Om Raymond Carvers ÓAre you a doctor?Ó

Kristoffer

Raymond Carvers novelle om den aldrende Arnold Breits m¿te med den ukjente Clara Holt har et sp¿rsmŒl til tittel. Svaret pŒ sp¿rsmŒlet er nei. Og jeg sp¿r meg selv etter endt lesing: ÓEr dette forstŒelig? Skj¿nner du menneskene i denne tilsynelatende rett frem fortalte historien?Ó Svaret er nei. Denne analysens formŒl vil vŸre Œ hjelpe meg Œ skj¿nne hva som motiverer novellens handling, nŸrmere bestemt: Hvorfor gj¿r Arnold Breit som han gj¿r? ForhŒpentligvis kan vi hente noe ut fra teksten som ikke er umiddelbart synlig, men som kan gi oss et hint om hvor vi skal lete for Œ finne den forstŒelsen vi er pŒ jakt etter. Da tar jeg for gitt at en slik mening finnes i teksten, at det eksisterer en sammenheng som skal opplyse meg. For det mŒ jo vŸre en grunn til at den har blitt festet til papiret. Bare jeg leiter lenge nok.

Komposisjon

Novellen er satt sammen av tre situasjoner som alle inneholder en dialog mellom Arnold Breit og Clara Holt, en dialog mellom Arnold og Claras datter og til slutt en situasjon med en dialog mellom Arnold og hans kone. Det er hele tiden dialogen, eller ¿nsket om Œ ta del i en dialog som driver novellens handling. Novellen starter med at Arnold l¿per til telefonen for Œ nŒ det han tror er sin kone som ringer, men som viser seg Œ vŸre den ukjente Clara Holt. SŒ f¿lger en lengre samtale mellom dem. Store deler av novellen gŒr med til direkte gjengivelse av deres replikker til hverandre.

            Novellen utspiller seg to steder, hjemme hos Arnold Breit, og rett utenfor og inne i Clara Holts leilighet. Det ene stedet er svŸrt kjent for hovedpersonen vŒr Arnold, det andre helt ukjent. Denne kontrasten tror jeg ikke er tilfeldig.

Fortellerinstans

Novellen fortelles av en autoral tredje person som gir inntrykk av Œ ha tilgang til alle deler av det universet vi presenteres for. Men nŒr vi gŒr teksten nŸrmere etter i s¿mmene ser vi at det kun er Arnold Breits synsvinkel vi fŒr presentert, det er kun hans f¿lelser vi har tilgang til. Dette kommer klarest til syne i telefonsamtalene hvor vi fŒr tilgang til bŒde Arnold og samtalepartnerens replikker, men kun Arnolds bevegelser. Videre sŒ vet vi ingen ting om hva de andre karakterene foretar seg nŒr Arnold ikke er til stede.

            Vi vet i ikke sŒ mye om hva som foregŒr i det som blir beskrevet heller. Novellen er skrevet i et utpreget n¿kternt sprŒk. Adjektiver og adverb er sjeldne. Og vi fŒr heller ikke mange beskrivelser av det som foregŒr, hverken pŒ et ytre visuelt plan, eller pŒ et indre emosjonelt plan. Vi kan uten Œ ta munnen for full si at fortelleren heller enn Œ fortelle oss hva som skjer, viser oss det. Vi mŒ selv finne ut hva det betyr. Et godt eksempel finner vi i dette avsnittet fra den f¿rste samtalen mellom Arnold og Clara Holt:

ÕIs there anything else?Õ he said. ÔItÕs late and IÕm busy.Õ He hadnÕt meant to be curt, but one couldnÕt take chances. He sat down on the chair by the telephone and said, ÔI hadnÕt meant to be curt. I only meant itÕs late, and IÕm concerned how you happen to have my number.Õ He pulled off his slipper and began massaging his foot, waiting. (s. 33)

Her er det kun ett adjektiv som direkte beskriver hvordan Arnold oppf¿rer seg, vi fŒr ganske enkelt vite at han gj¿r noe. I tillegg fŒr vi en viss tilgang til hans tanker og dermed fŒr vi vite litt om hva han selv tenker om seg selv. NŒr vi fŒr vite at han ikke ¿nsket Œ vŸre kort og uh¿flig i svaret sitt, skj¿nner vi litt mer av hvordan scenen utspiller seg. Ordet ÓcurtÓ er faktisk den f¿rste beskrivelsen i teksten av hvordan Arnold oppf¿rer seg, om en ser bort fra den f¿rste linjens pŒpekning av at han skynder seg. Og det meste av dialogen blir gjengitt pŒ denne mŒten, uten beskrivelse. Det eneste fortelleren legger til er Óhe saidÓ og Óshe saidÓ, for i alle fall Œ angi hvem det er som snakker. Den f¿rste dialogen skiller seg litt ut, ikke fordi den er mer utfyllende beskrevet, men fordi Clara Holt der ikke omtales som ÓsheÓ, men som Óthe womanÓ et godt stykke inn i dialogen. Dette understreker hennes fremmedhet overfor Arnold Breit, og understreker ogsŒ hvilken posisjon fortelleren har. Fortellerinstansen er hele tiden innrettet etter Arnolds synsvinkel og posisjon. Clara Holts fremmedhet understrekes igjen i begynnelsen av den andre samtalen mellom Arnold og Clara, hvor hun igjen omtales som Óthe womanÓ, men kun en gang.

            Men f¿r det skjer, sŒ inntreffer det noe underlig i novellen. SŒ langt har vi sett at fortellerinstansen er en som gjengir det som skjer, tilsynelatende sett fra oven, men egentlig refereres kun Arnolds opplevelser. Det som skjer gjengis korrekt (om det gŒr an Œ si noe slikt om en skj¿nlitterŸr tekst) og uten affekt i et n¿kternt sprŒk. Vi mistenker ikke at noe holdes tilbake. Men avslutningen pŒ det f¿rste avsnittet pŒ side 35 er underlig. I det Arnold skal legge seg ringer Clara Holt igjen. Det eneste vi fŒr vite om denne oppringningen er at hun sier ÓArnold IÕm sorry we got cut off. As I was saying, I think itÕs important we meet.Ó Og det er det. Vi fŒr ikke vite om Arnold sier noe mer, om den avsluttes med en gang, eller hvordan den avsluttes. Fortellingen slutter og det oppstŒr en lakune. Fortelleren lar seg ikke merke og fortsetter ufortr¿dent ved Œ plukke opp trŒden igjen neste ettermiddag.

            Fortellerens rolle i novellen er med pŒ Œ bygge opp en viss spenning i novellen som skapes av at svŸrt mye av arbeidet med Œ skape bilder er satt bort til leseren. Fortelleren gir ingenting gratis. Vi mŒ selv finne ut hvordan ting ser ut og hvor de stŒr i forhold til hverandre. Utenfor leiligheten til Clara Holt fŒr vi ikke vite sŸrlig mye om hvor det er eller hvilken type nabolag det er, heller ikke hvordan stedet ser ut fŒr vi noe innblikk i. Alt fortelleren sier er at husene har balkonger og at noen av dem inneholder planter og andre hagem¿bler. Etter at Clara Holt kun har vŸrt en stemme en lang stund, fŒr endelig Arnold sjansen til Œ se henne. Alt vi fŒr vite er at hun er liten, blek og har fregner. Dessuten er det ikke bare de rent visuelle inntrykkene vi mŒ forestille oss uten mye hjelp. OgsŒ karakterenes handlinger fremstilles nŸrmest uten forklaring eller beskrivelse, slik vi allerede har vŸrt inne pŒ. PŒ bes¿k hos Clara skjer dette:

            ÕDo you mind if I smoke a cigar?Õ he asked.

ÔI donÕt mind,Õ she said, ÔI donÕt think it will bother me, Arnold. Please do.Õ

He decided against it. He put his hands on his knees and gave his face a serious expression. (s. 37)

Hvorfor vil han ikke r¿yke allikevel? Hva fŒr ham til Œ ombestemme seg? Det vet vi ikke, det vil si, vi fŒr ikke vite det. Vi mŒ ved hjelp av de sporene som finnes i teksten forestille oss det, nesten pŒ samme vis som vi forestiller oss husene ved hjelp av balkonger med planter og hagem¿bler.

Arnold

Hva vet vi om karakterene? Arnold Breit er gammel, han har svakt hjerte, han tilbringer en del tid aleine. Carol Holt er sŒ vidt vi vet jobbende alenemor med to barn. Hun har i alle fall ett barn, som Arnold treffer hjemme hos henne. Konen til Arnold er innkj¿per og reiser mye. Dette vet vi. Men hva kan vi finne i teksten som forteler oss noe mer om dem?

             Siden teksten har en slik forteller som den har, sŒ er det klart at vi b¿r kunne finne mest ut om Arnold Breit. Det er ham vi har tilgang til. Men selv ikke det hjelper oss nevneverdig mye pŒ det overfladiske nivŒet. Vi blir n¿dt til Œ tolke alle hans handlinger og de fŒ f¿lelsene vi har tilgang til for Œ kunne forstŒ hans beveggrunner. NŒr vi har sŒ lite informasjon blir den informasjonen vi har dobbelt sŒ verdifull. Hva betyr det for eksempel at Arnold bruker en dobbelt nektelse nŒr han sier at Clara ikke skal bekymre seg over Œ ha funnet nummeret hans. Var novellen skrevet med et mer muntlig sprŒk kunne det fint a passert som realistisk sprŒkbruk. Men alle andre utsagn Arnold kommer med er relativt grammatisk korrekte, sŒ vidt jeg kan se. Da er det altsŒ noe Œ bekymre seg over, at hun har funnet dette nummeret. Hvorfor?

            I novellens Œpning kommer Arnold ut av Óthe studyÓ et slags hjemmekontor eller bibliotek av et eller annet slag. Han er kanskje et lesende menneske. Dagen etter, i det han kommer hjem ser vi ham for oss som en mann som jobber pŒ et kontor, der han setter fra seg dokumentmappen, men begolder frakken og hatten pŒ. Han lever et ordnet liv. Konen ringer hver kveld nŒr hun er ute og reiser, til en fast tid. Det er denne ordenen Clara Holt forstyrrer.

Det store sp¿rsmŒlet vi stiller oss nŒr vi leser novellen er hvorfor han ikke legger pŒ telefonen allerede tidlig i den f¿rste samtalen mellom ham og Clara Holt. Han sier selv at han b¿r legge pŒ, han vet det til og med, fŒr vi vite av fortelleren. Det enkleste svaret er vel seksuelt begjŸr. Novellen inneholder sŒ mange henvisninger til symboler som i f¿lge Freud henviser til seksualitet og genitalia at en analyse som ikke tar hensyn til det mŒ kunne anklages for Œ sove i timen. I l¿pet av den f¿rste samtalen med Clara kler han f¿rst av seg pŒ beina, og masserer foten sin. Ikke bare er dette et eksempel pŒ at han ¿nsker ber¿ring, men ogsŒ kan det vŸre en henvisning til hans underbevissthet om vi ser f¿ttene som det som er lavest nede pŒ kroppen og dermed viser til det som ligger lavest i bevisstheten. Arnold gj¿r flere ganger ting som vi ikke fŒr noen forklaring pŒ, og som det synes som om han ikke klarer Œ forkalre overfor seg selv. Dette understreker viktigheten av Œ ta underbevisstheten med i vŒr forklaring av Arnolds handlinger. Han synes tydelig ikke Œ vŸre Óherre i eget husÓ.

Etter Œ ha introdusert seg for hverandre gŒr Arnold fra telefonen en liten stund for Œ finne seg enÉsigar! Og selv om sigaren noen ganger bare er seg selv, sŒ nekter jeg Œ la den ha sin form i fred i dette tilfellet. Det er en for Œpenbar henvisning til fallos og begjŸr til at vi kan la den gŒ forbi oss i stillhet. Sigaren hentes frem i det de har blitt ÓintimeÓ, de kjenner hverandres navn. Sigaren nevnes ogsŒ i den tidligere siterte passasjen fra bes¿ket hos Clara Holt. Her vises tvilen Arnold har med hensyn pŒ det eventyret han stŒr pŒ terskelen til Œ kaste seg uti. Han ¿nsker Œ tenne sigaren, han ber til og med om lov, men ombestemmer seg. UnderforstŒtt kan vi altsŒ lese en nesten eksplisitt seksuell tilnŸrming til Clara Holt som blir oppmuntret, men at han sŒ ombestemer seg.

Et annet slikt kjent symbol er hatten og yttert¿yet. Etter samtalen mellom Arnold og Clara da han nettopp har kommet hjem fra arbeidet glemmer han Œ ta av seg hatten blir vi fortalt. I f¿lge klassisk freudiansk dr¿mmetyding er hatten et symbol for penis. AltsŒ klarer han ikke Œ koble ut seksualiteten nŒ han tenker pŒ henne Clara. NŒr han oppdager hatten bestemmer han seg for Œ bes¿ke henne. Yttert¿yet har en lignende betydning som hatten innenfor en slik freudiansk oversettelsesn¿kkel. I det han forlater leiligheten hennes blir frakken nesten fanget i d¿ren. AltsŒ ble hans seksualitet nesten fanget av henne. Han unslapp akkurat. Det klumsete kysset var alt som skjedde.

Arnold og Claras navn er ogsŒ interessante for oss, fordi de kan gi oss hint om hvordan vi skal forstŒ dem som karakterer, og kanskje fortelle oss om de kan vŸre noe mer (eller mindre) enn mennesker som handler etter hva underbevisstheten forteller dem Œ gj¿re. Om vi fortsetter i den leia vi allerede er i gang i, sŒ gŒr det an Œ se Arnold Breit (=Bright) som representant for det opplyste egoet, mens Clara Holt (som i et skyggefullt skogholt) representerer den m¿rke underbevisstheten. Hun bryter in i hans liv, ingensteds fra. Hennes bleke utseende med m¿rke ringer under ¿ynene er ogsŒ med pŒ Œ understreke dette poenget. Tidligere snakket vi om hvor novellen fant sted, hjemme i det kjente hjemmet, og inne i en ukjent leilighet, i et ukjent nabolag. Det kjente tilh¿rer Arnold, det ukjente er Claras. OgsŒ her er dikotomien mellom dem til stede.

At Arnold er en gammel mann gj¿res ikke til et stort poeng, men det er verdt Œ meke seg at hans dŒrlige hjerte nevnes i det han nŸrmer seg Claras leilighet. Han husker tilbake til yngre dager, f¿r han plutselig fŒr vondt og forestiller seg Œ d¿. Det er fristende Œ si at han forestiller seg en liten d¿d, en slik en som en blir litt skjelven i beina av. Claras utseende minner ogsŒ noe om bilder vi har av den personifiserte d¿den. Vi fŒr et fint triangel av d¿d, begjŸr og underbevissthet. I det Arnold kommer hjem fra bes¿ket og tilsynelatende priser seg lykkelig for Œ ha unnsluppet, ber¿rer han hjertet sitt, hjertet som banker, som forteller ham at han er i live.

Et siste element som ser ut til Œ ha hatt innflytelse pŒ Arnold er mannen pŒ balkongen. At denne mannen skal gj¿re et slikt skremmende inntrykk pŒ ham kan synes rart. Men om vi tenker oss om og lar uttrykket Ómannen der oppeÓ fŒ jobbe litt, sŒ er det klart at denne mannen kan fungere som et bilde pŒ kristen moral som fungerer som en disiplinerende kraft pŒ vŒr skumle underbevissthet.

Avslutning

Jeg skal vŸre den f¿rste til Œ innr¿mme at en lesning som hevder at mannlig begjŸr ligger  til grunn for at en mann bes¿ker en kvinne og kysser henne knapt er revolusjonerende. Men denne innsikten var allikevel ikke lett vunnet, den mŒtte belegges, det mŒtte leites.