Marte:

 

Innleiing

 

 

Eg ynskjer i det f¿lgjande Œ gje ei kort analytisk skisse av Carver si novelle med vekt pŒ forteljemŒte, personkarakteristikk og tematikk. S¾rleg ynskjer eg Œ vise korleis det kompositoriske, til d¿mes gjennom dialogen og tilh¿yrande pausar,  framhevar tematikken i novella.

 

Novella skildrar m¿tet mellom to framande, Arnold og Clara, f¿rst gjennom telefonsamtalar, deretter gjennom eit m¿te mellom dei to i heimen til kvinna.

 

Analyse

 

Vi vert introdusert til hovudpersonen  Arnold in medias res i ferd med Œ ta telefonen som kimer. Teksthandlinga vert presentert gjennom ein distansert og pŒliteleg forteljar som ikkje deltek i handlinga, men derimot har ein reinare formidlingsfunksjon. Denne reine formidlingsfunksjonen vert ytterlegare framheva gjennom bruken av direkte diskurs i dialogen. Sidan denne novella pŒ mange mŒtar er  ÓopenÓ, det vil seie at den gjev oss sv¾rt fŒ direkte (eller indirekte) spor som kan hjelpe oss Œ danne ei openbar meining, vert dialogen som vi kan sjŒ er eit framtredande kompositorisk element i teksten, viktig for meiningsdanninga. BŒde dialogen mellom Arnold og den framande kvinna, ÓdialogenÓ Arnold ved fleire h¿ve har med seg sj¿lv i speilet og til slutt dialogen mellom Arnold og kona, alle med dertilh¿yrande pausar, vert sentrale for den endelege meiningsdanninga.

 

Det gŒr fram av byrjinga av teksten at sj¿lv om forteljar er autoral og distansert frŒ forteljinga, vert perspektivet raskt knytt til Arnold: ÓSince it was past ten, the call would be his wife[É]Ó Slik vekslar perspektivet utover i novella frŒ Œ vera forteljar som b¾rar av synsvinkel til at det narrative perspektivet vert knytt til Arnold.

 

Arnold vert overraska over at det ikkje er kona som svarer i den andre enden, men ei ukjend kvinne. Han vert likevel sitjande Œ prate med henne, ein tilsynelatande meiningslaus samtale om korleis denne ukjende kvinna har fŒtt tak i Arnolds telefonnummer. Gjennom dialogen mellom dei to kjem vert Arnolds ambivalens snart synleggjort. Arnold sin ambivalens og tendens til Œ handle mot sine ord og tankar, driv pŒ mange mŒtar handlinga i novella framover: ÓHe knew he should hang up now, but it was good to hear a voice, even his own, in the quiet roomÓ Eit anna d¿me er hans umiddelbare reaksjon nŒr Clara ynskjer at dei skal m¿tast : ÓimpossibleÓ , sj¿lv om det likevel endar med at han opps¿kjer henne i heimen hennar.

 

Det er ogsŒ tydeleg at Arnold pŒ den eine sida ikkje er komfortabel med situasjonen, samstundes som noko freistar han til Œ halde fram kontakten med denne framande kvinna. Det kan sjŒ ut som den ÓinkjeseiiandeÓ samtalen pŒ er viktig for dei begge; ein kontakt dei ikkje umiddelbart ynskjer Œ avslutte: ÓHe hadn`t meant  to be curt,but one couldn`t take chances. He sat down on the chair by the telephone and said, [É]Ó

 

Vi ser at sj¿lv om Arnold pŒ eit vis er skeptisk og uroleg til denne ÓinvasjonenÓ av livet hans, set han seg likevel godt til rette for Œ fortsetje samtalen. Det at Arnold ogsŒ etter ei stund gŒr for Œ fyre seg opp ein sigar midt i samtalen, og samstundes er redd for at ho har lagt pŒ dŒ han kjem tilbake, kan ogsŒ underbyggje denne ambivalensen hos Arnold. Hans skepsis til den merkelege situasjonen han er komen i, vert ˜g repetert gjennom heile novella, ved at han heile tida synast Œ vera pŒ vakt for noko han ikkje heilt veit kva er sj¿lv:

ÓHe did not take the chair she indicated, but instead one that let him face the balcony, the hallway and the small livingroomÓ Vi som lesarar deler denne kjensla av at det er noko trugande, ein overhengande fare ein stad, ein fare det er vanskeleg Œ vite noko sikkert om, men som til d¿mes manifesterer seg i mannen pŒ balkongen, som f¿lgjer Arnold sine r¿rsler pŒ veg ut og inn av bygningen som Clara bur i, og som gjer han uroleg.

 

Vi finn eit tydeleg erotisk motiv i dialogen mellom Arnold og Clara, som etterkvart viser seg i ei slags erotisk handling, gjennom kysset som finn stad i hennar bustad. Dette kjem mellom anna fram gjennom Arnolds andre respons pŒ forslaget om eit m¿te mellom dei to, etter at han har slŒtt fast at det er umuleg : Ó I`m an old manÓ

 

 Det er ogsŒ viktig for Arnold Œ fastslŒ om ho er gift f¿r eit eventuelt m¿te kan finne stad. Dette kysset vert likevel ikkje til noko meir. Sj¿lv om det vert synleg for Arnold at det er mogleg for han Œ ha eit eventyr med denne kvinna, pr¿ver han ikkje Œ gŒ lengre enn dette eine kysset. Det verkar i det heile tatt som om moglegheiten for handling, spelar ei viktigare rolle i novella, enn faktisk Œ gjennomf¿re denne mogleheiten. Det vil vere Œ gŒ for langt! Vi ser det blant anna nŒr Arnold sp¿r om han kan r¿yke ein sigar: ÓDo you mind if I smoke a cigar?Ó he asked. ÓI don`t mindÓ she said. ÓI don`t think it would bother me, Arnold. Please do.Ó He decided against it.

 

Den framande kvinna, Clara, si rolle i novella er noksŒ tvetydig og uklar. BŒde Arnold og vi som lesarar stiller oss mange sp¿rsmŒl rundt denne kvinna. Ho insisterer pŒ eit m¿te, men nŒr dette m¿tet finn stad, kan ho ikkje lenger forklare kvifor det var sŒ viktig for henne. Og kvifor avbraut ho plusteleg den fyrste samtalen for sŒ Œ ringe opp igjen, der ho pŒstŒr at dei vart kutta av? Ho er ogsŒ sv¾rt uklar pŒ korleis ho har fŒtt tak i Arnolds nummer. Motivet for pŒstanden om at dottera er sjuk nŒr dottera sj¿lv benektar dette er ogsŒ mystisk. Og kvifor sp¿r ho Arnold om han er lege?

 

ÓAre you a doctor?Ó she asked. ÓNoÓ he said, startled. ÒNo, I am not. Det er sj¿lvsagt dette sp¿rsmŒlet som tittelen viser til, eit sp¿rsmŒl som gjev Arnold ein st¿kk, og som ytterlegare understrekar den trugande undertonen som pregar novella.

 

PŒ veg ut av bygningen der kvinna bur, stussar Arnold ogsŒ over den pŒstŒtte sonen hennar. Han er sikker pŒ at lyden pŒ tv-apparatet vert skrudd opp i stova, men det var jo ingen der? Dottera har gŒtt og lagt seg og Clara sj¿lv er ute gangen med han sj¿lv. Er det nokon pŒ balkongen? Det er i alle fall tydeleg at Arnold held eit auge med balkongen, og kjenner ein uro ved den halvopne d¿ra. Kven skjuler seg i sŒ fall der?

 

I samband med Clara, dukkar det ogsŒ opp eit sjukdomsmotiv, som kanskje kan forklŒre hennar r¿yndomsfjerne og frŒverande Œtferd, ei Œtferd som kan leie oss inn pŒ tanken om psykisk sjukdom. Blant anna mŒ Arnold pŒpeike at vatnet koker pŒ kj¿kkenet dŒ dei skal drikke te. Andre sp¿rsmŒl vi kan stille er kven ho eigentleg har kj¿pt medisin til, sidan dottera i f¿lgje ho sj¿lv ikkje er sjuk? Arnold merker ˜g at lufta er tett av medisinlukt nŒr han sit og ventar pŒ at ho skal kome heim frŒ apoteket. Og er det i sŒ fall denne tilstanden som gjer at ho er sŒ desperat etter kontakt?

 

Eit anna motiv som kan synast viktig i teksten er distanse. Allereie den fyrste setningen viser distansen mellom Arnold og kona, der han tuslar rundt i pysjamas, og ventar pŒ at kona som er ute pŒ forretningar skal ringe. Gjennom daglege telefonsamtalar er ho tilstades og frŒverande pŒ same tid. Det at ho tydelegvis har for vane Œ ta seg ein drink og to i baren pŒ hotellet om kvelden, medan han tuslar rundt i pysjamas heime, markerer distansen mellom dei ytterlegare.

 

Etter at Arnold kjem attende til sin eigen bustad etter m¿tet hos kvinna, h¿yrer han igjen at telefonen ringer. Han bestemmer seg for ikkje Œ ta den, men stŒr heilt stille til den stoppar. Han kjenner deretter, med den eine handa gjennom alle kleda, sitt eige bankande hjarte. Og det er no vi kan ane at Arnold etterkvart vil oppleve ein slags innsikt i eigen livssituasjon.

 

NŒr telefonen igjen ringer, tek han den utan Œ n¿le. Det er kona hans, men noko er ikkje slik det pleier for Arnold. Han blir med eitt stille: ÓHe remained silent and considered her voiceÓ som om noko er forandra hos han, som om hendinga med den ukjende kvinna likevel har gjort noko med han.

 

Vi kan pŒ denne mŒten ane ei utvikling hos Arnold, som gjer hans syn pŒ sitt eige liv endra i h¿ve til slik det var f¿r denne framande kvinna invaderer livet hans. Kan hende dette m¿tet med denne kvinna har fŒtt Arnold til Œ reflektere over det livet han lever, og om det er dette livet han eigentleg ynskjer?

 

Dersom vi kan kalle dette ein epifani, kan vi kanskje kalle den ein epifani i negativ retning, der Arnold fŒr ein innsikt om livet sitt, som han kanskje likegodt kunne vore for utan? For korleis skal han no kunne leve  det samme livet vidare etter dette? Kva som hender kan vi ikkje vite noko om. Vi forlet Arnold akkurat dŒ han tilsynelatande er komen til eit punkt der han har skj¿nt noko om livet sitt, noko som kunne fŒ store f¿lgjer for det, men sannsynlegvis ikkje f¿rer til anna enn at han lever livet vidare som f¿r, men med ei ny slags innsikt som kan gjere det litt mindre leveleg.