Gjesteforelesning
ved
Seksjon for allmenn litteraturvitenskap, UiB:
Literature In Film
Professor
Patrizia Lombardo
Institutt
for moderne fransk språk og litteratur, Universitetet i Genève
Fredag 9.
mars 2007, Aud. A (Sydneshaugen), 12.15-14.00
Utv. publikasjoner: Blant Lombardos utgivelser er bøkene Tre cittá, Milano (1984, sammen med Bernard Huet); Edgar Poe et la modernité, Birmingham, Alabama (1985); The Three Paradoxes of Roland Barthes, Athens, Georgia (1989); Cities, Words and Images. From Poe to Scorsese (2003). Med Elisabeth Rallo Ditche og Jacques Fontanille ga hun i 2005 ut Dictionnaire des passions littéraires. - Nyere artikler: "Baudelaire: La couleur et le vers", i Nakajy Yoshikazu, La littérature et son autre, Paris (2006); "Stendhal et l'idéal moderne", i Suzanne Nash, Sculpture et poétique (2006); "L'imagination et la rapidité d'exécution", red. Jacqueline Weber, La note bleue (2006). |
OM
FORELESNINGEN: Cinema is an impure art: it borrows ideas and methods from several artistic expressions and flirts with all the arts, while combining its own techniques with the effects of literature or painting or sculpture. Cinema is the heir of the 19th century novel: a popular art where the mélange of genres is essential. The most important link between literature and cinema is not the adaptation of a written text to the screen, but the way in which film is concerned with problems of construction, voices, point of view as in the case of prose, and with rhetorical and musical patterns as in the case of poetry. Films need some narrative structure - even
a minimal one, or a scattered one; and, as the novel, they are often
conscious of their own structure, technique and style. As much as in the most
achieved literary works, narration and metalanguage are constitutive of
cinema; they are more or less apparent, and the degree of their alchemy often
marks the stylistic choices of some filmmakers from the classical to the
postmodern ones. The analysis of examples - from Godard, Kubrick, Scorsese,
Lynch, etc. - will emphasize the literary component of film. -Patrizia
Lombardo |
OM FORELESEREN: Patrizia Lombardo har forsket og undervist både ved Princeton, Univ. of Southern California (LA), og Univ. of Pittsburgh. Hun er fra 1995 professor i fransk og sammenliknende litteraturvitenskap og filmstudier ved Univ. i Genève. Spesialfeltene hennes er fransk og allmenn litteratur (19. årh.), litteraturteori, filmstudier, kulturstudier og arkitekturhistorie. Emnene spenner fra byens rom, over blikket og fantasien, til bildets, affektenes og erindringens figurasjoner. Lombardo har skrevet bl.a. om Poe, Stendhal, Baudelaire og Proust, og om Bazin, Godard, Scorcese og Lynch. Patrizia
Lombardo er sentral
medarbeider i det Bergens-baserte, internasjonale forsknings-prosjektet
"Text, Action and Space" (tverr-estetisk om performativitet og
topografier i dramatikk, prosafiksjon og film). Lombardo (og Frederik
Tygstrup) er internasjonalt styremedlem i "Den nasjonale forskerskolen
Tekst, Bilde, Lyd, Rom (TBLR): Fortolkning og teoriutveksling", for de
estetiske fagene, som HF/UiB er tilsluttet. I nov. 2007 deltar hun på TBLRs
konferanse for doktorgradsstipendiater i Bergen. |
|
|
|
|
|
Forelesningen er åpen for alle interesserte - Velkommen! (Den erstatter ALLV102-undervisningen denne ene gangen.) |