Fortelleren i den postmoderne roman

Paul Austers The Locked Room og Oracle Night

 

 

[A]t the center of Austers writing is a preoccupation with the possibilities of telling, of making a de facto reality which can meld with the reality we otherwise know.[1]

 

I min masteroppgave vil jeg arbeide med fortelleren i to romaner av den amerikanske forfatteren Paul Auster: The Locked Room (1986), siste bok i New York-trilogien, og Oracle Night (2003). Jeg skal lese disse romanene og analysere fortelleren i dem - hvordan fungerer fortelleren i dem, og hvilken effekt har bruken av en spesifikk fortellerteknikk?

I Austers forfatterskap vendes det stadig tilbake til noen sentrale sprsml, som er utgangspunktet for denne oppgaven: hva vil det si fortelle? Hvorfor er det viktig? Hva er en forteller, egentlig? Og mer spesifikt, hva er en postmoderne forteller? Disse sprsmlene vil jeg utforske i min oppgave, med de nevnte romaner som det primre materiale.

Mye av Austers fiksjonsprosa - ofte i form av noks tradisjonelle fortellinger – tematiserer nettopp det fortelle. Med tradisjonelle mener jeg at det i mange av tekstene finnes en spenningsutvikling, kanskje et mysterium, som utlser hendelser og gjr at leseren vil lese videre for finne ut hvordan det gr. Selvsagt er det mye mer enn denne overflaten som er interessant; p samme tid som Austers tekster dermed tar i bruk en noks tradisjonell form, setter de ogs denne formen i spill, nrmest dekonstruerer den.  Det er dette spennet som interesserer meg, og en hovedproblemstilling blir da: hvordan kan en tekst bde f til vre en god fortelling og en underminering av denne samme fortellingen – samtidig? Jeg vil hevde at The Locked Room og Oracle Night gjr nettopp dette.

 

Fortellinger - i boken og i verden

 

What interested me the most, I said, were stories that defied our expectations about the world, anecdotes that revealed the mysterious and unknowable forces at work in our lives, in our family histories, in our minds and bodies, in our souls. In other words, I wanted true stories that sounded like fiction. [2]

 

I 2000 deltok Paul Auster i et prosjekt med radioprogrammet Weekend All Things Considered. Lytterne skulle sende inn viktige og usannsynlige historier fra sitt liv, gjerne om avgjrende yeblikk, og da gjerne historier som hrtes ut som de var fiksjon. Mengden historier som kom inn var overveldende, og resultatet ble en samling med de 179 beste tekstene. Sitatet overfor er hentet fra innledningen, og den sier noe bde interessant og etter min mening, gyldig for det vi kan kalle Austers poetikk, mer generelt.  Tanken om at historier er viktige kan vi kjenne igjen fra andre av Paul Austers tekster, da bde av fiksjon og ikke-fiksjon.

Et eksempel p en problematisering av fortellerens oppgave i fiksjonstekst gjres i romanen The Locked Room (1986). I den treffer vi en mann som skal skrive en biografi om sin venn, en venn som har forsvunnet, og hvis kone, barn og, egentlig, liv, han har overtatt. Jeg-fortelleren skriver:

Every life is inexplicable, I kept telling myself. No matter how many facts are told, no matter how many details are given, the essential thing resists telling. [] We all want to be told stories, and we listen to them in the same way we did when we were young. We imagine a real story inside the words, and to do this, we substitute ourselves for the person in the story, pretending that we can understand him because we understand ourselves. This is a deception. We exist for ourselves, perhaps, and at times we even have a glimmer of who we are, but in the end we can never be sure, and as our lives go on, we become more and more opaque to ourselves, more and more aware of our own incoherence. (80)[3]

 

 

Dette sitatet eksemplifiserer en gjengangertematikk i Austers romaner: viktigheten av overleveringen av en historie, formuleringen av en livshistorie, og ikke minst: den samtidige erkjennelsen av umuligheten av fortelle den hele og fulle historien. Fortelleren reflekterer videre om det skulle skrive om vennens liv:

It was not precisely like making up characters in a story, but something grander, something far more unsettling. Everyone knows that stories are imaginary. Whatever effect they may have on us, we know they are not true, even when they tell us truths more important than the ones we can find elsewhere. As opposed to the story writer, I was offering my creations directly to the real world, and therefore it seemed possible to me that they could affect this real world in a real way, that they could eventually become a part of the real itself. No writer can ask for more than that. (85)

 

Skillet mellom virkelighet og fiksjon settes i spill, vi fr en metadimensjon som er sterkt fremtredende; her diskuteres forholdet mellom verden og skrevet tekst – i teksten. Det er forfatteren det letes etter for gjenopprette orden; The Narrator [] places all hope for resolution, personal and textual, in the figure of the author. The Narrator reads Fanshawes letters and early poems, interviews Fanshawes friends and relatives, and even plagiarizes Fanshawes life.[4] I kraft av vre forfatteren, styrer Fanshawe handlingsforlpet, selv etter han er antatt dd; han har fremdeles regien, og fortelleren kan ikke annet enn g den veien som er valgt for ham, som er p forhnd skrevet. Her har vi alts en forteller, styrt av en forfatter som er del av det diegetiske nivet. Hva da med den historiske forfatteren; hvordan rokker romanen med den posisjon han har?

Ved se p sitatene fra The Locked Room sammen med det fra True Tales of American Life ser vi tematiske likheter – i romanen reflekteres det over historieskrivingen, mens i tekstsamlingen praktiseres det; prosjektet gr fra en mer teoretisk tilnrming, i fiksjonen, til en praktisk og faktisk, i den verden som ikke er boken.

 

Materiale

De to romanene The Locked Room og Oracle Night kom ut med nesten 20 rs mellomrom, og det blir interessant se hva som har endret seg. Jeg har valgt en tidlig og en sen bok for f et tidsspenn. Jeg har allerede introdusert The Locked Room, i Oracle Night er det igjen en forfatter som er protagonist. Sidney Orr har vrt alvorlig syk og er i ferd med bli bedre nr han en dag gr inn i en butikk og kjper seg en bl notatbok. Plutselig kan han skrive igjen, og setter i gang. Notatboken har en nrmest magisk kraft, og utlser en rekke hendelser som fr alvorlige flger. Narrativene ligger i lag utenp hverandre, og danner en komplisert struktur. De griper inn i hverandre, og skriftens makt, at skrevne ting gr troll i ord, er et tema. I tillegg til disse nivene er det flere lange, forklarende fotnoter, som later til vre et forsk fra fortellerens side p holde teksten sammen – en tekst som gr alle veier. Det er derfor mye finne i forhold til det emne og de problemstillingene jeg har valgt.

 

 Et problemomrde: forfatterskapet

Romanene The Locked Room og Oracle Night er som sagt det primre materialet for denne oppgaven. Imidlertid kommer jeg ogs til bruke andre deler av Austers tekstproduksjon til arbeidet med romanene. Innledningen til True Tales of American Life, Ensomhetens grunn, intervjuene i The Art of Hunger; disse er etter min mening verdifulle ressurser som bidrar til kaste lys over oppgavens tema. Auster diskuterer i disse tekstene stadig litteraturteoretiske problemer, og The Invention of Solitude innehar i s mte en sentral plass i forfatterskapet: The Invention of Solitude is both the ars poetica and the seminal work of Paul Auster.[5] Ogs intervjuer med Auster der dette blir tatt opp synes relevante; sttt kommes det tilbake til litteraturens grunnproblemer: stories are crucial. Its through them that we struggle to make sense of the world. This is what keeps me going – the justification for spending my life locked up in a little room, putting words on paper. [6] Ogs i den selvbiografiske Ensomhetens grunn skriver Auster om viktigheten av fortelle, og bruker Sherezade som eksempel p fortellingens livgivende kraft. [D]ette er historiens hensikt: f et annet menneske til se noe som ligger i dagen ved vise frem noe annet.[7]

Denne oppgaven blir i s mte, i forlengelsen av vre et studium av de nevnte romaner, en utforskning av, og en leting etter det vi kan kalle omrisset av en Austersk poetikk. Ved kartlegge tema som gr igjen i romanene, som gjerne ogs diskuteres utenfor fiksjonen, blir dette en studie av to romaner som pner opp for de trder som flettes mellom tekstene internt i forfatterskapet. Dog m jeg vre oppmerksom p ikke g i fellen med skjre hele forfatterskapet over en kam, som Auster selv advarer mot i et intervju: To say that all my books are the same book is probably too simple. What I mean is that all my books are connected by their common source, by the preoccupations they share.[8]

I denne prosjektbeskrivelsen har jeg flere ganger brukt ordet forfatterskap. Dette fordi jeg mener det er et begrep det er formlstjenlig bruke i denne oppgaven – selv om det er opplagt at jeg ikke kan gjre et fullt studium av Austers poetikk med et hovedmateriale bestende av to romaner. Til det er utvalget av tekst for lite, og et slikt studium vil fordre et strre arbeid enn en masteroppgave. Hvis det finnes muligheter for det ville dette vrt et spennende prosjekt ved en senere anledning.

Selv om jeg ved finne materiale ogs utenfor romanenes to permer vil min metode i denne oppgaven ikke bevege seg over i den hengemyren biografisme kan vre. Jeg vil frst og fremst lese tekst med og mot annen tekst. En teoretisk avklaring p akkurat dette omrdet vil vre p sin plass: hvordan skal skjnnlitteratur og sakprosa tillegges forskjellig vekt- og hva skal veie tyngst? Dette er en underproblemstilling det blir ndvendig arbeide med. Roland Barthes tekst From work to text kan vre av interesse i denne sammenheng.

 

Motivasjon

Min motivasjon i denne oppgaven er p en side personlig: jeg liker lese Paul Auster. Jeg liker kombinasjonen av nettopp de gode historiene med driv og spenning, og det at bkene teoretisk sett er utfordrende. Det jeg oppfatter som en sterk glede ved det fortelle smitter over, og jeg synes det er inspirerende lese.

P den andre siden har jeg en mer generell og grunnleggende motivasjon - ved velge et emne som fortelleren og det fortelle er det med en gang snakk om grunnlaget for vrt virke som litteraturvitere. Hva er det som tiltrekker oss, som lesere, ved historier og fortellinger, og hva er det som gjr det verdt bruke vr tid som litteraturvitere p jobbe med dette? I likhet med Paul Auster tror jeg at fortellinger er viktig p mange plan, og da ikke bare spesifikt i litteraturen – vi forholder oss til vr egen og andres historie gjennom fortellinger, og bearbeider hendelser i vre liv til bli en del av vrt eget narrativ.

 

Forskningstradisjon

S vidt jeg har funnet er det skrevet omtrent 15 hovedfags- og masteroppgaver om Paul Auster i Norge. Jeg har enn ikke lest alle, men har inntrykk av at de fleste dreier seg om bkene i New York-trilogien eller Moon Palace, og lite om de nyere romanene. Identitetstematikk er det mest fremtredende i disse oppgavene, og det ser ikke ut til at det er noen som har hatt fortelleren/ det fortelle som hovedfokus, selv om det kommer opp som et undertema i flere av disse tekstene.  Dette gjelder for vrig og det jeg har funnet av litteratur om Austers verk generelt - ogs det jeg s langt har funnet av internasjonal kritikk.

 

Teori: Narrativ + postmoderne

Som skrevet er det fortelleren og det fortelle jeg vil se p i oppgaven.

Begrepene historisk forfatter/skriver, implisert forfatter og forteller er relevante og interessante, i det at Auster bevisst trekker grensene mellom disse i tvil, for eksempel i City of Glass, hvor en karakter ved navn Paul Auster dukker opp i teksten, og individbegrepet dekonstrueres i stor grad.

Nr det gjelder narrativ teori og dermed teori om fortelleren, begynner jeg med Grard Gennetes Narrative Discourse, og vil ogs lese Shlomith Rimmon-Kenans Narrative Fiction: Contemporary Poetics. Med dette som utgangspunkt hper jeg kunne orientere meg i nyere narrativ teori, som Towards a Postmodern Theory of Narrative av Andrew Gibson.

Begrepet postmoderne er p ingen mte noe nytralt og avklart begrep, heller det motsatte: definisjonen av det postmoderne er omstridt. Kan man gi en mulig definisjon til noe som per se motsetter seg definisjon? Et forslag jeg synes gir mening tenkt sammen Austers litteratur er dette:

one which juxtaposes and gives equal value to the self-reflexive and the historically grounded: to that which is inward-directed and belongs to the work of art (such as parody) and that which is outward-directed and belongs to real life (such as history). The tension between these apparent opposites finally defines the paradoxically wordly texts of postmodernism.[9]

 

 Denne motstridende definisjonen kan vanskelig brukes direkte, men er et utgangspunkt som kan vre fruktbart. I dette spennet mellom motsetninger finner vi metalitteraturen: Metafictional novels tend to be constructed on the principle of a fundamental and sustained opposition: the contruction of a fictional illusion (as in traditional realism) and the laying bare of that illusion.[10] Igjen, treffende om Austers romaner: akkurat i dette spennet er det fascinerende og interessante - som min problemstilling dreier seg om - hvordan klarer en tekst fungere p begge disse planene? Og det er det jeg hper finne ut av i lpet av denne oppgaven.

 

Fremdriftsplan

Frste semester - vr 06

Nr prosjektskissen er ferdig skal jeg arbeide med narrativ teori. En grundig gjennomgang av bde noe eldre og noe nyere narrativ teori er det jeg skal gjre frem mot sommeren. Parallelt med dette vil jeg gjre meg kjent med postmoderne teori, og hper at jeg i krysningen mellom disse to fagretningene kan finne et fruktbart utgangspunkt for jobbe med Austers romaner. Jeg kommer og til fortsette sket etter relevant litteratur.

Andre semester- hst 06

Jeg vil begynne skrive et teorikapittel p bakgrunn av den teori jeg skal lese frste semester. Dette hper jeg kan vre ferdig i en brukbar form til midten av andre semester, s jeg kan g i gang med den narrative analysen, som kommer til vre en svrt viktig del av oppgaven. Arbeidet med romanene kommer til vre hovedfokus til midten av tredje semester. Jeg hper at jeg har omtrent frti sider tekst nr andre semester er over.

Tredje semester- vr 07

Frste del av semesteret gr med til tekstanalyse og skriving. S kommer det komparative aspektet i sterkere grad inn. Og forholdet til andre deler av Austers produksjon- p dette tidspunkt br jeg kjenne hans forfatterskap s godt at jeg eventuelt kan revurdere det valget av tekster som skal tas med i vurderingen, for sttte lesningen av romanene. Forholdet mellom de forskjellige tekstene i forfatterskapet, hvorvidt de skal leses p samme mte, eller om de har forskjellig status alt etter genre og plass i forfatterskapet, br p dette tidspunktet vre avklart.

Forhpentligvis kan jeg i lpet av vren/sommeren 2007 reise til New York og beske biblioteket der Paul Austers originalmanuskripter er. Jeg planlegger ske om sttte slik at jeg kan gjre dette til en studietur, og finne relevant litteratur som er vanskelig f tak i her.

Fjerde semester – hst 07

P dette tidspunkt skal det meste av teksten vre ferdigskrevet, og jeg vil bruke tiden p gjre den komparative analysen av romanene. Siden konkludere og redigere teksten. Levering!

 

Forelpig oppgavestruktur

  1. Innledning
    1. hvorfor fortelleren
    2. hvorfor Paul Austers romaner

                                               i.     En kort innfring i Austers poetikk

  1. Hoveddel
    1. Teoretisk omrde, avgrensninger

                                               i.     Fortelleren: narrativ teori

1.     hva er en god fortelling?

                                             ii.     Postmoderne teori

1.     hva er en postmoderne fortelling?

                                            iii.     Fortelleren i et postmoderne perspektiv

    1. Litteraturanalyse

                                               i.     The Locked Room- en narrativ analyse

                                             ii.     Oracle Night – en narrativ analyse

                                            iii.     Komparativ analyse av de to romanene

                                            iv.     Fortellerbegrepet mer generelt hos Auster

  1. Konklusjon

Litteraturliste

 

Auster, Paul: City of Glass (1985), New York: Penguin

_________: Ghosts (1986), Los Angeles: Sun and Moon Press

_________: The Locked Room (1986), Los Angeles: Sun and Moon Press

_________: In the Country of Last Things (1987), New York: Viking

_________: Moon Palace (1989), New York: Viking

_________: The Music of Chance (1990), New York: Viking

_________: Leviathan (1992), London: Faber and Faber

­­­­_________: The Art of Hunger (1992), Los Angeles: Sun and Moon Press

_________: Mr Vertigo (1994), London: Faber and Faber

_________: Ensomhetens grunn (1998), Oslo: Aschehoug [The Invention of Solitude, 1988]

­­­­­­­­_________: The New York Trilogy (1999), [1987], New York: Penguin Putnam

_________: Timbuktu (1999), London: Faber and Faber

_________: Fra hnd til munn (2000), Oslo: Aschehoug [Hand to Mouth (1993), The Red Notebook (1993), Why write? (1996)]

_________ (ed.): True Tales of American Life (2001), London: Faber and Faber

_________: The Book of Illusions (2002), London: Faber and Faber

_________: Oracle Night (2005), [2003], London: Faber and Faber

_________: The Brooklyn Follies (2005), London: Faber and Faber

 

Barone, Dennis (ed.): Beyond the red notebook: essays on Paul Auster, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1995

 

Barthes, Roland: From Work to Text, i The Rustle of Language, (1989), Berkeley, California: University of California Press

 

Birkerts, Sven: Postmodern Picaresque, The New Republic, March 27, 1989, pp. 36-40

 

Bloom, Harold: Paul Auster/ edited and with an introduction by Harold Bloom, Bloom's modern critical views, Philadelphia: Chelsea House Publishers, 2004

 

Bruckner, Pascal: Paul Auster, or The Heir Inestate, I Barone (ed.)

 

Chnetier, Marc: Paul Auster as "The Wizard of Odds": Moon Palace, Paris: Didier rudition, 1996

 

Creeley, Robert: Austerities, Review of Contemporary Fiction, Vol. 14, Issue 1, Spring 1994, p. 35

 

Dirda, Michael: Marvels and Mysteries, Washington Post Book World, March 26, 1989, pp. 3, 10

 

Donovan, Christopher: Postmodern counternarratives : irony and audience in the novels of Paul Auster, Don Delillo, Charles Johnson, and Tim O'Brien, New York : Routledge, 2005

 

Fredman, Stephen:How to Get Out of the Room That Is the Book? Paul Auster and the Concequences of Confinement, Postmodern Culture, Volume 6, Number 3, May 1996

 

Genette, Gerard: Narrative Discourse (1986), Oxford: Basil Blackwell, overs. av Jane E. Lewin

 

Gibson, Andrew: Towards a postmodern theory of narrative, Edinburgh: Edinburgh University Press, 1996

 

Herzogenrath, Bernd:  An art of desire: reading Paul Auster, Amsterdam: Rodopi, 1999

 

Holzapfler, Anne M.: The New York Trilogy: Whodunit? Tracking the Structure of Paul Austers Anti-Detective Novels (1996), Franfurt am Main: Peter Lang

 

Hutcheon, Linda: A poetics of postmodernism: history, theory, fiction, London: Routledge, 1988

­­­­­­­­­­­­­_______: The politics of postmodernism, London and New York: Routledge, 2002

 

Irwin, Mark:Memorys escape: Inventing The Music of Chance- A conversation with Paul Auster, i Denver Quarterly 28.3 (Winter 1994): s. 111-122

 

Lewis, Barry: The Strange Case of Paul Auster, I Review of Contemporary fiction, Vol. 14, no 1, Spring 1994, pp. 53-61

 

Mervale, Patricia: The Austerized Version, Contemporary Literature, Vol. 38, No 1 (spring 1997), 185- 197).

 

Neagu, Adriana-Cecilia: Sublimating the postmodern discourse: toward a postmodern fiction in the writings of Paul Auster and Peter Ackroyd, Sibiu : LBUS, 2002

 

Rimmon-Kenan, Shlomith: Narrative Fiction: Contemporary Poetics (1983), London: Methuen

 

Rowen, Norma: The Detective in Search of the Lost Tongue of Adam: Paul Austers City of Glass, Critique: Studies of Contemporary Fiction, Vol. XXXII, No.

4, Summer 1991, pp. 224-34

 

Russell, Alison: Deconstructing The New York Trilogy: Paul Austers Anti-Detective Ficiton, Critique: Review of Contemporary Fiction, Vol. XXXI, No. 2, winter 1990, pp. 71-84

 

Shiloh, Ilana: Paul Auster and postmodern quest: on the road to nowhere, New York : Lang, 2002

_________: A Place Both Imaginary and Realistic: Paul Austers The Music of Chance, Contemporary Literature, Vol. 43, No. 3 (autumn 2002), 488-517.

 

Skog, Christian Seielstad: Tekstens profeti, Vinduet, 4.2.04

Springer, Carsten: Crises: the works of Paul Auster, Frankfurt am Main: Peter Lang, 2001

______: A Paul Auster sourcebook, Frankfurt am Main: Peter Lang, 2001

 

Varvogli, Aliki: The world that is the book: Paul Auster's fiction, Liverpool: Liverpool University Press, 2001

 

Walker, Joseph S.: Criminality and (Self)Discipline: The Case of Paul Auster, Modern Fiction Studies, vol. 48, number 2, summer 2002, p. 389-421

 

Waugh, Patricia: Metafiction. The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction (1984), London and New York: Methuen

 

Zilosky, John: The Revenge of the Author: Paul Austers Challenge to Theory, I Barone, Dennis (ed.) Beyond the Red Notebook, s. 63-74

 

Tilbake til Studieforum



[1] Barone, Dennis: Introduction: Paul Auster and the Postmodern American Novel I Barone, Dennis (ed.): Beyond the red notebook: essays on Paul Auster, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1995, s. 11

 

[2] Auster, Paul: Introduction i True Tales of American Life, London: Faber and Faber, 2001, p. xv-xvi

[3] Auster, Paul: The Locked Room, Los Angeles: Sun and Moon Press, 1986

[4] Zilosky, John: The Revenge of the Author: Paul Austers Challenge to Theory, I Barone, Dennis (ed.) Beyond the Red Notebook, s. 63

[5]Bruckner, Pascal: Paul Auster, or The Heir Inestate, I Barone (ed.) Op.cit. s. 27

[6]Irwin, Mark: Memorys escape: Inventing The Music of Chance- A conversation with Paul Auster, i Denver Quarterly 28.3 (Winter 1994): s. 119

[7]Auster, Paul: Ensomhetens grunn (1998), Oslo: Aschehoug, overs. Knut Ofstad, [The Invention of Solitude (1988)]

[8]Auster, Paul: Interview with Larry McCaffey and Sinda Gregory i The Art of Hunger (1992), Los Angeles: Sun and Moon Press, p. 281

[9] Hutcheon, Linda: The Politics of Postmodernism (2002), London and New York: Methuen, p. 2

[10] Waugh, Patricia: Metafiction. The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction (1984), London and New York: Methuen, s. 6