Keynote abstract

Forskerutdanningskurs TBLR/Bergen

8.-9. des. 2011

 

 

Professor Anders Johansen (Infomedia, UiB):

Om Œ tenke seg om skriftlig

 

Kunnskapsutvikling er skrivearbeid. Mange kjenner skriftsprŒket som sitt viktigste forskningsverkt¿y. Det er gjennom utformingen av teksten, i stort og smŒtt, at vi klargj¿r vŒre inntrykk, forlenger vŒre tankerekker, organiserer oppdagelsen av stoffet. Men denne siden av arbeidet vŒrt er underbelyst. I metodelitteraturen stŒr det ingen ting om hva som skjer nŒr vi skriver. Med dette innlegget vil Anders Johansen pr¿ve Œ b¿te dette ved Œ invitere til erfaringsutveksling om forskningsarbeid og sprŒkbehandling. Er skrivemŒter ogsŒ vitenskapelige metoder, sp¿r han her, kan litter¾re kvaliteter oppfattes som faglige ressurser?