Stine

 

Tanker om prosjektbeskrivelseÉ.

 

ÓThe expression of trusting simplicity in Marner`s face heightened by that absence of special observation, that defenceless deer-like gaze which belongs to large, prominent eyes was strongly contrasted by the self Ðcomplacent of inward triumph that lurked in the narrow slanting eyes and compressed lips of William DaneÉ.Silas feeling bound to accept rebuke and admonition as a brotherly office, felt no resentment, but only paint at his friendÕs doubts concerning him; and to this was soon added some anxiety at the perception that Sarah`s manner towards him began to exhibit a strange fluctuation between an effort at an increased manifestation of regard of involuntary signs of shrinking and dislikeÓ (kap.1).

 

Dette utdraget fra George Eliot`s (Mary Ann Evans, 1861) Silas Marner fikk meg til Œ tenke pŒ Nietzsche`s Geneology of Morals (ble utgitt i 1887) der han i f¿rste del skiller mellom Óslave moralityÓ og Ómaster morality.Ó

 

ÓOne should ask precicely who is evil in the sense of the morality of ressentiment. The answer, in all strictness, is; precisely the Ógood manÓ of the other morality, precisely the noble, powerful man, the ruler, but dyed in another color, interpreted in another fashion, seen in another way in the venious eye of ressentiment. Here, there is one thing that we shall be the last to deny: he who knows these Ógood menÓ only as enemies knows only Óevil enemiesÓ and the same men who have held so sternly in check inter pares by custom, respect, usage, gratitude and even more by mutual suspicion and jealousy and who on the other hand in their relations with one another show themselves so resourceful in consideration, self control, delicacy, loyalty, pride and friendship- once they go outside, the strange, the stranger is found, they are not much better than uncaged beasts of preyÓ (Nietzsche, Geneology of Morals).

 

 

Denne linken vet jeg ¾rlig talt ikke ennŒ hva jeg skal Ògj¿re med,Ó men den vekket min nysgjerrighet pŒ om der fantes andre koblinger mellom Silas Marner og Nietzsche. En filosofisk tiln¾rming til litteratur er en ny innfallsvinkel for meg, og jeg tror det kan bli interessant Œ se n¾rmere pŒ. De ÓfunneneÓ jeg har gjort til nŒ er helt tilfeldige linker som

ikke n¿dvendigvis stŒr i relasjon til hverandre, eller som peker i en bestemt retning. De er mer et fors¿k pŒ Œ fŒ i gang en videre ÒtankeaktivitetÓÉ. Har sŒ vidt lett etter tidligere hovedfagsoppgaver under samme emne, men jeg har ikke funnet noen som tar for seg akkurat en slik link. Dette er enten fordi det ikke har hatt noe for seg (gr¿ss og gru!), fordi jeg ikke har lett godt nok, eller fordi det er noe nytt- noe som jo er braJ

 

 

Jeg er kanskje mest interessert i de psykologiske linkene mellom Nietzsche`s filosofi og Silas

 

Marner.

 

SM:

Etter en traumatisk opplevelse av Œ bli beskyldt for ran av sin beste venn, r¿mmer Silas fra Lantern Yard, der han er vokst opp, til byen Raveloe. Her lever han i isolasjon i en liten hytte der han sitter og vever (Ólike the spider, from pure impulse, without reflectionÓ) og teller sine Ógolden guineas.Ó  Han har mistet sin tro pŒ det som engang betydde noe for ham, og han slutter Œ gŒ i kirken (N: nihilisme, devaluation av verdier: God- Golden Guineas).

- fremmedgj¿ring( N: Ówe are unknown to ourselvesÓ)

 

Tilv¾relsen hans blir brŒtt forandret av at Eppie Ókommer til hamÓ da han glemmer Œ lŒse d¿ren. Silas adopterer den lille jenten som bringer ham ut av ensomhet og isolasjon og som Ócame to link him with the rest of the world.Ó Silas Marner og Eppie lever lykkelig som far og datter i den lille hytten, og siste setning lyder: ÓI think noone could be happier than we are.Ó

Lykkebegrepet kan linkes til Nietzsche`s begrep om Óforgetfulness.Ó I hans essay On the Uses and Disadvantages of History for Life kan man lese at Òwithout forgetfulness there can`t be no happinessÓ og at Óhumans are forgetful animals.Ó Kyr er ikke i stand til Œ huske fortid, og er derfor lykkelige (Óthe capasity to feel unhistorically during its durationÓ). ÓForgetfulnessÓ er en (positiv) forsvarsmekanisme som Ócloses the doors and windows of consciousness.Ó Det er f¿rst nŒr Silas Marner ÓglemmerÓ (N: selective memory) Œ lŒse d¿ren at Eppie Ócomes to him.Ó

I likhet med hans dyrbare keramikkpotte som knuser, og som han limer sammen igjen, setter Silas sammen biter fra fortiden- litt etter litt husker han. Denne prosessen er if¿lge Nietzsche kalt ÓdigestionÓ( SM: ku- bildet..J)

 

 -Forbehold: kan lett bli et psykologisk studie, hvilke ÓproblemÓ kan dette f¿re med seg? Hvorfor skal vi analysere fiktive personer som virkelige?!

 

Forel¿pig har jeg altsŒ bare stikkord som linker Eliot og Nietzsche, og jeg trenger Œ sette meg inn i flere verk for Œ kunne se hvilken retning oppgave skal ta.

 

En forel¿pig le(k)se plan vil se slik ut:

- Eliot: The Mill on the Floss. ( utg.1860. ÓMarkerer en utvikling i den engelske romanen.Ó Moralsk bevissthet etc. ogsŒ betegnet som en tragedie vs N: Tragediens f¿dsel.)

- Eliot: The Lifted Veil, 1859. (novelle. ÓFiction`s ability to offer insight into the selfÓÉ)

- N: Slik talte Zarathustra (Den dansende edderkoppen i silas marner- tarantella dance?)

- N: Ecce Homo

- Freud: Zivilization and its discontent

 

 

Benjamin Walter. ÓUnpacking My Library: A Talk about Book Collecting.Ó Illuminations:

Essays and Reflections. Ed. HanSchocken, 1968. 59-67 (Om Silas`golden guineas og potten som knuser)

Freud, Sigmund. ÓMourning and Melancholia.Ó Collected papers. Vol 4. Trans. Joan Riviere.

 

London: Hogarth, 1949. 152-170

 

Nunokawa, Jeff. ÓThe Miser`s Two bodies: sexual Perversity and the Flight from Capital in

Silas Marner.Ó The Afterlife of Propety: Domestic Security and the Victorian Novel. Princeton UP: 1994. 100-21.