And did you get what
you wanted from this life, even so?
I did.
And what did you want?
To call myself beloved, to feel myself
beloved on the earth.
Raymond Carver, Last Fragment.
Notat
om Raymond Carvers novelle Are you a doctor lest opp mot to samtaler p
Nygrsdhaugen, Bergen.
student: Trygve Svensson.
Dette notatet skisserer en analyse av teksten Are you a doctor i forhold til novelletradisjon, historisk kontekst og personlig lesning. Jeg forsket i sttte grad lese teksten sakte enn nrt – dvs i forhold til tradisjon og omverden snarere enn i sken etter tekst-immanent mening.
I. KOMPOSISJON:
Are you a doctor handler om den ensomme eldre mannen Arnold Breit som blir oppringt av en tilsynelatende ukjent ung kvinne, Clara Holt. Hun oppfatter lengselen hans og overtaler han til komme hjem til henne. Begges motivasjon er uklar, det samme er bi-karakterenes rolle, og novellen pner for en rekke spekulasjoner rundt motiv, og historiens videre gang.
Carvers novelle er tradisjonell i sin utforming. Han bde deltok og underviste i writing classesi rene fr gjennombruddsamlingen Will you please be quiet please? kom ut 1975, med vr novelle.
Skriveregler for gode noveller ble bl.a. formulert av Goethe: Geben Sie uns zum Anfang eine Geschichte von wenig Personen und Begebenheiten, die gut erfunden und gedacht ist (...)[1] Goethe lar i samlingen Unterhaltungen deutscher Ausgewanderten (1795) rammepersonene formulere ideer som europeisk novellediktning bde fr og siden har sluttet seg til.[2]
Novellens handling br finne sted i et milj vi kjenner igjen, den trenger ikke vre lagt til fjerne eller eventyrlige landskap. Dette gjr det lettere for folk identifisere seg med teksten, dermed vil virkningen bli sterkere.[3] (OBS!)
Det viktigste trekket ved teksten komposisjon er utelatelsen.
Dette har Carver sannsynligvis lrt av Hemingway som skrev om dette grepet: you could omit everything if you knew that you omitted and the omitted part would strengthen the story and make people feel more than they understood.[4]
Eller som Carver selv sier i et
intervju: The short story and the poem, I've often said, are closer to each other
than the short story and the novel.[5]
Men: Teksten innfrir nesten samtlige krav til en god novelle gjennom 500 hundre r, som Asbjrn Aarsnes stiller opp i kapittelet Novellen som fiksjonsprosaens kortform i Episke Strukturer. [6]
Den har f karakterer, begrenset tidsrom, kjent milj. (Hva er vel et mer kjent fiksjonsmilj for en norsk leser enn amerikanske urbane strk?)
Goethe mente strengt at novellen fremstiller en uhrt begivenhet mens litteraturvitenskaplig leksikon plasserer Emil Steiger p det motsatte ytterpunktet 150 r seinere, da han definerer novellen som en fortelling av en viss lengde.[7]
Carver forholder seg til tradisjonen fra Goethe.
Arnold kysser Clara. Det er uhrt for en gift mann, men vi kan forst det ut i fra ensomheten som antydes gjennom Arnolds livssituasjon. Alene hjemme i pysj og tfler, mens konen er ute der et sted, she was a buyer jobber og drikker. Arnolds oppfrsel er selvflgelig umoralsk, og ikke noe nytt tema for novellene.
For Boccaccio i Dekameronen er utenomekteskapelige forbindelser et gjennomgende tema. Da han ble anklaget for usmmelighet svarte han at det ikke finnes noe som er s usmmelig at et menneske ikke kan si det nr det bare blir brukt smmelige ord.[8] Det er tradisjonelt for novellen fremtille konflikten mellom naturlige tilbyeligheter og sosiale konvensjoner. [9]
1. samtale: Medisin.
U.T og hans medstudent G.O
snakker i pausen p et av seminarene i ALLV301 om dden, at Arnold Breits
bankende hjerte er et symbol p dden, og at noen ganger kan det vre riktig s skoleflinkt pvise
dden i en tekst, og at man dermed klamrer seg til livet ved pvise dden.
Dden fr U.T til nevne Edgar Allen Poe, at han legger vekt p det fabelaktige i at man kan lese en novelle i ett strekk uten at man ikke trenger reise seg fra stolen.
GO: Da mener han at den nesten har medisinsk funksjon.
Ikke liten er U.T sin finnerglede da han p internettet ser at Carver selv har skrevet i forordet til samlingen sin: Where I`m Calling From:
"I love the swift leap of a good story, the excitement that often commences in the first sentence, the sense of beauty and mystery found in the best of them; and the fact - so crucially important to me back at the beginning and now still a consideration - that the story can be written and read in one sitting. (Like poems!) [10]
Er de lege? - kan vre sprsmlet teksten stiller, ikke til Arnold Breit, men til seg selv. Carver, som skriver det samme som Poe gjorde i 1842[11] str i en tradisjon der tekstene skal fungere. De skal forfre leseren. Hvorfor?
Sosial praksis er forutsetningen for all teori.
Georg Johannesen, Rhetorica Norvegica, s. 228.
2. Samtale: Amerika.
Vi som studerer ALLV301 mtes p en kveldspen kafe.
Flere av oss har vrt i USA og samtalen kommer inn p novellen og amerikanere
generelt.
TS: Har dere merket at i begynnelsen av Carvers novelle gr han med tfler. Det virker som et kjent amerikansk symbol for impotens og ubesluttsomhet.
C: Tuller du? Men alle gr jo med flippers der borte! P t-banen, p bussen, til og med p fest kommer folk med matchende flipp-flops. Jeg holdt p bli gal av det til slutt!
G.O.B: N gr han med slippers, ikke flippers i novellen.
T: Slippers, flippers, tomato, tomato. S dere ikke filmen Outfoxed?
Den viser hvordan den mektige tv-kanalen Fox koblet kandidaten Kerry til begrepet flip-flopper et uttall ganger. Det var for vise at han ikke var en decision maker.
KJL: S du mener novellen slr an med stemple mannen Arnold Breit som impotent?
TS: Om ikke impotent, s slapp, umaskulin, der han skynder seg halvt avkledd litt over ti p kvelden, for svare telefonen fra sin kone som ringer hver eneste kveld.
TFR: Kanskje det betyr at han egentlig venter p telefon fra noen andre? Denne forhastede gangen? Uansett: Dette blir for enkelt!
TS: Enig. Jeg tror ikke vi kan lese denne novellen uten se p konteksten den opptrer i.
GOB: Til tross for at Carter mener at tekstene kunne funne sted hvor som helst?
KJL: Det er fordi for en amerikaner er hvor som helst ikke noe annet enn hvor som helst i Amerika
C: Men hovedkarakteren minnes jo en trapp i Luxembourg?
TS: Det er et sosialt tegn, han er en smule velstende, og har tilknytning til Europa. Jeg mener utvilsomt at den m forsts som utpreget amerikansk. Men husker du ikke KJL, at vi har snakket om amerikanere fr?
KJL: Jo, for vi har jo begge reist i de trakter.
TS: Og ble vi ikke begge sltt av hvor enkelt det er tilpasse seg amerikansk levevis?
KJL: Jo, men dette er kun p overflaten.
TS: Ja, for selv om vi har alle de samme kulturelle referansene, flere enn vi f. eks har med engelskmenn, eller tyskere, s er det allikevel noe dyptliggende som skiller oss.
KJL: Ja, men hva er dette?
TS: Jeg er ikke sikker, men jeg synes det kommer best til syne nr man skal prve opprettholde personlige relasjoner i mer enn en kort stund.
TRF: Det hres ut som du snakker om ensomhet.
GOB: Handler kanskje Carters novelle nettopp om det?
TS: Ja, om amerikansk ensomhet.
Nr Carver ble spurt om hvorfor han ikke skrev romaner var forklaringen bygget p produksjonsforholdene. Han giftet seg som fattig, ung amerikaner, 18 r gammel, med en gravid kone p 16. De fikk to barn og mtte jobbe mye. Da han fikk anledning til g p skrivekurs hadde han ikke tid sette av til skrive en hel roman.
skrive en novelle er praktisk og det betyr mulighet til tjene penger p noe man elsker. Novellen er ogs forbrukervennlig s sant den er godt skrevet, dvs. spennende, drivende, gtefull, i et levende sprk etc. Novellen er tidseffektiv, den gir mye innhold for liten innsats. (Midt mellom roman og poesi.)
For en amerikansk forfatter som Carver var det helt uproblematisk svare p sprsml om framtidsplaner:At the moment the publisher is very pleased; my stories are selling well. Things are great. [12]
Are you a doctor? er skrevet av en hndverker som produserer historier som skal vre underholdende, for gjre dem mulig leve av. Dette pvirker komposisjonen.
Men Carvers novelle er ikke ren teknikk, den er ingen reklametekst eller kioskroman. Den fungerer p et marked for populre fortellinger, den kan leses i et magasin p
t-banen, men er allikevel dristig komponert.
Utelatelsen er omfattende. Karakterenes motiver blir kun antydet som drifter og lengsel. Hvordan er dette mulig i en s lesevennlig novelle?
En forklaring er fordi den handler om kjrlighet.
III. KJRLIGHET.
The stories are pretty cool, and so is the sex. It's cool, not hot.
R. Carver om sex i novellene sine.
Det er mulig lese Carvers novelle som en del av en helhet via Johannesen/Lukcs:
Et fenomens konkrete mening forsts frst nr en har erkjent dets forbindelsesledd til helheten, dvs. til summen av den sosiale og historiske prosess, som fenomenet bestemmer og er bestemt av samtidig,[13]
Karakterenes lengsel og underlige oppfrsel blir da et symptom p amerikaners livsvilkr etter andre verdenskrig. Dette kan man si om alt fra Hemingway til BUFFY – the vampire slayer.
MEN: Are you a doctor er muligens en kvalitativt sett meget god formulering av disse vilkrene.
Livsvilkrene er: En mann i et hus som m vre alene om kveldene. En kone som m drikke nr hun er ute reiser. En kvinne som i en viss grad er lst til leiligheten sin pga. barna. Hun har mrke ringer rundt ynene.
Livsvilkrene er ogs at karakterene er isolerte. Dette kommer tydeligst fram i telefonsamtalen mellom Arnold og Clara. Hun unnskylder seg flere ganger for bruke opp tiden hans. Da Arnold kommer p besk forteller Clara Were not used to company.
Isolasjonens viktigste uttrykk er i den gtefulle uttydelige kommuikasjonen mellom alle karakterene. Arnolds kone er full nr hun ringer han. Barnet svarer noe annet en hva Arnold ville forventet i deres frste samtale. Han har dessuten ikke oppfattet navnet hennes riktig.
Karakterene vil si noe, men vet kanskje ikke hva.
Glimt av betydningen skapes i det som ikke sies, og det som ikke sies er at de to nsker komme ut av ensomheten.
Vil dette si kjrlighet? Ikke ndvendigvis. Eller: Det er ingenting som er ndvendigvis nr det dreier seg om kjrlighet. Kysset mot slutten som er novellens uhrte vendepunkt, har lite med lidenskap gjre. Det er snarere en gest, som understreker vanskeligheten med overskride seg selv. Kjrligheten blir antydet som en mte komme seg ut av isolasjon p, men det er ikke en erotisk kjrlighet. Den dreier seg om komme p besk igjen, om ikke glemme hverandre, om snakke bra sammen.
Det er den illegitime elskov som har hyest verdi sett fra et litterrt standpunkt skriver Aarseth om sex hos Boccacio. Ikke sjeldent frer det til noen yeblikks glede som senere straffer seg.
Hos Carver ligger det illegitime i forske komme seg ut av ensomheten, og det er den litterre verdien i Are you a doctor?
Et mulig tema for en videre underskelse vil vre om novellesjangeren er spesielt godt egnet til beskrive ensomhet i det moderne storsamfunnet etter mottoet Genre = store kategorier av mentale holdninger (...).[14]
Uansett: Teksten er en moderne novelle som str trygt plantet i genretradisjonen.
Den kan leses som tegn p livs og skrivevilkr i amerikansk etterkrigstid, og som godt eksempel p metafysisk lengsel i fra denne tiden.
[1] A. Aarseth,
Episke Strukturer, (Fra Unterhaltungen deutscher Ausgewanderten)
Universitetsforlaget 1994, s. 128.
[2] Ibid s128.
[3] Ibid s 129
[4] Ibid s 144
[5] http://titan.iwu.edu/~jplath/carver.html
[6] Episke strukturer, kapittel 119-144.
[7] Litteraturvitenskaplig leksikon, Kunnskapsforlaget 1997, s 176,
[8] Aarseth, s 122
[9] Ibid. 121.
[10] http://www.kirjasto.sci.fi/rcarver.htm
[11] Aarseth s. 138
[12] http://titan.iwu.edu/~jplath/carver.html
[13] Georg Johannesen, Rhetorica Norvegica, Cappelen 2001, s. 228.
[14] Ibid, s 228.