Fortelleren i den
postmoderne roman
Paul Austers The
Locked Room og
Oracle Night
[A]t the center of Austers writing is a
preoccupation with the possibilities of telling, of making a de facto reality
which can meld with the reality we otherwise know.[1]
I
min masteroppgave vil jeg arbeide med fortelleren i to romaner av den amerikanske
forfatteren Paul Auster: The Locked Room (1986), siste bok i New York-trilogien, og Oracle Night (2003). Jeg skal lese disse romanene og
analysere fortelleren i dem - hvordan fungerer fortelleren i dem, og hvilken
effekt har bruken av en spesifikk fortellerteknikk?
I
Austers forfatterskap vendes det stadig tilbake til noen sentrale sprsml, som
er utgangspunktet for denne oppgaven: hva vil det si fortelle? Hvorfor er det
viktig? Hva er en forteller, egentlig? Og mer spesifikt, hva er en postmoderne
forteller? Disse sprsmlene vil jeg utforske i min oppgave, med de nevnte
romaner som det primre materiale.
Mye
av Austers fiksjonsprosa - ofte i form av noks tradisjonelle fortellinger –
tematiserer nettopp det fortelle. Med tradisjonelle mener jeg at det i
mange av tekstene finnes en spenningsutvikling, kanskje et mysterium, som
utlser hendelser og gjr at leseren vil lese videre for finne ut hvordan det
gr. Selvsagt er det mye mer enn denne overflaten som er interessant; p samme
tid som Austers tekster dermed tar i bruk en noks tradisjonell form, setter de
ogs denne formen i spill, nrmest dekonstruerer den. Det er dette spennet som interesserer meg, og en hovedproblemstilling
blir da: hvordan kan en tekst bde f til vre en god fortelling og en
underminering av denne samme fortellingen – samtidig? Jeg vil hevde at The
Locked Room og Oracle
Night gjr nettopp
dette.
Fortellinger - i boken og i verden
What interested me the most, I said, were stories that
defied our expectations about the world, anecdotes that revealed the mysterious
and unknowable forces at work in our lives, in our family histories, in our
minds and bodies, in our souls. In other words, I wanted true stories that
sounded like fiction. [2]
I 2000 deltok
Paul Auster i et prosjekt med radioprogrammet Weekend All Things Considered. Lytterne skulle sende inn viktige og
usannsynlige historier fra sitt liv, gjerne om avgjrende yeblikk, og da gjerne
historier som hrtes ut som de var fiksjon. Mengden historier som kom inn var
overveldende, og resultatet ble en samling med de 179 beste tekstene. Sitatet
overfor er hentet fra innledningen, og den sier noe bde interessant og etter
min mening, gyldig for det vi kan kalle Austers poetikk, mer generelt. Tanken om at historier er viktige kan
vi kjenne igjen fra andre av Paul Austers tekster, da bde av fiksjon og
ikke-fiksjon.
Et
eksempel p en problematisering av fortellerens oppgave i fiksjonstekst gjres
i romanen The Locked Room
(1986). I den treffer vi en mann som skal skrive en biografi om sin venn, en
venn som har forsvunnet, og hvis kone, barn og, egentlig, liv, han har
overtatt. Jeg-fortelleren skriver:
Every life is inexplicable, I kept telling myself. No
matter how many facts are told, no matter how many details are given, the
essential thing resists telling. [] We all want to be told stories, and we
listen to them in the same way we did when we were young. We imagine a real
story inside the words, and to do this, we substitute ourselves for the person
in the story, pretending that we can understand him because we understand
ourselves. This is a deception. We exist for ourselves, perhaps, and at times
we even have a glimmer of who we are, but in the end we can never be sure, and
as our lives go on, we become more and more opaque to ourselves, more and more
aware of our own incoherence. (80)[3]
Dette sitatet
eksemplifiserer en gjengangertematikk i Austers romaner: viktigheten av overleveringen
av en historie, formuleringen av en livshistorie, og ikke minst: den samtidige
erkjennelsen av umuligheten av fortelle den hele og fulle historien. Fortelleren
reflekterer videre om det skulle skrive om vennens liv:
It was not precisely like making up characters in a
story, but something grander, something far more unsettling. Everyone knows
that stories are imaginary. Whatever effect they may have on us, we know they
are not true, even when they tell us truths more important than the ones we can
find elsewhere. As opposed to the story writer, I was offering my creations
directly to the real world, and therefore it seemed possible to me that they
could affect this real world in a real way, that they could eventually become a
part of the real itself. No
writer can ask for more than that. (85)
Skillet mellom
virkelighet og fiksjon settes i spill, vi fr en metadimensjon som er sterkt
fremtredende; her diskuteres forholdet mellom verden og skrevet tekst – i
teksten. Det er forfatteren det letes etter for gjenopprette orden; The
Narrator [] places all hope for resolution, personal and textual, in the
figure of the author. The Narrator reads Fanshawes letters and early poems,
interviews Fanshawes friends and relatives, and even plagiarizes Fanshawes life.[4]
I kraft av vre forfatteren, styrer Fanshawe handlingsforlpet, selv
etter han er antatt dd; han har fremdeles regien, og fortelleren kan ikke
annet enn g den veien som er valgt for ham, som er p forhnd skrevet. Her
har vi alts en forteller, styrt av en forfatter som er del av det diegetiske
nivet. Hva da med den historiske forfatteren; hvordan rokker romanen med den
posisjon han har?
Ved
se p sitatene fra The Locked Room sammen med det fra True Tales of American Life ser vi tematiske likheter – i
romanen reflekteres det
over historieskrivingen,
mens i tekstsamlingen praktiseres
det; prosjektet gr fra en mer teoretisk tilnrming, i fiksjonen, til en
praktisk og faktisk, i den verden som ikke er boken.
Materiale
De
to romanene The Locked Room
og Oracle Night kom
ut med nesten 20 rs mellomrom, og det blir interessant se hva som har endret
seg. Jeg har valgt en tidlig og en sen bok for f et tidsspenn. Jeg har
allerede introdusert The Locked Room, i Oracle Night
er det igjen en forfatter som er protagonist. Sidney Orr har vrt alvorlig syk
og er i ferd med bli bedre nr han en dag gr inn i en butikk og kjper seg
en bl notatbok. Plutselig kan han skrive igjen, og setter i gang. Notatboken
har en nrmest magisk kraft, og utlser en rekke hendelser som fr alvorlige
flger. Narrativene ligger i lag utenp hverandre, og danner en komplisert
struktur. De griper inn i hverandre, og skriftens makt, at skrevne ting gr
troll i ord, er et tema. I tillegg til disse nivene er det flere lange,
forklarende fotnoter, som later til vre et forsk fra fortellerens side p
holde teksten sammen – en tekst som gr alle veier. Det er derfor mye
finne i forhold til det emne og de problemstillingene jeg har valgt.
Et problemomrde: forfatterskapet
Romanene
The Locked Room og Oracle
Night er som sagt det
primre materialet for denne oppgaven. Imidlertid kommer jeg ogs til bruke
andre deler av Austers tekstproduksjon til arbeidet med romanene. Innledningen
til True Tales of American Life, Ensomhetens grunn, intervjuene i The Art of Hunger; disse er etter min mening verdifulle
ressurser som bidrar til kaste lys over oppgavens tema. Auster diskuterer i
disse tekstene stadig litteraturteoretiske problemer, og The Invention of
Solitude innehar i s
mte en sentral plass i forfatterskapet: The Invention of Solitude is both the ars poetica and the seminal work of Paul Auster.[5]
Ogs intervjuer med Auster der dette blir tatt opp synes relevante; sttt
kommes det tilbake til litteraturens grunnproblemer: stories are crucial. Its
through them that we struggle to make sense of the world. This is what keeps me
going – the justification for spending my life locked up in a little
room, putting words on paper. [6]
Ogs i den selvbiografiske Ensomhetens
grunn skriver Auster om
viktigheten av fortelle, og bruker Sherezade som eksempel p fortellingens
livgivende kraft. [D]ette er historiens hensikt: f et annet menneske til
se noe som ligger i dagen ved vise frem noe annet.[7]
Denne
oppgaven blir i s mte, i forlengelsen av vre et studium av de nevnte
romaner, en utforskning av, og en leting etter det vi kan kalle omrisset av en
Austersk poetikk. Ved
kartlegge tema som gr igjen i romanene, som gjerne ogs diskuteres utenfor
fiksjonen, blir dette en studie av to romaner som pner opp for de trder som
flettes mellom tekstene internt i forfatterskapet. Dog m jeg vre oppmerksom
p ikke g i fellen med skjre hele forfatterskapet over en kam, som Auster
selv advarer mot i et intervju: To say that all my books are the same book
is probably too simple. What I mean is that all my books are connected by
their common source, by the preoccupations they share.[8]
I
denne prosjektbeskrivelsen har jeg flere ganger brukt ordet forfatterskap.
Dette fordi jeg mener det er et begrep det er formlstjenlig bruke i denne
oppgaven – selv om det er opplagt at jeg ikke kan gjre et fullt studium
av Austers poetikk med et hovedmateriale bestende av to romaner. Til det er
utvalget av tekst for lite, og et slikt studium vil fordre et strre arbeid enn
en masteroppgave. Hvis det finnes muligheter for det ville dette vrt et
spennende prosjekt ved en senere anledning.
Selv
om jeg ved finne materiale ogs utenfor romanenes to permer vil min metode i
denne oppgaven ikke bevege seg over i den hengemyren biografisme kan vre. Jeg
vil frst og fremst lese tekst med og mot annen tekst. En teoretisk avklaring
p akkurat dette omrdet vil vre p sin plass: hvordan skal skjnnlitteratur
og sakprosa tillegges forskjellig vekt- og hva skal veie tyngst? Dette er en
underproblemstilling det blir ndvendig arbeide med. Roland Barthes tekst
From work to text kan vre av interesse i denne sammenheng.
Motivasjon
Min motivasjon i
denne oppgaven er p en side personlig: jeg liker lese Paul Auster. Jeg liker
kombinasjonen av nettopp de gode historiene med driv og spenning, og det at
bkene teoretisk sett er utfordrende. Det jeg oppfatter som en sterk glede ved
det fortelle smitter over, og jeg synes det er inspirerende lese.
P den andre
siden har jeg en mer generell og grunnleggende motivasjon - ved velge et emne
som fortelleren og det fortelle er det med en gang snakk om grunnlaget for
vrt virke som litteraturvitere. Hva er det som tiltrekker oss, som lesere, ved
historier og fortellinger, og hva er det som gjr det verdt bruke vr tid som
litteraturvitere p jobbe med dette? I likhet med Paul Auster tror jeg at
fortellinger er viktig p mange plan, og da ikke bare spesifikt i litteraturen
– vi forholder oss til vr egen og andres historie gjennom fortellinger,
og bearbeider hendelser i vre liv til bli en del av vrt eget narrativ.
Forskningstradisjon
S vidt jeg har
funnet er det skrevet omtrent 15 hovedfags- og masteroppgaver om Paul Auster i
Norge. Jeg har enn ikke lest alle, men har inntrykk av at de fleste dreier seg
om bkene i New York-trilogien
eller Moon Palace, og
lite om de nyere romanene. Identitetstematikk er det mest fremtredende i disse
oppgavene, og det ser ikke ut til at det er noen som har hatt fortelleren/ det
fortelle som hovedfokus,
selv om det kommer opp som et undertema i flere av disse tekstene. Dette gjelder for vrig og det jeg har
funnet av litteratur om Austers verk generelt - ogs det jeg s langt har
funnet av internasjonal kritikk.
Teori:
Narrativ + postmoderne
Som skrevet er
det fortelleren og det fortelle jeg vil se p i oppgaven.
Begrepene
historisk forfatter/skriver, implisert forfatter og forteller er relevante og
interessante, i det at Auster bevisst trekker grensene mellom disse i tvil, for
eksempel i City of Glass, hvor
en karakter ved navn Paul Auster dukker opp i teksten, og individbegrepet
dekonstrueres i stor grad.
Nr
det gjelder narrativ teori og dermed teori om fortelleren, begynner jeg med Grard
Gennetes Narrative Discourse,
og vil ogs lese Shlomith Rimmon-Kenans Narrative
Fiction: Contemporary Poetics. Med
dette som utgangspunkt hper jeg kunne orientere meg i nyere narrativ teori,
som Towards a Postmodern Theory of Narrative av Andrew Gibson.
Begrepet postmoderne er p ingen mte noe nytralt og avklart
begrep, heller det motsatte: definisjonen av det postmoderne er omstridt. Kan
man gi en mulig definisjon til noe som per se motsetter seg definisjon? Et
forslag jeg synes gir mening tenkt sammen Austers litteratur er dette:
one which juxtaposes and gives equal
value to the self-reflexive and the historically grounded: to that which is
inward-directed and belongs to the work of art (such as parody) and that which
is outward-directed and belongs to real life (such as history). The tension
between these apparent opposites finally defines the paradoxically wordly texts
of postmodernism.[9]
Denne motstridende definisjonen kan
vanskelig brukes direkte, men er et utgangspunkt som kan vre fruktbart. I dette spennet mellom motsetninger finner vi metalitteraturen: Metafictional
novels tend to be constructed on the principle of a fundamental and sustained
opposition: the contruction of a fictional illusion (as in traditional realism)
and the laying bare of that illusion.[10] Igjen, treffende om Austers romaner:
akkurat i dette spennet er det fascinerende og interessante - som min
problemstilling dreier seg om - hvordan klarer en tekst fungere p begge
disse planene? Og det er det jeg hper finne ut av i lpet av denne oppgaven.
Fremdriftsplan
Frste
semester - vr 06
Nr
prosjektskissen er ferdig skal jeg arbeide med narrativ teori. En grundig
gjennomgang av bde noe eldre og noe nyere narrativ teori er det jeg skal gjre
frem mot sommeren. Parallelt med dette vil jeg gjre meg kjent med postmoderne
teori, og hper at jeg i krysningen mellom disse to fagretningene kan finne et
fruktbart utgangspunkt for jobbe med Austers romaner. Jeg kommer og til
fortsette sket etter relevant litteratur.
Andre semester-
hst 06
Jeg
vil begynne skrive et teorikapittel p bakgrunn av den teori jeg skal lese
frste semester. Dette hper jeg kan vre ferdig i en brukbar form til midten
av andre semester, s jeg kan g i gang med den narrative analysen, som kommer
til vre en svrt viktig del av oppgaven. Arbeidet med romanene kommer til
vre hovedfokus til midten av tredje semester. Jeg hper at jeg har omtrent
frti sider tekst nr andre semester er over.
Tredje
semester- vr 07
Frste
del av semesteret gr med til tekstanalyse og skriving. S kommer det
komparative aspektet i sterkere grad inn. Og forholdet til andre deler av
Austers produksjon- p dette tidspunkt br jeg kjenne hans forfatterskap s
godt at jeg eventuelt kan revurdere det valget av tekster som skal tas med i
vurderingen, for sttte lesningen av romanene. Forholdet mellom de
forskjellige tekstene i forfatterskapet, hvorvidt de skal leses p samme mte,
eller om de har forskjellig status alt etter genre og plass i forfatterskapet,
br p dette tidspunktet vre avklart.
Forhpentligvis
kan jeg i lpet av vren/sommeren 2007 reise til New York og beske biblioteket
der Paul Austers originalmanuskripter er. Jeg planlegger ske om sttte slik
at jeg kan gjre dette til en studietur, og finne relevant litteratur som er
vanskelig f tak i her.
Fjerde
semester – hst 07
P
dette tidspunkt skal det meste av teksten vre ferdigskrevet, og jeg vil bruke
tiden p gjre den komparative analysen av romanene. Siden konkludere og redigere
teksten. Levering!
Forelpig oppgavestruktur
i. En kort innfring i Austers poetikk
i. Fortelleren: narrativ teori
1. hva er en god fortelling?
ii. Postmoderne teori
1. hva er en postmoderne fortelling?
iii. Fortelleren i et postmoderne perspektiv
i. The Locked Room- en narrativ analyse
ii. Oracle Night – en narrativ analyse
iii. Komparativ analyse av de to romanene
iv. Fortellerbegrepet mer generelt hos Auster
Litteraturliste
Auster,
Paul: City of Glass (1985), New York: Penguin
_________:
Ghosts (1986), Los Angeles: Sun and Moon Press
_________:
The Locked Room (1986), Los Angeles: Sun and Moon Press
_________:
In the Country of Last Things (1987), New York: Viking
_________:
Moon Palace (1989), New York: Viking
_________:
The Music of Chance (1990), New York: Viking
_________:
Leviathan (1992), London: Faber and Faber
_________:
The Art of Hunger (1992), Los Angeles: Sun and Moon Press
_________:
Mr Vertigo (1994), London: Faber and Faber
_________:
Ensomhetens grunn (1998), Oslo: Aschehoug [The Invention of Solitude, 1988]
_________:
The New York Trilogy (1999), [1987],
New York: Penguin Putnam
_________:
Timbuktu (1999), London: Faber and Faber
_________:
Fra hnd til munn (2000), Oslo: Aschehoug [Hand to Mouth (1993), The Red
Notebook (1993), Why write? (1996)]
_________
(ed.): True Tales of American Life (2001), London:
Faber and Faber
_________:
The Book of Illusions (2002), London: Faber and Faber
_________:
Oracle Night (2005), [2003], London: Faber and
Faber
_________:
The Brooklyn Follies (2005), London: Faber and Faber
Barone, Dennis (ed.): Beyond the red notebook:
essays on Paul Auster, Philadelphia: University
of Pennsylvania Press, 1995
Barthes,
Roland: From Work to Text, i The Rustle of Language,
(1989), Berkeley, California: University of California Press
Birkerts,
Sven: Postmodern Picaresque, The New Republic, March 27, 1989,
pp. 36-40
Bloom,
Harold: Paul Auster/ edited and with an introduction by Harold Bloom,
Bloom's modern critical views, Philadelphia: Chelsea House Publishers, 2004
Bruckner,
Pascal: Paul Auster, or The Heir Inestate, I Barone (ed.)
Chnetier, Marc: Paul Auster as "The Wizard of Odds": Moon
Palace, Paris: Didier rudition, 1996
Creeley, Robert: Austerities, Review of Contemporary Fiction, Vol. 14, Issue 1, Spring 1994, p. 35
Dirda,
Michael: Marvels and Mysteries, Washington Post Book World,
March 26, 1989, pp. 3, 10
Donovan, Christopher: Postmodern
counternarratives : irony and audience in the novels of Paul Auster, Don
Delillo, Charles Johnson, and Tim O'Brien, New York :
Routledge, 2005
Fredman,
Stephen:How to Get Out of the Room That Is the Book? Paul Auster and the
Concequences of Confinement, Postmodern Culture, Volume 6,
Number 3, May 1996
Genette, Gerard: Narrative Discourse
(1986), Oxford: Basil Blackwell, overs. av Jane E. Lewin
Gibson, Andrew: Towards a postmodern theory of narrative, Edinburgh: Edinburgh University Press, 1996
Herzogenrath,
Bernd: An art of desire:
reading Paul Auster, Amsterdam: Rodopi, 1999
Holzapfler, Anne M.: The New York Trilogy: Whodunit? Tracking the
Structure of Paul Austers Anti-Detective Novels
(1996), Franfurt am Main: Peter Lang
Hutcheon, Linda: A poetics of postmodernism: history, theory, fiction, London: Routledge, 1988
_______:
The politics of postmodernism, London and New York:
Routledge, 2002
Irwin,
Mark:Memorys escape: Inventing The Music of Chance- A
conversation with Paul Auster, i Denver Quarterly 28.3
(Winter 1994): s. 111-122
Lewis,
Barry: The Strange Case of Paul Auster, I Review of Contemporary fiction, Vol.
14, no 1, Spring 1994, pp. 53-61
Mervale,
Patricia: The Austerized Version, Contemporary Literature, Vol.
38, No 1 (spring 1997), 185- 197).
Neagu, Adriana-Cecilia: Sublimating the postmodern discourse: toward
a postmodern fiction in the writings of Paul Auster and Peter Ackroyd, Sibiu : LBUS, 2002
Rimmon-Kenan, Shlomith: Narrative Fiction: Contemporary Poetics (1983), London: Methuen
Rowen, Norma: The Detective in Search of the Lost Tongue of Adam: Paul
Austers City of Glass, Critique: Studies of Contemporary
Fiction, Vol. XXXII, No.
4, Summer 1991, pp. 224-34
Russell, Alison: Deconstructing The New York Trilogy: Paul Austers Anti-Detective Ficiton, Critique: Review of
Contemporary Fiction, Vol. XXXI, No. 2, winter 1990, pp. 71-84
Shiloh, Ilana: Paul Auster and postmodern quest: on the road to
nowhere, New York : Lang, 2002
_________: A Place Both Imaginary and Realistic: Paul Austers The
Music of Chance, Contemporary Literature, Vol. 43, No. 3 (autumn 2002), 488-517.
Skog, Christian Seielstad:
Tekstens profeti, Vinduet, 4.2.04
Springer, Carsten: Crises: the works of Paul Auster, Frankfurt am Main: Peter Lang, 2001
______: A Paul Auster sourcebook, Frankfurt
am Main: Peter Lang, 2001
Varvogli, Aliki: The world that is the book: Paul Auster's fiction, Liverpool: Liverpool University Press, 2001
Walker, Joseph S.: Criminality and (Self)Discipline: The Case of Paul
Auster, Modern Fiction Studies, vol. 48, number 2,
summer 2002, p. 389-421
Waugh, Patricia: Metafiction. The Theory and Practice of
Self-Conscious Fiction (1984), London and New York: Methuen
Zilosky,
John: The Revenge of the Author: Paul Austers Challenge to Theory, I Barone,
Dennis (ed.) Beyond the Red Notebook, s. 63-74
[1] Barone, Dennis: Introduction: Paul Auster and the Postmodern American
Novel I Barone, Dennis (ed.): Beyond the red notebook: essays on Paul Auster, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1995, s.
11
[2] Auster, Paul: Introduction i True Tales of American Life, London: Faber and Faber, 2001, p. xv-xvi
[3] Auster, Paul: The Locked Room,
Los Angeles: Sun and Moon Press, 1986
[4] Zilosky, John: The Revenge of the Author: Paul Austers Challenge to
Theory, I Barone, Dennis (ed.) Beyond the Red Notebook, s. 63
[5]Bruckner, Pascal: Paul Auster, or The Heir Inestate, I Barone (ed.) Op.cit. s. 27
[6]Irwin, Mark: Memorys escape: Inventing The Music of Chance- A conversation with Paul Auster, i Denver Quarterly 28.3 (Winter 1994): s. 119
[7]Auster, Paul: Ensomhetens
grunn
(1998), Oslo: Aschehoug, overs. Knut Ofstad, [The
Invention of Solitude (1988)]
[8]Auster, Paul: Interview with Larry McCaffey and Sinda Gregory i The
Art of Hunger (1992), Los Angeles: Sun and Moon
Press, p. 281
[9] Hutcheon, Linda: The Politics of Postmodernism (2002), London and New York: Methuen, p. 2
[10] Waugh, Patricia: Metafiction. The Theory
and Practice of Self-Conscious Fiction
(1984), London and New York: Methuen, s. 6