Student: Trygve Svensson
Prosjektutkast: Mot fredens retorikk
ÓKrigen er alle tings farÓ
Heraklit.
ÓStorytelling, one can conclude, is never innocent.Ó
Peter Brooks, The law as narrative and rethoric.
Ide:
Helgen f¿r f¿rste utkast til denne norske mesteroppgaven skal leveres ble en norsk ambassade pŒtent for f¿rste gang. Den dŒrlige historien om hvordan det kunne skje begynner med at muslimer blir provosert over europeisk ytringsfrihet og derfor brenner vŒr utstrakte norske kropp (= Ambassadebygningen i Damaskus).
Den riktige historien, i betydningen ÓHistorien som kan Œpne for samarbeid i stedet for hatÓ er langt mer komplisert, og egner seg ikke for tabliodpressen. Den kan begynne med kolonialismen, eller den zionistiske verdenskonferanse i Basel 1897, stiftelsen av det muslimske brorskap i 1928, eller den dagen h¿sten 2005 Anders Fogh Rasmussen nektet Œ ta i mot ti Ð 10 - ambassad¿rer fra de arabiske landene for Œ diskutere tegningene de opplevde som hets mot deres profet.
Enhver konflikt ikke bare har en historie, men er avhengig av en historie for Œ fungere. Jeg vil i oppgaven unders¿ke det jeg mener er det symbiotiske forholdet mellom konflikter og narrativer. Kan vi lage en inndelingen mellom fredens og krigens retorikk og se strukturelt pŒ hvilke narrativer som konstituerer dem?
Jeg tror at denne problemstillingen kan v¾re et fruktbart m¿te mellom to teoretiske retninger: Litteraturvitenskapen og fredsforskningen, eller mer spesifikt: narratologi og kreative konfliktl¿sning.
Fred og Norge.
Fredsforskning er en ganske ny vitenskap, retorikken har fungert som middel for konfliktl¿sning siden etruskisk tid.
Studiet av konflikter ble bl.a. pŒbegynt av Johan Galtung pŒ 50-tallet. Innefor Galtungs tenkning betyr ikke vold konflikt, vold er en konsekvens av konflikt. Konflikter er har alltid potensial til fremskritt, fordi konflikter kan overskrides. Konflikt er i f¿lge Heraklit det grunnleggende prinsippet i verden. Galtung siterer ofte det kinesiske ordtaket ÓEt menneske uten konflikter er et likÓ. Georg Johannesen sa i m¿te med norske sivilarbeidere: ÓMange tror jeg er mot krig, det stemmer ikke. Jeg er for krig. Men ikke de der greiene som de holder pŒ med nŒ. Det er jo bare slakting.Ó
Johannesen og Galtung var politiske motstandere i Oslo pŒ fra midten av femtitallet (Kommunist vs. Sosialdemokrat) og det finnes interessante muligheter i Œ lese deres vitenskapelige arbeider opp mot hverandre. De to tilh¿rer samme generasjon og er tilsynelatende motsetninger. Galtung sier ÓDet er din ford¿mte plikt Œ v¾re optimist.Ó Johannesen skryter pŒ seg ÓEin materialisme som overlever idealismen under marknads¿konomien: T¿rre varme somrar. Godt ver.Ó Begge har eksilet som motiv i tenkningen, Johannesen Bergen, Galtung verden. Oppgaven kan inneholde et kapittel om disse to norske kjempene som innfallvinkel til en s¾regen norsk diskurs om Norge som fredsnasjon. Her finnes bŒde Galtungs selvbiografi ÓJohan uten landÓ og GJ sin siste bok ÓEksilÓ som mulig materiale. Faren er at dette kan bli et helt tema og problemstilling alene, og bringe oppgaven vekk fra hovedtema. Johannesen og Galtung mŒ derfor brukes pŒ en konkret case, som jeg ogsŒ ser pŒ med videre teoretisk blikk Ð altsŒ ikke bare med norske teoretikere. Et mulig tema for en slik analyse er ÓMyten om Norge som fredsnasjon.Ó Motto blir i sŒ fall den h¿yst faktiske statistikken ÓNorge er verdens mest vŒpenproduserende land per innbygger.Ó
Poenget med et slikt kapittel mŒ v¾re at det er n¿dvendig Œ skrive seg ut av det Œ v¾re ÓNorskÓ som intellektuell og politisk st¿rrelse for Œ forstŒ noe vesentlig om dynamikken i konflikter. AltsŒ: Galtung & Johannesen som veivisere ut av norsk diskurs innenfor kvadratkilometeren med hj¿rnene Akersgata, Regjeringskvartalet, NRK, Blindern (NUPI).
Det konfliktl¿se helvete: Der ingen er uenig Ð konsensusnorge i f¿lge GJ.
Les: Behandlingen av SV i l¿pet av de f¿rste mŒnedene i regjering.
Problemet kan ogsŒ v¾re for lite konflikt Ð ikke for mye!
Narratologi.
Roland Barthes kanoniske artikkel fra 1966 ÓIntroduction to the structural analysis of narrativeÓ kan bli et teoretisk utgangspunkt for den narratologiske innfallsvinkelen. Barthes ser pŒ narrativet som Óa kind of sentence writ large, which reaches its conclusion with a full predication of the initial subject.Ó[1]
Peter Brooks trekker fram hvordan Barthes viser at narrativet kan v¾re en demonstrasjon av den logiske feilen ÓPost hoc ergo propter hoc: that because something follows something else, it is caused by it, follows from it.Ó
I forhold til en narratologisk konfliktanalyse er grunnbegreper som fabula og sjuzhet (fra Vladmir Propp sin eventyranalyse) nyttige. Det kan muligens v¾re et poeng i Œ finne et tredje begrep i tillegg til disse, f. eks, diskurs. MŒlet blir da Œ se pŒ konflikter med tre ¿yne: 1. Hva historien inneholder. 2. Hvordan den blir fortalt. 3. Hva som blir utelatt.
En fredsforskers utgangspunkt: ÓKonflikten i Irak har for Œ si det enkelt 18 parter. Vi mŒ unders¿ke disse partenes mŒl, og skille de legitime mŒlene fra de illegitime. Deretter mŒ vi pr¿ve Œ bygge bro mellom de legitime mŒlene.Ó
En krigskorrespondents utgangspunkt: Hvor er volden? Hvem vinner den?
Konflikter
KOR
Ingen
ulykke er uten lykke,
ingen uro
uten ro,
og ingen
krig uten fred.
[É] Det har
v¾rt fred i krigen
og en krig
i freden,
for krigen er alle tings far.È
Tone
H¿dneb¿ Stormstigen
Materialet for analyse vil v¾re konflikter generelt og historiefortelling om konflikter spesielt. Siden en mŒlsetning er Œ finne spor av en Ófredens retorikkÓ vil det v¾re viktig Œ unders¿ke historier om fredelig konfliktl¿sning, og se hvilke mekanismer som har fungert i slike sammenhenger.
En ide for materiale er fredsprosessen i S¿r-Afrika, hvor man avholdt en rekke rettssaker, hvor overgripere stod tiltalt, og de som var blitt utsatt for overgrep kunne anklage, eller bli anklaget for pŒ vegne av staten. Men: det var ingen straff.
Utkommet av rettssakene var en anerkjennelse av ofrene, som fikk sin historie innskrevet i landets offisielle historie.
Av litter¾rt materiale er det i f¿lge min hypotese
uendelig Œ ta av: Hvis det er slik at man trenger en konflikt for Œ skape et
narrativ.
Jeg tror ogsŒ Iliaden som urhistorien, kan v¾re et utgangspunkt.
Dagsrevyen b¿r ogsŒ bli underlagt en litter¾r analyse som sjangerblanding mellom novelle, tragedie, lystspill og revy.
Slagplan:
Den n¾rmeste mŒnedene vil jeg pr¿ve Œ lese sŒ mye narratologisk teori som mulig (Genette, LŽvi-Strauss, Todorov) og samtidig nyere teoretisk innfallsvinkler som Hillis Miller Adrianes Thread, Andrew Gibson Towards a Postmodern Theory of narrative, etc. Det er ogsŒ viktig for Œ meg Œ fŒ bedre oversikt pŒ fredsforskningsfeltet.
I snekkermetafor: F¿rst det teoretiske reisverket, sŒ det litter¾re materialet. (Det litter¾re her forstŒtt som i et utvidet litteraturbegrep)