Keynote
abstract
Forskerutdanningskurs TBLR/Bergen
8.-9. des. 2011
Professor Anders Johansen (Infomedia, UiB):
Om Œ tenke seg om skriftlig
Kunnskapsutvikling er skrivearbeid. Mange kjenner skriftsprŒket
som sitt viktigste forskningsverkt¿y.
Det er gjennom
utformingen av teksten, i stort
og smŒtt,
at vi klargj¿r vŒre inntrykk, forlenger vŒre tankerekker, organiserer oppdagelsen av stoffet. Men denne siden av
arbeidet vŒrt er underbelyst. I metodelitteraturen stŒr det ingen ting om hva som skjer nŒr
vi skriver. Med dette innlegget vil Anders Johansen pr¿ve Œ b¿te pŒ
dette ved Œ invitere til erfaringsutveksling
om forskningsarbeid
og sprŒkbehandling. Er skrivemŒter ogsŒ vitenskapelige metoder, sp¿r han her, kan litter¾re kvaliteter oppfattes som faglige
ressurser?