Evalueringer
mottatt fra deltakerne etter TBLR-forskerutdanningskurset
ÓMed Deleuze i litteratur-, kunst- og kulturvitenskapene,
med s¾rlig henblikk pŒ affektÓ
22. og 23. oktober 2010
Deleuze-seminaret var stimulerende pŒ den mŒten at
det Œpnet opp en
for meg ny tankeretning. Temaet lar seg ikke
direkte kombinere med min
avhandling, men har likevel verdi, siden det
representerer en ny
innfallsvinkel til en del grunnlagssp¿rsmŒl innen
estetiske fag. Gode
grunnlagstekster er alltid nyttig Œ kjenne til.
Keynoteforeleseren
gjorde en god formidlingsjobb og hadde mange gode
innspill underveis.
Tekstgjennomgangen i grupper var kanskje det mest
effektive med tanke
pŒ Œ fŒ sammenfattet de sentrale punktene i
fagstoffet. Gjennomgangen
av papers gav en god pekepinn pŒ hvilken type
problemer en b¿r v¾re
klar over i avhandlingsarbeidet. En variant kunne
v¾re Œ sette sammen
grupper som diskuterte hvert paper mer inngŒende, i
stedet for Œ ha
diskusjoner i plenum som kanskje har en tendens til
Œ bli veldig
spesialiserte. Som helhet gav seminaret viktige
faglige impulser, og
det var interessant Œ diskutere tekstene med andre
stipendiater.
-----------------------------------------------------
Jeg vurderer dette som et kurs som ga stort faglig
utbytte. Tekstene som ble lagt ut i forkant som fagstoff Œ lese pŒ
forhŒnd, var sentrale og interessante. ( Bare det Œ fŒ disse referansene var i
seg selv en ressurs, jeg tror ikke jeg ville funnet frem til The Image of
Thought og Becoming pŒ egenhŒnd.)
Stian Gr¿gaards forelesning ga oss en god innf¿ring
i Deleuze sin tenkning, men det som kanskje var enda viktigere var at han med
sin kritikk av D. hjalp meg til Œ stille kritiske sp¿rsmŒl, ikke gj¿re han til
en for stor autoritet. Dette synes jeg diskusjonen i plenum etterpŒ ogsŒ bidro
til. Samtidig tar jeg med meg konkret kunnskap hjem som jeg kan anvende i eget
prosjekt.
Gruppearbeidet ga rom for Œ gŒ n¾rmere inn pŒ de
enkelte tekstene.( jeg vurderer det som skjer i slike gruppesamtaler som viktig
i seg selv, det som skjer der reflekteres ikke alltid i selve fremleggingen
etterpŒ, fordi gruppen har prioritert diskusjonen og ikke presentasjonen av
diskusjonen). Vi var ikke flere pŒ seminaret enn at det var stort
rom bŒde for Œ presentere gruppens arbeid og kommentere og stille sp¿rsmŒl
uavhengig av dette. Det var stor deltagelse blant alle i gruppen, S.G. hadde
ogsŒ mye Œ by pŒ i denne runden.
Jeg synes ogsŒ l¿rdagen med fremlegging av papers
fra to stipendiater, med innspill og sp¿rsmŒl fra gruppen ble en interessant
kursdag. Vi blir kjent med nye temaer, det er nyttig Œ bŒde lese og fors¿ke Œ
komme med innspill pŒ tvers av fagene, og veldig inspirerende Œ h¿re hva andre,
ikke minst Stian Gr¿gaard og Lars Saetre kommer med av innspill og sp¿rsmŒl.
Jeg sitter igjen med en f¿lelse av at det begge dagene ble kastet ball frem og
tilbake pŒ h¿yt nivŒ, pŒ en lekende og fruktbar mŒte.
Administrasjonen av kurset fungerte godt. Men
jeg skulle gjerne ha fŒtt vite om seminaret f¿r, og fŒtt tilgang pŒ tekstene
f¿r. Siden jeg har mye program denne h¿sten, rakk jeg akkurat Œ lese gjennom
alle tekstene pŒ forhŒnd, stipendiatenes paper mŒtte jeg lese fredag kveld og
l¿rdag morgen. Skulle ¿nske jeg hadde hatt mer tid til tekstene pŒ forhŒnd.
Alt i alt er jeg veldig forn¿yd med kurset.
Seminarformen fungerer godt nŒr en skal tilegne seg nytt eller vanskelig stoff.
I tillegg er det veldig hyggelig!
-----------------------------------------------------
Jeg synes Deleuze seminaret gjennomgŒende var meget
godt. Key-noten greide Œ v¾re bŒde morsom og provoserende pŒ samme tid, og den
Œpnet for gode debatter. I tillegg fikk jeg mye ut av debatten rundt tekstene,
bŒde gruppearbeidet og i plenum. Den type dypdykk i originaltekster kan ofte
bli bŒde tungt og vanskelig, men her syntes jeg arrang¿rene fikk til en steming
som gjorde at det var greit Œ si at man ikke forstod alt, samt at det sŒ ble
fors¿kt Œ klarlegge de vanskelige punktene.
Jeg tror alt i alt det er et seminar jeg vil ha mye
nytte av.
Min eneste negative kommentar (og den kan dere vel
nesten se komme) er valget av l¿rdag som seminar dag. Jeg forstŒr at det ikke
alltid gŒr ann Œ arrangere ting i ukedagene, men det er likevel tungt Œ fŒ
helga klippet av pŒ den mŒten.
Ps. Ber¿mmes mŒ ogsŒ valg av SiB maten. Slik en
gledelig overraskelse Œ kunne spise noe annet enn de tradisjonelle snittene som
drukner i majones.
-----------------------------------------------------
Kan dessverre bare evaluere fredagen, da jeg ikke
hadde mulighet til Œ delta pŒ l¿rdagen. Jeg har ingen tidligere erfaringer med
slike forskerkurs, sŒ tilbakemeldingene blir farget av det.
MŒ bare innlede med Œ si at det virker som en
utrolig spennende og sammensatt forskergruppegjeng, som jeg tror jeg kommer til
Œ l¾re utrolig mye av fremover;)
Foredragsholder: spennende foredrag, flink til Œ
Ófange sitt publikumÓ. Interessante perspektiver. Hvis jeg skal ÓklageÓ pŒ noe,
er det vel at jeg l¾rer og husker bedre nŒr jeg ogsŒ fŒr visuell feedback i
form av PP/overhead/lignende. Jeg ¿nsket meg kanskje ogsŒ litt mer tid pŒ
begrepsapparatet, men samtidig er det begrenset hva man fŒr tid til.
Materiale: omfattende, og litt utilgjengelig for en
som er helt fersk i faget. Men det er kanskje slik det mŒ bli? Var i alle fall
vanskelig Œ f¿le at man forberedte seg godt nok nŒr notatene er fulle av store
sp¿rsmŒlstegn;)
Tid osv: tror faktisk vi kunne hatt to dager pŒ
fokussamling? Kunne i alle fall tenke meg Œ l¾re litt mer.
Rom: det ble
veldig tett luft pŒ rommet ÓvŒrtÓ. Liker for ¿vrig godt hesteskomodellen for
slike typer seminar.