Kristoffer
Raymond Carvers novelle om den aldrende Arnold Breits m¿te med den ukjente Clara Holt har et sp¿rsml til tittel. Svaret p sp¿rsmlet er nei. Og jeg sp¿r meg selv etter endt lesing: ÓEr dette forstelig? Skj¿nner du menneskene i denne tilsynelatende rett frem fortalte historien?Ó Svaret er nei. Denne analysens forml vil vŸre hjelpe meg skj¿nne hva som motiverer novellens handling, nŸrmere bestemt: Hvorfor gj¿r Arnold Breit som han gj¿r? Forhpentligvis kan vi hente noe ut fra teksten som ikke er umiddelbart synlig, men som kan gi oss et hint om hvor vi skal lete for finne den forstelsen vi er p jakt etter. Da tar jeg for gitt at en slik mening finnes i teksten, at det eksisterer en sammenheng som skal opplyse meg. For det m jo vŸre en grunn til at den har blitt festet til papiret. Bare jeg leiter lenge nok.
Novellen er satt sammen av tre situasjoner som alle inneholder en dialog mellom Arnold Breit og Clara Holt, en dialog mellom Arnold og Claras datter og til slutt en situasjon med en dialog mellom Arnold og hans kone. Det er hele tiden dialogen, eller ¿nsket om ta del i en dialog som driver novellens handling. Novellen starter med at Arnold l¿per til telefonen for n det han tror er sin kone som ringer, men som viser seg vŸre den ukjente Clara Holt. S f¿lger en lengre samtale mellom dem. Store deler av novellen gr med til direkte gjengivelse av deres replikker til hverandre.
Novellen utspiller seg to steder, hjemme hos Arnold Breit, og rett utenfor og inne i Clara Holts leilighet. Det ene stedet er svŸrt kjent for hovedpersonen vr Arnold, det andre helt ukjent. Denne kontrasten tror jeg ikke er tilfeldig.
Novellen fortelles av en autoral tredje person som gir inntrykk av ha tilgang til alle deler av det universet vi presenteres for. Men nr vi gr teksten nŸrmere etter i s¿mmene ser vi at det kun er Arnold Breits synsvinkel vi fr presentert, det er kun hans f¿lelser vi har tilgang til. Dette kommer klarest til syne i telefonsamtalene hvor vi fr tilgang til bde Arnold og samtalepartnerens replikker, men kun Arnolds bevegelser. Videre s vet vi ingen ting om hva de andre karakterene foretar seg nr Arnold ikke er til stede.
Vi vet i ikke s mye om hva som foregr i det som blir beskrevet heller. Novellen er skrevet i et utpreget n¿kternt sprk. Adjektiver og adverb er sjeldne. Og vi fr heller ikke mange beskrivelser av det som foregr, hverken p et ytre visuelt plan, eller p et indre emosjonelt plan. Vi kan uten ta munnen for full si at fortelleren heller enn fortelle oss hva som skjer, viser oss det. Vi m selv finne ut hva det betyr. Et godt eksempel finner vi i dette avsnittet fra den f¿rste samtalen mellom Arnold og Clara Holt:
ÕIs there anything else?Õ he said. ÔItÕs late
and IÕm busy.Õ He hadnÕt meant to be curt, but one couldnÕt take chances. He
sat down on the chair by the telephone and said, ÔI hadnÕt meant to be curt. I
only meant itÕs late, and IÕm concerned how you happen to have my number.Õ He
pulled off his slipper and began massaging his foot, waiting. (s. 33)
Her er det kun ett adjektiv som direkte beskriver hvordan Arnold oppf¿rer seg, vi fr ganske enkelt vite at han gj¿r noe. I tillegg fr vi en viss tilgang til hans tanker og dermed fr vi vite litt om hva han selv tenker om seg selv. Nr vi fr vite at han ikke ¿nsket vŸre kort og uh¿flig i svaret sitt, skj¿nner vi litt mer av hvordan scenen utspiller seg. Ordet ÓcurtÓ er faktisk den f¿rste beskrivelsen i teksten av hvordan Arnold oppf¿rer seg, om en ser bort fra den f¿rste linjens ppekning av at han skynder seg. Og det meste av dialogen blir gjengitt p denne mten, uten beskrivelse. Det eneste fortelleren legger til er Óhe saidÓ og Óshe saidÓ, for i alle fall angi hvem det er som snakker. Den f¿rste dialogen skiller seg litt ut, ikke fordi den er mer utfyllende beskrevet, men fordi Clara Holt der ikke omtales som ÓsheÓ, men som Óthe womanÓ et godt stykke inn i dialogen. Dette understreker hennes fremmedhet overfor Arnold Breit, og understreker ogs hvilken posisjon fortelleren har. Fortellerinstansen er hele tiden innrettet etter Arnolds synsvinkel og posisjon. Clara Holts fremmedhet understrekes igjen i begynnelsen av den andre samtalen mellom Arnold og Clara, hvor hun igjen omtales som Óthe womanÓ, men kun en gang.
Men f¿r det skjer, s inntreffer det noe underlig i novellen. S langt har vi sett at fortellerinstansen er en som gjengir det som skjer, tilsynelatende sett fra oven, men egentlig refereres kun Arnolds opplevelser. Det som skjer gjengis korrekt (om det gr an si noe slikt om en skj¿nlitterŸr tekst) og uten affekt i et n¿kternt sprk. Vi mistenker ikke at noe holdes tilbake. Men avslutningen p det f¿rste avsnittet p side 35 er underlig. I det Arnold skal legge seg ringer Clara Holt igjen. Det eneste vi fr vite om denne oppringningen er at hun sier ÓArnold IÕm sorry we got cut off. As I was saying, I think itÕs important we meet.Ó Og det er det. Vi fr ikke vite om Arnold sier noe mer, om den avsluttes med en gang, eller hvordan den avsluttes. Fortellingen slutter og det oppstr en lakune. Fortelleren lar seg ikke merke og fortsetter ufortr¿dent ved plukke opp trden igjen neste ettermiddag.
Fortellerens rolle i novellen er med p bygge opp en viss spenning i novellen som skapes av at svŸrt mye av arbeidet med skape bilder er satt bort til leseren. Fortelleren gir ingenting gratis. Vi m selv finne ut hvordan ting ser ut og hvor de str i forhold til hverandre. Utenfor leiligheten til Clara Holt fr vi ikke vite sŸrlig mye om hvor det er eller hvilken type nabolag det er, heller ikke hvordan stedet ser ut fr vi noe innblikk i. Alt fortelleren sier er at husene har balkonger og at noen av dem inneholder planter og andre hagem¿bler. Etter at Clara Holt kun har vŸrt en stemme en lang stund, fr endelig Arnold sjansen til se henne. Alt vi fr vite er at hun er liten, blek og har fregner. Dessuten er det ikke bare de rent visuelle inntrykkene vi m forestille oss uten mye hjelp. Ogs karakterenes handlinger fremstilles nŸrmest uten forklaring eller beskrivelse, slik vi allerede har vŸrt inne p. P bes¿k hos Clara skjer dette:
ÕDo you mind if I smoke a cigar?Õ he
asked.
ÔI donÕt mind,Õ she said, ÔI donÕt
think it will bother me, Arnold. Please do.Õ
He decided against it. He put his
hands on his knees and gave his face a serious expression. (s. 37)
Hvorfor vil han ikke r¿yke allikevel? Hva fr ham til ombestemme seg? Det vet vi ikke, det vil si, vi fr ikke vite det. Vi m ved hjelp av de sporene som finnes i teksten forestille oss det, nesten p samme vis som vi forestiller oss husene ved hjelp av balkonger med planter og hagem¿bler.
Hva vet vi om karakterene? Arnold Breit er gammel, han har svakt hjerte, han tilbringer en del tid aleine. Carol Holt er s vidt vi vet jobbende alenemor med to barn. Hun har i alle fall ett barn, som Arnold treffer hjemme hos henne. Konen til Arnold er innkj¿per og reiser mye. Dette vet vi. Men hva kan vi finne i teksten som forteler oss noe mer om dem?
Siden teksten har en slik forteller som den har, s er det klart at vi b¿r kunne finne mest ut om Arnold Breit. Det er ham vi har tilgang til. Men selv ikke det hjelper oss nevneverdig mye p det overfladiske nivet. Vi blir n¿dt til tolke alle hans handlinger og de f f¿lelsene vi har tilgang til for kunne forst hans beveggrunner. Nr vi har s lite informasjon blir den informasjonen vi har dobbelt s verdifull. Hva betyr det for eksempel at Arnold bruker en dobbelt nektelse nr han sier at Clara ikke skal bekymre seg over ha funnet nummeret hans. Var novellen skrevet med et mer muntlig sprk kunne det fint a passert som realistisk sprkbruk. Men alle andre utsagn Arnold kommer med er relativt grammatisk korrekte, s vidt jeg kan se. Da er det alts noe bekymre seg over, at hun har funnet dette nummeret. Hvorfor?
I novellens pning kommer Arnold ut av Óthe studyÓ et slags hjemmekontor eller bibliotek av et eller annet slag. Han er kanskje et lesende menneske. Dagen etter, i det han kommer hjem ser vi ham for oss som en mann som jobber p et kontor, der han setter fra seg dokumentmappen, men begolder frakken og hatten p. Han lever et ordnet liv. Konen ringer hver kveld nr hun er ute og reiser, til en fast tid. Det er denne ordenen Clara Holt forstyrrer.
Det store sp¿rsmlet vi stiller oss nr vi leser novellen er hvorfor han ikke legger p telefonen allerede tidlig i den f¿rste samtalen mellom ham og Clara Holt. Han sier selv at han b¿r legge p, han vet det til og med, fr vi vite av fortelleren. Det enkleste svaret er vel seksuelt begjŸr. Novellen inneholder s mange henvisninger til symboler som i f¿lge Freud henviser til seksualitet og genitalia at en analyse som ikke tar hensyn til det m kunne anklages for sove i timen. I l¿pet av den f¿rste samtalen med Clara kler han f¿rst av seg p beina, og masserer foten sin. Ikke bare er dette et eksempel p at han ¿nsker ber¿ring, men ogs kan det vŸre en henvisning til hans underbevissthet om vi ser f¿ttene som det som er lavest nede p kroppen og dermed viser til det som ligger lavest i bevisstheten. Arnold gj¿r flere ganger ting som vi ikke fr noen forklaring p, og som det synes som om han ikke klarer forkalre overfor seg selv. Dette understreker viktigheten av ta underbevisstheten med i vr forklaring av Arnolds handlinger. Han synes tydelig ikke vŸre Óherre i eget husÓ.
Etter ha introdusert seg for hverandre gr Arnold fra telefonen en liten stund for finne seg enÉsigar! Og selv om sigaren noen ganger bare er seg selv, s nekter jeg la den ha sin form i fred i dette tilfellet. Det er en for penbar henvisning til fallos og begjŸr til at vi kan la den g forbi oss i stillhet. Sigaren hentes frem i det de har blitt ÓintimeÓ, de kjenner hverandres navn. Sigaren nevnes ogs i den tidligere siterte passasjen fra bes¿ket hos Clara Holt. Her vises tvilen Arnold har med hensyn p det eventyret han str p terskelen til kaste seg uti. Han ¿nsker tenne sigaren, han ber til og med om lov, men ombestemmer seg. Underforsttt kan vi alts lese en nesten eksplisitt seksuell tilnŸrming til Clara Holt som blir oppmuntret, men at han s ombestemer seg.
Et annet slikt kjent symbol er hatten og yttert¿yet. Etter samtalen mellom Arnold og Clara da han nettopp har kommet hjem fra arbeidet glemmer han ta av seg hatten blir vi fortalt. I f¿lge klassisk freudiansk dr¿mmetyding er hatten et symbol for penis. Alts klarer han ikke koble ut seksualiteten n han tenker p henne Clara. Nr han oppdager hatten bestemmer han seg for bes¿ke henne. Yttert¿yet har en lignende betydning som hatten innenfor en slik freudiansk oversettelsesn¿kkel. I det han forlater leiligheten hennes blir frakken nesten fanget i d¿ren. Alts ble hans seksualitet nesten fanget av henne. Han unslapp akkurat. Det klumsete kysset var alt som skjedde.
Arnold og Claras navn er ogs interessante for oss, fordi de kan gi oss hint om hvordan vi skal forst dem som karakterer, og kanskje fortelle oss om de kan vŸre noe mer (eller mindre) enn mennesker som handler etter hva underbevisstheten forteller dem gj¿re. Om vi fortsetter i den leia vi allerede er i gang i, s gr det an se Arnold Breit (=Bright) som representant for det opplyste egoet, mens Clara Holt (som i et skyggefullt skogholt) representerer den m¿rke underbevisstheten. Hun bryter in i hans liv, ingensteds fra. Hennes bleke utseende med m¿rke ringer under ¿ynene er ogs med p understreke dette poenget. Tidligere snakket vi om hvor novellen fant sted, hjemme i det kjente hjemmet, og inne i en ukjent leilighet, i et ukjent nabolag. Det kjente tilh¿rer Arnold, det ukjente er Claras. Ogs her er dikotomien mellom dem til stede.
At Arnold er en gammel mann gj¿res ikke til et stort poeng, men det er verdt meke seg at hans drlige hjerte nevnes i det han nŸrmer seg Claras leilighet. Han husker tilbake til yngre dager, f¿r han plutselig fr vondt og forestiller seg d¿. Det er fristende si at han forestiller seg en liten d¿d, en slik en som en blir litt skjelven i beina av. Claras utseende minner ogs noe om bilder vi har av den personifiserte d¿den. Vi fr et fint triangel av d¿d, begjŸr og underbevissthet. I det Arnold kommer hjem fra bes¿ket og tilsynelatende priser seg lykkelig for ha unnsluppet, ber¿rer han hjertet sitt, hjertet som banker, som forteller ham at han er i live.
Et siste element som ser ut til ha hatt innflytelse p Arnold er mannen p balkongen. At denne mannen skal gj¿re et slikt skremmende inntrykk p ham kan synes rart. Men om vi tenker oss om og lar uttrykket Ómannen der oppeÓ f jobbe litt, s er det klart at denne mannen kan fungere som et bilde p kristen moral som fungerer som en disiplinerende kraft p vr skumle underbevissthet.
Jeg skal vŸre den f¿rste til
innr¿mme at en lesning som hevder at mannlig begjŸr ligger til grunn for at en mann bes¿ker en
kvinne og kysser henne knapt er revolusjonerende. Men denne innsikten var
allikevel ikke lett vunnet, den mtte belegges, det mtte leites.