Retorikk og konfliktransformasjon.

Prosjektbeskrivelse, ALLV 301 - VŒr 2006.

 

                                                ÓKrigen er alle tings farÓ

Heraklit.         

 

ÓStorytelling, one can conclude, is never innocent.Ó

                                                            Peter Brooks, The law as narrative and rethoric.

 

1. Emne og problemstilling:

 

Enhver konflikt ikke bare har en historie, men er avhengig av en historie for Œ fungere. Hvis vi gŒr ut i fra at den samme mekanismen gj¿r seg gjeldene for historier: At historier er avhengige av en konflikt for Œ fungere - er dette et symbiotisk forhold som fortjener en n¾rmere unders¿kelse.

Fredsforskning er en ganske ny vitenskap,  retorikken har fungert som middel for konfliktl¿sning siden etruskisk tid.  Jeg er her opptatt av narratio, den delen av litteraturvitenskapen som kalles narratologi, og hvordan den kan supplerer forstŒelsen av konflikteskalering eller transformasjon.

Kan vi lage et vesensforskjellig skille mellom en fredens og en krigens retorikk ut i fra hvilke narrativer som konstituerer dem? Eller har narrativet en sidestilt plass, blant en rekke egenskaper ved sprŒket i konflikter, som fungerer synergisk for Œ l¿se eller eskalere konflikten? Jeg vil altsŒ pr¿ve Œ klargj¿re noen posisjoner for den rollen det narrative kan spille.  Metoden blir Œ se pŒ Ókonflikter i litteraturen, og det litter¾re i konflikter.Ó og dessuten unders¿ke noen viktige likheter og forskjeller i de respektive vitenskapene som omhandler disse to.

 

2. Teoretisk Materiale:

 

Johan Galtung versus Georg Johannesen.  

 

Fredsstudiet ble innstiftet av bl.a. Johan Galtung pŒ 50-tallet. Innefor Galtungs tenkning betyr ikke vold konflikt, vold er en konsekvens av konflikt. Konflikter har ogsŒ potensial til fremskritt, fordi konflikter kan overskrides, transcenderes. Herav kommer metoden konflikttransformasjon. Konflikt er i f¿lge Heraklit det grunnleggende prinsippet i verden. Galtung siterer ofte det kinesiske ordtaket ÓEt menneske uten konflikter er et likÓ.

Georg Johannesen sa en gang i et m¿te med norske sivilarbeidere: ÓMange tror jeg er mot krig, det stemmer ikke. Jeg er for krig. Men ikke de der greiene som de holder pŒ med i dag. Det er jo bare slakting.Ó

Johannesen og Galtung har mange, og til tider enorme motsetninger i sin vitenskaplige strategi. Den akademiske skrivestilen til Galtung er ÓnormalprosaiskÓ  i motsetning til Johannesens parataktiske essayform.  For Galtung er det et mŒl Œ gj¿re teksten enkel Œ formidle. Konflikter blir behandlet strukturelt, og fremstilt mest mulig pedagogisk, i forstanden lettfattelige.  Johannesen var norskl¾rer – f¿rst og fremst. I betydningen at Œ l¾re norsk er Œ l¾re Œ v¾re en god samfunnsborger. Han praktiserte en norsk som alle kjenner igjen, men ingen kan etterligne. Han hevdet selv at han skrev vanskelig for Œ unngŒ Œ bli misbrukt.

Det jeg hŒper Œ finne med Œ lese de to opp mot hverandre er en synergi mellom Galtungs programfestede optimisme og Johannesens vilje til stillingtaken: ÒDen som ikke er for eller mot en tekst eller tale er en d¿vstum hurtigsanger og en nymalt gullfisk.Ó[1]

Johannesens taktikk henger bl.a. sammen med hans tolkning av den siste store romerske retorikeren Quintilian: ÓI antikkens siste Œrhundrer ga retorisk antropologi og allmenndannelse et varig kulturvern, bŒde mot barbarer nordfra og mot de kristne s¿rfra, innenfra og nedenfra.Ó[2] For Johannesen er retorikk selvomsorg, en beskyttelse mot all den dŒrlige, dvs. onde retorikken man blir utsatt for i Media Thule.[3] 

Her finnes det en interessant forbindelse til Johan Galtungs strukturelle analyse av narrativer som henholdsvis konflikteskalerende eller forl¿sende.

Galtung opererer grovt sett med 3 hovednarrativer, med en mengde underfortellinger, og mulige scenarioer. Det f¿rste kan defineres som ÓRettferdig krigÓ- narrativet og er hva Galtung kaller en ÓdypkultureltÓ forestilling.  ÓThere is an underlying metanarrative indentifying being victor with being legitimate. Watching that violence/war unfold is watching justice at work, according to this narrative.Ó[4] Konsekvensen av dette er ideen om at krig har en ÓfunksjonÓ, en slags historisk logikk.

Det andre er intervensjonsnarrativet. Her mŒ en makt utenfra konflikten gripe inn - hvis det som oppfattes som den legitime siden er i ferd med Œ tape. ÓThe narrative will probably be that they enter on the side of the side of justice to level the playing field, helping the righteous side.Ó    

Det tredje narrativet gŒr ut pŒ transformasjon, depolarisering og fred. ÓIt may be called the peace by peaceful means narrative[5] Det mŒ inneholde et fremtidsrettet bilde om en l¿sning pŒ konflikten, en historie om bŒde fortid og framtid som partene kan m¿tes i, og en ikke-voldelig eller myk-voldelig mŒte Œ kontrollere samfunnet pŒ (f.eks. politistyrker).  

Galtung har advokert viktigheten av Œ skape en ÓfredsjournalistikkÓ. Dette betyr en krig og freds-korrospondanse som s¿ker Œ forklare de strukturelle Œrsakene til  at konflikter utvikler seg voldelig. Dagens media n¿yer seg alt for ofte med Œ sp¿rre de enkel og konflikteskalerende sp¿rsmŒlene: ÓHvor er volden? Hvem vinner den?Ó

I stedet b¿r man ha like stor vekt pŒ hva som er bakgrunnen for volden og hvem som jobber for en fredelig l¿sning. Media mŒ generelt flytte fokus fra narrativ 1 og 2 over pŒ det tredje, fredsnarrativet.

Dette kan leses opp mot at Johannesen anbefaler en maksimumsretorikk[6].  

Den fungerer i motsetning til det han definerer som mimumsretorikk, som i hovedsak er opptatt av retorikkens troper og figurer, altsŒ den av retorikkens fem disipliner som kalles elocutio. For Johannesen kan retorikken v¾re en Œpen hŒnd med fem fingre, der de to viktigste er memoria og inventio.  Memoria gŒr i en maksimumsretorikk ikke bare ut pŒ Œ huske hva man skal si, men ogsŒ hva som er blitt sagt. Den som ikke har en fortid kan heller ikke ha en framtid. Inventio er Œ finne stoffet. G.J siterte ofte Walter Benjamin pŒ at ÓAlt jeg sier bestŒr av sitaterÓ.  Begge visste hvor de kom fra: ÓMen eg er klar over at eg ofte synest Œ koma med noko nytt, nŒr eg berre seier det som er sv¾rt gammalt, som som dei fleste ikkje f¿r har h¿yrt.Ó  Skriver Cicero i De Oratore[7]. Inventio er for den trente retorikeren, ikke sŒ mye Œ finne pŒ nye ting, som Œ vite hvor man skal lete.  

Hvis vi kan operere med et overgripende begrep som Ónorsk offentlighetenÓ, hvor kunst, media og politikk fungerer sammen som meningsdannende, kan man sp¿rre om ikke et hovedproblem i denne offentligheten kan spores i eksklusjon av memoria og inventio til fordel for en entydig satsning pŒ narratio – den spektakul¾re fortellingen. Den gode historien kan dermed fŒ onde konsekvenser.  Det er store problemer forbundet med Œ skulle si noe litteraturvitenskaplig eksakt om ÓoffentlighetenÓ som helhet. Men: BŒde Galtung og Johannesen vender seg mot slike st¿rrelser i sine skrifter, og leter etter sammenhenger mellom kunst, politikk ¿konomi og media. Galtung pŒviser ÓThe Dualism-Manicheism-Armageddon formulaÓ mens Johannesen langer ut mot ÓKonsensusnorgeÓ.  Jeg vil derfor pr¿ve Œ bruke Galtung og Johannesen for Œ pŒvise enkelte ÓtenkemŒterÓ i vŒr offentlighet og se hvordan dette kan suppleres i lys av hypotesen om det narrative per se, som konfliktskaper.

AltsŒ: Narrative tenkemŒter som virker fordummende (Johannesen) og/eller konfliktskapende (Galtung).  NŒr det gjelder tekster av disse er det mye Œ velge mellom.  G.J sitt forfatterskap bestŒr av en enorm mengde interne referanser, som gj¿r det vanskelig Œ ekskludere. Dikt og teori er ogsŒ hos Johannesen to sider av samme sak, og det vil si: Tenkning. ÓInnerst i hjertet har jeg min forstand.Ó[8] Men jeg vil nok legge vekt pŒ b¿ker fra de siste 25 Œrene, hvor hans teoretiske apparat er klarest utviklet, slik som Rhetorica Norvegica, Moralske Tekster, og hans siste Eksil. Av Galtung sine b¿ker vil jeg fokusere pŒ l¾reb¿ker som ÓBŒde ogÓ og ÓSearching for PeaceÓ samt pamfletter som ÓUSAs utenrikspolitikk, teologi med andre midlerÓ og en mengde mindre artikler publisert pŒ Galtungs nettuniversitet www.transcend.org, dessuten selvbiografien ÓJohan uten landÓ.

 

Narratologi.

 

Johannesens tekster er ofte episke, og forholder seg alltid til historisk kontekst, men de er langt unna det man kaller Ógode historierÓ – de representere gjerne motsetningen til dette som litter¾rt virkemiddel. Man kan ogsŒ se pŒ G.J sitt prosjekt som det Œ skrive en alternativ (Norges) historie, og forbindelsen mellom form og innhold gir mening ut i fra en slik lesning.

            Jeg kjenner ikke til at Johannesen har skrevet noe direkte om narratologi, og det ligger en utfordring i oppgaven Œ koble narratologisk lesning til Johannesens maksimumsretorikk som jeg ikke er sikker pŒ er overkommelig. Det er uansett sikkert at arbeidet mŒ gŒ igjennom en fase med grunnlagssp¿rsmŒl fra narratologien for Œ utvikle tesen om konflikter og narrativ.    

Michael Toolan tegner opp det han kaller Óa minimalist definition of narrativÓ [9]som:

Óa percived sequence of non-randomly connected events.Ó Men sŒ snart man skal si noe mer om det narrative enn dette, kommer han fort til punktet om at narrativ mŒ inneholde Ócrisis to resolution progressionÓ[10]. Muligens trenger ikke alle narrativ en konflikt for Œ fungere, men kanskje alle bemerkelsesverdige narrativ trenger det? 

            NŒr det gjelder Johan Galtung sŒ er hans metoder utpreget strukturalistiske, og enklere Œ koble til den delen av narratologien som deler dette. Galtung vektlegger transformasjonen som middel til konfliktl¿sning (derav navnet transcend pŒ universitetet han er leder for). Det er gjennom Œ tenke fremover, i endringer alle konfliktens parter kan ta del i, uten Œ miste sin identitet, at l¿sningen pŒ konflikter ligger. Dette ligner Tzvetan Todorov sin pŒvisning av transformasjonen som et konstituerende element i narrativet:

 

The simple relation of successive facts does not constitute a narrativ: these facts must be organized, which is to say, ultimately, that they must have elements in common. But if all the elements are in common, there is no longer a narrative, for there is no longer anything to recount. Now, transformation represents precisely a synthesis of differences and resemblance, it links two facts wthout their being able to be identified.[11]

 

Galtung sin metode kan som sŒdan sies Œ v¾re grunnleggende narrativ. MŒlet blir Œ finne Ófredsnarrativ(ene)Ó som jobber i mot tenkemŒter som at sivilisasjoner kan ÓkollidereÓ.[12]

Jeg kommer i f¿rste omgang til Œ jobbe mye med strukturalistiske lesemetoder ut i fra at det er her jeg finner de klareste forbindelsene til problemfeltet mitt.

Et vanlig motiv i krigslitteraturen er hvordan hvert enkelt individ blir usynliggjort og gjerne knust i m¿tet mellom krefter utenfor dets kontroll. Det kreves en h¾r for Œ gŒ til slag, en soldat kan bare drepe eller desertere. Det kan ses pŒ som en forutsetning for strukturalistisk litteraturvitenskap at de enkelte elementene i en historie ikke har mening i seg selv, men kun i forhold til de andre elementene – enten det er aktanter(Greimas) mythemer(Levi-Strauss), kategorier(Genette) etc.

            Narrativer er sannsynligvis ytterst farlige. Mennesker gŒr i d¿den hver dag pŒ grunn av dem. Det er vanskelig Œ forstŒ geriljasoldater som utf¿rer selvmordsoppdrag, eller unge menn fra smŒbyer i Vesten som verver seg til krig i et annet land – uten Œ ta et narrativ inn i betraktningen. Dette betyr ikke at man kan se bort fra sosiale, politiske, ¿konomiske forhold – tvert i mot – men uten narrativet som meningsskaper er det vanskelig Œ se for seg at noen er villig til Œ satse livet. Kanskje et grunntrekk ved det konfliktskapende narrativet er oppl¿sningen av individet som selvstendig, autonom enhet? Hvilken relevans har dette for en strukturalistisk vitenskap? Terry Eagelton hevder at ÓOne result of structralism, [...] is the decentring of the individual subject, who is no longer to be regarded as the source or end of meaning.Ó[13]

Ligger det muligens en likhet mellom en strukturalistisk lesestrategi og det vi kan definere som det krigerske narrativet? Hvordan forholder det seg til f. esk. LŽvi-Strauss spekulasjoner om de narrative grunnformene som resultater av menneskehjernens grunnleggende funksjoner?

 

Mer generelt tror jeg Roland Barthes kanoniske artikkel fra 1966 ÓIntroduction to the structural analysis of narrativeÓ kan bli en viktig teoretisk innnfallsvinkel. Barthes ser pŒ narrativet som Óa kind of sentence writ large, which reaches its conclusion with a full predication of the initial subject.Ó[14] Peter Brooks trekker fram hvordan Barthes viser at narrativet kan v¾re en demonstrasjon av den logiske feilen ÓPost hoc ergo propter hoc: that because something follows something else, it is caused by it, follows from it.Ó

I forhold til en narratologisk analyse av konflikthistorier blir uansett grunnbegreper som fabula og sjuzhet nyttige, og b¿r muligens suppleres med diskurs som et tredje punkt. En metode blir i sŒ fall Œ se pŒ historier som bygger opp konflikter med tre ¿yne: 1. Hva historien inneholder. 2. Hvordan den blir fortalt. 3. Hva som blir utelatt. 

 

 

 

 

3. Litter¾rt Materiale

 

Det har gitt en del hodebry Œ finne hvilke litter¾rt materiale som kan brukes til Œ illustrere poenger, siden Ódet narrativeÓ spiller en slik uatskillelig rolle fra de fleste litter¾re genrer. Det er ikke n¿dvendigvis slik at et narrativ mŒ omhandle krig for Œ v¾re et interessant eksempel pŒ konflikt. Forel¿pig operere jeg med tre kategorier for unders¿kelsen:

 

1)Narrativer som kan virke direkte konflikteskalerende.

Eks: Marinettis ÓIl Manifesto del futurismoÓ.  

Hitlers ÓMein KampfÓ

Det er et mŒl Œ unders¿ke konflikteskalerende metanarrativer i massemedia [15].

 

2) Narrativer som kan virke direkte konflikttransformerende.

Eks: Hermann Hesse, Siddharta.

Johan Galtung sine nylesninger av Ibsen, ÓEn folkefiendeÓ.

Jens Stoltenberg sin redegj¿relse for regjeringens politikk i Stortingets sp¿rretime etter brenning av de norske ambassadene i Damaskus og Beirut.

 

3) Narrativer hvor disse to kreftene m¿tes, som indirekte virker konflikttransformerende – eller eskalerende.

 

Det er sannsynligvis i denne kategorien den mest interessante litteraturen h¿rer hjemme.  Hvis jeg skal gj¿re et dristig forslag til materialevalg vil det v¾re noen utvalgte sanger fra Iliaden og Odysseen. En poeng jeg kunne tenke meg Œ f¿lge i sŒ mŒte er Odyssevs som fredsforsker, ut i fra hans evne til Œ reagere kreativt og fleksibelt pŒ utfordringer.[16]

Det skulle vel egentlig ikke forundre om det ligger materiale til bŒde en krigens og fredens retorikk i disse grunntekstene i den vestlige kultur - slik det ligger grunnleggende krigs og freds - narrativer i enhver kultur i f¿lge Galtung.

Det er nŒr det gjelder det litter¾re materiale den st¿rste utfordringen for avgrensning ligger pŒ dette tidspunktet av prosessen. PŒ den ene siden er jeg interessert i Œ jobbe innenfor et utvidet litteraturbegrep Ómed hele verden som bokÓ, pŒ den andre siden tror jeg det er ved grundig lesning av enkelte verk at man kan utlede substansielle funn – ogsŒ om narrasjon og konflikter.

 

SLAGPLAN:

 

F¿rste semester: Avgrense litter¾rt materiale.

FŒ bedre oversikt over feltet fredsforskning. Lese opp pŒ alternative metoder enn Galtung sin, og se pŒ disse opp mot ulike skoler i litteraturvitenskapen som strukturalisme – poststrukturalisme. Skrive ut et kapittel om Johannesen – Galtung.

 Andre semester:  Jobbe grundig mot det litter¾re materialet. Skrive om strukturalisme – poststrukturalisme i forhold til problemstillingen.

Tredje semester: Kanskje ett opphold i utlandet, med et kurs i konfliktl¿sning for Œ l¾re en slik metode bedre Œ kjenne. Skrive noen enkeltŒstŒende artikler om emnet jeg har tatt for meg.

Fjerde semester: Ideelt sett ville jeg begynne fjerde semester med en full kladd til den ferdige oppgaven, som sŒ b¿r jobbes igjennom pŒ ny.  

 

 

Tilbake til Studieforum



[1] G.J, Moralske Tekster, Cappelen 1994.

[2] Ibid, s8.

[3] jf. Kjartan Fl¿gstad, Det 7 klima.

[4] Galtung, Jacobsen and Brand-Jacobsen, Searching for Peace, Pluto Press, 2000, s7.

[5] Ibid s.10.

[6] G.J, Retorikkens tre ansikter.

[7] Cicero, Retorikk og filosofi, Samlaget 1995, Overs. H.Slaatelid, s.20.

[8] G.J: ÓFerieÓ Nye dikt 1969.

[9] Michael Toolan, s. 6. Narrative - a critical linguistic introduction, Routledge 2001.

[10] Ibid, s8.

[11] Todorov (s.233 The poetics of prose, Oxford, Blacwell 1977.) Her fra Toolan s.6.

[12] Jf: Samuel Huntingtons ber¿mte ÓClash of civilizationsÓ.

[13] Terry Eagleton, Literary Theory, Blackwell 1983, s104.

[14] Peter Brooks, The law as narrative and rethoric, s 17

[15] F.eks etter motto fra Karl Kraus ÒWie wird die Welt regiert und in den Krieg gefŸhrt? Diplomaten belŸgen Journalisten und glauben es, wenn sie's lesen."[15]

[16] ÓHvem er du?Ó Sp¿r Kyklopen. ÓIngenÓ svarer  Odyssevs – pŒ den mŒten blir han noen.