Evalueringer
Tenkning og
skrift.
Om forskning,
kunnskapsutvikling,
utforming og
avhandlingssprŒk i PhD-prosjektarbeidet,
PhD-forskerutdanningskurs
arrangert
ved UiB av TBLR/Bergen
8.
og 9. desember 2011.
PŒ henstillingen
til kursdeltakerne om evalueringer, er det pr 8. januar 2012 innkommet f¿lgende
svar:
--- Min evaluering
(kort oppsummert): Vellykket skrive- og tenkekurs.
Tror alle kjente seg igjen
i Anders Johansens analyse og
beskrivelse av hvordan forskning innenfor fortolkningsvitenskapene
faktisk foregŒr. Papersesjonen fungerte ogsŒ bra. Ellers god mat og
hyggelige lunsjer.
Og sŒ et forslag
til mulig emnefokus for fremtidige kurs: Hva med noe
sŒnt som "arven etter poststruktralismen/postmodernismen",
"poststrukturalismen: 20 Œr
senere" eller noe i den retning?
Jeg kommer ikke pŒ noen
pregnant tittel, men jeg kunne tenke meg
et kurs som fokuserer pŒ hvordan
poststrukturalistiske teoretikere
brukes og kan brukes innenfor
forskning i humaniora i dag. Mange som tar doktorgrad i dag har den akademiske
grunnutdannelsen sin fra en tid da poststrukturalistisk teori hadde en mye sterkere (og
mindre problematisk) posisjon enn den type teori har i
dag etter kritikk og angrep fra
flere hold. Og da kan det v¾re greit
Œ tenke litt h¿yt omkring og
diskutere hvilke utfordringer, problemer og fordeler det
kan inneb¾re Œ bruke poststrukturalistiske teoretikere i dagens
akademiske klima. Jeg kunne i
hvert fall tenke meg et slikt kurs.
--- Jeg vil gjerne fŒ
takke for et givende seminar i Bergen 8. - 9.
desember.
Det er f¿rste
gang jeg legger frem tekst pŒ
et slikt seminar,
og
derfor satte jeg ekstra pris
pŒ den vennlige og konstruktive
atmosf¾ren.
Det var verdifullt
Œ fŒ respons fra deltakere
med variert
fagbakgrunn.