
Galtung opererer grovt sett med 3 hovednarrativer, med en mengde underfortellinger, og mulige scenarioer. Det f¿rste kan defineres som ÓRettferdig krigÓ- narrativet og er hva Galtung kaller en ÓdypkultureltÓ forestilling. ÓThere is an underlying metanarrative indentifying being victor with being legitimate. Watching that violence/war unfold is watching justice at work, according to this narrative.Ó[6] Konsekvensen av dette er ideen om at krig har en ÓfunksjonÓ, en slags historisk logikk.
Det andre er intervensjonsnarrativet. Her mŒ en makt utenfra konflikten gripe inn - hvis det som oppfattes som den legitime siden er i ferd med Œ tape. ÓThe narrative will probably be that they enter on the side of the side of justice to level the playing field, helping the righteous side.Ó
Det tredje narrativet gŒr ut pŒ transformasjon, depolarisering og fred. ÓIt may be called the peace by peaceful means narrative.Ó[7] Det mŒ inneholde et fremtidsrettet bilde om en l¿sning pŒ konflikten, en historie om bŒde fortid og framtid som partene kan m¿tes i, og en ikke-voldelig eller myk-voldelig mŒte Œ kontrollere samfunnet pŒ (f.eks. politistyrker).
Galtung har advokert viktigheten av Œ skape en ÓfredsjournalistikkÓ. Dette betyr en krig og freds-korrospondanse som s¿ker Œ forklare de strukturelle Œrsakene til at konflikter utvikler seg voldelig. Dagens media n¿yer seg alt for ofte med Œ sp¿rre de enkel og konflikteskalerende sp¿rsmŒlene: ÓHvor er volden? Hvem vinner den?Ó
I stedet b¿r man ha like stor vekt pŒ hva som er bakgrunnen for volden og hvem som jobber for en fredelig l¿sning. Media mŒ generelt flytte fokus fra narrativ 1 og 2 over pŒ det tredje, fredsnarrativet.
Dette kan leses opp mot at Johannesen anbefaler en maksimumsretorikk[8] som i motsetning til det han definerer som en mimumsretorikk som i hovedsak er opptatt av retorikkens troper og figurer, altsŒ den av retorikkens fem disipliner som kalles elocutio. For Johannesen kan retorikken v¾re en Œpen hŒnd med fem fingre, der de to viktigste er memoria og inventio. Memoria gŒr i en maksimumsretorikk ikke bare ut pŒ Œ huske hva man skal si, men ogsŒ hva som er blitt sagt. Den som ikke har en fortid kan heller ikke ha en framtid. Inventio er Œ finne stoffet. G.J siterte ofte Walter Benjamin pŒ at ÓAlt jeg sier bestŒr av sitaterÓ. Begge visste hvor de kom fra: ÓMen eg er klar over at eg ofte synest Œ koma med noko nytt, nŒr eg berre seier det som er sv¾rt gammalt, som som dei fleste ikkje f¿r har h¿yrt.Ó Skriver Cicero i De Oratore[9]. Inventio er for den trente retorikeren, ikke sŒ mye Œ finne pŒ nye ting, som Œ vite hvor man skal lete.
Vi kan sp¿rre om ikke et hovedproblem med den allment akseptere journalistikken kan spores i eksklusjon av memoria og inventio til fordel for en entydig satsning pŒ narratio – den spektakul¾re fortellingen. Den gode historien kan dermed fŒ onde konsekvenser. F¿rste stopp pŒ turen ut Oslofjorden blir altsŒ en retorisk mediekritikk – anvendt pŒ selve urhistorien i norske medier, Dagsrevyen pŒ NRK.
Dagsrevyen = Diktrevyen.
Hypotesen er at Dagsrevyen er Norges mest sentrale opplysningsorgan. Troen pŒ Dagsrevyens objektivitet stikker dypere enn vissheten om at reklamen er ute etter Œ lure oss - litt. Dagsrevyen er en ytring som b¿r tydeliggj¿res. Leser man den som underholdning og dramaturgisk oppvisning, blir man fort sjokkert. Dagsrevyen er kanskje Norges dr¿yeste program, et program som skalter og valter med virkeligheten uten at det blir anmeldt eller kritisert som andre diktverk.
Jeg vil i oppgaven ta for meg en episode av L¿rdagsrevyen (som ogsŒ er hele ukens revy) og lese den som en diktrevy, i lys av novelle, drama og skaldediktningen. MŒlet er diskursanalyse rettet mot problemstillingen jeg tar meg fra Johannesen og Galtung. Hvilke narrativer legges det vekt pŒ nyhetene? Hva vurderes som bra og hva vurderes som dŒrlig? Det viktigste sp¿rsmŒlet er kanskje: Hvordan fungere dagsrevyen i forhold til konflikter? Eskalerende eller transformerende? Kan vi spore en diskursiv ÓskriverÓ bak dagsrevyens redaksjonelle linje. Noe som ikke er journalist og ikke nyhet, men en egen tekstlig og muntlig bevegelse? Hvilket forhold stŒr i sŒ fall denne skriveren til hypotesen om narrativer og konflikter som gjensidig avhengig av hverandre?
Narratologi.
Et vanlig motiv i krigslitteraturen er hvordan hvert enkelt individ blir usynliggjort og gjerne knust i m¿tet mellom krefter utenfor dets kontroll. Det kreves en h¾r for Œ gŒ til slag.
Strukturalistisk litteraturvitenskap ser etter – nettopp – hvilke strukturer som konstituerer mening i en tekst, i et narrativ. Det kan ses pŒ som en grunnleggende forutsetning i strukturalismen at de enkelte elementene i en historie ikke har mening i seg selv, men kun i forhold til de andre elementene – enten det er aktanter(Greimas) mythemer(Levi-Strauss), kategorier(Genette) etc.
Narrativer er sannsynligvis ytterst farlige. Mennesker gŒr i d¿den hver dag pŒ grunn av dem. Det er vanskelig Œ forstŒ geriljasoldater som utf¿rer selvmordsoppdrag, eller unge menn fra smŒbyer i Vesten som verver seg til krig i et annet land – uten Œ ta et narrativ inn i betraktningen. Dette betyr ikke at man kan se bort fra sosiale, politiske, ¿konomiske forhold – tvert i mot – men uten narrativet som meningsskaper er det vanskelig Œ se for seg at noen er villig til Œ satse livet. Kanskje et grunntrekk ved det konfliktskapende narrativet er oppl¿sningen av individet som selvstendig, autonom enhet? Hvilken relevans har dette for en strukturalistisk vitenskap? Terry Eagelton hevder at ÓOne result of structralism, [...] is the decentring of the individual subject, who is no longer to be regarded as the source or end of meaning.Ó[10]
Ligger det muligens en likhet mellom en strukturalistisk lesestrategi og det krigerske narrativet? Hvordan forholder det seg til f. esk. LŽvi-Strauss spekulasjoner om de narrative grunnformene som resultater av menneskehjernens grunnleggende funksjoner?
En antropologisk problemstilling som Œpner seg er i sŒ fall om det finnes ulike krigerske narrativer for ulike kulturer. At det er det Baudrillard ville definert som grand narrative som driver selvmordsbombere, men en vesenforskjellig ÓpostmoderneÓ historie som fŒr unge amerikanske gutter til Œ drepe barn til akkompagnement av countrymusikk. ÓWe are no longer alienated and passive spectators but interactive extras [figurants interactifs]; we are the meek lyophilized members of this huge "reality show."Ó[11] I f¿lge Badrillard er den amerikanske fortellingen, identisk med Disney, og uten tid eller sted:
Disney is not only interested in erasing the real by turning it into a three-dimensional virtual image with no depth, but it also seeks to erase time by synchronizing all the periods, all the cultures, in a single traveling motion, by juxtaposing them in a single scenario. Thus, it marks the beginning of real, punctual and unidimensional time, which is also without depth.Ó
Det blir i sŒ fall et sp¿rsmŒl om Samuel Huntingtons ber¿mte ÓClash of civilizationsÓ ogsŒ er et kollisjon mellom fortellinger? Flere medier har referert til ham i l¿pet av aff¾ren med de danske karrikaturene. Problemet med Huntingtons syn er godt forumelt i Edwars Said sin anmeldelse av boken:
In fact, Huntington is an ideologist, someone who wants to make "civilizations" and "identities" into what they are not: shut-down, sealed-off entities that have been purged of the myriad currents and countercurrents that animate human history, and that over centuries have made it possible for that history not only to contain wars of religion and imperial conquest but also to be one of exchange, cross-fertilization and sharing.[12]
MŒlet i unders¿kelsen av fredens retorikk blir Œ finne de narrativ(ene) som sprenger det Galtung kaller ÓThe Dualism-Manicheism-Armageddon formulaÓ. Det vil si det store narrativet som fyrer opp under forestillingen om at sivilisasjoner kan ÓkollidereÓ.
I Eksil siterer G.J. fra slutten av Walter Benjamins ber¿mte essay:ÓMenneskehetens fremmedhet [.. .] er i stand til Œ oppleve sin egen tilintetgj¿relse som estetisk nytelse. [... ] Slik forholder det seg med estetiseringen av politikken som fascismen bedriver. Kommunismen svarer med Œ politiske kunsten.Ó[13]
Av Aristoteles l¾rer vi at en av de tingene som kjennetegner det estetiske er at det kan gj¿re noe som i utgangspunktet er skremmende til vakkert. En tegning av et rŒtnende lik kan f.eks. gi en estetisk nytelse. Jeg kan tenke meg i Œ spekulerer videre pŒ dette aspektet ved det estetiske. Er det estetiske kanskje ogsŒ avhengig av et narrativ? Kan det estetiske for eksempel forklares som en ekstremt fortettet historie? Slik Munch skriver om Madonna at i ansiktet hennes m¿tes tusener av generasjoner som har v¾rt og tusener av generasjoner som skal komme? Liket som bilde pŒ liv og d¿d som det st¿rste narrativet av dem alle. To be or not to be?
Mer generelt tror jeg Roland Barthes kanoniske artikkel fra 1966 ÓIntroduction to the structural analysis of narrativeÓ kan bli en viktig teoretisk innnfallsvinkel. Barthes ser pŒ narrativet som Óa kind of sentence writ large, which reaches its conclusion with a full predication of the initial subject.Ó[14] Peter Brooks trekker fram hvordan Barthes viser at narrativet kan v¾re en demonstrasjon av den logiske feilen ÓPost hoc ergo propter hoc: that because something follows something else, it is caused by it, follows from it.Ó
I forhold til en narratologisk konfliktanalyse er grunnbegreper som fabula og sjuzhet nyttige. Hvis jeg legger Genettes videreutvikling i Narrative Discourse til grunn, som legger narration til rŽcit og histoire - kan det muligens v¾re et poeng i Œ supplere Genettes narration-begrep med f.eks. diskurs. MŒlet blir da Œ se pŒ konflikter med tre ¿yne: 1. Hva historien inneholder. 2. Hvordan den blir fortalt. 3. Hva som blir utelatt.
Konflikttransformasjon:
En fredsforskers utgangspunkt for en konflikt kan h¿res slik ut: ÓKonflikten i Irak har for Œ si det enkelt 18 parter. Vi mŒ unders¿ke disse partenes mŒl, og skille de legitime mŒlene fra de illegitime. Deretter mŒ vi pr¿ve Œ bygge bro mellom de legitime mŒlene.Ó Metoden for brorbyggingen blir av Galtung kalt kreativ konfliktl¿sning, eller konflikttransformasjon. Et perspektiv fra noen utenfra konflikten kan v¾re nyttig. En konfliktmegler m¿ter ofte argumentet om at konflikten er uforstŒelig for alle andre enn de som selv er oppe i den. Tolstoi skriver om at alle lykkelig familier er like, mens alle ulykkelige familier er ulykkelige pŒ hvert sitt vis. For megleren blir utfordringen Œ vise generelle strukturer som gŒr igjen i alle konflikter, og hjelpe Œ tenke kreativt rundt den enkelte konflikt. Det er en grunnregel at folk har behov for eierskap til konflikten sin.
Et mulig materiale er fredsprosessen i S¿r-Afrika, hvor man avholdt en rekke rettssaker, hvor overgripere stod tiltalt, og de som var blitt utsatt for overgrep kunne anklage, eller bli anklaget for pŒ vegne av staten. Men: det var ingen straff.
Utkommet av rettssakene var en anerkjennelse av ofrene, som fikk sin historie innskrevet i landets offisielle historie. Her finnes det muligens rettsprotokoller, etc som kan v¾re av stor nytte.
Materiale:
Av litter¾rt materiale er det i f¿lge min hypotese uendelig Œ ta av: Hvis det er slik at man trenger en konflikt for Œ skape et narrativ.
Hvis jeg skal gj¿re et dristig forslag til materialevalg vil det v¾re Iliaden og Odysseen. Dette blir ut i fra forskjellen mellom disse to eposene som bl.a. Horkheimer og Adorno legger vekt pŒ: Iliaden: menneskene i gudenes vold, i sin skjebnes vold, vi kan kanskje her si: I strukturenes vold. Opp mot Odysseen som det moderne menneskets (og borgerskapets) f¿dsel – den som klarer Œ frigj¿re seg.
ÓHvem er du?Ó Sp¿r Kyklopen. ÓIngenÓ svarer Odyssevs – pŒ den mŒten blir han noen.
Det skulle vel egentlig ikke forundre om det ligger materiale til bŒde en krigens og fredens retorikk i den vestlige kulturs grunntekster - slik det ligger grunnleggende krigs og freds - narrativer i enhver kultur i f¿lge Galtung.
Det litter¾re materialet blir da:
1. Dagsrevyen.
2. Iliaden & Odysseen.
3. Rettsprotokoller.
[1] Roland Barthes, Retorikken, Spartacus 1998, s.9.
[2] Fra: Kjartan Fl¿gstad, ÓOsloprosessenÓ(2000) s73: ÓEtter 1970 er det ¿konomiske kraftsenteret, tyngdepunktet i det produktive Norge, flytta vestover pŒ ny. Berre ideologiproduksjon har blitt igjen i Oslo. Dette er den geografiske og historiske bakgrunnen for den ideologiske formasjonen som kan kalles Oslofjordhumanismen, som har hatt Dagbladet som riksdekkande hovudorgan, med Aftenposten som regionavis for Oslofjorden, og med verda som eit globalt Oslo (medrekna Asker og B¾rum) som politisk mŒlÓ
[3] G.J, Moralske Tekster, Cappelen 1994.
[4] Ibid, s8.
[5] jf. Kjartan Fl¿gstad, Det 7 klima.
[6] Galtung, Jacobsen and Brand-Jacobsen, Searching for Peace, Pluto Press, 2000, s7.
[7] Ibid s.10.
[8] G.J, Retorikkens tre ansikter.
[9] Cicero, Retorikk og filosofi, Samlaget 1995, Overs. H.Slaatelid, s.20.
[10] Terry Eagleton, Literary Theory, Blackwell 1983, s104.
[11] J.Baudrillard, Disneyworld company :http://www.ctheory.net/articles.aspx?id=158
[12] Edwars Said, anmeldelse i The Nation: http://www.thenation.com/doc/20011022/said
[13] G.J: Eksil s 73. W.B: Kunstverket i reproduksjonens tidsalder.
[14] Peter Brooks, The law as narrative and rethoric, s 17