UTLYSNING:
Nasjonalt TBLR ph.d.-forskerutdanningskurs i litterære og estetiske fag,
Tromsø, torsdag 29. og fredag 30. september 2016:
Emnefokus:
Akademisk skriving:
Avhandlingsform – Artikkelbasert eller monografi?
(Kapitler eller artikler?)
(Kombinert emnefokus-kurs og avhandlings/kapittel/paper-seminar)
Doktorgradsstudenter kan i dag selv velge om de vil skrive en monografi, eller en artikkelbasert avhandling. Men hva innebærer dette valget, hvilke fordeler og ulemper har de ulike formatene og hvordan motta tilbakemelding innen hver av genrene? Og hvordan bli ferdig innen normert tid?
(A) KEYNOTE-FORELESNINGER
(1) Professor CHRISTINE HAMM
(Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier (LLE), UiB //
Professor i nordisk litteraturvitenskap, LLE/UiB):
”Skriving er tenkning: Fra artikkelsamling til avhandling”
I forelesningen ”Skriving er tekning: Fra artikkelsamling til avhandling” beskriver Christine Hamm hvordan forskning kan utvikle seg fra usammenhengende detaljobservasjoner til sammenhengende innsikter i estetiske uttrykk. Med utgangspunkt i egne erfaringer og i tråd med et gjennomtenkt syn på litteraturvitenskapelig metode anbefaler hun å konsentrere forskningen om artikler i første omgang, før de skrives om til bok. Men hva er forskjellen mellom en tidsskriftartikkel og et kapittel i en monografi? Hva er de respektive sjangerkravene, hva er forskningsgevinstene? Hamm vil også diskutere ulike strategier til å skrive gode artikler, og vil med bakgrunn i rollen som redaktør for EDDA 2011-2015 fortelle litt om måten redaktører arbeider med innkomne manus på.
(2) Professor ANNE GJELSVIK
(Institutt for kunst og medievitenskap, NTNU //
Professor II ved Institutt for kultur og litteratur, UiT):
”Forskning som skriving”
Hva betyr forskjellen på en monografi og en artikkelbasert avhandling for hva slags forskning du gjør? I sitt foredrag vil Anne Gjelsvik diskutere forskjellene mellom monografi og artiklerbaserte avhandlinger fra et epistemologisk utgangspunkt: Hva slags kunnskap kan du oppnå i de ulike genrene og hvilke forventninger og krav møtes du med fra forskersamfunnet når du skriver forskning? Hun vil også ta opp forskjellene på en kappe til en artikkelsamling og en innledning til en monografi, med vekt på hva en sammenbindingsartikkel eller kappe er og hvordan den bør tenkes inn i prosjektet som helhet.
(3) Førsteamanuensis CATHINKA DAHL HAMBRO
(Institutt for kultur, litteratur og språkvitenskap // English Writing Centre, UiT):
”Erfaringer knyttet til skriving av monografi”
Hva er fordelene og ulempene ved å skrive doktoravhandling som monografi? Cathinka Dahl Hambro er leder for UiTs English Writing Centre og disputerte selv i 2013. I dette innlegget vil hun fortelle om egne erfaringer og utfordringer knyttet til skriving av monografibasert doktoravhandling. Hun vil også forsøke å gi noen råd og tips til hvordan man kan strukturere egen skriveprosess for å komme i mål med avhandlingen innen fastsatt frist.
(B) PAPER-SESJONER
Fritt emnevalg; enten kapittelutkast fra pågående ph.d.-avhandlingsarbeid, eller paper tilknyttet kursets hovedemnefokus "Avhandlingsform: Artikkelbasert eller monografi?", eller annet.
Også i paper-segmentene vil detakerne være: Doktorandene, sammen med TBLR's vitenskapelige stab, gjesteforeleserne, og veiledere.
Praktiske opplysninger:
Om gjesteforeleserne:
CHRISTINE HAMM (1) –– ANNE GJELSVIK (1) –– CATHINKA DAHL HAMBRO (1)
Det er tre av Norges fremste på kursemnet, nasjonalt og internasjonalt, som det har lykkes oss å få som medarbeidere på denne TBLR-samlingen. Kjenn din besøkelsestid, for både ditt og andres arbeid, og meld deg på.
Tider/steder:
Torsdag 29. sept. kl 9.00–17.40 på A-3021 ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL-fakultetet);
Fredag 30. sept. kl 09.00-16.15 på A-3021 ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL-fakultetet).
Kurset er åpent for:
Ph.d.-studenter i litterære og estetiske fag fra TBLRs medlemsinstitusjoner (UiB, NTNU, UiA, UiS, UiT, UiO). Kurset ønsker også ph.d.-studentenes veiledere velkommen. (Tips din veileder om utlysningen.)
Program.
Kurspensum.
Kursets arbeidsspråk: Nordisk
(men ph.d.-arbeider på utenlandske språk ønskes selvsagt velkommen; de vil primært bli diskutert på nordisk).
Kost / losji:
Overnatting tilreisende på
Clarion Hotel The Edge, Kaigata 6, 9008 Tromsø.
Rom er reservert ved Clarion Hotel The Edge, reservasjonen er åpen frem til 14. september; dere foretar selv den konkrete rombestillingen ved henvendelse til hotellet før 14/9: Tel. +47 77 66 84 00 / cl.theedge@choice.no. Oppgi navn på forskerskolen TBLR ved bestilling av rom.
TBLR dekker lunsj to dager, festmiddag torsdagen på Fiskekompaniet (Killengrens gt. 439), samt (for tilreisende) hotell m/ frokost to netter (onsdag til fredag). TBLR har reservert rommene for de tilreisende deltakerne på Clarion Hotel The Edge, Kaigata 6, 9008 Tromsø. Ønskes utvidet hotellopphold bestiller dere dette for egen regning. Som vanlig må tilreisende ph.d.-studenter selv dekke reisen gjennom egne driftsmidler.
Påmeldingsfrist: Fredag 1. september 2016.
Opplys ved påmeldingen om du er vegetarianer.
Tekstbidrag: Et abstract på 500 ord skal sendes inn senest 10. september fra hver av deltakerne som melder seg på med paper. Studentene skal så sende inn et 10-15 sider langt utdrag fra doktorgradsarbeidet. For dem som nylig har begynt på stipendperioden, er det mulig å levere inn en utvidet prosjektbeskrivelse. Både abstract og paperet vil bli distribuert til alle som har meldt seg på kurset. Alle forventes å ha lest abstract, paper og pensumlitteraturen til kurset.
Innleveringsfrist for påmeldte papers: Mandag 19. september 2016.
Påmelding til: Linda.Nesby@uit.no og Knut.Eliassen@ntnu.no.
Send påmeldingen med abstract-vedlegg til begge e-postadresser samtidig.
Oppgi ved påmeldingen også postadressen din, slik at vi om nødvendig kan sende deg noen av pensumtekstene pr snail-mail.
Studiepoeng: 5 stp med paper; 2 stp uten paper.
TBLRs hjemmeside: her.
Skrivekursets direkte website: her.
Sjekk inn for stadige oppdateringer.
Kursform:
(Det blir utarbeidet detaljert timeplan etter påmeldingsfristens utløp.)
Kurset vil innledes med foredrag av keynotes. Deretter vil ph.d.-studentene få anledning til å gi en 20 minutters muntlig presentasjon basert på det innsendte materialet. Det vil deretter bli åpnet for kommentarer og spørsmål fra de øvrige tilstedeværende.