Evalueringer

mottatt fra deltakerne etter TBLR-forskerutdanningskurset

ÓMed Deleuze i litteratur-, kunst- og kulturvitenskapene,

med s¾rlig henblikk pŒ affektÓ

22. og 23. oktober 2010

 

 

 

 

Deleuze-seminaret var stimulerende pŒ den mŒten at det Œpnet opp en

for meg ny tankeretning. Temaet lar seg ikke direkte kombinere med min

avhandling, men har likevel verdi, siden det representerer en ny

innfallsvinkel til en del grunnlagssp¿rsmŒl innen estetiske fag. Gode

grunnlagstekster er alltid nyttig Œ kjenne til. Keynoteforeleseren

gjorde en god formidlingsjobb og hadde mange gode innspill underveis.

Tekstgjennomgangen i grupper var kanskje det mest effektive med tanke

pŒ Œ fŒ sammenfattet de sentrale punktene i fagstoffet. Gjennomgangen

av papers gav en god pekepinn pŒ hvilken type problemer en b¿r v¾re

klar over i avhandlingsarbeidet. En variant kunne v¾re Œ sette sammen

grupper som diskuterte hvert paper mer inngŒende, i stedet for Œ ha

diskusjoner i plenum som kanskje har en tendens til Œ bli veldig

spesialiserte. Som helhet gav seminaret viktige faglige impulser, og

det var interessant Œ diskutere tekstene med andre stipendiater.

 

-----------------------------------------------------

 

Jeg vurderer dette som et kurs som ga stort faglig utbytte.  Tekstene som ble lagt ut i forkant som fagstoff Œ lese pŒ forhŒnd, var sentrale og interessante. ( Bare det Œ fŒ disse referansene var i seg selv en ressurs, jeg tror ikke jeg ville funnet frem til The Image of Thought og Becoming pŒ egenhŒnd.)

Stian Gr¿gaards forelesning ga oss en god innf¿ring i Deleuze sin tenkning, men det som kanskje var enda viktigere var at han med sin kritikk av D. hjalp meg til Œ stille kritiske sp¿rsmŒl, ikke gj¿re han til en for stor autoritet. Dette synes jeg diskusjonen i plenum etterpŒ ogsŒ bidro til. Samtidig tar jeg med meg konkret kunnskap hjem som jeg kan anvende i eget prosjekt.

Gruppearbeidet ga rom for Œ gŒ n¾rmere inn pŒ de enkelte tekstene.( jeg vurderer det som skjer i slike gruppesamtaler som viktig i seg selv, det som skjer der reflekteres ikke alltid i selve fremleggingen etterpŒ, fordi gruppen har prioritert diskusjonen og ikke presentasjonen av diskusjonen).   Vi var ikke flere pŒ seminaret enn at det var stort rom bŒde for Œ presentere gruppens arbeid og kommentere og stille sp¿rsmŒl uavhengig av dette. Det var stor deltagelse blant alle i gruppen, S.G. hadde ogsŒ mye Œ by pŒ i denne runden.

Jeg synes ogsŒ l¿rdagen med fremlegging av papers fra to stipendiater, med innspill og sp¿rsmŒl fra gruppen ble en interessant kursdag. Vi blir kjent med nye temaer, det er nyttig Œ bŒde lese og fors¿ke Œ komme med innspill pŒ tvers av fagene, og veldig inspirerende Œ h¿re hva andre, ikke minst Stian Gr¿gaard og Lars Saetre kommer med av innspill og sp¿rsmŒl. Jeg sitter igjen med en f¿lelse av at det begge dagene ble kastet ball frem og tilbake pŒ h¿yt nivŒ, pŒ en lekende og fruktbar mŒte.

Administrasjonen av kurset fungerte godt.  Men jeg skulle gjerne ha fŒtt vite om seminaret f¿r, og fŒtt tilgang pŒ tekstene f¿r. Siden jeg har mye program denne h¿sten, rakk jeg akkurat Œ lese gjennom alle tekstene pŒ forhŒnd, stipendiatenes paper mŒtte jeg lese fredag kveld og l¿rdag morgen. Skulle ¿nske jeg hadde hatt mer tid til tekstene pŒ forhŒnd.

Alt i alt er jeg veldig forn¿yd med kurset. Seminarformen fungerer godt nŒr en skal tilegne seg nytt eller vanskelig stoff. I tillegg er det veldig hyggelig!

 

-----------------------------------------------------

 

Jeg synes Deleuze seminaret gjennomgŒende var meget godt. Key-noten greide Œ v¾re bŒde morsom og provoserende pŒ samme tid, og den Œpnet for gode debatter. I tillegg fikk jeg mye ut av debatten rundt tekstene, bŒde gruppearbeidet og i plenum. Den type dypdykk i originaltekster kan ofte bli bŒde tungt og vanskelig, men her syntes jeg arrang¿rene fikk til en steming som gjorde at det var greit Œ si at man ikke forstod alt, samt at det sŒ ble fors¿kt Œ klarlegge de vanskelige punktene.

 

Jeg tror alt i alt det er et seminar jeg vil ha mye nytte av.

 

Min eneste negative kommentar (og den kan dere vel nesten se komme) er valget av l¿rdag som seminar dag. Jeg forstŒr at det ikke alltid gŒr ann Œ arrangere ting i ukedagene, men det er likevel tungt Œ fŒ helga klippet av pŒ den mŒten.

 

Ps. Ber¿mmes mŒ ogsŒ valg av SiB maten. Slik en gledelig overraskelse Œ kunne spise noe annet enn de tradisjonelle snittene som drukner i majones.

 

-----------------------------------------------------

 

Kan dessverre bare evaluere fredagen, da jeg ikke hadde mulighet til Œ delta pŒ l¿rdagen. Jeg har ingen tidligere erfaringer med slike forskerkurs, sŒ tilbakemeldingene blir farget av det.

 

MŒ bare innlede med Œ si at det virker som en utrolig spennende og sammensatt forskergruppegjeng, som jeg tror jeg kommer til Œ l¾re utrolig mye av fremover;)

 

Foredragsholder: spennende foredrag, flink til Œ Ófange sitt publikumÓ. Interessante perspektiver. Hvis jeg skal ÓklageÓ pŒ noe, er det vel at jeg l¾rer og husker bedre nŒr jeg ogsŒ fŒr visuell feedback i form av PP/overhead/lignende. Jeg ¿nsket meg kanskje ogsŒ litt mer tid pŒ begrepsapparatet, men samtidig er det begrenset hva man fŒr tid til.

 

Materiale: omfattende, og litt utilgjengelig for en som er helt fersk i faget. Men det er kanskje slik det mŒ bli? Var i alle fall vanskelig Œ f¿le at man forberedte seg godt nok nŒr notatene er fulle av store sp¿rsmŒlstegn;)

 

Tid osv: tror faktisk vi kunne hatt to dager pŒ fokussamling? Kunne i alle fall tenke meg Œ l¾re litt mer.

 

Rom: det ble veldig tett luft pŒ rommet ÓvŒrtÓ. Liker for ¿vrig godt hesteskomodellen for slike typer seminar.