F¿rebels forslag til PB
Marte
D¿den er eit ¿mtŒleg ÓtabuemneÓ i den moderne verda, men d¿dsfall er pŒ
mange mŒtar og heile tida eit ÓtemaÓ for oss; kreftd¿den, aidsd¿den, krig og
naturkatastrofar. Det finst ting i livet som vi ikkje kan planleggje, der vi
ikkje kan endre meining og fŒ ein ny sjanse. Det er ub¿nnh¿rlege situasjonar og
avgjerdsler som vi ikkje kan flykte frŒ, der den fysiske d¿d stŒr som den
st¿rste og vondaste.
Litteraturen kan hjelpe oss Œ n¾rme oss og Œ setje ord pŒ angsten for
identitetstapet, sorga som ligg i det Œ skulle d¿y, eller Œ miste eit menneske
som stŒr oss n¾r. Litteraturen kan ogsŒ fortelje oss noko om korleis d¿den pŒ forunderleg vis kan gje oss nytt
liv, dersom vi kan forlike oss med tapet og forsone oss med livet og dei
menneska vi lever livet saman med. Slik kan litteraturen l¾re oss noko om Œ
leva, slik at d¿dsangsten ikkje fŒr makta i liva vŒre. fŒ mot til Œ m¿ta
sorga, og dermed ogsŒ livet. PŒ den mŒten kan d¿den ogsŒ vera livsbekreftande.
Eg ynskjer altsŒ Œ arbeide med
temaet Ód¿den i litteraturenÓ eller Ód¿den i den moderne romanÓ som eit
utgangspunkt for liv og meiningsheilskap, meir enn d¿den som sŒdan og i seg
sj¿lv. Gjennom ein lesning av den irske forfattaren Colm Toibin sin roman The
Blacktower Lightship ynskjer
eg Œ vise korleis d¿den bŒde kan st¿yte menneske ifrŒ kvarandre og f¿re til
brot, men ogsŒ korleis den kan vera eit
samlande og forsonande element mellom menneska som opplever tapet, sorga
og saknet, og samstundes skal leva vidare med kvarandre.
I Blacktower lightship m¿ter vi Helen, romanens hovudperson. Ho er gift med ein god mann og
saman har dei to smŒ gutar. Ho er ogsŒ rektor ved ein skule, som den yngste
kvinnelege rektor i landet. Tilsynelatande lever ho eit vellukka og lukkeleg
liv bŒde privat og profesjonelt, men g¿ymer samstundes pŒ ein annan og meir
traumatisk familiehistorie som stadig form¿rker livet hennar og hindrar henne i
Œ leve fullt ut.
Det viser seg at Helen n¾rast har eit ikkje-eksisterande forhold til
mora. Heller ikkje bestemora har
ho kontakt med i nokon s¾rleg grad.
NŒr det kjem for ein dag at broren Declan i mange Œr har levd med sjukdomen Aids og no d¿yande
uttrykkjer eit ynskje om Œ tilbringe litt av den siste tida i bestemora sitt
gamle og forfalne hus ved havet saman med dei tre kvinnene og to av sine
homofile vener, mŒ Helen likevel igjen m¿te mora og dermed ogsŒ fortida.
Gjennom nokre intense dagar, vert dei seks personane som er samla i
huset tvinga til Œ h¿yre pŒ kvarandre og ogsŒ pŒ eit vis Œ akseptere
kvarandre. Det er forteljinga
eller vi kan kanskje seie forteljekunsten som driv handlinga framover i
romanen, ettersom karakterane etterkvart gjer greie for seg sj¿lve med dei
andre som tilh¿yrarar. Vi kan
difor seie at forteljekunsten i seg sj¿lv stŒr sentralt i denne romanen. Gjennom Œ dele livshistoriane sine med
kvarandre kjem karakterane n¾rare kvarandre, og vi kan sjŒ at relasjonane
mellom dei endrar seg etterkvart som dei fŒr innsikt i einannan, men ogsŒ samstundes
innsikt i seg sj¿lve.
S¾rleg vert dette synleggjort gjennom den utviklinga Helen gŒr gjennom.
M¿tet med d¿den og vegen mot sorga, gjer henne meir mottageleg og sŒrbar. For
Helen sin del vert desse dagane ein veg bort frŒ dei fastlŒste tankem¿nstra og
dei strategiar ho eingong valde for Œ gl¿yme hendingane og minnene frŒ fortida,
hendingane som gjorde henne framand i forholdet til mora og som til slutt f¿rte
til eit tilsynelatande endeleg og bittert brot mellom dei.
I l¿pet av romanen foretar Helen etterkvart ei reise attende til den
staden ho fysisk opplevde Œ bli forlatt av mora, nemleg bestemora sitt gamle
hus, men ogsŒ samstundes ei reise attende til det mentale rommet ho i tjue Œr
har valgt Œ stenge av for seg sj¿lv og dermed ogsŒ for dei menneska som stŒr
henne n¾r.
Gjennom forteljingane som vert fortald opplever Helen etterkvart ei
endring i seg sj¿lv. Hendinga som
gjorde henne framand for mora, og som i stor grad har prega henne vidare
i livet, kjem attende i medvitet hennar. Etterkvart gjennomgŒr Helen ein
bevisstgjeringsprosess, som gjer det klŒrt for henne kva som eigentleg har
plaga henne alle desse Œra, men som ho ikkje har ynskja Œ setje ord pŒ korkje
for seg sj¿lv eller andre.
M¿tet med eigen livshistorie, saman med det Œ h¿yre korleis mora og bestemora opplevde det
som hende den gongen, og som ogsŒ forma deira vidare livshistorie, gjer at vi
kan ane starten pŒ ei bearbeiding
av fortida for Helen. Ei bearbeiding som til slutt kanskje kan frigjere henne frŒ dei stengslane ho sj¿lv
har sett for livsutfalding og
meiningsheilskap i livet sitt.
Slik kan det Œ fortelje bŒde skape og omskape identitetar som i
utgangspunktet synest fastlŒste, ikkje berre i h¿ve til Helen, men ogsŒ i
forlenginga vi som les romanen.
Det er sp¿rsmŒl som desse eg vil unders¿kje n¾rare i mi hovudoppgŒve,
og det er altsŒ romanen, i form av ein analyse av The Blackwater Lightship som eg vil nytte som utgangspunkt for
arbeidet. Eg ynskjer Œ unders¿ke bŒde korleis romanen kan seia oss noko om
desse eksistensielle sp¿rsmŒla spesielt, men ogsŒ korleis romanen generelt pŒ
ein god, men ogsŒ problematisk mŒte skildrar mennesket sitt tilh¿ve til
livsverda, og mennesket sitt behov for meniningsheilskap i tilv¾ret.
FrŒ det tematiske i romanen; korleis den fysiske d¿d kan f¿re menneske
bŒde bort frŒ einannan, men ogsŒ n¾rare einannan og slik setje i gang
bevisstgjeringsprosessar i menneska sj¿lve, ynskjer eg altsŒ Œ pr¿ve Œ trekkje
ei linje til det som omhandlar romanen si oppgŒve i verda, for oss.
I Romanens teori
unders¿ker Georg Lukacs forholdet mellom det greske eposet og den moderne
romanen. Eposet framstŒr som den litter¾re forma i eit samfunn i samsvar mellom
subjektiv og objektiv r¿yndom. Den episke helt handlar i harmoni med gudane som
garanterer ei verd med meining og heilskap. Tida dŒ romanen oppstŒr er langt
frŒ sŒ idyllisk: no er romanhelten avskŒren frŒ gud (-ane) og stŒr pŒ eiga hand
i ei verd som er vanskeleg Œ forsone seg med.
Georg Lukacs hevdar at romanen er den viktigaste litter¾re forma i ei verd
mennesket kjenner seg bŒde framand og heime i. M¿tet med Óden moderne tidaÓ har
gjort at mennesket finn seg sj¿lv rykka ut av dei indre samanhengane, og
kjenner seg framand for verda og seg sj¿lv. For Lukacs er romanen den moderne
tida sin freistnad pŒ Œ gjenskape evna det greske eposet hadde til Œ sameine
liv og meining. Fordi romanen si verd er oppstykka og fri frŒ meiningsheilskap
er ikkje dette mogleg pŒ same mŒte. Romanen freistar Œ skape forstŒing i ei
uforstŒeleg verd.
Romanen vert slik eit uttrykk for dei mange og ulike formene som
mennesket sitt forhold til den uutgrunnelege verda kan setjast inn i.
The Blackwater Lightship er ein (psykologisk-)realistisk roman som gjev eit truverdig bilete av
det moderne mennesket sitt behov for kj¾rleik, og om deira angst for isolasjon,
tap og d¿den som gradvis et seg n¾rare. Romanen viser slik eg har skissert
forut korleis menneska i ein liten familie, og dŒ s¾rskild dei tre kvinnene,
trass i mange bitre kjensler, spenningar og djupe sŒr, gjennom m¿tet med
sjukdom og f¿restŒande d¿d, likevel kjem fram til ei slags forsoning.
Det var faren sitt d¿d som var utgangspunktet for Helens bortvending og
endelege brot med mora, og det er broren Declan sin f¿restŒande d¿d som til
slutt pŒ eit vis forsoner dei to kvinnene. Brot og forsoning vil dermed stŒ som sentrale element i
oppgŒva mi, bŒde nŒr det sj¿lve analysen, men ogsŒ i forhold til romanens
generelle form og oppgŒve i verda.
Gjennom Œ fokusere pŒ forteljemŒte, kompositoriske trekk og stil ynskjer eg Œ framheve korleis
forfattaren fŒr fram tematikken, ein tematikk som kanskje kan seiast Œ
balansere mellom Ódet hŒpefulle og det hŒplauseÓ, pŒ ein god mŒte.
Eg ynskjer gjennom arbeidet med The Blacktower lightship Œ finne ut meir om korleis romanen fors¿ker Œ
vera ein heilskap i seg sj¿lv, og ogsŒ om vi ser utover dette, korleis den
ynskjer Œ klŒrgjere livets verd som ein heilskap for oss som les. Romanens evige sanning er Œ
seia oss noko om tilv¾ret som vi ikkje allereie veit, og som romanen
heller ikkje kan gje oss endelege eller sikre svar pŒ. Akkurat som vi menneske
alltid mŒ pr¿ve Œ finne svar pŒ korleis verda heng saman, gjennom Œ utforske
tilv¾ret, mŒ romanen alltid og igjen og igjen fors¿ke det som i utgangspunktet
er ei umogleg oppgŒve, nemleg Œ gje oss dei svara vi leiter etter. Det veit vi og det veit romanen. PŒ
bakgrunn av dette ynskjer eg nettopp Œ studere romanens fors¿ksvise
samanbinding, men samtidige undergraving av meining og samanheng, eller
romanens livsdrift versus d¿dsdrift.
I forlenginga av det temaet eg har valgt for oppgŒva ynskjer eg altsŒ
ogsŒ Œ studere romanens eigen d¿d som form, og korleis romanen hŒndterer denne
d¿den, for eksempel gjennom romanens eigen Ód¿dsutsetjingÓ.
PŒ bakgrunn av det eg nettopp har skissert vert det naturleg Œ lese
Peter Brooks` Reading for the Plot, som ein del av den teoretiske ramma, i tillegg til nemnde Romanens teori. Sidan Brooks byggjer mykje pŒ Freud og hans Hinsides lystprinsippet i boka si, kjem eg ogsŒ til Œ studere dette
verket. OgsŒ J. Hillis Miller, til
d¿mes Ariadnes Thread, Tropes,
Parables, Performatives: Essays on Twentieth Century Literature) og Topographies er aktuell teoretisk litteratur.
Sidan forfattaren skriv i ein realistisk tradisjon, kan det ogsŒ verta
aktuelt Œ studere denne tradisjonen n¾rare.