Allmenn
litteraturvitenskap, UiB
Ny
på hovedfag - Våren 2003
(Besøkende
nr. )
- Studieforum
- 'Ny
på
hovedfag'
- Innføringskursets
nettsted
- Seminarleder,
Prof. Lars
Sætre,
Rom
282, nås pr E-post lars.saetre@lili.uib.no
og pr tel. (555)82393 (Mob. 95823232)
-
MELDINGER:
-
- Endring - NB: Fredag
31/1 - seminarets siste dag - møtes vi på sem.rom 216
(HF-bygget)
- kl 10.15-12.00
(istedenfor 9.15-11.00)
- Husk å levere
prosjektbeskrivelser enten elektronisk eller i LS' posthylle
seinest
- torsdag 30/1 kl
18.00.
- De elektronisk
mottatte prosjektbeskrivelsene ligger nå på nettet med
link ved hver students navn nedenfor på denne
siden.
- ELEKTRONISK MOTTATTE
CARVER-ANALYSER ER NÅ LAGT UT MED LINK VED HVER STUDENTS
NAVN.
- PAPIRVERSJONER UTDELES I
SEMINARET.
- Husk: Onsdag 29/1 er vi
på 372, kl 10.15-12.00.
-
- Onsdag 22/1
og onsdag 29/1
endrer vi seminartid til 10.15-12.00
(fra 12.15-14.00), pga. kollisjon med annen undervisning for
enkelte. Vi treffes da på sem.rom
372 (gamle
inst.biblioteket i HF-bygget 3 etg. (ellers 216, som
vanlig).
-
- Omvisning
('oppfriskning') på
Universitetsbiblioteket
- er avtalt med
univ.bibl. Runo
Isaksen, som
mandag
20/1, like
etter timen for det tredje seminarmøtet vårt, treffer
dere kl 11.10 i
forhallen på UBB,
og som så orienterer om bruken av biblioteket. Møt
opp!
-
- Hovedfagets
tillitsrepresentant er stud.philol.
Øystein Vidnes
(e-post:
oystein.vidnes@student.uib.no).
Han vil kunne orientere dere om Fagutvalgets arbeid, og dere
anmodes om å kontakte ham vedr. fag- og studentpolitiske
spørsmål, og annet. Dette gjelder også
spørsmål vedr. PC-arbeidsstasjoner, tilgjengelige
lesesalsplasser, osv. (blant annet skal det snart holdes valg
på vararepr.).
-
- Om
Studiekort: Mangler
noen nøkkelkort
for adgang til HF-bygget og Sydneshaugen skole, les
dette:
- "Studiekorta
ved Universitetet i Bergen er av typen Smart-kort og fungerer som
* Identitetskort * Nøkkelkort * Lånekort ved
Universitetsbiblioteket * Tilgangskort til Studentsamskipnadens
treningssentre
- Fotografering
og henting av studiekort skjer på Studentkontoret sitt
kortsenter i Christiesgt. 20 i perioden 15.- 29. januar 2003. Husk
å ta med legitimasjon.
- Kortsenteret
er åpent mandag - fredag kl. 11.00 - 15.00. Frå 20.
februar er tenesten tilgjengeleg på Studentkontoret i
Langesgt. 1 for dei som ikkje fekk høve ved semesterstart.
Når du har blitt fotografert kan du hente kortet etter 3
dagar. Ved henting må du vise kvittering på at du har
semesterregistrert deg (semesterkvitteringa). Studiekortet er
berre gyldig saman med semesterkvittering." (Hentet fra:
http://studentportal.uib.no/?page=registrering&sub=om_studiekort)
-
- Tidsskriftet
Prosopopeia
(allm. littvit-studentenes eget organ) inviterer til
møte
torsdag 16/1-03:
Møt fram ved hovedfags-lesesalens inngangsdør
(Sydneshaugen skole) kl
18.45.
-
- Prof. Per
Buviks modulkurs V2003 starter 7.
februar.
- Prof. Arild
Linnebergs modulkurs V2003 starter 6.
mars.
- KVIK202
(Fordypning: fem. fil./fem. littvit.) undervises V2003, tirsdager
og onsdager 12.15-14.00, Aud K., Sydnesh.
skole.
- Se egne
nettsider på SALs infoside: http://www.hf.uib.no/i/LiLi/Und-litt/Und-litt.htm
-
-
-
Fram
til
- STATUS
- (fortløpende
seminar-referat og oppdatering)
-
-
-
![](Kolloq.gif.jpg)
- Til
Gruppe
1,
til Gruppe
2,
til Gruppe
3
-
Disse
9 er opptatt V-2003:
Anders
Marcussen Gullestad, Ellen Therese Hoff, Linn Jansen, Janne Sund,
Lene Tollefsen, Elin Veigård Uberg, Guri Margrete Idsø
Viken, Marianne Frøystad Walderhaug, Tina Louise Ådland.
I tillegg følger Gro Havelin kurset (ble opptatt på
studiet seinhøstes 2002).
Orienteringsmøte:
Onsdag
15. januar 2003 kl 14.15, rom 216, HF-bygget.
Litteratur:
Kjøp
snarest på Studia (avd. Kompendiesalg) heftet
"Introduksjonskurs
for hovedfag",
og start lesningen av tekstene.
-
Studieplanen
for Hovedfag finnes på dette nettstedet: http://www.hf.uib.no/i/LiLi/Und-litt/litt-hf-nymal.htm
Veiledningskontrakten
(Del II) som
skal undertegnes etter at du er blitt tildelt hovedfagsveileder
kort tid etter Innføringskurset, finnes på dette
nettstedet:
http://www.hf.uib.no/i/LiLi/Und-litt/kontrakt-del2-bokm.html
Oversend
utkast, skisser, analyser og opplysninger til seminarleder pr vanlig
e-post eller som attachment, og de blir lagt ut på denne
nettsiden fortløpende.
Status:
- Torsdag
16/1
- I dag gjennomgikk vi
først studieplanen, med vekt på hovedfagsstudiets og
faget allmenn litteraturvitenskaps egenart, inkl. dets komparative
og teoretisk orienterte profil. Videre diskuterte vi delingen av
studiet på hhv. de tre modulene og på hovedoppgaven,
og strukturen i denne delingen. Sammensetning av pensum og mulige
emner ble belyst, og omfanget, både i tid og i lengde, av
arbeidet med hovedoppgaven vs. modulene ble også kommentert.
Modulemnene bør ikke ligge for nært opp til emnet for
hovedoppgaven, og en bør tilstrebe en viss spredning i de
forskjellige modulpensa. I forbindelse med hovedoppgaven ble
veilederens rolle og veiledningsforholdets funksjon
drøftet. En vifte av mulige emner, og sammensetningen av
mulige stoffområder og deler innenfor hovedoppgaven ble
berørt, samt muligheten for felles-arbeider av ulik art.
(Jfr. 'monografi', 'artikkelsamling med motivert og indre
ammenheng', 'gruppearbeid', osv.) Den ytre og den indre ethos i de
vitenskapelige arbeidsteknikkene ble også kommentert.
Avslutningsvis diskutertes eksamensordningene. Timen ble avsluttet
med fokus på veiledningsomfanget, og på
retningslinjene for plikter og rettigheter i den kontrakt som
etter tildeling av veileder skal underskrives. -- Etter dette
reviderte vi gruppeinndelingen: Lene flyttes til Gruppe 3, Janne
til Gruppe 1. -- Annen time brukte vi deretter til en runde
på de tanker den enkelte har gjort seg om emne for
hovedoppgaven. Vi er tidlig i prosessen ennå, og få
hadde faste tanker om emnet, men i runden kom det foreløpig
fram emner som disse, og som den enkelte arbeider videre med i
løpet av seminarukene: Shakespeares dramatikk; et emne
innen postkolonialisme, kanskje knyttet til kvinne- og
kjønnsteori; et emne knyttet til Bataille, Foucault og til
kjønnsteori, gjerne med føringer mot antikken;
Naguib Mahfouz' litterære kunst, og resepsjonen av
bøkene hans; språkets undertrykkende og
frigjørende dimensjoner, 'revisionary writing', feministisk
teori; barnelitteratur; drama og dramatikk. -- Til slutt fokuserte
vi på gruppeoppgaven som skal løses til fredag:
diskutér i gruppene, og skriv et utkast til analyse av
'Hemmelig ve' (én til halvannen side eller mer), og send
som attachment til LS' epostadresse. Forsøk særlig
å tenke 'hvilke elementer skal tas med i relasjon til
tekstens beskaffenhet', 'problemstilling', og 'utstykking av
løsningsforsøket på problemstillingen gjennom
dertil høvelige punkter'.
-
- Fredag
17/1
- I dag belyste vi først
noen videre 'genretrekk' ved hovedoppgaven, og vi vektla det som i
den enkeltes utpønsking av emne for oppgaven, etter hvert
vil kunne knyttes til oppgaveskrivingens tre første deler:
avgrensning av og motivering for emneområde,
materiale, og avgrensning av problemstilling. Vi
pekte òg på en del disposisjonsmessige og
kompoisjons- og formrelaterte spørsmålene knyttet til
hovedoppgaven. -- Deretter tematiserte vi skrift, skriving og
kompositorisk formgiving av kortere oppgavebesvarelser, av typen
vi jobber med i dette seminaret. -- Dagens hovedemne var Hamsuns
kortprosatekst 'Hemmelig ve' og analyseutkastene til den.
Først diskuterte vi, så analytisk orientert som
mulig, de elementene som umiddelbart springer oss i øynene:
fortellekode, tidsplanveksling, kompositorisk ramme, ledemotivene,
gåtepreget, og enkeltmotiver. Deretter åpnet vi for
tolkninger ut over det analytisk påviselige. Mot denne
bakgrunn analyserte vi så de to innkomne utkastene til
analyse, som begge, og selvagt i noen grad i rudmenter og i ulik
grad, lengde og tid tatt i betrakning, forholdt seg til en ryddig
disposisjon og inndeling av besvarelsen: innledning,
problemstilling, hovedargumentasjon (noen også med
meta-argumentativt blikk) utstykket i underavsnitt. Begge manglet
en oppsummerende konklusjonsdel med tilbakeskuende blikk på
den gjennomførte analysen og en avrundende punchline, noe
som klart ville vært med om utkastet hadde vært en
full analyse. Det vi var innom var fotellekode,
person/konsetallasjoner, dobbeltgjengermotiv, temporale
nivåer, ulike realitetsplan innenfor fiksjonen,
komposisjonsnalyse. Vi berørte genrebenevnelser som skisse
og novelle, og vi fokuserte mye på tekstens
metalitterære, kunstneriske, problematikk, i tillegg til
dens modernitetsaspekter, og dens ambivalente tittel. Disse
elementene trakk vi så både i en psykoanalytisk og i
en eksistensiell fortolkningsretning, etter analysen. --
Grupperevidering: Janne flyttes til Gruppe 1. -- Vi ses mandag, da
diskuterer vi de utdelte eksemplene på prosjektbeskrivelse
(Gruppe 1: Fosse-prosjektet, og Individ og samfunn; Gruppe 3:
Jakten på morderen, og Dikter og storby; LS:
Mahfouz-prosjektet). -- Hver av de to operative gruppene leverer
innen søndag kveld til LS' epostadresse en elektronisk
versjon av utkast til analyse av Brekke-diktet, som vi også
skal diskutere mandag.
-
- Mandag
20/1
- diskuterte vi tanke, innhold og
utformning i de fem eksemplene på prosjektbeskrivelse
som finnes i studiematerialet vårt. De har alle sine
individuelle særpreg og er ganske forskjellige fra
hverandre, noe som har sammenheng med både emne, materiale,
og problemstillinger, i tillegg til den enkelte students
beskaffenhet. Ved innlegg fra gruppene jobbet vi oss igjennom
emnene den enkelte berører og trente oss i å
identifisere disse i hver beskrivelse, og vi så på
oppbyggingen av hver skisse. Vi ettersporet også en del tom-
og utenompreik, og mangel på presisjon og gjennomtenkning.
Gjennom diskusjon av beskrivelsene kom vi fram til at en
modellprosjektbeskrivelse bør inneholde følgende
punkter (men NB: det vil selvfølgelig være grader,
varianter, muligheter for både utelatelser og også
andre 'inkluderinger' enn dem som er nevnt her). I det minste,
rekkefølgen på komponentene synes rimelig i det
forslaget som her følger:
- Emneområde
- Motivering
- Materiale
- Problemstilling(er)
- Eventulle
hypoteser
- Forholdet til
forskningstradisjonen
- Tekstutgavekommentar
- Påtenkt
løsningsmåte/metode
- Teoretisk
ramme
- Eventuelle
definisjoner
- Tempo-/framdriftsplan
- Eventuell
disposisjon/utstykking på kap./underkap.
- Avgrensninger/forbehold
- Bibliografi over
primær- og sekundærlitteratur
- - Varianter mellom de ulike
prosjektbeskrivelsene vil nødvendigvis måtte
oppstå; her er noen variasjonsfaktorer:
Konkretiseringsgrad; Avgrensninger; Teoretisk studium/Anvendt
studium; Fokus; osv. - Husk: Prosjektbeskrivelsen skal
være nettopp dét - en prosjekt-beskrivelse,
noe som innebærer et gjennomarbeidet preg av utkast; den
skal ikke være en oppgaveløsning: Det er
nettopp dén dere skal skrive dere fram imot i selve
hovedoppgavearbeidet. Avslutningsvis bli to særdeles godt
utarbeidete prosjektbeskrivelser utdelt til selvstudium. - Annen
time brukte vi til diskusjon av de to gruppenes analyseutkast til
Paal Brekkes dikt "Der alle stier taper seg". Det var
relativt stor enighet om diktets formale og motivisk/tematiske
bestanddeler. Det var to gjennomtenkte analyseutkast som
forelå, og bevisstheten i de enkelte utkastene om en
oppgavebesvarelses vanligste bestanddeler og forholdet mellom dem,
var svært godt profilert. Begge to var noe uavklarte i
forhold til diktets paradoksale struktur
(identitetsoppløsning, oppløsning av kunst vs. et
formgitt dikt osv.); dette var noe hver gruppe ville kunne utdype
nærmere i en fullstendig utskrivning av analysene. Utkastene
plasserte seg litt ulikt i forhold til den mulige radikaliteten i
den interpretative utlegningen av diktets identitets-,
eksistens-, kunst- og negativitets-tematikk, men viste altså
store samsvar i beskrivelse og analytisk gjennomføring. (Ut
over det som ble drøftet kunne man også peke på
videre gjennomføring i slike retninger: Eventuell
ytterligere vektlegging av allusjonene til Odyssevs og hans
menn, til forholdet mellom dem og sirenene, til forholdet mellom
Odyssevs ('Ingen') og Kyklopen, til Händels mentale
konstitusjon, og Händels forhold til det religiøse, og
evt. til Orfeus/Evrydike-myten, osv. Diskusjonen kom rimeligvis
stadig tilbake til diktets paradokser - finnes det parallellisme,
fordobling, og/eller motsetning, paradokser mellom den relative
subjektoppløsningen av det lyriske han som bilder,
struktur, vendingsfigurer, formverk, stofflighet/assonans,
typografi osv. bidrar til på den ene siden, og på den
andre: framskrivningen av den poetiske/estetiske
strukturen, det gjennomkomponerte verket som diktet
også kan sies å være? Det burde
også kunne problematiseres hvilken stemme det er vi
hører i den lyriske framstillingen, - og er diktet
som estetisk struktur også noe som er i mer eller mindre
fullstendig oppløsning? Avslutningsvis ble det til videre
lesning utdelt to allerede skrevne analyser av diktet, én
fra 1971, én fra 1993. - Til orientering er det nå
nok en person som har takket nei til studieplass på hovedfag
i littvit, og vi står d igjen med de to gruppene som alt er
etablert (vi fortsetter med å kalle dem Gr. 1 og gr. 3). -
Etter seminaret i dag, hadde studentene omvisning på UBB ved
Runo Isaksen. -- Hver student anmodes nå om å stadig
la tenkningen på eget prosjekt ligge og arbeide i bakhodet,
og om å notere ned elementer til en prosjektbeskrivelse
etter hvert som de dukker opp. Tenk også igjennom, og
diskutér gjerne sammen i gruppene, mulige elementer til en
full-scale analyse av Carvers novelle-tekst. Disse to oppgavene
skal det arbeides med i de seminar-fri dagene som følger
etter førstkommende onsdag, da vi diskuterer de fem
innledningene til tidl. skrevne hovedoppgaver. Onsdag treffes vi
10.15-12.00 på sem.rom 372.
-
-
- Onsdag
22/1
- diskuterte vi tanke, innhold,
oppbygning og språkføring i de fem innledningene til
allerede skrevne hovedoppgaver som finnes i kompendiet. De to
gruppene innledet om hver sine to, seminarleder om én. -
Flere hadde i tilnærmingen innbakt en tenkning i relasjon
til de viktigste punktene i prosjektbeskrivelses-modellen; i flere
tilfeller fungerer dette greit, men i et par tilfeller blir
p.b.-modellen for rigid: En ser at innledningskapitlene, som jo
for de flestes vedkommende er skrevet til slutt, etter ferdigstilt
hovedoppgave, og som da har svært mye stoff og spesifikt
egne momenter å skulle innlede til, ikke alltid kan
jamføres med p.b.ens nødvendigvis noe mer rigide
form. - Et problem fant vi ligger i at det innledningskapitlene
avgir av føringer, ikke alltid svarer til de faktiske
nivåene for ambisjon, problemstilling/løsning og
teoretisk/metodisk gjennomføring som den enkelte ferdige
hfagsoppgave, lest in extenso, oppviser. Disse feilkildene
må vi i kurset likevel leve med, men tenke inn og være
klar over. - Videre innså vi at emnets, materialets og
problemstillingens beskaffenheter - i relasjon til disse isolert
leste innledningkapitlene - i de enkelte tilfellene faktisk gir
oss noe variable forståelses- og vurderingskriterier: Der
man i ett tilfelle forlanger strammere begrepsavklaring, metodisk
refleksjon, teoretisk rammeangivelse osv. i innledningen, vil man
i et annet tilfelle akseptere tøyeligere normer - f.eks.
fordi emnet er nytt/uvant, materialet krever det, veien gås
for første gang, det nødvendige
kunnskapsreservoarets omfang nødvendiggjør det,
o.likn. - Diskusjonen vår avga også klare innsikter i
at en hfagsoppgave, og her: t.o.m. bare dens innledningskapittel,
ved siden av eller midt inne i den nødvendige 'akademiske
prosa' også evner å gi (gledelig) spillerom for en/ens
egen stemme: noen ganger (akseptert) 'essayistisk' uten å
gå ut over rimelige rammer for språkføring som
skal deles med andre om et emne, et materiale, en problemstilling
og forsøket på dens løsning - og noen ganger
med andre valører og likevel klart innenfor den aksepterte
h-oppgave-prosa: problematiserende selvrefleksivt der dét
er nødvendig, og ellers: horisontåpnende, kritisk
utprøvende, undrende, leservennlig inviterende (uten at det
blir til 'frieri'), og (på den negative siden:) snevert
overfokuserende, pompøst, ensidig vinklende, og urimelig
ekskluderende, innforstått - blant mange, mange andre mulige
diskursive nyanser. - En av de viktigste innsiktene fra
diskusjonen er at det er helt fundamentalt i hovedoppgaven
å skrive straight ut fra en selv om det man vil (man
må altså helt klart 'ville' noe), og om det som er
problemene i arbeidet, som man ikke må gå utenom, men
drøfte og forsøke å løse. Man
må også være rimelig trygg på at bagen man
bærer på ikke revner, og at det man har i den, holder
vann, og legge listen både akademisk og diskursivt etter
dét. Har man denne tryggheten, og selv-reflekterer man for
å nå den og samtidig tenker på ens egen leser,
kan man gjerne skrive en personlig tonet diskurs, utovervendt,
innovervendt (som vi så eksempler på) osv.
Innledningene ga oss nok av eksempler både på ikke
særlig gangbare, forenklende snarveier, så vel som
på, på den annen side, rimelige, motiverte
problematiseringer.
- - Noen 'highlights', i utdrag:
'Fortelling' og 'skriving' (Trotzig/Andersen):
Disposisjonen med fokus på to typer litteratur, teoretisk
ramme, forsøk på begrepsavklaring, problemstilling,
forholdet mellom tekstene, eksisterende forskning, nypresisert
problemstilling, er OK. God er også argumentasjonen for
utvidelse av den teoretiske rammen i retning eget material og egen
anvendelse. God er endelig den avrundende utstykkingen av pst'ene
på kapitler/oppgavedeler. Kritikkverdig er for det
første: hva er her primærmaterialet (den teoretiske
tenkningen det henvises til, eller de to angitte litterære
tekstene?); dernest: begrepsavklarings-forsøkene:
'intertekstualitet' opptrer i ikke mindre enn sju betydninger
på disse sidene (Julia Kristevas def. synes vesentlig her,
men virker knapt forstått); forholdet ml. 'lesning' og
'(for)tolkning' er uavklart (ikke minst i rel. til kommentert
sek.litt.); den teoretiske rammen er smal og kunne vært
etablert med henvisning til flere relevante arbeider, dessuten
mangler helt basale note-henvisninger til anvendt teoretisk stoff;
bruken av begrepet 'forelegg' er kritikkverdig; kommentarene til
den innvalgte sek.litt. er for utflytende i forhold til de
øvrige delene av innledningen og burde vært strammet;
og det finnes selvmotsigelser (jfr. 'det andre', og jfr.
'lesning'/'(for)tolkning') i behandlingen av eksisterende
forskning).
- - 'Jakten på orden.
Biblioteket i litteraturen': Innledningens essayistiske og
velskrevne preg gis det her konsesjoner for, på bekostning
av presisjonsnivå (jfr. ovenfor), det vitner her om
innsikt, engasjement, nytenkning på uvant område, osv.
De viktigste leserhenvendelsene er med, bakgrunn gis, forklaringer
antydes, koplingen av en utforskning av to kunnskapsområder
vi ikke er vant med sammenstillingen av på denne måten
(bibliotekvesenet/litt.) framstilles spennende/lovende,
problemstillingene i det minste antydes på disse sidene,
utstykking på underkapitler angis, og det er her et eget
driv over 'straight talk' samtidig med et antydet blikk for
ironiske og metaforiske forhold, slikt pirrer leserens
nysgjerrighet; det ligger humør i det skrevne. Av
åpenbare innvendinger til denne innledningen kan
anføres spørsmålet etter hva sammenhengen
mellom de to kunnskapsområdene vil bli utviklet til å
framstå som i løpet av oppgaven (noe som kun en
helhetlig lesning vil gi svar på, så noen mer presise
føringer kunne gis), og for det andre: På tross av
emnevalgets beskaffenhet kan det spørres etter klarere
teoretisk ramme for arbeidet, og ikke minst etter en tydeligere
angitt metodikk. Endelig kan et spørsmål med
rimelighet reises om hvilke analysekriterier som her vil
(måtte?) ligge til grunn for tilnærmingen til de
litterære tekstene (noe som nå først den
helhetlige oppgavelesningen i dette tilfellet kan gi svar
på). Det virker som det er en overflatemessig
motivitsk/tematisk analyse som skal gjøres (men oppgavens
pst. krever kanskje også innblikk i formale trekks
funksjoner?) Spørsmålet om i hvilken grad biblioteket
og orden fungerer undertrykkende, og et sideblikk til en eventuell
frigjørelse gjennom de angitte brannene, burde vært
åpnet i innledningen. Noe større selvrefleksjon i
innledningen ville hjulpet leseren her.
- - 'Georg Johannesen og
dannelsen: Høst i mars': Her ga diskusjonen rom
for erkjennelse av det store ambisjonsnivået,
kunnskapsfeltet, og vanskelighetsgraden som denne oppgavens
problemstillinger og gjennomføring innebærer. Denne
innledningen gir, av de fem, kanskje det beste innblikket i at den
er skrevet til slutt, etter at arbeidet er ferdig - fordi den i
ordvalg og språktone enkelte steder kan virke litt
vél 'innforstått', 'suveren' og 'selvtilfreds'. Slik
kan den for noen også framstå som noe for
egenrådig (påståelig, nebbet, pompøst,
arrogant) i hva den tillater seg å velge bort å
gjøre, og hva den skjærer til som sitt eget
problemløsnings-spor. Men det er - bortsett fra slikt - i
mangt en veldig god innledning, med en fast, myndig diskurs som
vet hvor den vil. Negativt er det at det metodiske blir for vagt
antydet, noe som etterlater leseren i tvil om hvordan
problemstillingene er tenkt løst, ikke minst siden ett av
poengene synes å være å levere både en
'litterær analyse', gi et 'teoretisk bakgrunnsbilde', og
å framstå som et 'filosofisk forsøk'. Store ord
om komplekse forhold - som vél kan innpasses i hverandre i
løpet av oppgaven, men som kunne fått leseren med
helt fra side 1 om viljen til å møte ham/henne hadde
vært bare littegrann større. Også forholdet
mellom 'fragmentet', 'helhetsperspektivet' og det 'paratekstuelle'
kan framstå noe ullent for en ikke-innforstått leser.
Man etterlyser i innledningen også en nærmere
redegjørelse for materialet som skal studeres innenfor
emnet dannelse/avdannelse (i GJs Høst i mars), for
det pekes også antydningsvis i retning andre tekster fra det
samlede forfatterskapet. Også pst.ene kunne vært
tydeligere angitt, uten å måtte legge listen lavere.
Veldig bra er dog den klare tanken og viljen som ligger i
innledningens utsagn om at her vil det bli reflektert annerledes
om litteratur, litteraturforskning og begges funksjoner enn det
det antydes at den kjente forfatteren av oppgavens
primærtekst har gitt uttrykk for - dette lover fasthet, mot,
gjennomføringsvilje og nyanseringsevne framfor det som
så vil følge på oppgavens videre sider. Og det
forsoner langt på vei at leserens faktiske
førsteinntrykk av at det kan være at kand.
nærmer seg prmærforfatterens diskurs(former) for
mye.
- - Innledningen til oppgaven om
teoretiske problemer i forholdet mellom litteratur og
billedkunst (Ibsen/Bleken) er velskrevet, den har rød
tråd, går steg for steg, bruker et akseptabelt eget
billedspråk (en viss form for mestaforisitet) som ikke
forkludrer, og den er spesielt selvrefleksiv. Den er meget bevisst
om det ukjente ved å situere en studie i feltet mellom tre
fagtradisjoner og i rommet mellom to kunstarter. Samtidig er den
bevisst om gevinster i innsikt som da kan nås, og - ikke
minst - om de begrensninger som også vil gjelde.
Innledningen viser klart innsikt i og respekt for de to
kunstartenes egenart, og den er adekvat problematiserende omkring
hva som rimelig kan gjøres av en forsker overfor disse
kunstartenes individuelle uttrykk. Også den tid og
samfunnskontekst denne kandidaten lever i, er innreflektert her i
relasjon til det arbeidet som forsøkes gjennomført.
Etter at emne og material er angitt, samt en antydningsvis
problemstilling, vies - helt relevant - mye av de
gjenstående sidene til en informert diskusjon om forholdet
mellom analyse, fortolkning, og 'lesning' i relasjon til det
sammensatte materialet, og spesielt dveles det ved sentrale
representanter for den form for moderne hermeneutikk som her kan
tenkes å kunne bidra med teoretisk ramme og en anvendbar
metodikk. Alt dette er suverent gjort på disse få
sidene, som mot slutten naturlig går over i en nærmere
drøfting av hvilken metodikk som med rimelighet kan tenkes
anlagt og som kan motiveres til å bidra til å
løse den antydete problemstillingen på materialet og
emneområdet. Dette er en tydelig 'informert' innledning,
klart litteraturvitenskapelig (og kunst- og
medie-orientert), men samtidig også såpass
ledig og selvrefleksivt/personlig-essaystisk i
framstillingsformen at mange lesere kjenner seg ekstra pirret i
sin nysgjerrighet, og dertil kanskje også i en viss forstand
føler seg særlig invitert og velkommen til å
følge det som her skal skje. Det merkes et tydelig
engasjement, men ett som er under selvkritisk
kontroll.
- - I innledningen til arbeidet
om Batailles kritikk av og tilslutning til surrealismen er
språkføringen knapp og konsis, enkelte steder t.o.m.
muligens noe for 'konsis'. Emne, materiale og
problemstilling angis raskt, og leseren ser straks signaler om at
dette kan være et komparativt arbeid, i den forstand at det
er en sammenlikning mellom to surrealisme-forståelser
(Batailles og Brétons). Innledningen, både i
prosjekt- og perspektiv-delen, skjærer imidlertid sitt
material og sin vinkling så knapt til at en reell
komparatisme blir vanskelig-, for ikke å si umuliggjort, og
uten å anføre fundamentale argumenter for hvorfor
materialet mot den angitte bakgrunn skal begrense seg til Bataille
og en vinkling kun på hans verk. Her synes avgrensningen
å være gått vel langt. Det er dessuten angitt
lite om hvilket konkret material, ut over den nevnte boken, som
vil kunne måtte dras inn for å løse
problemstillingen - men at den ene boken neppe kan være nok,
aner leseren fort. Emnets og problemstillingens beskaffenhet synes
å gjøre dette like mye til en idéhistorisk og
(kanskje) filosofisk oppgave som en litteraturvitenskapelig
fundert oppgave, noe som burde vært diskutert. Ikke minst er
forholdet mellom tanke og tekst noe som innledningen etterlater et
ønske om refleksjon omkring. Det samme gjelder forholdet
mellom de typer tekst surrealismen bestod av, og hvilke av dem som
kan bli aktuelle å studere i dette prosjektet. En metodikk
ut over det angitte perspektivet kunne med fordel vært
trukket inn i denne innledende diskusjonen. Mot slutten angis,
på urofklarig unnavikende vis, hva oppgven ikke skal befatte
seg med: Avgrensning er ok, men problemet her er at flere av disse
temaene - etter det som alt er skrevet - hos leseren åpner
for tanker om at de tvert om burde vært inndratt. Denne
svært tilskjærte og noe snevert definerte innledningen
er imidlertid åpenbart myndig, handlekraftig og
målrettet, og fungerer som en fin port inn til
gjennomføringen av et prosjekt som tydelig vet hva det
vil.
-
- Onsdag
29/1
- diskuterte vi Raymond
Carvers novelle "Are you a doctor?" med særlig vekt
på mulighetsvilkårene for en holistisk analyse. 8
enkeltanalyser var innlevert, et flott resultat, med mange gode
enkeltbidrag i - over hele linjen - fintflytende
oppgavebesvarelses-diskurs. Alle har skrevet godt, i stramt
komponerte, fint inndelte besvarelser, og i godt, eget
oppgaveløsningsspråk - en god akademisk prosa. Alle
forholder seg nå - i alle fall prinsipielt, og i det enkelte
tilfelle med helt relevante og/eller motiverte og
nødvendige nyanser - til den oppg.løsningsmodellen
vi har jobbet med. Særlig må framheves den
problemstillende bevisstheten over hele linjen, og
argumentasjonsviljen innenfor egen vinkling. - Det er naturligvis
begrenset hva den enkelte har hatt av tid og muligheter til
å legge arbeid i besvarelsen, og de varierer en del. En
hovedkommentar til de fleste vil være at man denne gangen
har merket seg, blitt slått av og forfulgt tekstens
"gåtepreg" hva angår personenes karakteriseringer og
egenskaper, motsetningene mellom tale og utført handling,
og mellom tale og tale sågar. Videre har de aller fleste
festet seg ved Carvers såkalte minimalisme, og forfulgt et
riss av handling eller en parafrase av teksten med vekt på
hvor lite informasjon som blir gitt, og at man dermed er blitt
forvirret eller må fortolke relativt sterkt. Slike
handlings-, innholds- og person/karakter-messige paradokser har de
fleste vært opptatt av. Det må understrekes at dette
er elementer på et relativt innholdsnært plan. Og
på vårt fagfelt bør man også tenke som
så at om man i første omgang blir slått av
"mangel på informasjon", så kan et slikt
O/null-element være formalt og tematisk
(betydningsbærende) viktig i en annen sammenheng.
("Fravær av tegn er også et tegn.") - I noen grad er
det ut over dette hos mange også blitt lagt vekt på en
rudimentær fortellekode-analyse. Få har fått
fram den estetiske strukturen i motiv- og billedspråket, og
hvordan dette blir formidlet til leseren. Komposisjonsanalyse var
det lite av. - I seminaret forsøkte vi etter innlednings-
og problemstillingsfasen å antyde en rudimentær
analyse med vekt på at novelleteksten i utgangspunktet
må leses som en potensielt helhetlig estetisk struktur med
et gjennom-formet "språk" på hvert mulig analytisk
tilgjengelige nivå - og samlet sett: Det innebærer da
at komponentene man blir slått av og merker seg (cf.
litteraritet, poetisk språk) på hvert enkelt
tekstnivå må analyseres med henblikk på
funksjon, og ikke bare etterspores eller konstateres. Med
utgangspunkt i dette, tok vi også opp tanken om å lese
teksten med vekt ikke bare på innholdsmessige paradokser,
men også som en mulig paradoksal kontrast-struktur, med vekt
på ytterpunktene paradoks vs. helhet, på nivåene
for komposisjon, motiv/bildestruktur (med ledemotiver),
fortellekode, fortellers forhold til h.person hhv. til andre
personer, temporale nivåer, og endelig en sammenfatting av
enkeltresultatene med vekt på en mulig overordnet tematikk .
Her vektla vi eksistensiell identitetsproblematikk knyttet til
begjær og avmakt, og derutover en videre utbygging av dette
med en ytterligere utdypning av blikk-motivene, som får
betydning for tekstens instanser fra innerst til ytterst og helt
ut til leseren (helhet/kontroll vs. destruktivt/dekonstruerende
'gaze', og da altså med gyldighet for så vel
hovedperson, som forteller, som verkstruktur, som for
leser(blikk)). Slik sett kan novellen leses som en
(re)initerings-, erkjennelses- (ja, kanskje også
anagnorisis-)-fokusert fortelling: Den kan sies å vekte
aksepten av ansvaret for egen eksistens og identitet, kritiske
sanseevne, refleksjon og vurderende ettertanke, og av det stadig
mulige innbruddet av Det/Den Andre som åpning, utfordring
eller som farefull utslettelsesmakt - men med vekt på
(særlig gjennom h.persons (gjen)våknende
selvforståelse og handlingsevne) den performative prosess og
dynamikk som teksten besitter. - Noen alternativer ble
drøftet, og forefinnes, som antydet i seminaret, i flere av
de innleverte besvarelsene. Noe av det viktigste ved det som her
ble oppsummert er ikke en analyse som nødvendigvis
går i denne, antydete retningen; det viktigste er å
spørre etter en potensiell helhet i den estetiske
strukturen, som dog kan innbefatte paradoksale, uforståelige
elementer på ett nivå - men om uforenlige elementer
på ett nivå knytter seg til tilsvarende på andre
nivå, er mangelen på sammenheng samtidig en
sammenheng, som da gir grunnlag for (semantisk)
meningsanalyse i en annen dimensjon. - Ellers: Det tilbys som
nevnt for øvrig kommentarer til besvarelsene enkeltvis, i
veiledningtime hos seminarleder; ta bare kontakt med tanke
på neste uke. (NB: Se, ut over det vi har arbeidet med,
nøye på notasjons-, sitat- og tegnbruks-standardene,
og om din besvarelse synes adekvat i hht. disse.) - Siste
skriftlige arbeid, Prosjektbeskrivelsen, innleveres, enten
elektronisk eller i LS' posthylle, innen kl 18.00, torsdag 30/1. -
Vi ses!
-
- Fredag
31/1
- la alle fram sin
prosjektbeskrivelse til diskusjon. De ble gjennomgått
én for én, med innspill på kryss og tvers over
bordet. Skissene er alle individuelle og forholder seg på
ulikt vis til antydet modell; det er helt greit. Det noen
bør jobbe med, er ytterligere avgrensning,
tilskjæringer av så vel skjønnlitterært
som teoretisk stoff, utvikling av ytterligere problemstillinger,
og også skjerpete blikk på eksisterende
forskningstradisjon i relasjon til eget prosjekt, samt hele tiden
å tenke over at dersom ett element i skissen forandres,
så må man tenke inn mulige forandringer også i
relasjon til beskrivelsens andre komponenter (det så vi noen
eksempler på). For dem som jobber med fremmedspråklige
tekster minnes det for øvrig spesielt om at det ved tekst-
og diskursive analyser (tenk over hva man da fokuserer
på) må innreflekteres en hensyntagen til hvorvidt
primærspråket beherskes i tilstrekkelig grad, og i
tillegg: en kritisk bevissthet om/sideblikk til oversettelsers og
gjendiktningers språk- og formspråklige beskaffenhet.
- Fordeling av studenter på veiledere foretas i løpet
av ca. en uke, melding gis skriftlig til hver enkelt av dere. -
Flere råd og vink om arbeid, samarbeid og veiledning ble
ellers gitt avslutningsvis. - Det var enighet om å la
websiden med tilleggssider stå som arbeidsredskap i 14 dager
til, før de fjernes fra serveren. Da tas en papirutskrift
av alt materialet, som dere kan henvende dere til seminarleder for
å få kopi av om dere er interessert. - Jobb nå
målrettet både med hovedoppgave og moduler, men ta
vare på dere selv, og på hverandre - gjør bruk
av det grunnlaget Innføringskurset har gitt dere så
vel faglig som sosialt. - Takk for god innsats gjennom disse
ukene, og lykke til med det videre hovedfagsarbeidet!
-
Lars
Sætre
-
GRUPPE
1: Anders, Ellen, Linn, Gro, Janne
Analyse-utkast
til Knut Hamsun: "Hemmelig ve" (innlev. Torsd.16/1 innen kl 19.00;
disk. 17/1):
- Analyse av "Hemmelig ve"
av Knut Hamsun
- Gruppe 1, Anders, Gro,
Linn og Ellen -
- Analyseutkast, Knut
Hamsun, "Hemmelig Ve"
-
- Problemstilling:
Går det an å si at dette er en psykologisk
novelle, og hva er det i så fall som gjør
den til det?
- For å kalle dette en
psykologisk novelle må vi finne grunner til at
hovedhandlingen i teksten befinner seg i hovedpersonens
bevissthet, og at det ikke bare er en fortelling om en
persons underlige møter med en annen reell person.
Vi får raskt en følelse av at den fremmede
mannen som hovedpersonen støter på fire
ganger kun eksisterer i hovedpersonens bevissthet, og
på den måte er en del av ham selv, men hva
finner vi i teksten, og eventuelt i Hamsuns
forfatterskap, som underbygger dette? Elementer vi finner
aktuelle til å ha med i en analyse rundt denne
problemstillingen er, fortellerens troverdighet,
interaksjon med andre personer i historien, historien om
kvinnen på slutten og Hamsuns interresse for
psykologiske emner og hans
påvirkningskilder.
- Fortelleren
- Novellen er fortalt i
jeg-person og fortelleren er da identisk med
hovedpersonen i teksten. Dette gir i utgangspunktet
muligheten for at hovedpersonens versjon av hendelsene er
fortalt svært subjektivt, og ikke
nødvendigvis samstemmer med de virkelige
hendelsene som fant sted. Vi får raskt et inntrykk
av at fortelleren ikke er helt stabil, og dermed ikke er
helt til å stole på. Han har f.eks problemer
med å bestemme seg for sine handlinger og sitt
forhold til den fremmede. Han er både tiltrukket og
frastøtt av ham. Et eksempel på det er ved
det andre møtet, der hovedpersonen varierer mellom
å holde seg unna og ignorere den fremmede, eller
å ta kontakt med ham. Historien er også full
av fortellerens volsomme følelsesutbrudd, noe som
gir inntrykk av at hans versjon av fortellingen er farget
av sterke følelser. Det er her brukt uttrykk som "
meget ophidset" og "reiste mig i sinne".
- Omgivelsene
- Ved de første to
møtene er det lett å få inntrykk av at
hovedpersonen er alene utfra hvordan øvrige
personen i teksten reagerer. Ved første
møte finner vi kusken, og vi ser at han kun
henvender seg til hovedpersonen, og heller ikke
kommenterer sårene fortelleren hevder å ha
fått. Ved andre møte kommer
konduktøren inn, og det er fra hans side ingen
reaksjon på dirkene som skal ligge utover gulvet. I
disse situasjonene er det enkelte å lese det som at
både slåsskampen, dirkene og samtalene kun
befinner seg i hovedpersonens hode. Tredje møte
blir litt mer komplisert i og med at det står at
krupieren reagerer på noe den fremmede sier. Kan
den egentlige hendelsen her være at det er
hovedpersonen selv som kjefter på krupieren? Ved
det siste møtet er det ingen andre tilstede enn
dem, men de 16 kronene det er snakk om kan kanskje
være med på å gi et inntrykk av at ting
kun foregår i hodet på hovedpersonen, for de
pengene forlater ikke rommet, og det er derfor ingen
fysiske tegn på at den fremmede var der.
- Historien om
kvinnen
- Hovedpersonen kjenner igjen
noe i historien til kvinnen som har en mindre kriminell
handling på samvittigheten, men han antar at det er
den fremmede som har noe til felles med denne kvinnen og
ikke han selv. Skal vi anse fortelleren som ustabil kan
vi kanskje lese det som om det er han selv som har noe
på samvittigheten og en del av ham vil gå til
politiet med dette. I den siste setningen kaller
forfatteren dem fremmede for "et menneske i psykisk pine"
og det underbygger inntrykket av at det er et menneske
med psykiske eller problemer, men vi får inntrykk
av at det gjelder hovedpersonen selv.
- Hamsuns
øvrige fokusering på psykologi og
inspirasjonskilder
- Det kan være
interessant å sette novellen inn i Hamsuns
øvrige forfatterskap, i hvilken grad
påvirker f.eks psykologi og menneskets bevissthet
andre Hamsuntekster fra denne perioden. Når det
gjelder inspirasjon kan det være interessant
å se på teksten, spesielt historien om
kvinnen som kommer mot slutten, i forhold til
Dostojevskijs Raskolnikov, da vi finner
fellestrekk til dilemmaet der.
|
Analyse-utkast
til Paal Brekke: "Der alle stier taper seg" (innlev. innen
sønd. 19/1 kl. 19.00; disk. 20/1):
- Analyse av "Der alle stier
taper seg" av Paal Brekke
- Gruppe 1: Anders, Ellen,
Linn, Gro, Janne
-
- Analyseutkast -
Paal Brekkes "Der alle stier taper seg" - Gruppe
1
-
- "Der alle stier taper seg" er
et dikt fra Paal Brekkes diktsamling Roerne fra
Itaka. Samlingen kom ut i 1960, og har en tematikk
som forholder seg til Homers Odysseen, men selv om han
har latt seg inspirere av et gammelt epos var samlingen
nyskapende da den kom ut. Brekke ønsket å
tilføre norsk lyrikk noe nytt. Han var en av
Norges første representanter innen lyrisk
modernisme, og måtte tåle kritikk fra bl.a.
Arnulf Øverland. Brekkes rolle innenfor norsk
lyrikk er noe vi kunne tenke oss å utdype mer i en
full analyse.
-
- Vi velger å analysere
diktet utfra problemstillingen "Kan en enkeltepisode
bryte ned en persons identitet? Og hvordan bruker i
så fall Brekke formen i diktet for å vise
dette." Vi vil se både på formen og innholdet
i diktet, og se hvordan formen er knyttet til
innholdet
-
- Ved første
øyenkast ser diktet oppstykket ut, og vi ser at
bl.a. enkeltordet "hvem" står alene på en
linje, noe som gjør at dette ordet virker
fremhevet. Setninger er delt opp, noe som gir diktet et
inntrykk av oppbrudd, men dette får også
delene til å henge sammen. Det er sparsommelig med
tegnsetting, det er brukt kun to
spørsmålstegn, ett komma og ett utropstegn,
og siden utropstegnet kommer etter et
spørsmål, "hvem eier dem", gir det inntrykk
av at det er et uttrykk for frustrasjon, mer enn et
virkelig spørsmål. Vi finner store
kontraster i ledemotivene, det som går igjen er
"steinen" og "skodden" og motiver knyttet til klassisk
musikk,f.eks "Händel", "tangenter" og "pianolampe".
Denne kontrasten er også med på å gi et
inntrykk av at diktet ikke er helhetlig.
-
- Hvordan er så diktets
form knyttet til innholdet i diktet? Hvis vi ser på
kontrastene og motsetningene skodden/pianolampen, og
steinen/Händel, kan vi gjerne se det første
eksempelet som motsetningen mellom det dystre og
mørke, og det lyse, og det andre mellom det
primitive og det høyverdige. Denne dobbeltheten
kan knyttes til mannen i diktet, og gir oss inntrykk av
at han ikke har en helhetlig identitet. Mannen i diktet
har tydeligvis hatt en "høy" samfunnsmessig
status, og når han dreper et annet menneske med en
stein faller han helt ned til den mest primitive
oppførsel, og etterpå vet han ikke om han er
den samme som han var før drapet. Skodden kan gi
inntrykk av uklarhet, og linjen "der gamle
øyemerker løses opp i skodden" viser at han
har mistet oppfatningen av det han så tidligere, og
gjerne det han så at han selv var tidligere, og
tittelen "Der alle stier taper seg" tyder også
på at hans gamle stier, eller oppfatninger og
retninger, er borte. Vi ser også at han ikke
føler seg som den samme i og med at han ikke
klarer å spille piano, som om han ikke klarer
å gå tilbake til den mer høyverdige
identiteten han hadde, etter å ha utført en
primitiv handling, men han skriver at det er Händel,
som vi ser som et symbol på kunsten og det
høyverdige, som har forlatt ham, og ikke
omvendt.
-
- Et interessant moment i
diktet er forholdet mellom identitet og skyld. Mannen
prøver i det lengste å bortforklare skylden
for ugjerningen, og lede den vekk fra seg selv og sin
egen samvittighet. Vi finner mange eksempler i teksten
som viser til dette, som vi ville ha utdypet i enn full
analyse. Han skriver at "steinen løftet
hånden", også her bruker han en slags
ombytting av roller, likt eksempelet ovenfor om
Händel, og han omtaler hendene som lånt brukt,
og som herreløse hunder. Et annet moment vi ville
kommet mer inn på er bruken av ordet "dike", da
dette kan ha en betydning fra antikken som personifisert
rettferdighet, og vi tror dermed at det er en grunn til
at Brekke har valgt akkurat dette ordet.
|
Eventuelle momenter til
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (felles, underveis
fram til individuell ferdigskriving):
- Momenter til
Carver:
- Gruppe 1: Anders, Ellen,
Linn, Gro, Janne
|
- Anders
(Anders.Gullestad@student.uib.no)
(anders.gullestad@hotmail.com)
- Gullestad,
Anders Marcussen
- Lille
Øvregate 28F, 5018 Bergen. Tel: 91594356
- Fagkombinasjon lavere
grad: Littvit mfag, Kunsthist mfag,
Filosofi dfag
- Særemne littvit
mellomfag: Virginia Woolf
- Hovedoppgave-prosjekt:
Torkild Hansen: Det lykkelige
Arabia; Said-inspirert studium av forholdet
historie/reiseskildring, postkol. problemstillinger, og
maktstrukturer
- Foreløpige
modul-planer:
- Foreløpig
utdanningsmål:
Egen
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (innen tirsd. 27/1 kl
19.00): Til Anders'
Carver-analyse
Utkast
til prosjektskisse (innen torsd. 30/1 kl 19.00):
Til
Anders' prosjektbeskrivelse
Veileder:
Atle Kittang
- Ellen
(ellen.hoff@student.uib.no)
- Hoff,
Ellen Therese
- Jonas
Reins gate 6, 5008 Bergen. Tel: 93633093
- Fagkombinasjon lavere
grad: Littvit mfag, Engelsk gfag,
Informasjonsvit mfag, Arb.&Org.psykologi dfag
- Særemne littvit
mellomfag: Moderne fiksjonsprosa fra
1800- og 1900-tallet
- Hovedoppgave-prosjekt:
Naguib Mahfouz' eksistensialistiske
romankunst i en samf.kontekst
- Foreløpige
modul-planer:
- Foreløpig
utdanningsmål:
Egen
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (innen tirsd. 27/1 kl
19.00): Til Ellens
Carver-analyse
Utkast
til prosjektskisse (innen torsd. 30/1 kl 19.00): Til
Ellens
prosjektbeskrivelse
Veileder:
Lars Sætre
- Linn
(linnj@online.no)
(linnj78@hotmail.com)
- Jansen,
Linn
- Løbergsveien
34, 5057 Bergen. Tel: 55291312 / 90669183
- Fagkombinasjon lavere
grad: 1. avd. Jus, Littvit gfag og
mfag, Arb.&Org.psykologi, Markedsføring
- Særemne littvit
mellomfag: Moderne
dramatikk
- Hovedoppgave-prosjekt:
Barnelitteratur, Lindgren:
Brødrene Løvehjerte + en ikke-vestlig tekst,
ufarliggjøringen av 'det vanskelige'
- Foreløpige
modul-planer:
- Foreløpig
utdanningsmål:
Egen
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (innen tirsd. 27/1 kl
19.00): Til Linns
Carver-analyse
Utkast
til prosjektskisse (innen torsd. 30/1 kl 19.00): Til
Linns
prosjektbeskrivelse
Veileder:
Erling Aadland
- Gro
(grohavelin@hotmail.com)
- Havelin,
Gro
- Nykirkealm.
15, 5005 Bergen. Tel: 98481138
- Fagkombinasjon lavere
grad: Kunsthist Mfag, Littvit Mfag,
Psyk Dfag, Erasmus-opph. England (10vt)
- Særemne littvit
mellomfag: Virginia Woolf, To the
Lighthouse - feministisk?
- Hovedoppgave-prosjekt:
'Feministisk teori - språkets
undertrykkende og frigjørende dimensjoner - 'revisionary
writing' (Adrienne Rich, Jean Rhys, Margaret Atwood)'
- Foreløpige
modul-planer:
- Foreløpig
utdanningsmål:
Egen
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (innen tirsd. 27/1 kl
19.00): Til Gros
Carver-analyse
Utkast
til prosjektskisse (innen torsd. 30/1 kl 19.00):
Innlevert
i papirversjon
Veileder:
Ellen Mortensen
- Janne
(jannsu@online.no)
- Sund,
Janne
- Sigurds
gate 23, 5015 Bergen. Tel: 55232527 / 41501217
- Fagkombinasjon lavere
grad: Littvit gfag og mfag, Filosofi
mfag, Filosofisk estetikk dfag
- Særemne littvit
mellomfag: Moderne fiksjonsprosa fra
1800- og 1900-tallet
- Hovedoppgave-prosjekt:
Filosofi og form: Lesninger av Jean
Baudrillard, Forførelse og
Fragmenter
- Foreløpige
modul-planer:
- Foreløpig
utdanningsmål:
Egen
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (innen tirsd. 27/1 kl
19.00): Til Janne
og Mariannes Carver-analyse
Utkast
til prosjektskisse (innen torsd. 30/1 kl 19.00): Til
Jannes
prosjektbeskrivelse
Veileder:
Per Buvik
GRUPPE
3: Elin, Guri, Marianne, Lene, Tina
Analyse-utkast
til Knut Hamsun: "Hemmelig ve" (innlev. Torsd.16/1 innen kl 19.00;
disk. 17/1):
- Analyse av "Hemmelig ve"
av Knut Hamsun
- Gruppe 3: Elin, Guri,
Marianne, Lene, Tina
-
- Analyse av Knut Hamsun:
"Hemmelig Ve"
-
- Novella "Hemmelig Ve" er
skriven av Knut Hamsun 1897. Vi set novella i samanheng
med modernismen. Teksten tek føre seg ein
forteljar sine møter med ein framand person som
han meiner oppfører seg merkeleg. Mot slutten av
novella får vi høre om ei dame med ein
historie som kan bidra til å forklare den framande
si oppførsel.
- Vi vil i denne analysen finne
ut kven den framande er og kva han representerer,
då vi meiner dette er eit hovudtema i teksten. Vi
har kome fram til to forskjellige måtar å
tolke den framande på. På den eine sida kan
den framande vere eit bilete på generelle
karaktertrekk ved mennesket, og forholda mellom dei. Den
framande er frekk, ønskjer å ydmyke folk og
er kontrollerande. Samtidig representerer han eit brot
med dei konvensjonane som eksisterer i samfunnet rundt
han. Dette verker fråstøytande på
forteljaren samstundes som han vert fascinert av det.
- Dette gir vidare rom for den
andre tolkinga, der den framande kan vere ei side ved
forteljaren sjølv, som han ikkje tør
å leve ut. Vi set denne tolkinga i samband med
tittelen, hemmelig ve.
- Dama som dukkar opp til slutt
i forteljinga gir eit ansikt til dei nemnte
karaktertrekka. Slik får forteljaren eit
høve til å kome med si eiga forklaring
på den framande si oppførsel, og
eigenskapane vert ikkje lenger haldne hemmeleg.
|
Analyse-utkast
til Paal Brekke: "Der alle stier taper seg" (innlev. innen
sønd. 19/1 kl. 19.00; disk. 20/1):
- Analyse av "Der alle stier
taper seg" av Paal Brekke
- Gruppe 3: Elin, Guri,
Marianne, Lene, Tina
-
- Analyse av Paal
Brekke: "Der alle stirer taper seg"
-
- Innledning:
- Diktet "Der alle stier taper
seg" er skrevet av Paal Brekke. Paal Brekke er en
modernistisk norsk etterkrigslyriker. Diktet er fra
diktsamlingen Roerne fra Itaka, som kom ut i 1960.
-
- Diktet handler om en mann som
dreper og spiller piano med de samme
hendene.
-
- Problemstillingen: Diktet
tematiserer identitet og fremmedgjøring. Har
jeg`et i diktet gått i oppløsning, og
fører det til at diktet selv går i
oppløsning?
-
- Diktets form:
- Formen på diktet er
løs. Diktet har en problematiserende,
filosoferende stil som blir understreket ved hjelp av
spørsmålstegn og mangel på punktum. Vi
knytter formen på diktet til innholdet i diktet.
Slik som diktets jeg går i oppløsning
går også formen i oppløsning. Verken
jeg`et i diktet eller dikteren selv har en konkret
løsning på identitetsproblemet. Leseren
må indirekte finne dette ut av dette selv gjennom
å tolke diktets løse form. (kjennetegn
moderismen).
-
- Motivene i diktet:
- Viktigste motiver i diktet
er: tid, Händel, piano, stein og hendene.Vi
vektlegger hendene som det viktigste motivet i diktet.
Hendene spiller på lys (spille piano) og
mørke (kaste stein). Dette fører til at
hendene i diktet har et todelt motivaspekt som
fører til at jeg`et som eier hendene blir
fremmedgjort fra seg selv.
-
- Tolkning:
- Vi kan tolke diktet på
tre plan:
- 1) Konflikt i jeg`et
selv-rolle/identitetskrise(ulike roller et moderne
menneske innehar)
- 2) Kunst/metaplan: kunst kan
både være skapende og ødeleggende
- 3) Samfunnets ulike
roller-sammenheng mellom identitet og rolle. Moderne
mennesker i identitetskrise.
-
- (1-2)Hendene er knyttet til
handling, men personen er handlingslammet. Konflikt i
handlingene: jeg`et er konstant, derfor blir han
fremmedgjort, og opplever stadig identitetskrise.
- Ved at hendene er knyttet til
handling blir jeg`et stilt ovenfor
skyld/ansvarsproblematikk. (3)Menneskene blir stadig
fremmedgjort pga. alle rollene de innehar i det moderne
samfunnet.
-
- Konklusjon:
- Jeg`et og diktets form er to
sider av samme sak i diktet. En kan diskutere om jeg`et
går i fullstendig oppløsning, men stadig
utsatt for splittelse og frremmedgjøring. Jeg`ets
oppløsning gjenspeiler seg også i diktets
form: helheten er borte.
|
Eventuelle momenter til
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (felles, underveis
fram til individuell ferdigskriving):
- Momenter til
Carver:
- Gruppe 3: Elin, Guri,
Marianne, Lene, Tina
|
- Elin
(Elin.Uberg@student.uib.no)
- Uberg,
Elin Veigård
- Fosswinckelsgate
59, 5008 Bergen. Tel: 97685431
- Fagkombinasjon lavere
grad: Psykologi gfag, Kunsthistorie
gfag, Littvit mfag, Lingvistikk sem.fag
- Særemne littvit
mellomfag: Paul Auster og
metafiksjon
- Hovedoppgave-prosjekt:
Erlend Loes L (++?): Identitet,
verdensanskuelse, generasjon, språk - i lys av nykrit.,
dekon,, kjønnsteori, metafiksjon
- Foreløpige
modul-planer:
- Foreløpig
utdanningsmål:
Egen
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (innen tirsd. 27/1 kl
19.00): Til Elins
Carver-analyse
Utkast
til prosjektskisse (innen torsd. 30/1 kl 19.00): Til
Elins
prosjektbeskrivelse
Veileder:
Ellen Mortensen
- Guri
(langstrompe@hotmail.com)
- Viken,
Guri Margrete Idsø
- Villaveien
3, 5007 Bergen. Tel: 95256474
- Fagkombinasjon lavere
grad: Adm.org. gfag, Littvit mfag,
Kvinne- og kjønnsteori dfag, 20 vt Film&Media (New
Zealand)
- Særemne littvit
mellomfag: Representasjon av
begjær i den moderne roman
- Hovedoppgave-prosjekt:
Det 'postkoloniale subjektet' i
færøysk litteratur med hovedfokus på Lydia
Didriksens forf.skap
- Foreløpige
modul-planer:
- Foreløpig
utdanningsmål:
Egen
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (innen tirsd. 27/1 kl
19.00): Til Guris
Carver-analyse
Utkast
til prosjektskisse (innen torsd. 30/1 kl 19.00): Til
Guris
prosjektbeskrivelse
Veileder:
Lars Sætre
- Marianne
(mar-wald@frisurf.no)
- Walderhaug,
Marianne Frøystad
- Olav
Kyrres gate 57, 5015 Bergen. Tel: 92245475 /
55315492
- Fagkombinasjon lavere
grad: Medievit gfag, 10 vt Teatervit, 5
vt Nordisk, Filosofi gfag
- Særemne littvit
mellomfag: Moderne fiksjonsprosa fra
1800- og 1900-tallet
- Hovedoppgave-prosjekt:
Det undertrykte sanne? Nietzsches,
Batailles og Adornos tenkning(er) og diskursive praksiser i feltet
mellom den sosiale orden og det kunstneriskes
intervensjon
- Foreløpige
modul-planer:
- Foreløpig
utdanningsmål:
Egen
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (innen tirsd. 27/1 kl
19.00): Til Marianne
og Jannes Carver-analyse
Utkast
til prosjektskisse (innen torsd. 30/1 kl 19.00): Til
Mariannes
prosjektbeskrivelse
Veileder:
Arild Linneberg
- Lene
(lene_tollefsen@portalen.no)
- Tollefsen,
Lene
- Nordre
Skogvei 25, 5057 Bergen. Tel: 41568989
- Fagkombinasjon lavere
grad: Littvit gfag og mfag, Sammenlikn.
politikk gfag
- Særemne littvit
mellomfag: Sarah Kane og Samuel
Beckett; det utilnærmelige/det absurde
- Hovedoppgave-prosjekt:
Komparativ studie av Becketts og Sarah
Kanes dramatikk med vekt på 'det absurde' og 'det
utilnærmelige'
- Foreløpige
modul-planer:
- Foreløpig
utdanningsmål:
Egen
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (innen tirsd. 27/1 kl
19.00): Innlevert
i papirversjon
Utkast
til prosjektskisse (innen torsd. 30/1 kl 19.00):
Innlevert
i papirversjon
- Veileder:
Ellen Mortensen
-
Tina
(tina_adland_@hotmail.com)
- Ådland,
Tina Louise
- Fantoft
Studentby, Fantoftveien 14, G455, 5075 Bergen.
Tel:
- Fagkombinasjon lavere
grad:
- Særemne littvit
mellomfag:
- Hovedoppgave-prosjekt:
Filmadaptasjon og narrativitet (enten
Schlöndorff/Proust, Altman/Carver, Brooks/Duras, eller
Renoir/Maupassant)
- Foreløpige
modul-planer:
- Foreløpig
utdanningsmål:
Egen
analyse av Raymond Carver: "Are you a doctor?" (innen tirsd. 27/1 kl
19.00):
Utkast
til prosjektskisse (innen torsd. 30/1 kl 19.00): Til
Tinas
prosjektbeskrivelse
Veileder:
Per Buvik
Tilbake til Innføringskurs
(timeplan/emner)