Prosjektbeskrivelse til masteroppgave i litteraturvitenskap
ved Universitetet i Bergen. Trine Flattun Rogndokken
Om
DeleuzeÕ tegn filosofi
At l¾re vedr¿rer frem for alt tegnene. Tegnene er
genstand for en tidslig l¾reproces, ikke for en abstrakt viden. At l¾re er
f¿rst og fremmest at betragte et stof, en genstand eller et v¾sen, som om [min utheving] det udsendte tegn, der skulle
afkodes, fortolkes. Der findes ingen l¾rling, der ikke er Ó¾gyptologÓ inden for
et eller annet. Man bliver kun snedker ved at g¿re sig modtagelig over for
tr¾ets tegn, eller l¾ge ved at g¿re sig modtagelig over for sygdommens tegn.
Alt det som l¾rer os noget udsender tegn, enhver viden er en fortolkning af
tegn eller af hieroglyffer.[1]
Emnet for min masteroppgave vil v¾re DeleuzeÕ filosofi om tegn. En mulig problemstilling: Hva er DeleuzeÕ tegn? Hvordan lese med DeleuzeÕ tegn? Hva leser man nŒr man leser med DeleuzeÕ tegn?
Min motivasjon for Œ tre inn i dette som felt er opplevelsen av Œ i m¿te med DeleuzeÕ tekster finne tanker som spesielt behandler det Œ leve i Vesten i moderne tid, Œ leve etter Nietzsche: Disse tekstene er i stand til Œ bringe tenkning videre fra apati og maktesl¿shet over det faktum at ÓbakteppetÓ i form av en absolutt sannhet, ikke lenger er til Œ tro pŒ. Hos Nietzsche finner vi pŒstanden om at sprŒket og kulturen fortsatt stŒr i et forhold til en grunn som ingen lenger tror pŒ. Og smerten ved Œ leve i Vesten i vŒr tid, blir sŒ at vi ikke har noen mŒte Œ m¿te smerte pŒ, siden alt vi tar i illuderer en sannhet det ikke lenger eksisterer. Vi klarer ikke finne et sprŒk som kan m¿te verden pŒ en annen mŒte. Denne maktesl¿sheten gj¿r oss syke. Nietzsche ser for seg at de kommende Œrhundrene i Europa vil domineres av verdienes fall og nihilismen dette f¿rer med seg: ÓWhat I relate is the history of the next two centuries. I describe what is coming, what can no longer come differently: the advent of nihilism.Ó[2] For Nietzsche har man som vestlig menneske tre alternativer: fornekte fallet av de store verdier, man tror ikke lenger pŒ dem, men makter ikke ta et oppgj¿r med dette. Dette er den passive nihilismen. Man ser verdienes fall, men orker likevel ikke forlate dem og velger derfor Œ leve i skuffelsen. Eller ogsŒ: Passiv nihilisme kan vende om og fŒ utl¿p som direkte destruktiv nihilisme, en smertefull suicidal tilstand. Men det finnes ogsŒ en god nihilisme, den aktive, som vil unders¿ke sprŒket og verdiene som har satt seg i kroppene. Den gode nihilist ¿delegger det tilstivnede og skaper en Œpning ut ifra egen kroppslighet. Den gode nihilist kaller begj¾ret fra sin reaktive posisjon og ¿delegger det ¿delagte sprŒket.
Jeg ser DeleuzeÕ tegn en fremvisning i hvordan tolke som et alternativ til for eksempel hermeneutikken, dialektikken etc: Hvordan finne en mŒte Œ leve med frav¾ret av de store fortellingene uten Œ mŒtte ty til Œ forklare alle deler mot bakgrunn i en samlende enhet. AltsŒ, med Nietzsches terminologi, en mŒte Œ unngŒ Œ bli en passiv nihilist.
Filosofien
Deleuze forholder seg i stor grad til filosofien f¿r
ham. Og hans tenkning oppstŒr i m¿te med andre, og i motstand til andre. Derfor
vil man ved Œ lese Deleuze ogsŒ mŒtte lese andre filosofer[3].
DeleuzeÕ doktoravhandling tar utgangspunkt i kritikk av DescartesÕ cogito, og
han pŒstŒr [4] andre steder
at det Œ bryte med Hegel er
hovedutfordringen i vŒr tid.[5]
Deleuze vil, som andre tenkere i tradisjonen etter Nietzsche, arbeide i forhold til vŒr tids frav¾r av de store sannheter. Men, selv om meningssp¿rsmŒlet har mistet sitt beroligende svar, slutter vi ikke Œ tolke. Vi er stadig i jakt pŒ mening, og denne jakten foregŒr i m¿te med tegnene som produserer oss, som vi produserer. Strategien innefor denne tenkningen blir sŒ Œ klare Œ leve som tolkende uten Œ tette igjen hullene med mer metafysikk.
Litteratur
som tenkning
Deleuze omtaler den moderne kunsten slik:
Det moderne
kunstverk er alt det, som man vil have det til at v¾re, dit og dat og endnu mer
dat, det er ennda dets egenskap at v¾re det, som man vil have det til Œ v¾re,
at besidde overdeterminationen af det, som man vil have det til at v¾re, i det
¿jeblik det fungerer. Det moderne kunstverk er en maskine, og fungerer i den
egenskab.[9]
Dette vil fra en litteraturviters synspunkt umiddelbart stŒ som absurd, for hva skal man vel da studere: Er det slik at Deleuze lar objektet for litteraturvitenskapen forvitre? Kanskje kan dette v¾re en underproblemstilling i oppgaven, eller i alle fall noe i denne retning. Motivasjonen for Œ gŒ inn i dette som felt er nemlig ogsŒ Œ unders¿ke hva som egentlig er prisen for Œ lese som ÓbeinhardÓ poststrukturalist. Antagelig vil man kunne snakke godt om epistemologiske og antropologiske vilkŒr for diktning, men kan det v¾re at sp¿rsmŒlet om det estetiske forsvinner? At denne tenkningen ikke kan snakke godt om estetikk? I sŒ fall, hva er det annen tenkning om litteratur er i stand til Œ uttale, som i denne sammenheng forsvinner?
Deleuze er
tydelig pŒ at tegnet og det som gir mening, ikke kan oversettes som objekter i
verden. Han sier for eksempel: ÓTegnet udvikler sig og forl¿ber nemlig
samtidig med, at det fortolkes. Den jaloux elsker udvikler de mulige verdener,
der er innesp¾rrede i den elskede.Ó[10]
Men han sier ogsŒ: ÓTegnene udgŒr
fra objekter, der er som ¾sker eller lukkede kar. Objekterne tilbakeholder en
indfanget sj¾l, en sj¾l indeholdende noget andet.[11]
Hvor kunsten
eksisterer angŒr altsŒ i h¿yeste grad tegnets eksistens. Hvordan lese med
DeleuzeÕ tegn, blir derfor kanskje hovedsakelig (?) en s¿ken etter hvor
litteraturen befinner seg. I forfatteren, i det autonome kunstverk selv, eller
i leseren?
Tegnet i sig selv
kan helt sikkert ikke reduceres til objektet; men det er stadig halvt omsluttet
af objektet. Meningen i sig selv kan helt sikkert ikke reduceres til subjektet;
men det afh¾nger halvt av subjektet, af subjektive omst¾ndigheder og
associationer. Hinsides tegnet og meningen er der essensen, der er at betragte
som den tilstr¾kkelige grund for de to andre termer og deres forhold.Ó [12]
Kunstverket, litteraturen, har den egenskap Œ v¾re resurs til fortolkning igjen og igjen, slik Deleuze ser det. ÓKunstv¾rket f¿des af tegn, lige sŒ vel som den aff¿der demÓ[13] I denne forstand er det Óen maskinÓ i DeleuzeÕ terminologi, som (subjektl¿st) arbeidende i kulturen. Kunstverket utgj¿r et tegn, idet det stŒr som halvt lukket, halvt Œpent, som noe som krever fortolkning, noe som er uforstŒelig, noe som skaper, igangsetter fortolkning. Mening produseres idet tegnet trer frem. Slik igangsetter kunstverket mennesket, meningen, igjen og igjen, ved Œ stŒ som uforklarlig st¿rrelse i kanten av sprŒket. Litteraturens evne ligger i Œ presse sprŒket til dets utside, og gjennom denne prosessen Œ Œpne ord for verden. pne vei til Œ tenke med kroppen, forstŒtt som at ÓsenseÓ hos Deleuze betyr bŒde mening og sans, et poeng som forsvinner pŒ norsk. Et tegn er en sammenstilling av krefter. tolke vil blant annet v¾re Œ mŒle aktiviteten i en kraft, og Œ evaluere er Œ mŒle den bekreftende eller negative kvaliteten i viljen til makt uttrykt i denne gitte sammenstilling. Min hypotese i sŒ mŒte er at objektet for litteraturvitenskapen ikke forsvinner, selv om det hermeneutiske objektet utfordres. Men jeg er, som sagt, spent pŒ Œ se hva som hender med bevisstheten omkring den estetiske verdien ved litteraturen nŒr man leser innenfor denne tradisjonen.
Slik Deleuze ser det har ÓtenkningÓ alt for lenge lett etter det som ligner den selv, og den er slik sett ikke egenlig noe interessant som tenkning betraktet. For at Deleuze skal kunne utarbeide sine egne begreper, blir det n¿dvendig for ham Œ kritisere det han kaller for det ortodokse tankebildet. Dette vil si: Deleuze vil kritisere den vestlige metafysikken for Œ ta tenkning for gitt, det vil si at den tar utgangspunkt i tenkningen. Platon skiller mellom to typer gjenkjennelse.[14] Den f¿rste typen tar utgangspunkt i fornuften og intelligensen. Her er tanken alltid sikker pŒ at den kan vinne: fornuften gjenkjenner det i verden som ligner denne. Slik som Platon i Ideene allerede har utgangspunktet for hva han skal tenke. Tanken, sannheten, finnes f¿rst, og i dette bildet av sannhet tar man intelligensen forgitt, og denne gŒr siden ut i verden og finner det som ligner den selv. Dette, hevder Deleuze, er blitt Vestens doxa, vŒr sunne fornuft. ÓThought is thereby filled with no more than an image of itself, one in which it recognises itself the more it recognises things.Ó[15] Dette er hva Deleuze vil betegne som det ortodokse tankebildet, og som han ¿nsker Œ bli av med. Deleuze viser dermed til en annen type gjenkjennelse som ogsŒ nevnes hos Platon, nemlig den gjenkjennelsen som skaper et problem. Dette er da ikke egentlig snakk om en gjenkjennelse om dette kun skal lenkes til noe forstŒelig, dette er tvert om en gjenkjennelse av situasjonen Õder man ikke forstŒrÕ. Deleuze mener Platon selv ikke tar dette seri¿st nok, at han ikke utnytter potensialet her. I tillegg til den lette gjenkjennelsen, finnes ogsŒ objekter som skaper problemer. Deleuze benevner dette som Óm¿teÓ:
Something in the world
forces us to think. This something is an object not of recognition but of a
fundamental encounter. [É] itÕs primary characteristic is that it can only
be sensed. In this sense it is opposed to recognition. In recognition, the
sensible is not at all that which can only be sensed, but that which bears
directly upon the senses in an object which can be recalled, imagined or
conceived. [16]
I stedet for Œ ta utgangspunkt i tenkning, i intelligens, mŒ man ta utgangspunkt i de gode problemene, dette er viktig for Deleuze. M¿tet bestŒr ikke egentlig av en gjenkjennelse, det er i stedet en skapelse i dette m¿tet, ved at man ikke opplever det man erindrer, men opplever det ÓerindredeÓ pŒ en ny mŒte. Ved slik Œ forlate bevissthetens omrŒde, inn i et felt f¿r det intelligente igjen setter inn og tolker, kan man makte Œ forlate doxa, slik Deleuze ser det. Ved Œ n¾rmest Ól¿pe i forkantÓ av det intelligente, ser det ut til. ForstŒtt som at sprŒket har anledning til Œ komme etter og belegge det nye terrenget. Her maner Deleuze filosofien til Œ bli mer kreativ, til Œ hele tiden skape nye begreper. Disse begrepene er gode verkt¿y for Deleuze: ved at disse makter Œ benevne nye aspekter, nyanser ved verden. Slik vil de nye begrepene bŒde ha betydning ved at man kan skape begreper med en presis betydning, og disse nye begrepene vil ogsŒ v¾re en vesentlig del av prosessen med Œ hele tiden forlate doxa, for slik aldri Œ stivne inn i begrepsmessig systemer som fanger tanken og gj¿r den konform. Ved Œ forlate doxa vil man v¾re i stand til Œ komme i kontakt med det nivŒet der verden blir til, der skapelsen finner sted. Filosofien b¿r altsŒ selv v¾re skapende pŒ denne mŒten, ved Œ deterritorialisere[17] seg vekk fra det konservative cogito.
The sensible is referred to
an object which may not only be experienced other than by sense, but may it
self be attained by other faculties. It therefore presupposes the exercise of
the senses and the exercise of the other faculties in a common sense. (É) it is
imperceptible precisely from the point of view of recognition. [18]
Hypotesen er sŒ at litteraturen i sin essens har denne kvaliteten ved seg, ved at den oppstŒr pŒ denne mŒten: Den navngir det utenfor doxa. Den navngir i kraft av sjokket. Den navngir det det ¿vrige sprŒket mislykkes i Œ benevne.
ÓTanken er intet uden noget, der tvinger til at
t¾nke, der g¿r vold mod tanken. Vigtigere end tanken er det, som Óv¾kker
tankenÓ; vigtigere end filosoffen, digteren.Ó [19]
Deleuze oppretter et begrep om transcendental empirisme, for Œ rett oppmerksomheten mot muligheten av Œ bryte med hvordan tenkning, og annen vitenskap for ¿vrig, stadig vil stŒ i fare for Œ oppdage seg selv jo mer man unders¿ker verden. Deleuze nevner eksempler som sjokket, som det Œ l¾re Œ sv¿mme, det Œ l¾re et nytt sprŒk. Der det ikke finnes noen myk overgang, men pŒ ett eller annet tidspunkt mŒ foretaes et sprang. Man mŒ utsette seg selv, henholdsvis sin egen kropp sitt eget sprŒk, for sŒ med ett v¾re pris gitt vannet, det nye sprŒket. Litteraturen arbeider ikke ut ifra det rasjonelle, men ut fra det ikke-tenkte, det ikke-sagte. Tegnet og sjokket har antagelig mye til felles ved sin ufrivillighets karakter. Innenfor denne tenkningen kan ikke noe planlegges pŒ forhŒnd, da ville det nettopp miste sin karakter av tenkning.
For Œ Œpne opp DeleuzeÕ tanker om tegn vil jeg studere det som eventuelt kan leses som vitnesbyrdlitteratur. I f¿rste omgang tenker jeg meg MallarmŽs For en grav til Anatole, Indre erfaring av Bataille, og Dagbok av Espedal. Ved diktsyklusen For en grav til Anatole sin status som festet i overgangen mellom liv og litteratur kan den Œpne opp for DeleuzeÕ tilsvarende forhold til overgangen mellom liv og litteratur. Tilsvarende med de to andre verkene.
DeleuzeÕ tanker om navn og skapelse av nye begreper handler om at sprŒkets evne og levende karakter blir prek¾r idet det benevner verden pŒ nytt. Et eksisterende ordforrŒd er satt ut i fra nytte og kommunikasjonshensyn, men mennesket m¿ter ogsŒ livet slik det tar seg ut hinsides nytten, der det allmenne ved situasjonen er helt uten verdi. BrukssprŒket stŒr derfor av natur maktesl¿st i Œ uttrykke den enkelte sorg [20], mens diktet har en annen anledning til Œ navngi det enkelte tap.[21] Slik de menneskene engang d¿pte solnedgangen for f¿rste gang, blir diktet det f¿rste navn pŒ denne sorgen, (tapet av Anatole.) Slik kan sprŒket fŒ utsigelseskraft, f¿r det siden igjen trer inn i fellesskapet, det allmenngj¿rende, ved at det utgies og leses og slik bringer en ny artikulasjonsmulighet inn i brukssprŒket, og slik utvide sprŒkets repertoar. Dette er dikt som ikke bare skrives og utformes, men ogsŒ utgis, i dette ligger det en tillit til en tilh¿rer. Det er i kraft av dette lurer jeg pŒ om jeg kan lese dette som vitnesbyrdlitteratur.
vitne inneb¾rer Œ stadig ha tillit til de andre.[22] Slik Bataille i Indre erfaring sier at ogsŒ Ódenne erfaringenÓ (skrablet ned i anfall av galskap) er diskursivt betinget av de andre:
My conduct with my friends
is motivated: each being is, I believe, incapable on his own (É) If he tries,
he is submerged within a Òprivate beingÓ which has meaning only for himself.
Now there is no meaning for a lone individual (É) if I wish my life to have
meaning for me, it is necessary that it have meaning for others: no one
would dare to give life a meaning which he alone would perceive.[23]
Deleuze skriver Òsense is a nonexisting entity, and, in fact, maintains very special relations with nonsense.Ó[24] Tankene om tegnet angŒr ogsŒ dannelsen av mening. Derfor sp¿r jeg: dersom tegnet, produksjon av tegn, inneb¾rer produksjon av mening. Og dersom litteraturen viser oss ut av doxa, betyr dette ogsŒ at den viser oss ogsŒ ut av fellesskapets sprŒk? Vekk fra det kollektive sprŒk som settes ut fra nyttehensyn? Litteratur belyses enkelte steder hos Deleuze som aspekt ved diagnostisering av samfunnet. Slik han for eksempel gjennom Kafka og gjennom Nietzsche leser ut strukturelle trekk ved de aktuelle samfunn tekster skrives ut i fra, overskrides innenfra. Men angŒr sense det kollektive? Hva slags status har meningen i DeleuzeÕ sammenheng, sense, i forhold til det kollektive sprŒket, og de andre menneskenes sprŒk? Det er vel sannsynligvis dette jeg vil unders¿ke nŒr jeg sp¿r: Hva leser man nŒr man leser med DeleuzeÕ tegn, som er del av hovedproblemstillingen.
Materialet for masteren vil i f¿rste omgang v¾re Difference and Repetition, The logic of sense og Proust og tegnene, alle av Gilles Deleuze. Videre vil jeg altsŒ arbeide med For en grav til Anatole av StŽphane MallarmŽ. Inner experience av George Bataille og Dagbok av Tomas Espedal.
Jeg vil ogsŒ, som nevnt, mŒtte forholde meg til Deleuze bok om Bergson: Bergsonism, den lille og den store spinozaboken: Spinoza: Practical Philosophy og Expressionism in Philosophy: Spinoza. Og til DeleuzeÕ bok om Nietzsche: Nietzsche and Philosophy.
Siden jeg ogsŒ vil Œpne opp et felt som i noen grad settes som alternativ til andre lesemŒter innen litteraturvitenskap vil jeg lese Hermeneutisk lesebok redigert av Sissel L¾greid og Torgeir Skorgen, og Sju artiklar om litteraturvitskap av Atle Kittang. For Œ i noen grad se hva som skiller denne tenkningen fra ¿vrig tenkning inne faget.
Som hypotese for dette arbeidet settes prim¾rt at DeleuzeÕ tanker om tegn vil v¾re i stand til Œ tilf¿re nye tanker omkring grunnsp¿rsmŒl innen litteraturvitenskapen: ved at han forholder seg til epistemologiske, antropologiske vilkŒr for diktekunsten.
Det viktigste forbeholdet jeg setter er at dersom jeg oppdager at jeg har satt opp for mye som materiale, er jeg tydelig pŒ at jeg vil kutte i den litter¾re lesningen, og heller gi DeleuzeÕ tenkning mer plass.
NŒr det gjelder forholdet til forskningstradisjonen er det er skrevet 10 hoved- / masteroppgaver, og 5 doktorgradsoppgaver om Deleuze i dette landet. SŒ vidt jeg kan se er disse i stor grad fokusert mot andre felter av DeleuzeÕ forfatterskap enn det min oppgave kommer til Œ bevege seg inn i.
VŒren 06 vil jeg konsentrere meg om Œ studere Logic of Sence og Proust og tegnene. Parallelt vil jeg studere Kittangs bok og Hermeneutisk lesebok. Jeg vil gjerne komme i gang med Œ skrive dette semesteret. H¿stsemesteret 2006 b¿r jeg komme skikkelig i gang med skrivingen, og dessuten studere Difference and repetition n¾rmere. Jeg vil ha som mŒl Œ ha skrevet minst 40 sider etter h¿sten 06. VŒren 07, vil jeg fortsette med Œ lese tekstmateriale jeg har lagt opp, og jeg vil ha som mŒl Œ ha skrevet 40 sider til, altsŒ til sammen 80 etter endt 3. semester. Siste semester hŒper jeg Œ kunne forholde meg sŒ fritt til litteraturen jeg har valgt meg ut, at jeg kan bruke tiden pŒ Œ reflektere over den og skrive ferdig, komponere og redigere oppgaven.
Jeg har pr¿vd meg pŒ en kapittelinndeling for Œ strukturere arbeidet:
Forord: Filosofisk bakgrunn for DeleuzeÕ tenkning
Innledning: Presentasjon av emne
1. kapittel: DeleuzeÕ tenkning. En vestlig, moderne praksis (5 til 10 sider)
2. kapittel: Diskusjon av viktige begreper fra Spinoza, Nietzsche og Bergson (kanskje 20 sider)
3. kapittel: Tanken om anti - doxa, alternativ til hermeneutisk lesemŒte. (Kanskje 15 sider)
4. kapittel: Hva er mening hos Deleuze? Hvordan oppstŒr denne meningen? Hva vil det si Œ tolke i DeleuzeÕ forstŒelse av det? (20 sider)
5. kapittel: DeleuzeÕ tegn. (25 sider)
6. kapittel: Hvordan lese med Deleuze. Lesning av MallarmŽs For en grav til Anatole, Batailles Indre erfaring, Espedals Dagbok. (kanskje 30 sider)
Bibliografi over prim¾rlitteratur:
Bibliografi over sekund¾rlitteratur:
An Apprenticeship in
Philosophy: Gilles Deleuze, Minnesota: University of Minnesota Press, 2003
[1] Deleuze, Gilles, Proust og tegnene, Frederiksberg, Det lille forlag, 2003, side 26
[2] Nietzsche, Friedrich, The Will to
Power, preface
[3] Filosofien ÓbegynnerÓ, (om man vil), med Parmenides pŒ den ene side og Heraklit pŒ den annen. For Parmenides er all forandring illusjon, det finnes en stabilitet bak all forgjengelighet. For Heraklit er all stillstand illusjon. Bak alt som ser likt ut har det skjedd en forandring. Der Nietzsche leser Heraklit, vil bŒde Descartes og Hegel vil b¾re med seg arven fra Parmenides.
[4] I likhet med for eksempel Judit Butler.
[5] Slik Deleuze ser det, gjennomsyrer Hegels tankegods
hele vŒr kultur, ved at det synes n¾rmest umulig for oss Œ tenke brudd uten
negasjon, og Œ tenke mangfold uten negasjon. Deleuze bruker mye tid pŒ Œ bryte
med Hegel: For, hvordan kan man bryte med filosofen som sŒ til de grader har
bygget sin tenkning omkring bruddet.
[6] Som vil bringe tilbake til tenkningen det som ligner den.
[7] I hans senere filosofiske utvikling kjenner man til hans sammenstilling av sosiologi og psykologi, eller om man vil, av Freud og Marx. (en karakteristikk han for ¿vrig deler med Adorno) Jeg kommer kun til Œ fokusere pŒ det tidligste arbeidet til Deleuze, dvs. f¿r han begynte samarbeidet med Felix Guattari.
[8] Deleuze, Gilles, Proust og tegnene, Frederiksberg: Det lille forlag 2003, side 65
[9] Deleuze, Gilles, Proust og tegnene, Frederiksberg, Det lille forlag, 2003, side 164
[10] Ibid, side 110
[11] Ibid, side 110
[12] Ibid, side 110
[13] Ibid, side 118
[14] Deleuze, Gilles, Difference and
repetition, London:
2004, side 175
[15] Ibid, side 175
[16] Ibid, side 176
[17] deterritorialisere seg, forstŒtt som Œ trekke seg vekk f¿r tanken stivner og blir behagelig, Œ redde seg vekk fra det konserverende territoriet.
[18] Deleuze, Gilles, Difference and
repetition, London:
2004, side 176
[19] Ibid, side
115
[20] ÓHvert begrep oppstŒr ved en likestilling av det u-like. Like sikkert som et blad aldri kan bli helt likt et annet, like sikkert er begrepet ÓbladÓ dannet ved en vilkŒrlig neglisjering av de individuelle s¾regenheter, ved Œ glemme det som skiller.Ó Nietzsche, Friedrich, ÓOm sannhet og l¿gn i en utenommoralsk forstand.Ó Hermeneutisk lesebok, Oslo: 2001
[21] Slik egennavn normalt ikke oversettes mellom sprŒkene, og derfor inntar en annen relasjon med hensyn til skillet mellom sigifakant/ signifikat, tar ogsŒ diktet en eksistens som navn.
[22] Enkelte av
menneskene som satt under konsentrasjonsleire under annen verdenskrig, mistet
totalt tiltroen til den andre, og dermed ogsŒ evnen til Œ vitne for den andre.
Ved det totale frav¾r av et fellesskap, ble det for disse heller ikke lenger
ble mulig Œ f¿re en dialog med seg selv, vitne for seg selv. Omtalt hos Felman
og Laub: Testemony. Chrises
of Witnessing in Litterature, Psychoanalysis, and History, New York og London: 1992.
[23] Bataille, George, Inner
experience, New
York: 1988. side 42
[24] Deleuze, Gilles, The logic of
sense, London: 1990, side ix