F¿rebels forslag til PB

Marte

 

D¿den som tema i den moderne roman

 

D¿den er eit ¿mtŒleg ÓtabuemneÓ i den moderne verda, men d¿dsfall er pŒ mange mŒtar og heile tida eit ÓtemaÓ for oss; kreftd¿den, aidsd¿den, krig og naturkatastrofar. Det finst ting i livet som vi ikkje kan planleggje, der vi ikkje kan endre meining og fŒ ein ny sjanse. Det er ub¿nnh¿rlege situasjonar og avgjerdsler som vi ikkje kan flykte frŒ, der den fysiske d¿d stŒr som den st¿rste og vondaste.          

 

Litteraturen kan hjelpe oss Œ n¾rme oss og Œ setje ord pŒ angsten for identitetstapet, sorga som ligg i det Œ skulle d¿y, eller Œ miste eit menneske som stŒr oss n¾r. Litteraturen kan ogsŒ fortelje oss noko om korleis d¿den  pŒ forunderleg vis kan gje oss nytt liv, dersom vi kan forlike oss med tapet og forsone oss med livet og dei menneska vi lever livet saman med. Slik kan litteraturen l¾re oss noko om Œ leva, slik at d¿dsangsten ikkje fŒr makta i liva vŒre. fŒ mot til Œ m¿ta sorga, og dermed ogsŒ livet. PŒ den mŒten kan d¿den ogsŒ vera livsbekreftande.

 

Eg ynskjer altsŒ Œ arbeide med  temaet Ód¿den i litteraturenÓ eller Ód¿den i den moderne romanÓ som eit utgangspunkt for liv og meiningsheilskap, meir enn d¿den som sŒdan og i seg sj¿lv. Gjennom ein lesning av den irske forfattaren Colm Toibin sin roman The Blacktower Lightship ynskjer eg Œ vise korleis d¿den bŒde kan st¿yte menneske ifrŒ kvarandre og f¿re til brot, men ogsŒ korleis den kan vera eit  samlande og forsonande element mellom menneska som opplever tapet, sorga og saknet, og samstundes skal leva vidare med kvarandre.

I Blacktower lightship m¿ter vi Helen, romanens hovudperson. Ho er gift med ein god mann og saman har dei to smŒ gutar. Ho er ogsŒ rektor ved ein skule, som den yngste kvinnelege rektor i landet. Tilsynelatande lever ho eit vellukka og lukkeleg liv bŒde privat og profesjonelt, men g¿ymer samstundes pŒ ein annan og meir traumatisk familiehistorie som stadig form¿rker livet hennar og hindrar henne i Œ leve fullt ut.

 

Det viser seg at Helen n¾rast har eit ikkje-eksisterande forhold til mora.  Heller ikkje bestemora har ho kontakt med i nokon s¾rleg grad.  NŒr det kjem for ein dag at broren Declan i  mange Œr har levd med sjukdomen Aids og no d¿yande uttrykkjer eit ynskje om Œ tilbringe litt av den siste tida i bestemora sitt gamle og forfalne hus ved havet saman med dei tre kvinnene og to av sine homofile vener, mŒ Helen likevel igjen m¿te mora og dermed ogsŒ fortida.

 

Gjennom nokre intense dagar, vert dei seks personane som er samla i huset tvinga til Œ h¿yre pŒ kvarandre og ogsŒ pŒ eit vis Œ akseptere kvarandre.  Det er forteljinga eller vi kan kanskje seie forteljekunsten som driv handlinga framover i romanen, ettersom karakterane etterkvart gjer greie for seg sj¿lve med dei andre som  tilh¿yrarar. Vi kan difor seie at forteljekunsten i seg sj¿lv stŒr sentralt i denne romanen.  Gjennom Œ dele livshistoriane sine med kvarandre kjem karakterane n¾rare kvarandre, og vi kan sjŒ at relasjonane mellom dei endrar seg etterkvart som dei fŒr innsikt i einannan, men ogsŒ samstundes innsikt i seg sj¿lve.

 

S¾rleg vert dette synleggjort gjennom den utviklinga Helen gŒr gjennom. M¿tet med d¿den og vegen mot sorga, gjer henne meir mottageleg og sŒrbar. For Helen sin del vert desse dagane ein veg bort frŒ dei fastlŒste tankem¿nstra og dei strategiar ho eingong valde for Œ gl¿yme hendingane og minnene frŒ fortida, hendingane som gjorde henne framand i forholdet til mora og som til slutt f¿rte til eit tilsynelatande endeleg og bittert brot mellom dei.

 

I l¿pet av romanen foretar Helen etterkvart ei reise attende til den staden ho fysisk opplevde Œ bli forlatt av mora, nemleg bestemora sitt gamle hus, men ogsŒ samstundes ei reise attende til det mentale rommet ho i tjue Œr har valgt Œ stenge av for seg sj¿lv og dermed ogsŒ for dei menneska som stŒr henne n¾r. 

 

Gjennom forteljingane som vert fortald opplever Helen etterkvart ei endring i seg sj¿lv. Hendinga som  gjorde henne framand for mora, og som i stor grad har prega henne vidare i livet, kjem attende i medvitet hennar. Etterkvart gjennomgŒr Helen ein bevisstgjeringsprosess, som gjer det klŒrt for henne kva som eigentleg har plaga henne alle desse Œra, men som ho ikkje har ynskja Œ setje ord pŒ korkje for seg sj¿lv eller andre.

 

M¿tet med eigen livshistorie, saman med det Œ h¿yre  korleis mora og bestemora opplevde det som hende den gongen, og som ogsŒ forma deira vidare livshistorie, gjer at vi kan ane starten  pŒ ei bearbeiding av fortida for Helen. Ei bearbeiding som til slutt kanskje kan  frigjere henne frŒ dei stengslane ho sj¿lv har sett  for livsutfalding og meiningsheilskap i livet sitt.

Slik kan det Œ fortelje bŒde skape og omskape identitetar som i utgangspunktet synest fastlŒste, ikkje berre i h¿ve til Helen, men ogsŒ i forlenginga vi som les romanen.

 

Det er sp¿rsmŒl som desse eg vil unders¿kje n¾rare i mi hovudoppgŒve, og det er altsŒ romanen, i form av ein analyse av  The Blackwater Lightship som eg vil nytte som utgangspunkt for arbeidet. Eg ynskjer Œ unders¿ke bŒde korleis romanen kan seia oss noko om desse eksistensielle sp¿rsmŒla spesielt, men ogsŒ korleis romanen generelt pŒ ein god, men ogsŒ problematisk mŒte skildrar mennesket sitt tilh¿ve til livsverda, og mennesket sitt behov for meniningsheilskap i tilv¾ret.

 

FrŒ det tematiske i romanen; korleis den fysiske d¿d kan f¿re menneske bŒde bort frŒ einannan, men ogsŒ n¾rare einannan og slik setje i gang bevisstgjeringsprosessar i menneska sj¿lve, ynskjer eg altsŒ Œ pr¿ve Œ trekkje ei linje til det som omhandlar romanen si oppgŒve i verda, for oss.

 

I Romanens teori unders¿ker Georg Lukacs forholdet mellom det greske eposet og den moderne romanen. Eposet framstŒr som den litter¾re forma i eit samfunn i samsvar mellom subjektiv og objektiv r¿yndom. Den episke helt handlar i harmoni med gudane som garanterer ei verd med meining og heilskap. Tida dŒ romanen oppstŒr er langt frŒ sŒ idyllisk: no er romanhelten avskŒren frŒ gud (-ane) og stŒr pŒ eiga hand i ei verd som er vanskeleg Œ forsone seg med.

 

Georg Lukacs hevdar at romanen er den viktigaste litter¾re forma i ei verd mennesket kjenner seg bŒde framand og heime i. M¿tet med Óden moderne tidaÓ har gjort at mennesket finn seg sj¿lv rykka ut av dei indre samanhengane, og kjenner seg framand for verda og seg sj¿lv. For Lukacs er romanen den moderne tida sin freistnad pŒ Œ gjenskape evna det greske eposet hadde til Œ sameine liv og meining. Fordi romanen si verd er oppstykka og fri frŒ meiningsheilskap er ikkje dette mogleg pŒ same mŒte. Romanen freistar Œ skape forstŒing i ei uforstŒeleg verd.

 

 

 

Romanen vert slik eit uttrykk for dei mange og ulike formene som mennesket sitt forhold til den uutgrunnelege verda kan setjast inn i.

 

The Blackwater Lightship er ein (psykologisk-)realistisk roman som gjev eit truverdig bilete av det moderne mennesket sitt behov for kj¾rleik, og om deira angst for isolasjon, tap og d¿den som gradvis et seg n¾rare. Romanen viser slik eg har skissert forut korleis menneska i ein liten familie, og dŒ s¾rskild dei tre kvinnene, trass i mange bitre kjensler, spenningar og djupe sŒr, gjennom m¿tet med sjukdom og f¿restŒande d¿d, likevel kjem fram til ei slags forsoning.

 

Det var faren sitt d¿d som var utgangspunktet for Helens bortvending og endelege brot med mora, og det er broren Declan sin f¿restŒande d¿d som til slutt pŒ eit vis forsoner dei to kvinnene.  Brot og forsoning vil dermed stŒ som sentrale element i oppgŒva mi, bŒde nŒr det sj¿lve analysen, men ogsŒ i forhold til romanens generelle form og oppgŒve i verda.

 

Gjennom Œ fokusere pŒ forteljemŒte,  kompositoriske trekk og stil ynskjer eg Œ framheve korleis forfattaren fŒr fram tematikken, ein tematikk som kanskje kan seiast Œ balansere mellom Ódet hŒpefulle og det hŒplauseÓ, pŒ ein god mŒte.

 

Eg ynskjer gjennom arbeidet med The Blacktower lightship Œ finne ut meir om korleis romanen fors¿ker Œ vera ein heilskap i seg sj¿lv, og ogsŒ om vi ser utover dette, korleis den ynskjer Œ klŒrgjere livets verd som ein heilskap for oss som  les. Romanens evige sanning er  Œ  seia oss noko om tilv¾ret som vi ikkje allereie veit, og som romanen heller ikkje kan gje oss endelege eller sikre svar pŒ. Akkurat som vi menneske alltid mŒ pr¿ve Œ finne svar pŒ korleis verda heng saman, gjennom Œ utforske tilv¾ret, mŒ romanen alltid og igjen og igjen fors¿ke det som i utgangspunktet er ei umogleg oppgŒve, nemleg Œ gje oss dei svara vi leiter etter.  Det veit vi og det veit romanen. PŒ bakgrunn av dette ynskjer eg nettopp Œ studere romanens fors¿ksvise samanbinding, men samtidige undergraving av meining og samanheng, eller romanens livsdrift versus d¿dsdrift.

 

I forlenginga av det temaet eg har valgt for oppgŒva ynskjer eg altsŒ ogsŒ Œ studere romanens eigen d¿d som form, og korleis romanen hŒndterer denne d¿den, for eksempel gjennom romanens eigen Ód¿dsutsetjingÓ. 

 

PŒ bakgrunn av det eg nettopp har skissert vert det naturleg Œ lese Peter Brooks` Reading for the Plot, som ein del av den teoretiske ramma,  i tillegg til nemnde Romanens teori.  Sidan Brooks byggjer mykje pŒ Freud og hans Hinsides lystprinsippet i boka si, kjem eg ogsŒ til Œ studere dette verket. OgsŒ  J. Hillis Miller, til d¿mes Ariadnes Thread, Tropes, Parables, Performatives: Essays on Twentieth Century Literature) og Topographies er aktuell teoretisk litteratur.

 

Sidan forfattaren skriv i ein realistisk tradisjon, kan det ogsŒ verta aktuelt Œ studere denne tradisjonen n¾rare.

 

 

Tilbake til Studieforum