----------------------------------------------

 

Evalueringer

av kurset

ÓDet estetiske i kunst-, litteratur- og kulturforskningenÓ,

TBLR/Bergen, 28-29/11, 2008

 

----------------------------------------------

 

[Jeg synes] seminaret funket veldig bra, spesielt fordi vi var mye flinkere til Œ holde tidsskjemaet denne gangen, samt fordi Atle Kittang og Gunnar Danbolt gjorde en finfin jobb og fordi det ble noen veldig interessante diskusjoner. Det eneste jeg er misforn¿yd med, er faktisk kaffen pŒ l¿rdag, men den var til gjengjeld sŒ vond at jeg ikke har ord for det [...] ...

 

-----------------------------------------------

 

Hei.

Noen ord om TBLR-seminarene i h¿st.

F¿rst og fremst: Det er en veldig god og behagelig stemning pŒ disse seminarene, mye takket v¾re Lars S¾tres merkbare oppriktige interesse for at det skal funke og v¾re hyggelig og kjekt for alle. Setter stor pris pŒ det.

Jeg synes pŒ en mŒte det fungerte bedre Œ ha teoridagen f¿rst og dagen med gjennomgang av paper etterpŒ, enn omvendt. Samtidig kunne man kanskje tenke seg at det ble lettere Œ skape en helhet i opplegget med st¿rre grad av vekselvirkning, for eksempel med en halv dag med teori innledningsvis, sŒ en kort ¿kt med papers. Andre dag kunne man f¿rst ha en lang ¿kt med papers og sŒ en oppsummering/keynoteforelesning eller lignende til slutt? Kanskje verdt et fors¿k?

Det er kanskje mye Œ be om, men jeg ville syns det hadde v¾rt kjekt Œ ha med keynotes, bŒde Tygstrup, Danbolt og Kittang pŒ diskusjon av papers ogsŒ.

Jeg klarer ikke helt Œ sette fingeren pŒ hva som gjorde det, men jeg syns kurset om det historiske fungerte litt bedre enn kurset om det estetiske. Jeg tror det dreier seg mer om dynamikk i gruppa/gruppene enn om struktureringen av kurset, sŒ det er kanskje ikke noe det er sŒ lett Œ gj¿re noe med.

Timeplanen var litt mer realistisk pŒ det siste kurset enn pŒ det f¿rste, men det er synd nŒr man ikke greier Œ holde seg innenfor de oppsatte rammene. Med to dager til rŒdighet burde det v¾re mulig.

Jeg syns kanskje det var litt slapp regi pŒ dag Žn av kurset om det estetiske. Det ble dvelt veldig lenge ved de eldste tekstene, bŒde i Danbolt/Kittangs samtale og i gjennomgangen etter gruppearbeidet, mens de nyeste/sist gjennmomgŒtte ble mer summarisk og stemoderlig behandlet. Det er jo alltid sŒnn, men det burde kanskje ikke v¾re n¿dvendig.

Som smŒbarnsmor ville jeg foretrekke at kursene ble lagt til vanlig arbeidsuke, ikke helg.

Ellers syns jeg formen er veldig Œlreit - det Œ lese noen teoritekster sammen er alltid nyttig, og nŒr temaet er sŒpass generelt definert, er det fint Œ ha helt konkrete utgangspunkt for diskusjon. Det er ogsŒ greit Œ fŒ muligheten til Œ legge frem arbeid litt etter eget forgodtbefinnende, altsŒ Œ kunne presentere det man faktisk jobber med for tiden, og ikke mŒtte skrive noe nytt spesielt for kurset (selv om mange sikkert benytter anledningen til Œ gj¿re det likevel.)

 

-----------------------------------------------

 

Som jeg nevnte under seminaret, lŒ nok dette muligens noe utenfor mitt felt, men jeg hadde likevel stort utbytte av det. Kunnskap er som kjent lett Œ b¾re, og selv om jeg nok bommet noe med paperet mitt, fikk jeg konstruktive tilbakemeldinger, noe jeg setter stor pris pŒ.

Jeg syntes rekkef¿lgen denne gangen var bedre enn i oktober: altsŒ med forelesningene f¿rste dag. Ellers er det l¾rerikt Œ lese hverandres papers og diskutere dem.

Atmosf¾ren er god og avslappet, og det kan se ut til at folk f¿ler seg hjemme. Det er en inkluderende atmosf¾re som gj¿r det lett Œ ta ordet. Lars S¾tre er ogsŒ en god pedagog!

 

-----------------------------------------------

 

Svar pŒ utdelt skjema

om stikkords-forslag for emner og form videre framover:

 

* Emneforslag TBLR/Bergen (lokalt) (er Kropp og Visuell Kultur ok?):

-- BŒde Kropp og Visuell Kultur er interessante (vil ganske sikkert delta pŒ minst ett av disse (Visuell Kultur rangerer ¿verst for min del)).

-- Kropp og Visuell Kultur er ok. – Dramaets Estetikk.

 

* Emneforslag TBLR nasjonalt:

           -- Er ganske sikker pŒ at jeg ikke kommer til Œ delta pŒ dette selv – pŒ den tiden b¿r jeg skrive sŒ det spruter og ikke distraheres for mye. AvstŒr derfor fra Œ komme med forslag.

           -- Dramaets Estetikk.

 

* Fungerer TBLR/Bs doble seminar-struktur

(Žn dag faglig emne-fokus, og Žn dag paper/avhandlingsseminar)?

           -- Ja.

           -- Av en eller annen grunn synes jeg det ÕhistoriskeÕ seminaret fungerte bedre enn det ÕestetiskeÕ – noe med dynamikken i gruppa/gruppene. Ideen med teori f¿rste dag var ellers god, bedre enn Œ ha teori til slutt/2. dag. Litt synd at ikke keynotes er med pŒ Œ kommentere tekster – ville kanskje gitt st¿rre/bedre sammenheng? Kanskje man kunne pr¿ve Œ veksle litt – halv dag med teori og halv dag med paper x 2? F. eks. teori – paper 1. dag, paper – teori/keynote/avslutn. 2 dag. – MŒ kurset ligge pŒ l¿rdag?